Toon posts:

(nooby) Apparaat via ethernet benaderen, wat hulp nodig.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mijn eerste bericht hier dus gegroet iedereen. Ik ben nu een tijdje aan het prutsen om een verbinding tussen mijn laptop en een ander apparaat met ethernet op te zetten. Wat heb ik tot nu toe geprobeerd:

1e stap
IP in laptop op statisch, in apparaat idem. Kabel tussen beide apparaten en de verbinding lukt.

2e stap
IP in laptop op statisch, in apparaat idem. Kabel van laptop naar switch en van switch naar apparaat. Verbinding gaat nog steeds goed.

3e stap
IP in laptop op dynamisch, in apparaat op statisch. Kabel van laptop naar switch en van switch naar apparaat. Nu krijg ik geen verbinding, wat ik ook wel kan begrijpen. Ik snap alleen niet hoe ik het anders moet configureren zodat het wel werkt.

Het uiteindelijke doel is om het apparaat ergens op de aardbol aan internet te hangen en deze van welke plaats dan ook te benaderen.

Is er iemand die mij kan uitleggen hoe ik dit voor elkaar krijg? Op het gebied van IP en dergelijke ben ik een beginner.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Om dynamisch een adres te configureren heb je een DHCP server nodig. Dit zit normaal in een consumenten router ingebakken.

Wat is "apparaat" voor een type apparaat?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Topicstarter
Het apparaat is een soort te vergelijk met een plc (industriële besturing), daar kan ik het IP adres, gateway en subnet mask instellen. Heeft het verder nog gevolgen voor de andere aangesloten apparaten op mijn router als ik met DHCP aan de slag ga?

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Zolang er maar één DHCP server is, dan ontstaan er geen problemen.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Neles7
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:07
Om je goed te kunnen helpen is meer informatie wenselijk. Wat voor situatie ga je het gebruiken ? Aan welke eisen dient de connectie te voldoen ? Etc. Hoe meer informatie je aanlevert hoe sneller en gerichter wij je kunnen helpen.

<PMNX>Neles#2481 steam PoE

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-11 13:00
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2011 @ 21:06:
[...]
3e stap
IP in laptop op dynamisch, in apparaat op statisch. Kabel van laptop naar switch en van switch naar apparaat. Nu krijg ik geen verbinding, wat ik ook wel kan begrijpen.
[...]
Nee, dat begrijp ik niet. Krijgt je laptop wel een IP adres? Kan je er nog steeds mee op internet bijvoorbeeld?
Waarom zet je IP op dynamisch?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als jij in de router een DHCP scope hebt:
192.168.0.1 - 192.168.0.254 met subnet: 255.255.255.0

En in je PLC (apparaat) een static IP hebt van 192.168.1.1 met subnet 255.255.255.0

Dan kunnen ze elkaar niet zien zien.

Je moet het e.e.a. dus wel op elkaar afstemmen. Vaste machines (servers, printers, of industrieel spul met PLC's), geef ik zelf liever altijd een static IP, en hou ik daar ruimte voor in de DHCP scoope.

Op de DHCP-server stel ik dan in dat de uitdeelbare IP's moeten liggen van 192.168.0.100 t/m 192.168.0.254, met subnetmask 255.255.255.0

Vervolgens heb ik 100 IP's vrij in de zelfde scope om vaste ip's in te stellen. Let wel dat je dan ook de subnetmask goed op 255.255.255.0 instelt.

Goed, dat werk dan voor in een LAN, en dus niet als je dat ding op de zuidpool zet, want daar heb je geen directe verbinding mee. Dan zou je het beste een VPN kunnen opzetten. welk eigenlijk een LAN maakt over een WAN (internet) verbinding. Eventueel dat apparaat achter een router, met een portforwarding kan ook wel, al is dat minder veilig.

Maar.. Je bent nu met zaken bezig waar je zelf dusdanig weinig over weet, en zeker met wat je zegt als:
Het uiteindelijke doel is om het apparaat ergens op de aardbol aan internet te hangen en deze van welke plaats dan ook te benaderen.
Is dat niet iets wat een noob (zoals je jezelf noemt) foutloos kan instellen, en zorgen dat als dat ding aan de andere van de aardbol staat, uberhaupt nog door jou benaderbaar is.

Lijkt me een beter plan om er de juiste persoon voor in te huren. Dan ben je wel vrij zeker dat het wel werkt zoals het moet werken.

Edit:
Moraal van het verhaal: Als deze lap tekst totaal abracadabra is voor je, besteed het uit..

[ Voor 3% gewijzigd door RaZ op 14-12-2011 22:03 ]

Ey!! Macarena \o/

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
IP adres op "dynamisch" betekent: ik roep op het netwerk om een ip ades wat ik mag gebruiken voor een bepaalde tijd. Die hulpkreet komt op een speciale server terecht en die deelt een ip adres uit aan het apparaat wat daar om vroeg.

Het betekent dus niet: ik zoek het zelf uit en dan gaat het wel werken.

Als die speciale server (dhcp server) er niet is dan gaat "dynamisch" niet werken. Jouw opstelling met 2 pc's en 1 switch heeft die server niet, en daarom mislukte je experimentje.

Nou wil het geval dat vrijwel ieder netwerk tegenwoordig wel zo'n server heeft staan. Zowel thuis- als bedrijfs netwerken. Dus daar heb je waarschijnlijk geen probleem mee. Maar er zijn ook omstandigheden dat je je ip adres vast wilt kunnen instellen dus die mogelijkheid moet je open houden.

Het volgende probleem doet zich nu voor: het IP adres wat je krijgt (of in moet stellen) is er waarschijnlijk een uit de RFC1918 reeks: 192.168.x.x of 172.16-31.x.x of 10.x.x.x. En die adressen worden niet op het internet gerouteerd, kun je nooit direct via internet benaderen.

Daar zijn ook weer oplossingen voor (poort forwarding, tunneling en middle-box zijn er 3 van) maar dat gaat te ver met je huidige kennisnivo, vermoed ik.

Het komt er voorlopig op neer dat het initiatief voor de verbinding met je apparaat van het apparaat zelf afkomstig zal moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Avar, mijn laptop heeft dan wel verbinding met internet, dat gaat prima.

Joopv, de werking van dynamisch en statisch weet ik, ik weet ook dat de IP nummers in dezelfde range moeten liggen. Ik zal me gaan verdiepen in het DHCP gebeuren.

RaZ, dat ze elkaar niet kunnen vinden in je voorbeeld begrijp ik. Het verhaal over de DHCP kan ik ook aardig volgen maar ik zal moeten kijken in de router of ik het daar ook nog kan volgen.Het gaat mij er om dat ik "overal ter wereld" waar een vaste internet verbinding is een verbinding zou kunnen maken.
Ik wil nu eerst testen of het mogelijk is om het via mijn huis netwerk te doen. Vervolgens zet ik het ding bij een kennis neer en probeer ik het weer te benaderen. Mocht het ding dan daadwerkelijk naar een ver oord gaan dan zal ik hulp inschakelen. Ik wil dan wel redelijk weten waar ik over praat om zo beslagen ten ijs te komen.

Dat ik op dit moment niet exact weet hoe dit in zijn werk gaat wil niet zeggen dat ik het niet kan leren. Ik ben aardig leergierig aangelegd dus daar zal het niet aan liggen, alleen heb je soms wat hulp nodig.Tijdens mijn studie heb ik wel het één en ander gehad over netwerken en dergelijke. Omdat ik dit tot nog toe nooit nodig heb gehad is dit behoorlijk weggezakt.

EDIT:
Ik heb inmiddels via mijn switch verbinding met het apparaat. Na inloggen op de router heb ik kunnen zien in welke range de IP adressen liggen. Het apparaat een IP adres gegeven in deze range en het werkt.
Volgens de help moet ik een DHCP kunnen aanmaken door bij de configuratie een DHCP toe te voegen. Ik kan echter nergens wat toevoegen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2011 11:49 ]

Pagina: 1