Toon posts:

PC valt uit - core temps 98°C

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

systeem voor kennis in elkaar gestoken:
-i7-2600 + Mugen 3
-MSI GTX 560
-GA-Z68XP-UD3P
-4*4GB DDR3 1600 MHz
-Crucial M4 128 GB
-XFX Voeding 750 W

werkt al anderhalve maand zonder echt problemen. Toen ik daarnet aankwam was er volgend probleem:

"Aan het werk in AutoCAD en er waren blijkbaar wat veel delen tegelijk en hij had het er wat moeilijk mee en begon wat te blazen. Wat dingen weggedaan tot het wel ging en dan is hij na nog een paar minuten uitgevallen. Vervolgens start hij telkens op en valt direct terug uit (zelfs geen error beeps), gewoon direct uitvallen en terug aanspringen"

En inderdaad de pc doet zoals beschreven. Ik laat hem even uit (voedingskabel eruit), laat de CMOS batterij er even uit en start na 5 minuten terug op. Hij geraakt nu iets verder tot net na het laden van Windows maar valt daarna terug uit en geraakt terug in de loop.
-->Eerste gedachte: probleem met voeding of geheugen?

Grafische kaart en alle RAM-latjes buiten een eruit en ook alle andere hardware ontkoppelen. Enkel CPU+mobo+SSD (+wifi kaart). Start op en boot eindelijk tot in Windows. Ik kijk even rond bij cpu en geheugen belasting en tijdens het installen van CoreTemp valt hij opnieuw uit. Start opnieuw op en ditmaal blijft hij lang aan. CoreTemp geïnstalleerd: temps idle zijn semi-hoog (rond de 36-42) met 1 core met een max van 58 voor korte periode. Heb dan een afbeelding laten renderen, nog niet eens zo zwaar want geen belichting, en de temps schieten direct naar 87-96°C en 1 core die direct op 98°C zit (bij een ietszwaardere render achteraf waren ze allemaal op 98°C bijna direct na het beginnen van de render). De fan schiet ook in overdrive, de heatsink van de koeler wordt eigenlijk niet zo heel warm.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/4691864/cpu%20temps.jpg

Bizar genoeg valt de computer niet uit als de temps Tj. Max bereiken. En 3/4 renders gecombineerd met enkele youtube fimpjes lukken zonder problemen. (Clock freq. gaat naar 3492 MHz, dus het is niet dat er onbewust een grote overclock is). Installeer dan realtemp en gebruik de ingebouwde cpu-load test om de cpu te testen op 100%. Hier gaan de temps echter niet zo hoog als bij het renderen, rond de 68-70 maar net toen ik daar een printscreen van wou nemen valt hij terug uit.

Mijn gedacht op dit moment is cpu-koeling. De Mugen 3 sluit misschien niet volledig aan op de cpu en moet opnieuw geïnstalleerd worden (dat gevoel had ik al tijdens de assemblage want de installatie van de Mugen3 is veel vervelender dan die van de Mugen 2 en je kan amper aanvijzen en de koeler lijkt niet helemaal op de cpu te staan). Maar waarom bleef hij dan aan tijdens het lange stressen tijdens het renderen?

Wat denken jullie?

Bedankt voor de hulp alvast!

Tom

• Oban606
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-01 10:30
Waarom je in het verleden met deze setup wel hebt kunnen stressen is nu niet belangrijk. Wat wel belangrijk is, is dat je nu zulke hoge temps krijgt waarbij je systeem direct zichzelf beschermd en uitgaat.
Ik zou inderdaad de koeling van je mobo halen. Alles goed schoonmaken.
-Toch even de Mugen3 googlen met je mobo en of er meerdere klachten zijn mbt tot temps.
Ook omdat je zelf al aangeeft dat de installatie anders verliep dan je had verwacht zou ik daar beginnen. Ik weet dat als de koeling niet werkt de temps erg snel oplopen. Met wat geluk beveiligd je cpu en zal je pc uitgaan. Met een beetje pech fik je de cpu naar de maan...

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-02 20:03
Idd, die koeler moet je echt even opnieuw monteren.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Verwijderd

Topicstarter
Joa die montage van doe koeler was echt een verschrikking. Stock koelers met push-pins, geen problemen, Mugen 2 met back-mounting: geen problemen, maar die Mugen 3 was een pain in the ass ^^....

Maar waarom valt hij dan niet uit tijdens het langdurig stressen? Maar idd, kan dat niet te lang doen wnat zo ga ik de cpu screwen...

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Verwijderd.

[ Voor 82% gewijzigd door jan99999 op 15-12-2011 05:17 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Domme vraag, maar heb je bij het monteren ook gelet op eventuele plastic folie die op de heatsink zat en deze verwijdert? Mijn Enermax koeler had dit namelijk met de tekst erop dat eerst te verwijderen voordat je 'm installeert. Nou kan je 't over het hoofd zien en tja, dan wordt de heatsink ook niet warm.

Verder tijdens de installatie had je al wat moeite, dus zeker even opnieuw de koeler erop zetten. Pak desnoods een instructievideo van Youtube ofzo erbij om te kijken hoe 't moet, want het is vreemd dat je echt heel veel moeite moet doen om een fan te monteren. Maar als je het niet goed doet omdat je er weinig ervaring mee hebt, kan het natuurlijk altijd wat lastiger zijn ;).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Verwijderd

Topicstarter
Hey Hero Of Time,

ja hoor, ik heb het plastiekje verwijderd. Ga er idd een instructievideo bijnemen, heb al wel wat koelers geïnstalleerd hoor, enkel problemen gehad met die Mugen 3 ;)

Verwijderd

Topicstarter
Wel na het refitten waren de temps in orde. De pc heeft dan 2 weken normaal gewerkt en nu, na een maand niet opgestaan te hebbne met examens, is het weer van hetzelfde. Hij springt aan en valt uit, soms geraakt hij tot in windows (heel traag) maar dan valt hij bijna direct terug uit.

Vanavond andere power supply testen, dan nieuwe processor erin en zien wat hij dan doet.

Tom

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Waarom een nieuwe processor?
Ik zou eerder denken aan een nieuwe heatsink die wel op een fatsoenlijke manier te monteren valt. Ik heb zelf ook genoeg gezeik gehad met een Mugen 1 en pushpins waar ik amper bij kon.

🖥️ | 🚗

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Als je weer temperatuur problemen hebt ligt het echt niet aan je voeding of cpu.
Mischien dat die koeler langzaam scheef zakt en dan slecht contact maakt? (Kast zo neerleggen dat 't moederbord plat ligt.)

• roboreaper
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-12-2025

roboreaper

Collecting your robots

A4- schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 14:23:
Als je weer temperatuur problemen hebt ligt het echt niet aan je voeding of cpu.
Mischien dat die koeler langzaam scheef zakt en dan slecht contact maakt? (Kast zo neerleggen dat 't moederbord plat ligt.)
misschien is er wel 1 core defect die zorgt dat de rest van de cores overhitten...

anders probeer wat andere cpu koelers je voeding zou geen invloed moeten hebben op je cpu

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

PC's zijn vrij gevoelig als het aankomt op hardwarematige defecten. Als 1 van je 4 cores defect is, ookal is het maar iets kleins, dan is je computer hardstikke dood.

🖥️ | 🚗

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

roboreaper schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 16:10:
[...]

misschien is er wel 1 core defect die zorgt dat de rest van de cores overhitten...
Lijkt me onwaarschijnlijk. Een kapotte core kan zorgen voor crashes, maar ik zie niet in hoe die zou kunnen zorgen voor oververhitting (zeker niet voor andere cores). Ook op full load zouden de temperaturen van een i7 2600 (zonder OC toch) nooit zo hoog moeten worden, als de koeling goed is zal oververhitting zelfs niet lukken met een kapotte CPU (of hij moet helemaal doorgefikt zijn/kortsluiting veroorzaken, lijkt me niet :P).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Fiander
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01 11:00
Ik heb het snel gegoogled, maar de Mugen 3 zou 924 gram wegen, ik kan me dus inderdaad best voorstellen dat langzaam naar beneden zakt wanneer deze niet perfect vast zit.

Ik zou voor een andere, vooral beter te bevestigen koeler gaan, ipv andere voeding/cpu.

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-02 14:50

-36-

Trust me. I'm an amateur

hoe het precies met de mugen3 zit weet ik niet maar bij de 1 heb ik de pushpins welke telkens lossprongen eruitgehaald en met behulp van een backplate icm met wat moertjes vastgezet, zit nu nog steeds prima

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-02 16:29

KneoK

Not in a million lightyears

De Mugen3 heeft geen pushpins maar maakt al gebruik van een backplate. Ik ben het met de TS eens dat het een ramp is om de koeler te installeren maar als hij goed vastzit dan zou er geen probleem mogen zijn. De mijne zit nu een maand of twee en de temperaturen van mijn i7 860 op 4GHz zijn nog steeds in orde en vrijwel niet veranderd sinds de installatie.

• amsterdam-ali
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-08-2019
Hallo Thombose,

Het klinkt vast een beetje suf, maar plaats gewoon de stock koeler en kijk wat er gebeurd? Als je temps en boot normaal zijn ligt het aan de mugen of aan je montage en als er niets veranderd weet je dat er iets serieus mis is.

Succes, Alex

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

mja er is geen probleem met de temps nu denk ik hoor. Als hij even stabiel blijft dan krijg ik vrij normale temps dus dat zit wel snor. Hij valt gewoon uit en geraakt in bootloop. Heb hem dan dag laten staan en toen werkte hij ineens terug normaal.

Nu ben ik 2 weken op reis geweest en ik wil hem opstarten. Start tot in windows en valt dan na enkele minuten terug uit. Heel de tijd zelfde verloop. It sucks. Moet toch wel aan defecte cpu of mobo liggen? Wil die eens opsturen voor RMA...

¨Probleem is dat het probleem soms niet voorkomt en ik dus niet deftig kan problem solven..

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 13:00:
[..]
Vanavond andere power supply testen, dan nieuwe processor erin en zien wat hij dan doet.
Heb je dit nog gedaan? Wat waren de resultaten?

Verwijderd

Je hebt ook nog wel kans dat, gezien de temperaturen, je je processor beschadigd hebt. Het gebeurt niet snel, maar ~100 graden is wel erg veel voor een CPU, zeker als je het meermalen gedaan hebt.

Echter valt daar pas wat over te zeggen als je die hoge temperaturen niet meer haalt, want dat is vrijwel zeker gewoon een slecht zittende koeler.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2012 18:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de power supply niet getest omdat ik juist de ander epc had opengedaan en toen startte hij wel in windows op en bleef hij 3 dagen stabiel (heeft toen heel het weekend aan gestaan)....

nu 2 weken op reis geweest, ik kom terug, hij boot in windows maar valt bijna direct uit.
Nu ik wil wel rma'en, maar ik moet weten welke component het is, of tenminste narrowen naar 2...

morgen eens power supply testen. Temps zijn normaal nu denk ik, maar blijft niet lang genoeg in Windows om te kunnen kijken...

Tom

Verwijderd

Als je koeler weer scheef zit kan je ook in de BIOS kijken, dan zouden de temperaturen daar ook iets hoger dan normaal moeten zijn, al hoeft dat niet per definitie zo te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik denk wel dat de temps normaal zijn nu hoor
zoals ik zei werkte hij even normaal en toen waren de temps normaal....
zal nog eens testen of het mss ligt aan het feit dat hij idd verschoven is...desnoods stock koeler erop dan..

Tom

Verwijderd

Topicstarter
voila, het is weer van dat. Een dag erna en hij start op en werkt zonder problemen. Ik weet niet wat er scheelt...

Tom
Pagina: 1