Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

Topicstarter
Ik zit hier met een probleem dat hoe langer hoe storender word maar waar ik tot nu toe geen oplossing voor heb gevonden. Hopelijk heeft iemand suggesties wat ik nog kan proberen. Of nog beter een oplossing.

Het probleem is dat de pc zeer moeilijk boot. Als de powerknop ingedrukt word gaat het systeem aan, maar na een variabele periode (soms 1 sec soms 10 sec) herstart het systeem weer, zonder dat de monitor beeld geeft. Heel af en toe blijft de pc ook op het boot 1e boot scherm hangen. Voor de rest geen bios piepjes oid
Alles bij elkaar zijn er soms 20 pogingen nodig om het systeem op te starten. Eenmaal opgestart is het systeem 100% stabiel (prime 95 kan rustig 24 uur aanstaan). Restarten gaat wel altijd goed. Maar als de PC in slaapstand gaat of " warm" opgestart word is het hetzelfde gedoe

Dacht eerst dat de voeding onvoldoende power leverde maar ook een andere voeding bracht geen oplossing
Heb zo'n beetje alles wat ik kon bedenken al geprobeerd:

-bios upgrade/bios reset
-Bios settings op supersave
-ontkoppelen zoveel mogelijk hardware
-andere voeding
-andere videokaart

edit:
-uit elkaar gehaald
-met minimale hardware (geen hdd/optical 1 geheugenstick)

Specs:
Gigabyte GA-EP45-DS3R
Q6600 @ 3,6 (2,4 of lager is zelfde probleem)
ati 5770
2 x samsung 250gb in RAID 0
sata dvd
corsair 650xt psu
6GB ocz reaper 1066 (4GB kit + 2Gb kit)

Saai filmpje van niet bootende PC:
[YouTube: http://youtu.be/lFeDHjaVSGE]

[ Voor 8% gewijzigd door -36- op 14-12-2011 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 11:49

Fordox

00101010

zo te zien heb je watercooling. leuk :) al gekeken of je lekken had?
en wat ook af en toe een wonder doet is je hele systeem uit elkaar halen en weer inelkaar te zetten (incl cpu) en zeker weten dat alles goed is aangesloten.
heb je alles ook gecheckt op lekkende/bolle condensatoren?
heb je een speakertje voor bios beeps?

p.s. dat filmpje is wel heel fijn, helpt makkelijker :)

[ Voor 14% gewijzigd door Fordox op 14-12-2011 21:24 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Topicstarter
Idd waterkoeling in de loop van de jaren wat onderdeeltjes bij elkaar gesprokkeld :) maar lekt iig niet.
Heb afgelopen weekend het hele systeem (op cpu na) uit elkaar gehaald en ontstoft, pc speaker daarna niet meer aangesloten, maar voor de zekerheid net nog even geprobeerd. geeft geen piepjes, behalve een enkel piepje als het systeem uiteindelijk wel doorstart. Mobo heeft solid caps, die kunnen niet lekken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor een geheugen heb je erop zitten?

En solid caps lekken inderdaad niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Heb je al eens geprobeerd in het bios netwerk, audio en firewire uit te zetten en te kijken of dat verschil maakt?
Hoe oud is het moederbord? Was het er altijd al of is het langzamerhand ontstaan en nu op een niveau dat je er eigenlijk niet meer verder mee kunt?

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCR
  • Laatst online: 11-09 15:07

PCR

Zorgt de BIOS wel voor piepjes als je het geheugen eruit laat?
Heb je in het BIOS ook een instelling voor 'quick boot' o.i.d. en heb je die al uitgezet?

Als alles stabiel is na de BIOS fase en dus dan het OS de hardware overneemt dan zit het wat mij betreft voorlopig in de communicatie tussen BIOS en hardware.

Codedivision | Freedom Internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Batterij van het moederbord al vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Topicstarter
geheugen is 6gb 1066 ocz reaper 2.1v (4 + 2 Gb kit)
firewire, usb en audio idd allemaal al in bios uitgeschakeld gehad. moederbord is ongeveer 3 jaar oud. probleem heeft altijd in meer of mindere mate bestaan maar komt met vlagen. De laatste paar dagen soms wel erg veel (10 m boots loops of 20x aan en uit zetten)

net even zonder geheugen geprobeerd en probleem lijkt hetzelfde pas na de 2e boot begint speaker te piepen. mischien dan toch een geheugen incompabiliteits probleem? (staat ook niet in memory support list alhoewel die lijst erg beperkt is)

edit: morgen een batterij halen voordat ik met ander geheugen in de weer ga is ookwel een idee. Maar resetten niet ook je biossettings als het batterij gaar is?

[ Voor 19% gewijzigd door -36- op 14-12-2011 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCR

PCR

Het lijkt me dan toch niet met het geheugen te maken te hebben. Omdat je schrijft dat pas bij de 2de boot de piepjes te horen zijn? Of lees ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Topicstarter
Ja, beetje vaag de ene keer herstart systeem zonder piepjes, en daarna weer wel. Maar soms ook de eerste keer piepjes.

^
edit: wat er dan ook op kan wijzen dat probleem niet bij geheugen zit omdat je dan altijd piepjes zou moet horen?

edit2 @ hieronder, :) ja die conclusie trok ik ook net (iets later)

edit3: en de vraag is dan dus eigenlijk: wat kan er allemaal nog misgaan voordat het geheugen gestart word? (maar niet zo ernstig dat het systeem nooit opstart)

[ Voor 82% gewijzigd door -36- op 14-12-2011 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCR

PCR

Dus dan klopt het volgende als het geheugen eruit is: het wel of niet aanwezig zijn van geheugen heeft geen invloed op de manier waarop de computer opstart. Soms geeft hij wel piepjes en soms niet.
Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-36- schreef op woensdag 14 december 2011 @ 22:14:
edit: morgen een batterij halen voordat ik met ander geheugen in de weer ga is ookwel een idee. Maar resetten niet ook je biossettings als het batterij gaar is?
Dat is normaal wel zo maar ik een ervaring gehad met een systeem dat dezelfde kuren vertoonde, bleek dat de batterij net op het randje zat.

Je hebt prime een lange tijd laten lopen, memtest ook al een nachtje laten draaien?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2011 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je 4 DIMMs gebruikt dan kan het wel eens zo zijn dat het verhogen van het MCHvoltage je stabiliteit een stuk beter wordt. Gooi dat eens omhoog met .1 of .2V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Topicstarter
Ja een nachtje memtest was ook geen probleem.

Die mhc ga ik nu uitproberen

edit: lijkt tot nu toe goed te starten met verhoogd mhc voltage

[ Voor 65% gewijzigd door -36- op 15-12-2011 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 11:49

Fordox

00101010

TERW_DAN schreef op woensdag 14 december 2011 @ 21:49:
Wat voor een geheugen heb je erop zitten?

En solid caps lekken inderdaad niet
ik heb wel eens een defect gezien in een solid cap. er komt dan een zwarte rubber achtig iets onderuit de condensator. stond op een videokaart. maar de kans is wel veel kleiner.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Pagina: 1