'Printerserver' op netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Voor een klein kantoortje ben ik bezig met het installeren van een printer. Het betreft een Konica Minolta C35 all in one kleuren-laserprinter.

Dit is een netwerkprinter aangesloten op een switch
Er staat geen fileserver of mailserver, alleen een switch met internet (iedereen gebruikt webmail).

Wat ik zoek is een oplossing dat iedereen kan printen op deze printer, zonder het installeren van stuurprogramma's. Nu werken veel mensen daar met een laptop in de buitendienst en komen ze naar dit kantoortje om bijvoorbeeld documenten uit te werken. Het is geen doen om op alle laptops de driver te installeren en de printer te installeren.
Bestaat er zoiets als een printserver die de printer deelt op een netwerk en eenvoudig te vinden is zonder dat men stuurprogrammas moet installeren? De latops die gebruikt worden hebben Windows XP of Windows 7.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je kan een generic printer installeren maar dan heb je geen opties meer voor tray-selectie, duplex, en andere features die mogelijk is door de juiste drivers te installeren.

Maar als de printer op de (gewone windows) server wel geinstalleerd is, kan je daar ook kiezen alles mogelijke drivers mee te nemen, en als de printer op de server ook gedeeld is, kan je hem via de laptop zien in het domein/werkgroep, en dan is het dubbelklikken, en de driver installeerd zich over het netwerk.

Installeren moet je toch, of het nu een netwerk-printer is, of een generic, die installatie moet gedaan worden wil je kunnen printen. Maar om een installatie te doen en dan 80% van de features mist van dat ding... Lijkt me niet handig.

Ey!! Macarena \o/

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12 14:02

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Het makkelijkste voor alle werkplekken is als je de printer aanmeld in je AD en deze verdeelt over het netwerk dmv netwerkprinter (Zoeken in je AD, printer selecteren, driver installeren).
Op de server kan je dan de standaard instellingen aanpassen welke dan ook op elke werkplek wijzigt.

Wabbawabbawabbawabba

• Binnetie
  • Nu online
Oke oke, dus ik kan eigenlijk niet onder een klein servertje uit, al is het alleen om de printer te delen?

Op het hoofdkantoor hebben ze een mail- en dataserver met de printer geinstalleerd op de server, die dan weer wordt aangeboden op het netwerk. Als je dan met een client zoekt op de printer in de active directory dan werkt vind hij hem en kan je hem aanklikken. Nadeel is dat er heel veel collega's daar af en toe wat uitwerken dat je daar niet een appart domein voor kunt maken.

Edit: KarTiZan was me voor toen ik het bericht typte :), dus je kan het niet oplossen alles je alleen maar een switch hebt zonder mail en of dataserver?

[ Voor 13% gewijzigd door Binnetie op 14-12-2011 15:19 ]

Verwijderd

Je kan er wel onderuit, maar dan moet je alsnog handmatig de drivers installeren.

Dan maak je dus een lokale printer (op elk werkstation) met een netwerkpoort. Er is geen andere oplossing

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2011 15:20 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12 16:26
Als je een werkstation hebt dat (bijna) altijd aan staat kun je die ook gebruiken, installeer de printer éénmalig op het werkstation, zorg dat het 32b en 64b drivers heeft voor WinXP en Win7 en deel de printer (zorg dat iedereen erbij kan, niet enkel authenticated users).

Vervolgens kun je vanaf een andere PC / laptop naar dat werkstation browsen en dubbelklikken op de gedeelde printer.

In principe hetzelfde als een server(tje) zonder dat je er extra hardware en licenties voor aan hoeft te schaffen. Wel kan het zijn dat je OS beperkingen stelt aan het aantal gelijktijdige gebruikers (meestal 10, bij een werkstation OS van Microsoft).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Maken de laptops deel uit van het domein? If so, dan kan die printer gewoon in het domein worden opgenomen, en via het domein ook geinstalleerd worden.

Is het een losstaand netwerk met 1 printer en x-aantal laptops, dan zie ik ook het nut van een extra server niet, omdat dat een extra kosten post is voor iets als een eenmalige installatie. Die kan je eventueel gewoon op een USB-stick zetten, mochten er geen optische drives in de laptops zitten.

Links om of rechts om, installeren moet je toch.

Ey!! Macarena \o/

• Binnetie
  • Nu online
Nee de laptops maken geen deel uit van het domein.

Er staat een Router met internet, een patchpaneeltje die weer is aangesloten op de switch. De laptops zijn weer aangesloten op de outlet in de muur.

Wat ik zou kunnen doen is dus een pctje aanschaffen, hierop de printer te installeren en deze dan te delen op het netwerk? Toegang tot de printer voor iedereen open te zetten en dan moet het werken?
Zoiets had ik gisteren geprobeerd met een laptop. Ik dacht ik zet voor nood een laptop neer waarop ik de printer installeer en dan deel. Vreemde is dat ik op geen enkele laptop de printer kon installeren. Windows xp zoek op werkgroepen. Moeten alle laptops dan dezelfde werkgroep hebben als waar de pc/laptop met aangesloten printer in zit?

• Paul
Nee, in XP moet je een nieuwe poort aanmaken van het type TCP/IP, daar vul je het vaste IP van de printer in en daarna kun je kiezen welke driver je moet gebruiken.

Gezien de vragen lijkt het me echter beter als je de systeembeheerder van je hoofdkantoor (of net wie het systeembeheer bij jullie doet) kunt vragen om een goede oplossing neer te zetten. Nu alles aansluiten met behulp van een forum lukt waarschijnlijk wel, maar als het stuk gaat ben je de sjaak... Dan kun je (zakelijk) beter zorgen dat je iemand hebt die precies weet hoe het zit en hoe hij/zij het moet onderhouden.

Dat kost nu wat meer in aanschaf / configuratie, maar dat verdien je de eerste keer dat er een aantal mensen een paar uur stilzitten terug :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Binnetie
  • Nu online
Ja dat is ook de beste oplossing maar ik mag graag de materie erachter weten. Hoe maak je in XP een extra poort aan met TCP/IP? De printer is namelijk niet zichtbaar in XP als ik met een XP client de printer zoek. Of bedoel je op het servertje een tcp/ip printerpoortje maken?

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nee, hij bedoelt, printer toevoegen -> lokale printer -> nieuwe tcp/ip poort :)

• Paul
Printers zoeken in een werkgroep heb ik nooit gedaan, op de clients tik ik meestal \\computernaam in (waarbij computernaam dus de naam van het werkstation is dat de printer deelt) waarna je kunt zien welke printers (en shares) het werkstation deelt :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

Zijn de laptops trouwens door het hoofdkantoor niet te ver dichtgetimmerd? Het kan zo maar zijn dat users niet eens een printer mogen installeren. Als je wil printen zal er links of rechtsom toch iets van een printer met driver aangemaakt moeten worden.
Heb je al geprobeerd of Windows zelf de drivers aan boord heeft? Dus add printer - network printer - printer staat in lijst of ip opgegeven - stappen verder volgen - driver kiezen.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-12 14:42
Misschien is dit iets voor je ? http://www.google.com/cloudprint/learn/
Pagina: 1