• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Ben me nieuwe mobo aan het inbouwen en nu voordat ik verder ga even een vraagje.

Gebruikte spullen.
Coolermaster cosmos S
Sabertooth x58
I7 920
Mugen 2

Links of achter is waar de i/o plate va het mobo zit
Rechts of voor is waar je dvd/cd zit
Ik kijk vanaf links zij op de inhoud van de kast.

Goed, mijn Fan voor de mugen zit links erop gemonteerd en blaast naar rechts
Aan de andere kant kan hij niet vanwege hoge ram-modules.

Direct achter de cpu- fan kan ik nog een fan plaatsen die in of uit blaast.
Ook direct er boven kan een fan die in of uit kan blazen.

Wat is een goeie setup, want ik weet niet of het bijvoorbeeld aan te raden is op 2 fans direct achter elkaar te plaatsen in dezelfde richting of andersom?

Wie heeft er wat tips?

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Een plaatje doet wonderen :)

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Snap ik maar ik heb geen pc alleen een ipad1

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:38

M2M

medicijnman

Wat je wil is dat koude lucht vanaf de voorkant van de kast naar binnen gezogen / geblazen wordt, en verhit, uit de boven / achterkant van de kast komt. Meer niet.

Ga je daar veranderingen in aanbrengen, dan leg je de airflow om zeep.

Wat je kunt doen is:

- Fan omdraaien, zuigen uit de CPU heatsink, richting achterkant. Zorg wel dat je met tape de onder en bovenkant van de heatsink dichttaped. Lucht blazen werkt wat efficienter dan lucht zuigen. Je zult dus een luchttunnel door de heatsink moeten maken.
- Fan aan de onderkant plaatsen en laten blazen richting bovenkant
- dremelen aan de rammodules' koelplaatjes. Meestal zitten die er enkel op voor estetische waardes

[ Voor 15% gewijzigd door M2M op 14-12-2011 15:14 ]

-_-

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
YouTube: Kast

Dit kon ik wel regelen filmpje van de situatie, bedankt alvast voor de uitleg m2m ik ga prakiseren

Edit: wat doe ik dan met de 1 of 2 topfans, en welke kant laat ik de rechter achterfan blazen of demonteer ik die?

[ Voor 22% gewijzigd door Centropy op 14-12-2011 14:14 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:38

M2M

medicijnman

Je weet dat het mogelijk is de ventilator van je cpu koelblok aan de onderkant te plaatsen? Doe dat eens, en laat 'm richting bovenkant blazen. Je gaat dan in ieder geval ook mee met de natuurlijk convectie (warme lucht stijgt). Eventueel kun je nog overwegen je koelblok een kwart slag te draaien. Voor het X58 is dat gewoon mogelijk, mits het koelblok dan niet in de knup komt met de ram heatsinks.

Overigens is de keuze om wat van je ram heatsinks af te dremelen eentje die op de laatste plaats zou moeten staan. Bij deze dus ook geedit...

eventueel zijn ventilators die over zijn aan de achterkant te plaatsen, (naar achteren uit de kast blazen). Hoeveel koelperformance je dan inlevert of bijkrijgt is mij niet bekend. Eventueel is hier wel achter te komen door gewoon te proberen :)

[ Voor 18% gewijzigd door M2M op 14-12-2011 15:16 ]

-_-

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

M2M schreef op woensdag 14 december 2011 @ 15:14:
Je weet dat het mogelijk is de ventilator van je cpu koelblok aan de onderkant te plaatsen? Doe dat eens, en laat 'm richting bovenkant blazen. Je gaat dan in ieder geval ook mee met de natuurlijk convectie (warme lucht stijgt).
In de situatie zoals het filmpje geef ik je gelijk, maar indien er een videokaart bijkomt kan de fan erg warme lucht aanzuigen. Dat komt de koeling niet ten goede.

Een oplossing is je fan hoger plaatsen, zodat hij boven de heatsinks van je ram past. Als dat niet kan, zou ik gewoon een pull-setup maken. Een Mugen is dusdanig efficient, dat ondanks het kleine beetje verlies wat je maakt door pull ipv push te gebruiken, je nog steeds veel beter bezig bent dan met een stockcoolertje.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
noes schreef op woensdag 14 december 2011 @ 15:31:
[...]

In de situatie zoals het filmpje geef ik je gelijk, maar indien er een videokaart bijkomt kan de fan erg warme lucht aanzuigen. Dat komt de koeling niet ten goede.

Een oplossing is je fan hoger plaatsen, zodat hij boven de heatsinks van je ram past. Als dat niet kan, zou ik gewoon een pull-setup maken. Een Mugen is dusdanig efficient, dat ondanks het kleine beetje verlies wat je maakt door pull ipv push te gebruiken, je nog steeds veel beter bezig bent dan met een stockcoolertje.
Videokaart komt in onderste x16 slot (onderste beige) dus dat scheelt al, dan top fan en rear fan op suck...?

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

De casefans aan de bovenkant en achterkant op outtake zetten idd :)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• qrious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09-2016
Je achterste fan is meestal outtake, vooraan is intake (logisch)
als je Mugen nu lucht naar rechts blaast krijg je tegenstrijdige luchtstromen waardoor je Mugen niet goed werkt.
Ik zou de fan omdraaien (wel aan de zelfde kant houden) zodat je luchtstroom 1 kant op gaat.

daarnaast 2 fans boven in monteren als intake.

eventueel nog eentje onderin als outtake.

They say that nobody is perfect. Then they tell you practice makes perfect. I wish they'd make up their minds.

• qrious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09-2016
jorg5 schreef op woensdag 14 december 2011 @ 20:53:
Je achterste fan is meestal outtake, vooraan is intake (logisch)
als je Mugen nu lucht naar rechts blaast krijg je tegenstrijdige luchtstromen waardoor je Mugen niet goed werkt.
Ik zou de fan omdraaien (wel aan de zelfde kant houden) zodat je luchtstroom 1 kant op gaat.

daarnaast 2 fans boven in monteren als intake.

eventueel nog eentje onderin als outtake.
excuus boven in outtake!

They say that nobody is perfect. Then they tell you practice makes perfect. I wish they'd make up their minds.

Pagina: 1