Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Advanced Urine Sensor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• geert19
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 12-08 02:56
Halllo mede Tweakers,

Ook dit "Theme" heb ik weer een interessante sensor opdracht. na gister een bezoek gehad te hebben aan het UMCG in groningen. en meerdere presentaties te hebben gegeven ben ik opzoek naar iemand die kennis heeft van Urine. en dan niet het geheel medische aspect, maar vooral het technische.

Het probleem:
We moeten meten hoeveel kalium er in een urine monster zit. nu hebben we enkele sensoren gevonden die dit weergeven maar deze kosten 500 dolar of meer. dus gaan we zelf een maken. is er iemand die ervaring heeft met een sensor in deze richting en die kan vertellen waar we naar moeten kijken en wat belangrijk.

alvast bedankt voor alle reacties,

Geert19

• Armageddon_2k
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 08:24

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Misschien is het PolySensor project leuk om even naar te kijken.
Die jongens doen onderzoek naar verschillende soorten "vervuiling" en toevallig ook naar kalium.

http://www.dil.iitb.ac.in/poly/project_details.htm

En nu mag je zelf verder googlen.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
Ik heb even gekeken naar het vorige topic van je over dat 'theme', en ik zie een overeenkomst: je komt hier, je deponeert je opdracht, en je vraagt hoe je het moet doen. Dat is meestal niet helemaal het doel van een opdracht aan een universiteit. Heb je zelf iets meer onderzoek gedaan dan te kijken welke standaard sensoren je kan pakken? (De prijs doet er niet toe, ik had je ook wel kunnen vertellen dat het niet de bedoeling is dat je een standaard sensor koopt).

En heb je geen begeleiding of andere mensen bij wie je wat dingen kan vragen? Sowieso neem ik aan dat het doel is een project voor jullie te hebben, en niet dat ze daadwerkelijk iets nodig hebben om het kalium niveau te meten (want dan is 500 euro geen enkel probleem).

Dan is de benodigde accuratesse dus lager, en ga dan eerst eens uitzoeken wat het effect is van kalium in een oplossing, en welke andere stoffen ook nog datzelfde effect hebben en dus je meting kunnen verkloten, en hoe significant dat is. Ik kan je uit mijn hoofd één hint geven: kalium in urine is een zout, dit beinvloedt bijvoorbeeld de geleiding.

• mad_max234
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15-06-2017

mad_max234

AMD Athlon II M320

Met kalium ion gevoelige elektrode kan je de kalium ionen meten en bepalen hoeveel kalium in een vloeistof zit. Zijn niet echt goedkoop, 250 euro waarschijnlijk. Kalium sensoren ken ik niet, als de daar tenminste niet de elektrodes mee bedoeld.

Edit/
Zoiets dus
http://www.weissresearch.com/Potassium%20Electrode.htm

Edit/
Zelf maken kan wel maar zal niet simpel zijn om en zal er waarschijnlijk veel meer tijd en geld in moeten steken dan dat het je bespaard door geen kant en klare te kopen. Kan beter bijbaantje zoeken met ze alle dan heb je het eerder bij elkaar. Ga er even vanuit dat het je zou lukken om goed werkende elektrode te maken, want ook dat is niet zeker dat het überhaupt gaat lukken. Weet dat paar mensen pH elektrodes hebben gemaakt maar was niet simpel en kosten veel tijd. En daar is veel info over te vinden, wellicht kan je daar beginnen met lezen.

Ik zeg gewoon kant en klaar kopen, zal goedkoopste zijn en heb je goed werkende elektrode. Dan is het kwestie van circuit maken en uC met lcd en je hebt je kalium meter klaar. :)

mad_max234 wijzigde deze reactie 14-12-2011 18:50 (66%)

-Andere hobby- -

• geert19
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 12-08 02:56
@furby-killers ik heb al grote delen van de opdracht gedaan en we zijn gister ook niet zonder reden naar het umcg gegaan (je kan daar niet aanklopten met goh we hebben niks maar willen wel wat zien). ook vind ik leuk om dingen te delen op tweakers. ik doe een opleiding die totaal nieuw is en de opdrachten die ze maken zijn nog nooit eerder gedaan. ons word ook gevraagd om rond te kijken.vragen naar mensen met ervaring en dit kan oa op tweakers.

vandaag hebben we bijvoorbeeld besloten om helemaal een sensor te maken. ik zal morgen de specificaties posten. maar we willen het altijd beter maken en daarbij hoop ik altijd op input van mede tweakers en bedank dan ook iedereen die goede input geeft

en we kijken ook zeker naar de gelijking met een ion selective membrame maar ook die membrames zijn duur dus ik ben atm stapels met technische verslagen aan t lezen,

• Part
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 04-08 20:32

Part

Helemaal niets.....

Een oplossing is fotometrisch. Je mengt je sample met een reagens en vervolgens meet je de absorptie van licht bij een bepaalde golflengte.
Nadeel is een vrij complexe machine tenzij je met de hand wil pipetteren.

Of een dry electrolyte analyzer.
Nadeel daarvan is de elektrodes een beperkte houdbaarheid hebben en bij verkeerd gebruik stuk gaan.

Ik ben benieuwd naar de zelfbouw sensor.
Heel ingewikkeld is het niet als je het gedoopte membraan hebt. Je moet alleen wel heel nauwkeurig de spanning meten.
Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True