Toon posts:

Hoe actueel is Snow Leopard nog?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik gebruik nu Leopard en vroeg mij af of SL nog een tijdje mee zal kunnen als upgrade.

Persoonlijk ben ik van de mening 'less is more'. Als ik zou kunnen zou ik Tiger nog gebruiken want dat was voor mij het perfecte OS qua features. Het enige dat ik gebruik lijkt Spotlight te zijn. Voor de rest zit ik meestal in Chrome, Office of andere programma's die (op 't eerste zicht) los staan van OSX. Al die extra features zoals Time Machine, Spaces, Dashboard enz. zeggen mij niets.

Natuurlijk, Chrome draait niet zonder de 'sandboxing' technologie in Leopard, en nu begin ik ook tegen de limieten van Leopard aan te lopen; ik kan Sparrow bijvoorbeeld al een tijd niet meer updaten.

Dus; ik zou een update overwegen en dan kom ik bij Snow Leopard uit. Ik hou absoluut niet van bulky software. Plus, veel elementen zoals Adresboek vind ik gewoon kitscherig in Lion.

Nu vroeg ik mij af of de kans groot is dat ik dezelfde problemen ga ondervinden als ik nu heb als ik maar tot SL upgrade. Ik denk dat de technologie in SL grotendeels de basis is waarop de volgende versies zullen verdergaan, right?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huppol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07 11:10
Zoals je misschien al weet is Apple inmiddels al aangekomen bij OS X Lion. Ik draai zelf nog SL, en ben ook van Leopard afgekomen. Ik zou nu al niet meer weten welke extra functies er met Snow leopard bijkwamen, volgens mij was het vooral een 'onder de motorkap' update, als ik me niet vergis.

Ik ondervindt nog geen beperkingen met SL. Ik heb nog geen Lion omdat ik lui ben, en mogelijk een SSD wil gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
voor een upgrade prijs van 29euro weet ik niet of het überhaupt waard is om er een discussie over op te starten... :P

Misschien kun je SL ergens goedkoop vandaan halen, maar ik denk dat als je wilt upgraden je toch richting Lion moet gaan. SL wordt niet meer geleverd, dus misschien ergens op een schap in een of andere macstore...

[ Voor 48% gewijzigd door steffex op 14-12-2011 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:53

vooghel

Cunning linguist

SL voegde geen functionaliteit toe, maar was inderdaad een 'onder de motorkap' update. Ik was er op mijn oude MBP (early 2006) erg blij mee, want hij nam enkele GB minder ruimte in dan Leopard, en dat maakte op een 80GB HD wel uit :). De zichtbare en merkbare verschillen zijn er i.t.t. Lion nauwelijks.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:19
Er zijn wel degelijk grote verschillen tussen Lion en SL. Zo hebben ze de erg handige Spaces uit Snow Leopard er uit gesloopt in Lion... (En vervangen door iets compleet onlogisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
steffex schreef op woensdag 14 december 2011 @ 15:34:
voor een upgrade prijs van 29euro weet ik niet of het überhaupt waard is om er een discussie over op te starten... :P

Misschien kun je SL ergens goedkoop vandaan halen, maar ik denk dat als je wilt upgraden je toch richting Lion moet gaan. SL wordt niet meer geleverd, dus misschien ergens op een schap in een of andere macstore...
Snow Leopard is nog gewoon te koop bij Apple hoor :)

Misschien offtopic, ik geef niet graag geld uit aan dingen die ik 't niet echt waard vind :P. Zit niet echt graag lang achter een computer. Er zijn boeiendere dingen vind ik :).

Maar heeft er iemand een idee over het future-proof zijn van SL? Ik denk dat dat nog wel snor zit voor een aantal jaar als ik 't zo hoor?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2011 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Waarschijnlijk zit je met SL nog wel even goed ja :) Bij Leopard was het grote nadeel dat ik geen software kon halen uit de Mac App Store (ja die Twitter client in de App Store is echt geweldig ;) )

[ Voor 58% gewijzigd door filenox op 14-12-2011 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okay, thanks :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Snow Leopard is vandaag de dag nog een prima OS en zo goed als alle software werkt er nog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:57
Imho is Lion een grote verbetering op SL. En voor 26 euro kan je je er ook geen buil aan vallen. Leopard / SL was meer een onder de motorkap verandering, vooral kleiner was het.

Mijn laptop begon op Leopard en draait nu vrolijk Lion :)

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:40
Ik heb nog een Macbook Pro uit 2008 met Core 2 Duo en 2gb Ram waarop Lion draait. Niet best hoor! Dat wil best vaak even hangen!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:57
mikevdzanden schreef op donderdag 15 december 2011 @ 09:39:
Ik heb nog een Macbook Pro uit 2008 met Core 2 Duo en 2gb Ram waarop Lion draait. Niet best hoor! Dat wil best vaak even hangen!
Koop een latje van 2GB er bij en dan loopt hij al duidelijk beter. Zelfs bij L en SL. Hier ook een (early 2008 model) aka pre-unibody. - Las ergens dat met een firmware update het mogelijk moest zijn om er 8GB in te duwen, denk dat ik dat binnenkort eens ga proberen, samen met de SSD loopt hij dan vast weer heerlijk O+

[ Voor 19% gewijzigd door ZpAz op 15-12-2011 09:51 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-10 10:18
Precies, ik heb de late-2008 en die extra 2 GB en de SSD maken erg veel uit. Nu mag het wel wat sneller allemaal op CPU gebied, maar vandaar dat ik ook weer spaar voor een desktop. :)

Verwijderd

Topicstarter
ZpAz schreef op woensdag 14 december 2011 @ 19:25:
Imho is Lion een grote verbetering op SL. En voor 26 euro kan je je er ook geen buil aan vallen. Leopard / SL was meer een onder de motorkap verandering, vooral kleiner was het.

Mijn laptop begon op Leopard en draait nu vrolijk Lion :)
Kan je ook even uitleggen waarom? Zelf ben ik namelijk bang dat Lion voor mij eerder een XP naar Vista-situatie zal opleveren.

Zoals ik reeds zei, ik gebruik werkelijk alleen maar cmd + spatie. Al die Launchpad-toestanden zeggen mij echt niets. Bovendien dacht ik dat de algemene consensus was dat laptops beter wachten met hun update daar Lion slopend is voor de batterij? Zelfs met adapter is dat negatief want ik wil een 100% stille pc.

En ook uit dit topic blijkt maar weer dat Lion dan een dure grap wordt; ik heb een Macbook van 4 jaar oud (C2D 2,4 ghz, 2 gig ram) die perfect werkt en nog steeds supersnel is voor wat ik er mee doe. Maar Lion kost 60 euro als je van Leopard komt, dan zou je er nog 2 gig ram moeten bijplaatsen om je performance niet té hard te laten zakken etc...

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:31
Ik ben zelf Snow Leopard gaan gebruiken met mijn eerste Mac, anderhalf jaar geleden. Ik zit ondertussen met Mac 3 en 4 (eerste 2 verkocht) en heb nadat ik Lion heb geinstalleerd nooit meer terug gekeken naar Snow Leopard. Mission Control is naar mijn mening overzichtelijker, omdat je in applicaties in plaats van schermen denkt, Launchpad gebruik ik nimmer (echt nimmer), en de vele UI-verbeteringen, betere multitouch-support, en zo voort maken het voor mij een zeer prettig OS.

Overigens kan ik je Alfred aanraden als Launcher. De Spotlight is hetzelfde als Snow Leopard, maar Alfred kan een hoop meer trucjes. Tenslotte kan ik Hyperdock aanraden - als je mouse-overt op een dock-item krijg je alle open schermen te zien, en je kan met CTRL-ALT-pijltje schermen op bepaalde regionen van je scherm zetten.

Ik heb geen problemen met Lion gehad wat betreft stilheid - mijn iMac hoor ik uitsluitend tijdens het waken in Windows (dus niet vaak) en mijn Air alleen bij Flash video's.

Ik vind Lion een prachtig OS, en zeker de 80 euro die jij ervoor moet betalen waard. Plus, software begint minder vaak compatible met Leopard te worden en zal dit blijven doen - na een tijdje moet je toch wel over.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik ben op mijn (Core 2 Duo) Macbook van Tiger naar Leopard, SL en nu Lion gegaan. Elke upgrade biedt meer functionaliteit, maar vreet meer RAM. 2 GB is echt het minimum voor Lion, en zodra je een beetje grote iTunes of iPhoto library hebt begint de swapfile ellende al, strandballetjes en sloomheid troef. CPU is niet echt een beperkende factor, maar 4 GB is echt een must. Maar zelfs met een latje RAM erbij gerekend is Lion niet duur voor wat je ervoor krijgt IMO.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 15-12-2011 13:01 ]

Verwijderd

Ik vraag me dit ook al een tijdje af, maar wil voor ik upgrade naar Lion toch echt eerst meer geheugen in mijn Macbook Intel Core 2 Duo. Ik heb nu 2GB 800Mhz DDR2 SDRAM, kan ik hier veilig een 1333Mhz DDR3 SO-DIMM in plaatsen? Of heb ik iets anders nodig?

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

NjitsSs schreef op woensdag 14 december 2011 @ 16:36:
Er zijn wel degelijk grote verschillen tussen Lion en SL. Zo hebben ze de erg handige Spaces uit Snow Leopard er uit gesloopt in Lion... (En vervangen door iets compleet onlogisch)
Desktops is makkelijker te regelen dan spaces toch? Imo wel.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-03 12:59
Je moet je ook wel voorstellen dat je voor die 60 euro voor het OS, en misschien 30 voor het latje geheugen de laptop wel weer een paar jaar kan gebruiken. en dan moet je je afvragen of het niet misschien gewoon wijs is weer even helemaal bij de tijd te komen.

Wowhead profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 14:02
Ik draai nu zelf sinds een paar dagen Lion, en ben dusver gematigd positief. De desktops vind ik handig, Mission Control gebruik ik (nog) niet zoveel. En na een beetje wennen lijkt de multitouch veel verder uitgedacht. Nadelen vind ik nog wel de performance, maar ik moet toegeven dat ik het OS nog niet echt getweaked heb.

Wel is het zo dat Lion meer future proof is, dus als ik een upgrade path zou aanbevelen, dan is het die naar Lion. Snow Leopard lag laatst bij iCentre voor 15 euro, dus wellicht een optie deze eerste te installeren om vervolgens up te graden naar Lion.

[ Voor 28% gewijzigd door merauder op 19-12-2011 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
NjitsSs schreef op woensdag 14 december 2011 @ 16:36:
Ik heb Spaces gewoon? Kan nog steeds switchen tussen verschillende schermen.
Jij bedoelt wellicht dat Mission Control erbij gekomen is? Dat is gewoon een kwestie van wennen. Ik vind het perfect.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2011 @ 14:00:
Ik vraag me dit ook al een tijdje af, maar wil voor ik upgrade naar Lion toch echt eerst meer geheugen in mijn Macbook Intel Core 2 Duo. Ik heb nu 2GB 800Mhz DDR2 SDRAM, kan ik hier veilig een 1333Mhz DDR3 SO-DIMM in plaatsen? Of heb ik iets anders nodig?
DDR3 gaat niet werken, je hebt DDR2 nodig. Welke Macbook heb je (Appeltje, Over Deze Mac, Meer Info)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-10 20:47
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2011 @ 14:00:
De snelheid van geheugen (800MHz vs. 1333MHz) maakt meestal niet zo veel uit, dat is wel compatible, maar het type (DDR2 vs. DDR3) is niet compatible. Dit zijn dus geschikte items in de pricewatch: so-dimm ddr2
Pagina: 1