Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-12-2024
Hallo,

Ik draai op mijn pc ubuntu 11.10 (64bit). Ik heb onlangs gewisseld van unity naar gnome. Sinds zijn de icoontjes in mijn taskbar fout. Ik heb gnome al geherinstalleerd volgens een tutorial van internet en dit heeft niets veranderd.

Zie screenshot voor mijn probleem:

(rechtsboven naast de klok)
Afbeeldingslocatie: http://img404.imageshack.us/img404/8193/s5nnfwd.png

Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan verhelpen (zonder ubuntu te herinstalleren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-09 17:37
Met welke sessie log je in?

Tijdens het inloggen kan je de keuze maken tussen verschillende sessie-types... Volgens mij maak jij gebruik van een fallback...

Hier zie je een voorbeeld van de sessie-selector. Zorg ervoor dat je de sessie op Gnome hebt staan, en niet op Gnome 2D of Gnome Fallback o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
Hij logt automatisch in en dus selecteer ik geen sessie. Ik weet wel dat ik ooit een standaard sessie heb ingesteld en dat was gnome, zeker niet gnome 2D of gnome fallback (wat er zelf niet tussen staat).

Heb mij eens uitgelogd en opnieuw ingelogd onder gnome voor de zekerheid en het resultaat is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
Heb je de gehele gnome-config al eens gereset?

Zorg dat je in je eigen home-map bent (cd) en voer het volgende commando uit
code:
1
    rm -rf .gnome .gnome2 .gconf .gconfd .metacity

offtopic:
bdalenoord kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor enig dataverlies of spontane explosies van PC's en/of huizen, meterkasten e.d. :D Echt niet! Je verwijdert hiermee een aantal automatisch aangemaakte bestanden, heb je in deze mappen ook andere meuk staan gaat die dus ook weg!

[ Voor 15% gewijzigd door hiekikowan op 14-12-2011 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
Ik had dit al eens geprobeerd en heb het nu nog eens geprobeerd.
Eerst uitgelogd en via ssh dit commando uitgevoerd in de home directory dan herstart. Nog altijd hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkweggeman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:45
volgens mij heeft dit iets te maken met de proprietary driver van ati. Ik heb dit ook gehad en destijds opgelost door de proprietary driver te deinstalleren en vervolgens te herinstalleren. Is een tijd geleden dat ik dit heb gehad, maar had daar wel iets mee te maken.

zie oa:

http://askubuntu.com/ques...mpatible-with-gnome-shell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
Hmmm, het rare is dat ik een nvidia kaart heb. Ik heb wel hiervoor een ati kaart gehad, maar ik had de drivers verwijderd hiervan. Misschien dat er nog iets is blijven hangen? Enig idee hoe ik dat te weten kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkweggeman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:45
als je na de wisseling van kaart geen herinstallatie hebt gedaan, denk ik dat de simpelste manier is om Ubuntu helemaal schoon te installeren...Mijn kennis van linux gaat niet ver genoeg om te kijken of er delen van drivers over zijn.

het is alleen wel zo dat, volgens mij, je probleem wel exact hetzelfde is als het issue met de ati drivers...???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
Het is dit waar ik voor vreesde. Ik heb geen zin om ubuntu volledig te herinstalleren. Ik ben geen pro in linux en ik ben lang bezig geweest om alles juist geconfigureerd te krijgen. Ik kies dan toch liever voor een slecht werkende taskbar dan alles weer te herinstalleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
Hardwarewissels, ingewikkeld gepruts met aangepaste softwareconfiguraties (in je andere topic ben je bezig met Xorg.conf) en proprietary drivers leveren onder Linux helaas nog altijd problemen op...

Omdat je aangegeven hebt al eerder andere hardware gebruikt te hebben lijkt het mij dan ook een configuratieprobleem op veel dieper niveau. Een herinstallatie is dan vaak de enige optie...

Overigens, als je niet tevreden bent met Unity, waarom maak je dan nog gebruik van Ubuntu? Waarom schakel je niet naar een OS met default GNOME-Shell als DE? Iets als Fedora?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
Ik heb al gedacht om over te stappen naar een andere OS hierom. Maar zoals je ziet in mijn ander topic heb ik VEEL werk gehad om mijn scherm op de goede resolutie in gang te krijgen. Dan nog maar te zwijgen over het configureren van php, apache, mysql, sabnzb, sickbeard, couch, samba...

Ik zou veel liever de huidige installatie houden en dit probleem gewoon op te lossen.

Tenzij er een optie is om al het bovenstaande mee te kopiëren naar een nieuwe installatie.

[ Voor 25% gewijzigd door Dark_f op 14-12-2011 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
Tsja, je zou specifiek aangepaste configuratie-bestanden kunnen kopieren en op je nieuwe installatie opnieuw toevoegen. Een herinstallatie is niet leuk, maar gezeur met drivers nog minder.

Voordeel is wel dat je nu ervaring hebt met het wijzigen van allerlei configuraties. Ik neem aan dat je dit niet gedocumenteerd hebt... achteraf jammer want anders was een herinstallatie zo klaar natuurlijk :D

Fedora werkte hier out-of-the-box zeer makkelijk en een stuk beter als Ubuntu... Heb je niet een andere harde schijf waarop je het een en ander kan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
Ik heb wel nog een paar schijven liggen waarop ik kan testen. Ik zal eens zien hoe het draait met Fedora als ik nog eens tijd heb. Inderdaad jammer dat ik het niet gedocumenteerd heb. Als ik bij Fedora ook zoveel problemen heb met mijn videokaart en dergelijke ga ik waarschijnlijk terug naar windows gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
Toch jammer... dat gezeur met Videodrivers is iets wat al heel veel terugstappers heeft veroorzaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Iedereen gelijk met drivers en configuratie geklooi, maar niemand die even simpel zegt: Maak een nieuwe gebruiker aan en kijk of die het ook heeft. 8)7

Echt, het is zo simpel om even te kijken of het aan je systeem ligt, of aan je gebruiker. Als een andere gebruiker het niet heeft, is het duidelijk een user issue.

Heb je ook een ander thema geprobeerd? Misschien ligt het wel gewoon daar aan. Of de systemtray verwijderen en opnieuw toevoegen aan je panel.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
Kheb even een nieuwe account aangemaakt en daar doet het probleem zich ook voor. Het thema wordt daar nog met meer fouten weergegeven:

Afbeeldingslocatie: http://img266.imageshack.us/img266/715/sfe5ga1.png

Het thema staat gewoon op standaard. Ik wil wel de systemtray eens herinstalleren, kan je mij daarmee verder helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donenzone
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Als je GNOME 3 gaat gebruiken, is het misschien een idee de GNOME 3-ppa toe te voegen. Dit doe je door een terminal te open en deze commando's te typen:
sudo add-apt-repository ppa:gnome3-team/gnome3
sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade

(Voor de volledige GNOME-ervaring: sudo apt-get install gnome-sushi gnome-tweak-tool gnome-contacts fonts-cantarell (en evt. gnome-documents maar die tracker zuigt 100 % CPU op)

Misschien dat dan die icoontjes wel gefixt zijn.

Overigens gebruik je GNOME Fallback en niet de GNOME Shell. Als dat niet expres is, moet je even dat automatisch inloggen uitzetten en dan op het inlogscherm kiezen voor GNOME. Start die dan nog steeds in GNOME Fallback (je kunt het zien aan Applications, Places en de balk onderin, bij de Shell is er geen balk onderin) dan is er waarschijnlijk iets mis met je videokaartdrivers.

[ Voor 4% gewijzigd door Donenzone op 14-12-2011 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
Ik heb al het bovenstaande geïnstalleerd. Automatisch inloggen uitgezet, heropgestart. Ingelogd in gnome3. Alles ziet er nog altijd hetzelfde uit als in mijn eerste screenshot.

Dus volgens jou zit ik nog altijd in gnome fallback? Wat kan ik hier aan doen?

//edit

Ik weet niet of dit hiermee te maken heeft maar hij zegt in onderstaande screenshot dat hij geen shell extensions kan vinden. Is dat normaal?

Afbeeldingslocatie: http://img341.imageshack.us/img341/8388/srz056n.th.png

[ Voor 36% gewijzigd door Dark_f op 14-12-2011 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:36
Een herinstall voor een dergelijk probleem is niet nodig, overstappen van videodrivers hoeft ook geen probleem te zijn.

Misschien is het het beste om eerst te proberen 3d accelleratie te krijgen in gnome 3, ik vermoed dat je nu in vesa fallback mode zit.

Heb je de officiele nvidia drivers al geinstalleerd en werkend?
Indien je deze geinstalleerd hebt dan zou een "sudo nvidia-xconfig" volgens mij voldoende moeten zijn.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donenzone
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Bramrbe schreef op woensdag 14 december 2011 @ 18:01:
Ik heb al het bovenstaande geïnstalleerd. Automatisch inloggen uitgezet, heropgestart. Ingelogd in gnome3. Alles ziet er nog altijd hetzelfde uit als in mijn eerste screenshot.

Dus volgens jou zit ik nog altijd in gnome fallback? Wat kan ik hier aan doen?

//edit

Ik weet niet of dit hiermee te maken heeft maar hij zegt in onderstaande screenshot dat hij geen shell extensions kan vinden. Is dat normaal?

[afbeelding]
Nee, dat heb ik ook.
Ga anders nog eens naar een terminal en type:
sudo jockey-gtk

En kijk eens of er een groen lampje brandt bij een van die twee NVIDIA-drivers. Zo niet, installeer dan eens een van de twee, welke je kiest maakt niet echt uit (de post-release updates wordt onderhouden met updates, de version current is 'stabiel').

edit voor hieronder:
Klik op je gebruikersnaam, ga naar System Settings, System Info en dan bij Graphics kun je zien of je in fallback zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Donenzone op 14-12-2011 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
De huidige drivers zijn geïnstalleerd en werken goed (achter veel prutsen). Ik kan toch perfect nvidia control panel openen en in XBMC films afspelen met hardware matige versnelling.

Hoe kan ik zien of ik gebruik maak van vesa fallback mode?

sudo jockey-gtk --> Groen lampje brandt bij de bovenste driver (niet de post-release)

edit: ik zit inderdaad in fallback mode --> experience: fallback

[ Voor 24% gewijzigd door Dark_f op 14-12-2011 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
In de gnome UI: Gnome-settngs > system info (onder graphics)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
Hij draait inderdaad in fallback mode. Wat betekend dit. Kan ik ergens terugvinden wat de oorzaak daarvan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
De vraag is of er wel direct rendering is:

Wat geeft "glxinfo"?

direct rendering moet op yes staan

verder:
code:
1
2
3
4
5
OpenGL vendor string: X.Org
OpenGL renderer string: Gallium 0.4 on AMD RV770
OpenGL version string: 2.1 Mesa 7.11
OpenGL shading language version string: 1.20
OpenGL extensions:

Hier zul je in ieder geval nvidia ergens moeten terugvinden (dit is mijn eigen opengl info, bij jouw zou daar dus iets anders moeten staan), als dat goed staat dan zou ik toch eens overwegen om je af te melden en te kijken of je niet toevallig op de fallback aangemeld bent.

//edit: als het uitstaat maar je hebt wel de nvidia drivers geinstalleerd dan zou ik toch even "sudo nvidia-xconfig" uitproberen.

[ Voor 10% gewijzigd door blouweKip op 14-12-2011 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
Als ik uitlog heb ik niet de mogelijkheid om fallback te kiezen. Ik zie enkel gnome en gnome classic.

Dit krijg ik als resultaat:

code:
1
2
3
4
5
OpenGL vendor string: NVIDIA Corporation
OpenGL renderer string: GeForce 210/PCI/SSE2
OpenGL version string: 3.3.0 NVIDIA 280.13
OpenGL shading language version string: 3.30 NVIDIA via Cg compiler
OpenGL extensions:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Ik neem aan dat direct rendering op yes staat?

Mocht dat allemaal goed staan dan is het misschien handig om eens te kijken wat de melding is als je "gnome-shell --replace" uitvoert

[ Voor 59% gewijzigd door blouweKip op 14-12-2011 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
blouweKip schreef op woensdag 14 december 2011 @ 20:47:
Ik neem aan dat direct rendering op yes staat?
Ja :-) was het vergeten melden

Edit:

Als ik gnome-shell --replace uitvoer krijg ik het volgende als resultaat:

code:
1
2
$ gnome-shell --replace
Window manager warning: Missing composite extension required for compositing

En mijn taskbar verdwijnt daarna

[ Voor 38% gewijzigd door Dark_f op 14-12-2011 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
misschien heel stom, maar ik herinner me net dat volgens mij gnome-shell (en clutter) niet standaard geinstalleerd zijn op 11.10, heb je gnome-shell wel geinstalleerd?

Nog iets, xinerama + nvidia = geen compositing in gnome 3 (dat moet via twinview)

Misschien toch eens kijken of je via nvidia-xconfig je config opnieuw kunt instellen, voelt alsof compositing niet aanstaat.

[ Voor 38% gewijzigd door blouweKip op 14-12-2011 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
blouweKip schreef op woensdag 14 december 2011 @ 20:53:
misschien heel stom, maar ik herinner me net dat volgens mij gnome-shell (en clutter) niet standaard geinstalleerd zijn op 11.10, heb je gnome-shell wel geinstalleerd?
Gnome-shell is geïnstalleerd. clutter ken ik niet? Is dat de volledige naam?

Edit:

Compositing is inderdaad uitgeschakeld. Dit heb ik zelf gekozen omdat ik problemen had bij het spelen van films --> shearing (zie een oud topic van mij). Zou dit de oorzaak zijn van het probleem?
Ik heb schrik dat ik nvidia opnieuw instel dat ik weer uren ga bezig zijn voor mijn scherm goed werkt.

[ Voor 30% gewijzigd door Dark_f op 14-12-2011 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
als je mutter (window manager) en gnome-shell hebt dan zou het moeten werken, probleem lijkt nu te zijn dat compositing niet geladen wordt, lastige is dat ik zelf al even geen nvidia drivers heb geinstalleerd dus ik gis nu even dat het misschien in je X config zit (misschien xinerama aan of de compositing extensie wordt om de een of andere reden niet geladen).

//edit: zonder compositing gaat het inderdaad niet goed werken.

als je bang bent je config te verneuken dan moet je even een kopietje maken van xorg.conf (in /etc/X11), kun je het altijd weer terugzetten.

[ Voor 22% gewijzigd door blouweKip op 14-12-2011 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
blouweKip schreef op woensdag 14 december 2011 @ 21:02:
als je mutter (window manager) en gnome-shell hebt dan zou het moeten werken, probleem lijkt nu te zijn dat compositing niet geladen wordt, lastige is dat ik zelf al even geen nvidia drivers heb geinstalleerd dus ik gis nu even dat het misschien in je X config zit (misschien xinerama aan of de compositing extensie wordt om de een of andere reden niet geladen).

//edit: zonder compositing gaat het inderdaad niet goed werken.
Ik ben niet 100% zeker of compositing nu aan of uitstaat. Het is al een paar maand geleden dat ik daar aan geprutst hebt. Hoe kan ik dit controleren. Ik wil het eventueel weer aanzetten en zien of het nog problemen geeft bij het afspelen van films

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Ik weet niet in welke mate nvidia tegenwoordig automatisch goed geconfigureert wordt door X, maar je zou kunnen testen door de xorg.conf te hernoemen naar xorg.conf.nvidia ofzo en zonder xorg.conf te starten.

In /var/log/Xorg.0.log staat alle info over wat er wel en nieuw geladen wordt

voorbeeldje van mijn X log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
[    32.813] (II) Initializing built-in extension Generic Event Extension
[    32.813] (II) Initializing built-in extension SHAPE
[    32.813] (II) Initializing built-in extension MIT-SHM
[    32.813] (II) Initializing built-in extension XInputExtension
[    32.813] (II) Initializing built-in extension XTEST
[    32.813] (II) Initializing built-in extension BIG-REQUESTS
[    32.813] (II) Initializing built-in extension SYNC
[    32.813] (II) Initializing built-in extension XKEYBOARD
[    32.813] (II) Initializing built-in extension XC-MISC
[    32.814] (II) Initializing built-in extension SECURITY
[    32.814] (II) Initializing built-in extension XINERAMA
[    32.814] (II) Initializing built-in extension XFIXES
[    32.814] (II) Initializing built-in extension RENDER
[    32.814] (II) Initializing built-in extension RANDR
[    32.814] (II) Initializing built-in extension COMPOSITE
[    32.814] (II) Initializing built-in extension DAMAGE
[    32.814] (II) Initializing built-in extension GESTURE

[ Voor 73% gewijzigd door blouweKip op 14-12-2011 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
Oke ik heb xorg hernoemd en dan de pc herstart. Nvidia heeft een nieuwe aangemaakt en het probleem is inderdaad opgelost. Volgende probleem is dat mijn scherm weer niet herkend wordt, ik ga wat proberen en zien welke instelling het probleem veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Je scherm wordt niet herkend? als je een 2e scherm hebt moet je dat instellen met twinview (nvidia's variant van xinerama, dit omdat nvidia's xrandr ondersteuning slecht is)

Ik zou het eerst even proberen met nvidia-xconfig, ik gok dat die het grootste deel kan automatiseren kwa instellingen.

[ Voor 26% gewijzigd door blouweKip op 14-12-2011 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
Ik heb één scherm. Hij zegt dat de maximum resolutie 1024x768 is, terwijl het een 1920x1080 moet zijn. Het scherm is aangesloten via vga.

Als ik het probeer via xrandr krijg ik het volgende te zien:

code:
1
2
xrandr --newmode "1920x1080_60.00"  172.80  1920 2040 2248 2576  1080 1081 1084 1118  -HSync +Vsync
xrandr: Failed to get size of gamma for output default

Ik weet dat ik dit probleem vroeger ook had en ik heb dan via xorg zitten prutsen om het daar manueel in te stellen denk ik.

edit: via nvidia-config kan ik nergens de optie vinden om een resolutie toe te voegen of iets gelijkaardig

[ Voor 9% gewijzigd door Dark_f op 14-12-2011 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Hmm, dat zou in principe via edid automatisch gevonden moeten worden, je zou eens kunnen kijken hoe de 2 xorg.confs verschillen en eventueel je oude aanpassen zodat deze wel compositing kan gebruiken of omgekeerd de nieuwe aanpassen zodat daar de juist resolutie/refresh wordt gebruikt.

bij de ati binary drivers gebruikte iko.a de volgende instellingen in mn monitor sectie in xorg.conf

code:
1
2
3
4
5
6
    Option      "DPMS" "true"
    Option      "PreferredMode" "1920x1200"
    Option      "TargetRefresh" "60"
    Option      "Position" "0 0"
    Option      "Rotate" "normal"
    Option      "Disable" "false"

Maar ik weet niet zeker of dat gaat werken als edid het niet goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
Ik weet dat hij edid niet goed uitleest. Dat ligt aan het scherm, ik heb dit ook als ik het scherm aansluit op een pc met windows. Ik heb dit vroeger opgelost met een optie disable edid controle ofzoiets en dan het toevoegen van een custom resolutie zoals jij toont hierboven. Echt als ik did deed krijg ik last van shearing, dat was toen opgelost door compositing uit te schakelen.

Hoe dan ook ik zal het nu nog eens proberen stap voor stap en zien of het probleem terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Dat kan kloppen inderdaad, de driver geeft maar zeer lage resoluties weer als edid faalt:

code:
1
Option "IgnoreEDID" "true"

is wat je dan aan wilt zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
Het probleem lijkt opgelost te zijn.

Ik heb zelf een custom resolutie toegevoegd in xorg.conf en dan de optie IgnoreEDID gebruikt. De resolutie wordt aanvaard en ik heb blijkbaar deze keer geen last van shearing.

Misschien stonden er in mijn oude xorg.conf nog dingen van mijn vorige videokaart, of heb ik het eerst op een andere manier geprobeerd en daarmee het probleem veroorzaakt.

Hoe dan ook bedankt voor de hulp:) Kan ik toch op mijn huidige installatie voortdoen !
Pagina: 1