• gielles
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-02 23:08
hallo, ik heb 2 weken geleden een complete pc bestelt bij alternate.
helemaal blij toen het aankwam alles netjes ingebouwd.
maar toen... hij ging aan maar gaf geen signaal aan de monitor.
ik dacht videokaart spoort niet videokaart eruit en onboard opnieuw geprobeerd.
probleem bleef het zelfde.
geheugen eruit speakertje eraan gehangen en kijken of ik een pieptoon kreeg.
ik kreeg GEEN pieptoon. (hoort die toch meestal wel te doen geloof ik)
eerst even een andere voeding geprobeerd kijken of heel misschien dit het probleem was maar helaas met een andere voeding draaide de fans 1 rondje en ging die uit... (vreemd)
voeding uit een werkend systeem gehaald die erin gehangen en toen deed die weer het zelfde als met voeding 1.
conclusie: voeding 2 spoort niet...
maar fijn nog steeds kan ik niet opstarten.
dus bij mijn weten zou het mobo wel stuk zijn.
aangemeld bij alternate als DOA alternate heeft er naar gekeken en toen een nieuwe terug gestuurd.
ik blij denkend dat het probleem wel opgelost zou zijn.
MAAR dat was niet het geval...
kan het zijn dat de processor DOA is ?

M.v.g Michiel

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:25
Welkom op GoT.
Alles kan DOA zijn. Neem deze eens door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
nieuwe pc wil niet booten » dan heb je iets verkeerd gedaan! Zoals Jimster postte, (en zoals je zelf had kunnen vinden met de zoekfunctie), ga je standaard cheklist langs :)

• gielles
dat IK iets verkeerds heb gedaan vind ik redelijk vreemd maar goed.
ik las in dat forum dat een mobo moet piepen ook al is de cpu brak, maar er staat niet bij wat als dat niet gebeurt. (ja is goed aangesloten via het voorbeeld van het boekje en wat er op het mobo zelf staat en 2 verschillende speakertjes geprobeert.

deze cpu:AMD FX-6100
dit moederbord: ASRock 880GMH/U3S3

• RonaldMones
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-03-2022
Wanneer de CPU brak/stuk is. Zul je je bord niets horen/zien doen..

• gielles
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
onder het kopje moederbord piept
en dan regel 3 daar staat het.

• RonaldMones
Ik heb het gelezen, maar dat topic stamt uit 2003. Probeer hem maar eens te starten zonder CPU en met jou CPU. In beide gevallen vast geen beepjes. Dit omdat hij zonder CPU geen POST start.

Het moederbord doet dan namelijk niets, omdat hij geen CPU heeft.

Correct me if i'm wrong

• gielles
dus eigenlijk concludeer je dat als hij het met cpu geen piepjes geeft de cpu brak/dood/kapot is ?

• RonaldMones
Het zou het moederbord of de processor kunnen zijn. Echter geef je zelf al aan dat je een nieuw mobo van alternate hebt gehad. Dus kan het hier niet in zitten, dus denk ik inderdaad de CPU. Heb je wel je ontladen van je statische energie enzovoort voordat je je pc hebt gebouwd?

Wat ook mogelijk is, is dat je CPU een defect vertoond. En daardoor je CPU het moederbord ook defect maakt. Al lijkt me dit laatste onwaarschijnlijk.

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Ehm, moederbord BIOS updaten met minimaal BIOS-versie 1.50 en dan pas kan er een FX-6100 (bulldozer) CPU worden herkent & gebruikt?
Dat moeten ze toch wel weten bij Alternate? Oh nee, het zijn verkopers/dozenschuivers...

TS, leen ergens even een passende Athlon/Phenom AM3 CPU zodat je het BIOS kan updaten, daarna kan de FX-6100 er weer in.

[ Voor 36% gewijzigd door bitshape op 15-12-2011 01:28 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• gielles
waarom zou eerst het mobo geupdate moeten worden als die gemaakt is voor bulldozer processoren ?
sorry dit is namelijk de eerste keer dat ik een bulldozer proc in bouw.
en hoe wil ik updaten zonder beeld xD

• gielles
ah okee thnx dat wordt dus een probleem...
ik heb niet zo'n processor -.-
wel heel slecht dat dat zo gemaakt wordt :S

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
gielles schreef op donderdag 15 december 2011 @ 01:28:
ah okee thnx dat wordt dus een probleem...
ik heb niet zo'n processor -.-
wel heel slecht dat dat zo gemaakt wordt :S
dat valt best mee de ondersteuning is later toegevoegd. firmware was nog niet af ontwikkeld en ze willen toch het product al verkopen want de hardware werkt.

• gielles
ik dank jullie voor het helpen.
ik ga proberen zo'n processor te regelen en dan zal ik laten weten of het daarmee opgelost is.
ik hoop het :D

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Dit is welbekend bij de wat meer ervaren zelfbouwers; koop een moederbord die een nieuwe CPU daadwerkelijk "OutOfTheBox'' ondersteunt, of laat de leverancier bij aankoop het moederbord-bios updaten voordat deze wordt opgestuurd.

De leverancier had kunnen weten dat het BIOS van tevoren geUpdate moest worden als het samen verkocht werd met een nieuwe FX (bulldozer) CPU, maar helaas is de technische kennis vaak ver te zoeken daar.

Je kan het moederbord ook naar Alternate sturen om door hen het BIOS naar de recentste versie te laten updaten. Zij dienen dan eigenlijk de transportkosten op zich te nemen vanwege het leveren van een incompatibel product (CPU & Mobo samen gekocht).

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• gielles
ik heb al redelijk wat systemen gebouwd maar goed ik heb weer wat geleerd.
maar om hem weer naar alternate te sturen en dan weer 2 weken te wachten heb ik vrij weinig zin aan...
processor is al geregeld ik ga er z.s.m mee bezig.

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

gielles schreef op donderdag 15 december 2011 @ 01:42:
ik heb al redelijk wat systemen gebouwd maar goed ik heb weer wat geleerd.
maar om hem weer naar alternate te sturen en dan weer 2 weken te wachten heb ik vrij weinig zin aan...
processor is al geregeld ik ga er z.s.m mee bezig.
Is goed, zelf zou ik ook een passende CPU regelen om daarmee zelf het BIOS te updaten.
Succes! d:)b

• Joenino
  • Laatst online: 13-02 16:24
Verder staat er bij moederborden altijd bij dat een recente bios update noodzakelijk kan zijn voor de ondersteuning van nieuwere processors. Althans op de site van Alternate dus je had dit eigenlijk al kunnen weten. Daarom voer ik ook altijd een biosupdate uit als ik een moederbord haal met een nieuw uitgekomen processor. Of zoals andere zeggen eerst opzoeken of het moederbord out of the box de processor ondersteund. Iig succes ermee. :D

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Pagina: 1