Beeldscherm weergeeft de verkeerde kleuren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 436593

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik starte vandaag mijn computer op, en het leek er ineens uit te zien alsof mijn beeldscherm nog maar 16bits kleren liet zien.
http://img684.imageshack.us/img684/7541/windowsy.jpg

Een printscreen van een halve MB is niet echt nodig. Maak er svp een echte thumbnail van!

Zoals je op de screenshot ziet, lijkt het erop alsof sommige pixels een andere kleur doen dan ze moeten doen?
Ik heb al geprobeerd mijn driver van de videokaart te upgrade,, (Geforce GTX275)
En ook het kabeltje van het beeldscherm (LG 27inch) opnieuw erin gedaan.

Zonder succes.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Op google ook van alles geprobeerd, maar de benamingen die ik zocht kwam eigenlijk uit op niets.

[ Voor 8% gewijzigd door Pollewob op 19-12-2011 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bij mij ziet je screenshot er gewoon goed uit hoor.
Maak eens een foto om het effect te laten zien.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 14-12-2011 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:13
Heb je al geprobeerd Windows op 24/32-bits kleuren in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Fable: dat heb ik dan weer, zit ik mijn eigen fouten te markeren die niemand anders ziet >:)

Moning2: ik kon alleen uit 32 of 16 kiezen, even naar 16 gezet en weer terug, zonder succes.

Hierbij paar foto's met mobiel gemaakt:

http://img694.imageshack....088/img20111214194250.jpg
http://img197.imageshack.us/img197/669/img20111214194334.jpg
http://img850.imageshack....771/img20111214194325.jpg

Zelfde als hierboven. Maak svp echte thumbnails.

klinkt niet goed toch?

[ Voor 10% gewijzigd door Pollewob op 19-12-2011 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Probleem moet wel het beeldscherm zijn. Als het de videokaart zou zijn zouden wij het op het screenshot ook zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 393864

Andere VGA-kabel proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:26

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Wordt het erger bij 3d applicaties (=verhitting)? Zo ja... kaartje deaud.. ;)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Het zou een defect aan je videokaart kunnen zijn. Defect geheugen of zo. Sluit je pc eens op een ander scherm aan, of op een lcd/plasmatv met vga-ingang.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Denk dat dit het beeldscherm is ja, aangezien de screenshots goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
3d applicatie word het niet erger, gewoon hetzelfde

morgen even een ander beeldscherpje van werk meenemen en een vga kabel.

woon sinds anderhalve maand op mn zelf, dus erg veel staat er nog niet!

Maar jullie zien de screenshot wel normaal?
Ik zie namelijk dezelfde fouten, zowel in het plaatje klein, als het plaatje groot.
Het is dus niet een dode pixel,, maar een bepaalde kleur waarde die niet getoont word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ja die foto's zie ik ook fouten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-06 15:34

nIghtorius

Poef!

Controleer de DVI/HDMI kabel eens, dit herken ik.. dit heb ik ook gehad vroeger. Toen was mijn DVI kabel stuk. Je krijgt dan van die roze vlekken. Het kan ook zijn dat je beeldscherm defect is. Dus probeer eerst een andere DVI kabel. Helpt dit niet dan heb je een grote kans dat het beeldscherm defect is.

Zover ik weet krijg je dit soort artifacts niet met je videokaart en ligt dit meestal aan je beeldscherm/kabel. (alleen bij digitale video overdracht is dit zo, als je een analoge kabel (VGA-DSUB) gebruikt dan is waarschijnlijk iets mis met je T-Con board van je beeldscherm.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Atomsk schreef op woensdag 14 december 2011 @ 19:57:
Het zou een defect aan je videokaart kunnen zijn. Defect geheugen of zo. Sluit je pc eens op een ander scherm aan, of op een lcd/plasmatv met vga-ingang.
Michael Knight schreef op woensdag 14 december 2011 @ 19:56:
Wordt het erger bij 3d applicaties (=verhitting)? Zo ja... kaartje deaud.. ;)
Dan zou het op het screenshot ook te zien zijn voor ons. Aangezien dat niet zo is ligt het niet aan de videokaart. Het kan alleen aan het beelscherm of kabel liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 14-12-2011 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:13
Reset eens alle instellingen van je display. Het kan zijn dat enkele grijswaarden te rood of te blauw zijn ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hoi alle,, bedankt voor de reacties.

resetten van de instellingen hielp niet.

Ik ga morgen eens een andere vga kabel meenemen,, hopen dat een andere kabel helpt.
Zal zonde zijn als er weer een nieuwe 27inch aangeschaft moet worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
PilatuS schreef op woensdag 14 december 2011 @ 19:54:
Probleem moet wel het beeldscherm zijn. Als het de videokaart zou zijn zouden wij het op het screenshot ook zien.
Dat waag ik te betwijfelen.
Het screenshot neemt de data uit het video geheugen. Die kan best in orde zijn. Sterker nog - die IS in orde.

Tussen het videogeheugen en de video output van de kaart zit nog een hele bups elektronica, zoals video DAC's en/of serilalizers. En daar kan best iets mis mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:26

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

joopv schreef op woensdag 14 december 2011 @ 20:26:
[...]

Dat waag ik te betwijfelen.
Het screenshot neemt de data uit het video geheugen. Die kan best in orde zijn. Sterker nog - die IS in orde.

Tussen het videogeheugen en de video output van de kaart zit nog een hele bups elektronica, zoals video DAC's en/of serilalizers. En daar kan best iets mis mee zijn.
^^ dat dus :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:06
Eens, toen hier de laptop ook verkeerde kleuren liet zien (veel teveel groen), waren de printscreens ook in orde.
Na onderzoek bleek de videokaart defect.

Het probleem van de TS kan ook een driver issue zijn, nieuwste videokaartdrivers al gedownload en (opnieuw) geinstalleerd?

Topicstarter
net via de safe-mode de videokaart driver geuninstaleerd, ging helemaal goed, probleem leek opgelost..
maar toen ik in windows terug de laatste driver downloadewas het probleem weer terug :(

Topicstarter
Ik zit nu in de safe mode mdt de driver nog geinstaleerd,, hier zie ik dan weer geen problwmen

edit: hehe, na de driver nog een keer wegegooid te hebben, en dit keer een oude driver (260 ipv 280) werkt hij eindelijk weer!

iedereen bedankt!

edit2: great, battlefield3 werkt niet met deze driver.. hup nieuwe driver, en ja hoor, het probleem is terug :(

edit3: nvidia beta driver 290 werkt ook niet..

pfff ik heb geen flauw idee wat er aan de hand is,, lijkt me een driver issue??

[ Voor 77% gewijzigd door Anoniem: 436593 op 15-12-2011 20:51 ]

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
In safe mode gebruikt je video maar een heel beperkt kleurenpalet. Als er een fout zit in je video DAC's kan dat best wel eens niet te zien zijn dan.

Je zou toch een ander scherm proberen?

Is je scherm met DVI of VGA aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De monitor is met een DVI aangesloten (via de videokaart Nvidia Geforce GTX 275)

Hoe kan het zijn dat als ik de driver verwijder in safe mode, en terug ga naar normale windows, en alles er goed uitziet.
Update ik hem naar driver 260 werkt hij ook nog steeds, maar update ik hem naar 285 (zodat ik BF3 kan spelen) dat hij dan weer die rare kleuren aangeeft?

Het vreemde is, hij heeft al sinds de release date op die driver gedraaid, en dat ging altijd goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:06
Als ie het met de ene driver wel doet en met de andere niet moet het een software probleem zijn, probeer nog eens wat andere recente drivers (in ieder geval van het afgelopen jaar).
Eventueel de drivers die je bij de kaart kreeg (ook al zijn die verouderd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
de oudere (van ongeveer half jaar geleden) werken wel goed.

Maar is het niet raar dat de recente, die altijd goed gewerkt heeft ineens deze kuren vertoont?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:59
Misschien is er in Windows zelf een foutje ontstaan in al die tijd waardoor het mis gaat? Installeer Windows eens opnieuw.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hoi alle,

toch maar een nieuwe videokaart even snel gehaald bij de computer boer (radeon hd6870)

de problemen zijn gelukkig opgelost nu!

toch allemaal bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1