(PWM) Case Fans aansluiten op Asus P8Z68V-Pro (CHA_FAN1)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducodas
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-04-2014
Ik heb een I7-2600K systeem in Antec 300 kast. Moederbord is Asus P8Z268V-Pro. Erg tevreden maar de Antec 300 case fans zijn op stand Medium te luid en worden niet vanaf het moederbord aangestuurd (ze staan direct op de voeding en dit is niet makkelijk te veranderen).

Mijn plan is om de case fans te vervangen met een Alpenföhn 120 Wing Boost (120mm) en Be Quiet SilentWings USC (140mm).

Nu is mijn vraag: kan een PWM case fan zoals de Alpenföhn 120 Wing Boost op 4 pins CHA_FAN1 aangesloten worden en zo ja aangestuurd worden vanuit het BIOS? (Ben er nog niet uit of ik Fan Xpert vanuit W7 wil gaan gebruiken)

De MoBo handleiding is niet duidelijk over de signalen op de CHA_FAN1 aansluiting (gek genoeg wel over de PWM aansturing op de CPU_FAN1 aansluiting maar daar staat de Scythe Mugen op).

(Ik ga er van uit dat de 3 pins Be Quiet op de 3 pins CHA_FAN2 kan).

Heeft iemand dit of iets soorgelijks gedaan en werkt dit? Andere suggesties voor case fans en configuraties ook welkom uiteraard.

Thanks.

PS Ben weliswaar newbie op dit forum, maar bouw sinds 1982 aan computertjes (Apple II, ZX Spectrum) :)

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 14:36
Je kunt een PWM fan gewoon aansluiten op een 3-pins aansluiting voor je CHA_FAN1.
Echter kun je dan geen gebruik maken van de PWM functie.

Als je moederbord de CHA_FAN1 voltage kan aanpassen, kan hij wel op deze manier de snelheid sturen.

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-06 19:34

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

De handleiding is inderdaad niet helemaal duidelijk over de CHA_FAN aansluitingen (heb zelf de gen3 versie)

Zowel je CHA_FAN1 als CHA_FAN 2 kunnen in ieder geval door de bios aangestuurd worden (Q-Fan control onder "monitor" in het advanced menu).

Het is echter niet mogelijk de eigenschappen voor de fans individueel in te stellen.

Het vreemde is dat CHA_FAN1 PWM (4-polig) gestuurd kan worden en CHA_FAN2 voltage (3-polig) gestuurd wordt.

Ik heb zelf 2 identieke 3-polige fans aan deze aansluitingen zitten en deze worden ook identiek aangestuurd (toerentallen zijn gelijk voor beide fans). Geen idee wat er gebeurd als 1 PWM en 1 driepolige fan aangesloten wordt.

Het zou zomaar kunnen dat indien je enkel CHA_FAN1 gebruikt PWM aansturing gebruikt wordt en in geval van het gebruik van beide CHA_FAN aansluitingen ook voor beide aansluitingen alleen het voltage geregeld wordt en PWM niet gebruikt wordt.

Edit: de 2 PWR_FAN aansluitingen hebben overigens geen enkele vorm van RPM regeling.

[ Voor 5% gewijzigd door floriske.nl op 15-12-2011 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducodas
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-04-2014
Dank voor jullie feedback. Ik heb inmiddels de Antec TriCools (overigens prima fans als ik de tests mag geloven) in de Antec 300 kast vervangen door de Alpenföhn (PWM) en de BeQuiet op de 4 pins CHA_FAN1 resp. 3 pins CHA_FAN2 aangesloten. Probleem was met name dat de TriCools op de voeding stonden met bijbehorende stekkers.

Met de default BIOS settings Q-Fan Control 'Enabled', Chassis Fan Speed Low Limit '600 RPM' en Chassis Fan Profile 'Standard', lijkt dit allemaal prima te werken. PC is een stuk stiller, al was het maar door omdat deze fans rond de 600 RPM zullen draaien...

Op een ander forum las ik de klacht dat de Alpenföhn een 'klik' geluid maakt bij PWM aansturing. Ik heb dit niet gehoord, dus ga ik er maar even vanuit dat de Alpenföhn niet PWM wordt aangestuurd.