Betaalbare Netwerkmap voor kantoor=NAS? (windows+mac)

Pagina: 1
Acties:

• tzoeminator
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-03-2025
Ik heb nog geen server op kantoor zijn. Wij werken met 5 man en willen graag een netwerk map
waarin we alles kunnen delen. Is een NAS de juiste oplossing?

Details:

Users: 5/6
Budget: 500 euro
Capaciteit: 4TB
Werken overigens met Mac en Windows.

Bedankt voor het advies! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

PS: Op www.ibood.nl staat vandaag een Netgear NAS aangeboden. Heb ik daar iets aan?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een NAS is Network Attached Storage, opslag die je op het netwerk aansluit. Dus inderdaad, dat zou prima kunnen. Denk wel goed na over beveiliging, functionaliteiten en voornamelijk backup. Moet je er op afstand bij kunnen? Moet je met useraccounts werken? Is een backup noodzakelijk en zo ja waar gaat die heen en hoe stel je die veilig?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Steeefie
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Backup:
- Je kan een NAS gebruiken om te spiegelen/back-uppen. Stel: Je neemt een 4 bay NAS, dan kan je op 2 schijven werken en 2 andere schijven gebruiken voor de back-up.

Wel heb je een ander probleem: De prijs voor een HDD is op dit moment (en dat zal nog wel even blijven ook) extreem hoog. Wanneer je de door mij bedachte constructie zou gebruiken heb je dus vier 2TB schijven nodig (ervan uitgaande dat je 4TB ruimte tot je beschikking wil hebben en je deze 4TB ook weer wil spiegelen).

De prijs van de goedkoopste HDD: pricewatch: Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB, is op dit moment € 125,-. Wanneer je dit keer vier doet ben je al aan je gestelde budget. Je hebt nu nog geen NAS (behuizing).

Het wordt denk ik best lastig om te voldoen aan je eisen op deze manier...

Automatiseren kun je leren

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
De iBood van vandaag met 4x 2TB schijven voldoet zeker! Maar zoals genoemd zijn de schijven nogal prijzig op dit moment. Begin met 2x 2TB en later uitbreiden?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Steeefie schreef op woensdag 14 december 2011 @ 11:31:
Backup:
- Je kan een NAS gebruiken om te spiegelen/back-uppen. Stel: Je neemt een 4 bay NAS, dan kan je op 2 schijven werken en 2 andere schijven gebruiken voor de back-up.
Dat is geen backup.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Steeefie
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Dan ben ik benieuwd hoe je het dan wil noemen. Als je uit gaat van een back-up op een andere locatie dan in de zelfde NAS, oke, dan heb je gelijk.

Maar als het puur is voor het stuk gaan van de één van de HDD's, dan vind ik het wel degelijk een back-up.

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-02 18:24
Hij bedoeld een RAID1 van z'n 2 2TB HDD's.
Dit is wel degelijk een backup alleen dan een backup van zichzelf.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-02 20:07
Ik zou zelf niet zomaar bezuinigen op op een NAS waar je al je werk van 5 man op kwijt kan. Een NAS in deze een goede oplossing en inderdaad zou je wat Steeefie zegt gebruik kunnen maken van raid oid (ik neem even aan dat je dat bedoelde..).
ReTechNL schreef op woensdag 14 december 2011 @ 11:45:
[...]

Dit is nog geen backup oplossing. Deze NAS staat neem ik aan straks in je kantoorpand. Wat nu als dat kantoorpand affikt, er wordt ingebroken, stroomstoring / blikseminslag etc. Het is niet even snel een nasje / externe harddisk neerzetten en daarmee klaar. Je zult moeten bekijken hoe je je backups gaat doen (backup schema? ) en hoe je deze veilig gaat stellen zodat je in een hoop doemscenario's weer terug kan naar de periode voordat het doem scenario zich voltrok.

Volgens mij kunnen de meeste nassen ( in ieder geval Qnap ) ook backuppen in 'the cloud'. Dat betekend concreet dat de data die op je nas opgeslagen wordt door je gebruikers op een vast tijdstip wordt gesynchronizeerd met een cloud dienst zoals Amazon, Elephantdrive etc. Een andere optie zou zijn om deze nas te koppelen aan een NAS die bij iemand thuis staat. Deze twee synchronizeren vervolgens de data. Hetzelfde principe als de cloud nas maar dan wel in eigen beheer.

Het budget is , je raad het denk ik al , te krap om een goede oplossing neer te zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Webgnome op 14-12-2011 11:48 ]

Strava | AP | IP | AW

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-02 11:48
Raid ≠ backup!
Als je per ongeluk een bestand verwijdert - of er komt een virus langs - dan wordt dat keurig gemirrored naar je andere schijf(/ven) in de raidset. Ja, je bent beschermd tegen uitval van een schijf, maar een backup is het zeker niet!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een dom plan? Ik kan tientallen manieren verzinnen waardoor die NAS onherstelbaar beschadigt kan raken en dan heb je er niks aan dat de data toevallig op een andere schijf staat binnen hetzelfde apparaat. Dat is net zoiets als de passagiersstoel in een auto de backup noemen. Ja, hij kan de bestuurderstoel vervangen maar dat helpt je niet als je auto op z'n kop in de gracht drijft.
Stel je laat die NAS uit je handen vallen, stupid but it happens. Dan is je NAS stuk, je data onbereikbaar en met een beetje pech werkt geen van je hardeschijven meer. Stel er is een stroomstoring en de NAS krijgt een opdonder die doorgegeven worden aan de schijven, zal niet de eerste keer zijn en al je data is wel foetsie. Stel een agressief virus gaat al je netwerkschijven af om de bestanden te deleten, zeg maar dag tegen je data.

Een backup in hetzelfde systeem is misschien in de strikte zin van het woord wel een backup maar in de praktijk zal het niet functioneren als een backup. Een backup van data moet op z'n minst op een systeem dat niet beïnvloed kan worden door directe problemen met het productiesysteem en het liefst niet beïnvloed kan worden door indirecte problemen zoals diefstal, brand of waterschade.

Het is een hele simpele rekensom; hoeveel schade loop je als het mis gaat?
Neem de schade van een dag niet kunnen werken met het hele kantoor door gebrek aan data. Dat investeer je in een backup die direct hersteld kan worden. Neem vervolgens de schade die ontstaat door het kwijt raken van alle data, dat is een goede indicatie van de investeringen die je kan doen in je offsite backup.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-02 14:14

Mavamaarten

Omdat het kan!

Staat er ergens dat de TS een backup wil?
Hij wil gewoon een gedeelde map, en daar is een simpele NAS goed genoeg voor. :F

Android developer & dürüm-liefhebber

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mavamaarten schreef op woensdag 14 december 2011 @ 11:56:
Hij wil gewoon een gedeelde map, en daar is een simpele NAS goed genoeg voor. :F
Dat noemen ze ervaring. Mijn ervaring leert mij dat alle eindgebruikers (wat de TS ook is gezien zijn kennisniveau) alleen over functionaliteit nadenken en niet over de rest. Alles centraal opslaan en bereikbaar maken is een veelgehoorde wens en een functionaliteit die iedereen in zijn bedrijfsnetwerk wilt hebben. Echter centralisatie betekent dat je alle informatie je bezit op een enkel systeem opslaat. Niet alleen een single point of failure voor je werkzaamheden maar een potentiële single point of failure voor je gehele bedrijf. Zijn genoeg bedrijven te bedenken die failliet zouden gaan zodra ze alle bestanden die ze bezitten kwijt raken.
Stel je voor dat je een advocatenbedrijf bent met alle dossiers digitaal en dat je alle dossiers van de afgelopen 10 jaar kwijt raakt? Dat is een gigantische schadepost en dan zit je echt met een groot probleem.

Nu hoeft dat in dit geval niet van toepassing te zijn maar het kan nooit kwaad het uitgebreid te noemen zodat de TS er over na gaat denken. Misschien heeft hij het niet nodig en heb ik wat minuten verspild. Misschien heeft hij er nog nooit over na gedacht, absoluut een backup nodig en bespaar ik hem vele duizenden euro's aan schade omdat die NAS over een paar maanden was uitgevallen. Liever overinformeren dan niet informeren.

• Steeefie
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Mavamaarten schreef op woensdag 14 december 2011 @ 11:56:
Dat staat er inderdaad niet. Alleen werd er aangegeven door Tsurany dat er rekening gehouden moest worden met een aantal factoren waaronder een backup. Ik ben daar op verder gegaan.
Steeefie schreef op woensdag 14 december 2011 @ 11:44:
Als je uit gaat van een back-up op een andere locatie dan in de zelfde NAS, oke, dan heb je gelijk.
Zoals ik al aangaf, wist niet precies wat je bedoelde.
ReTechNL schreef op woensdag 14 december 2011 @ 11:45:
Dat bedoelde ik inderdaad

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

RAID is geen backup, RAID is redundantie. Letterlijke uitleg kan op hetzelfde neer komen maar redundantie kan je zien als een methode om problemen bij uitval te reduceren en om tijd te winnen dit op te lossen. Een dubbele voeding is redundantie, een tweede voeding geeft je de tijd eentje te vervangen mocht die uitvallen zonder dat het systeem in de soep loopt. Zelfde met RAID1, het geeft je de tijd om een hardeschijf te vervangen mocht die uitvallen.
Het beschermt je nooit tegen data verlies, een shift+delete actie levert je alsnog verloren bestanden op. Een virus kan alsnog je hardeschijf wissen wat vrolijk gemirrored wordt.

• Steeefie
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Tsurany schreef op woensdag 14 december 2011 @ 12:54:
RAID is geen backup, RAID is redundantie. Letterlijke uitleg kan op hetzelfde neer komen maar redundantie kan je zien als een methode om problemen bij uitval te reduceren en om tijd te winnen dit op te lossen. Een dubbele voeding is redundantie, een tweede voeding geeft je de tijd eentje te vervangen mocht die uitvallen zonder dat het systeem in de soep loopt. Zelfde met RAID1, het geeft je de tijd om een hardeschijf te vervangen mocht die uitvallen.
Het beschermt je nooit tegen data verlies, een shift+delete actie levert je alsnog verloren bestanden op. Een virus kan alsnog je hardeschijf wissen wat vrolijk gemirrored wordt.
Je punt is me nu wel duidelijk..

• jhesse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-02 12:36
de nas die op ibood staat is dat een beetje goede nas? ik heb hier ook wel interesse in voor thuisgebruik maar ben niet helemaal thuis in dit gedeelte

• Steeefie
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

jhesse schreef op woensdag 14 december 2011 @ 13:07:
de nas die op ibood staat is dat een beetje goede nas? ik heb hier ook wel interesse in voor thuisgebruik maar ben niet helemaal thuis in dit gedeelte
Misschien kan je wat meer info geven. Dit is wel erg weinig. Hoeveel opslag heb je nodig (schijf op iBood is zonder schijven), doel? Wil je streamen enz. enz.

• jhesse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-02 12:36
natuurlijk kan ik dat :)
mocht ik een nas aanschaffen wordt het doel van de nas om series te downloaden en streamen naar mijn pc die aangesloten zit op mijn tv of tv in de woonkamer dmv een laptop. Verder wil ik het als storage gaan gebruiken voor schoolbestanden. Hiervoor zou ik hem willen hebben. Eventueel kan ik dan in de toekomst nog kijken wat ik nog meer ermee kan.

Ik zou iets van sickbeard/sabnzb/prog voor films en muziek erop willen zetten in ieder geval. Backup's zijn niet ter sprake

Verwijderd

Ik denk dat de NAS ook een goede oplossing zal zijn voor de TS, mijn vraag is dan ook echter: wil de TS gebruikmaken van backups?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

Is het niet een idee de volle 400 euro te investeren in twee NAS-sen? Eentje zet je op het bedrijf neer, de andere bij een van de collega's thuis. Die laat je elke nacht vrolijk een backup trekken van bedrijf naar collega thuis. Dan heb je toch je data (vrij) veilig, incremental backup kost niet veel bandbreedte dus de backup kan prima overnacht en al je data centraal staan.

Het punt is een beetje dat harde schijven nogal duur zijn. 2TB kostte vroeger net geen 70 euro en nu bijna het dubbele. Is het mogelijk om het komende half jaar aan 2TB voldoende te hebben?

Overigens ben ik het volledig met Tsurany's posts eens. Alle kritische data (die dus niet binnen een week van internet getrokken kan worden), hoort een fatsoenlijke backup te hebben. Afhankelijk van de data kun je kiezen voor cloudopslag of een tweede systeem op externe locatie. Al mijn eigen gegenereerde data staat zowel bij mij op mijn server als bij mijn pa op zijn server. Regelmatig wordt de boel gesynct. De 200MB die dan verstuurd wordt over het internet is nog wel te overzien :D

-_-

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

jhesse schreef op woensdag 14 december 2011 @ 14:44:
natuurlijk kan ik dat :)
mocht ik een nas aanschaffen wordt het doel van de nas om series te downloaden en streamen [...]
Je kaapt hier een topic van een ander, in ieder geval zoek jij iets anders dan de TS. Misschien zelf een topic openen of de pagina's vol met comments op iBood doorakkeren?

On topic: Ik wil niet de eisen van de TS in twijfel trekken, maar is 4 TB voor een netwerkmap niet een beetje veel met 5/6 man? Geen idee in wat voor business jullie zitten, maar voor wat reguliere documenten die gedeeld moeten worden klinkt het wat veel. Tenminste, ik neem niet aan dat jullie op kantoor de hele dag lopen te torrenten en newsgroups lopen leeg te trekken.
Omdat je een beperkt budget hebt kun je ook kijken naar welke eisen je nu nodig hebt en wanneer je een nieuwe investering kunt doen zodat je dan, als dat nodig is kunt uitbreiden

Een NAS lijkt me in dit geval een prima oplossing. De keuze welke hangt een beetje af wat je er mee wilt. Alleen intern gebruik of ook mogelijkheden om bijvoorbeeld via rsync of FTP automatische backups naar 'buiten' te maken. Voor de genoemde toekomstbestendigheid icm beperkt budget zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een 4 bay-NAS en daar 1 2TB schijf in kunnen hangen. Als je dan ook nog in een back-up wilt voorzien, dan moet je dus elders ruimte hebben. Je zou ook voor een 2 bay versie met in eerste instantie 1 schijf kunnen gaan. Natuurlijk allemaal afhankelijk van wat er eerder werd gezegd: als de boel uitvalt, kun je dan even zonder?

Voor een back-up zou je, afhankelijk van de benodige omvang, ook kunnen kijken naar cloud-diensten.

[ Voor 5% gewijzigd door WoC op 14-12-2011 22:27 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-02 17:36

Equator

Crew Council

#whisky #barista

jhesse schreef op woensdag 14 december 2011 @ 13:07:
Ik stel voor dat je eens rondneust op de http://tweakers.net/pricewatch en wat reviews gaat lezen. Er zijn genoeg NAS'en die kunnen voldoen aan je eisen. Het is echter niet zo netjes om een topic te 'kapen' van een andere gebruiker.
Bovendien zijn er genoeg topics te vinden over een NAS. Dus daar kan je ook nog even rondkijken. Kijk naar merken als Synology en QNap.
Pagina: 1