Notebook geheugen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik wil mijn notebook geheugen uitbreiden van 4gb naar 8gb. Nu is mijn vraag: Mijn moedrbord ondersteund 1333mhz maar ik wil graag de hyper x van kingston kopen maar de modules van 4gb zijn vanaf 1600mhz. Kan ik deze dan toch in mijn notebook plaatsen? Downgrade mijn notebook dan gewoon naar 1333mhz?

Of vinden julie dit niet verstandig?

Reden waarom ik hyperx wil is omdat ik hier goede beoordelingen over lees. En op dit moment is dit het beste geheugen mag ik lezen op het web.

Bedankt alvast,

Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is de reden dat je je geheugen van 4GB naar 8GB wil upgraden? Over het algemeen is 4GB voor een notebook meer dan voldoende, vaak is GPU de bottleneck namelijk.

Of je hyper x kan plaatsen hangt af van je notebook (merk, type, specs, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het niet doen, je gaat alleen bij benchmarks een verschil zien al wordt die niet down-clocked naar 1333mhz.

Een upgrade van 4 naar 8 hangt ook af van wat je gaat doen, als je programma's gebruikt die nooit meer dan 4gb nodig hebben, dan heeft dat ook geen zin, je laptop gaat er niet sneller van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themperror
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-08 16:59
ehm, als het goed is gaat ie zowiezo 1 frequentie lager zitten bij nieuw ram (zoals als je 1333 Mhz koop dan zit ie automatisch op 1066)
dus je KUNT hem overclocken in de bios naar 1333 zonder problemen dan..

dus ik zou gewoon voor de 1600 gaan.

Rig: AMD Ryzen 9950X3D, 96GB DDR5 6000Mhz, MSI Ventus X3 OC RTX5090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Themperror schreef op woensdag 14 december 2011 @ 10:13:
ehm, als het goed is gaat ie zowiezo 1 frequentie lager zitten bij nieuw ram (zoals als je 1333 Mhz koop dan zit ie automatisch op 1066)
dus je KUNT hem overclocken in de bios naar 1333 zonder problemen dan..

dus ik zou gewoon voor de 1600 gaan.
ehm dat is dus wat ik zei dus, en jij weet dus zeker dat hij dus in zijn BIOS de settings dusdanig kan aanpassen dat zijn RAM dus op 1600 gaat werken?

Hij heeft een note-book :Y) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Een notebook die overklokbaar is is op zich al een unicum. Laat staan dat de boel versneld of vertraagd wordt door de geheugenfrequentie.

Meer geheugen is altijd beter, maar we hebben wel iets meer info nodig:

Specs
Os versie en bitdiepte (64 of 32bit?)
Gebruik (wat doe je met de laptop)

Dan kunnen we je een zinnig antwoord geven of een upgrade wel nuttig is.

Ow ja, en vergeet het hyperX gebeuren. Tenzij je weet wat je in huis haalt is het geen nuttige toevoeging aan 99% van de systemen (incl. notebooks).

[ Voor 16% gewijzigd door M2M op 14-12-2011 15:06 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 13:55

BiLo

PSN: toiletcleaner

M2M schreef op woensdag 14 december 2011 @ 15:05:
Een notebook die overklokbaar is is op zich al een unicum. Laat staan dat de boel versneld of vertraagd wordt door de geheugenfrequentie.

Meer geheugen is altijd beter, maar we hebben wel iets meer info nodig:

Specs
Os versie en bitdiepte (64 of 32bit?)
Gebruik (wat doe je met de laptop)

Dan kunnen we je een zinnig antwoord geven of een upgrade wel nuttig is.

Ow ja, en vergeet het hyperX gebeuren. Tenzij je weet wat je in huis haalt is het geen nuttige toevoeging aan 99% van de systemen (incl. notebooks).
precies, als je 32 bit draait hoef je sowieso al niet aan 8GB te beginnen

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou kijken of er een QVL beschikbaar is, dan kun je in elk geval zien welk geheugen getest is en werkt op je notebook.
1600MHz geheugen lager klokken naar 1333MHz kan altijd, je geheugencontroller bepaalt immers de snelheid.

Welke notebook hebben we het eigenlijk over?

[ Voor 9% gewijzigd door TERW_DAN op 14-12-2011 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Thnx voor de snelle reply,

Hier dan even wat specs van mijn notebook. ( gaming laptop)

Windows 7 64 bit
i7 820QM
HD5870 1GB
80GB SSD Intel
120GB 7200rpm (heavy duty)
4gb 1333mhz geheugen
Moederbord CLEVO CO model w870cu

Dit is een xxodd notebook, helaas is deze falliet gegaan.

Ik gebruik hem vooral dus voor te gamen. Maar ook soms voor het converten van video films.

Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Kijk, dat maakt het verhaal een stuk anders. Ik ga er vanuit dat je de processor van de laptop niet overklokt.

zoals te zien aan de wiki pagina (deze dus) eet de geheugencontroller in jouw processor 1333MHz geheugen. 1600MHz wordt niet standaard ondersteund en zou dus betekenen dat je de boel OC-d. De kans dat dit mogelijk is met jouw laptop, ook al is het een BTO, is niet erg groot. Bovendien zal de koeling van je laptop dan te wensen over laten om de hoeveelheid extra warmte weg te werken.

Gooi je er 1600MHz geheugen in dan zal het dus automagisch werken op 1333MHz. Maar dan zou je net zo goed gewoon 1333MHz geheugen aan kunnen schaffen. :)

Voor de rest moet je je notebook misschien even open schroeven op de plek waar de geheugenmodules geplaatst moeten worden. (staat in het laptopboekje). Kijk even hoeveel plek je nog hebt voor extra modules. Misschien is het zo dat je de hele set moet vervangen.

Ps. kijk wel bij het goede type geheugen. Je hebt SOdimm nodig. Standaard geheugen gaat niet passen.

[ Voor 14% gewijzigd door M2M op 14-12-2011 17:23 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ M2M

Bedankt voor je snelle reactie,

Heb de notebook al meerder malen open gehad, dit om ook regelmatig mijn koelers schoon te houden en stofvrij te maken voor zover dit kan. (ben zuinig op mijn spullen)

Er zitten maar 2 geheugen slots in dus moet de bestaande vervangen.

Ik weet dat ik er ook gewoon 1333mhz modules in moet stoppen maar de reden waarom ik dit vroeg is dat ik dacht dat hyper x gewoon beter is. Alleen het nadeel is dat hyper x alleen modules heeft van 2GB op 1333mhz en van 4gb starten bij 1600mhz.

Dan ga ik maar gewoon voor 1333mhz allee dan een ander merk. Enige suggestie welke? Zit er echt verschil in merken? Ik hbe best redelijk veel gelezen en elke keer kwam die hyper x naar voren.

Welk geheugen adviseren jullie dan? Merk? Voor het geld maakt het me niet uit als het maar goed is. Ik begrijp dat er ook verschil zit in de CL9 of CL7?

Alvast bedankt,

Ronald

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2011 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
All,

Thnx voor de reply`s, ga toch maar voor de 1333mhz. CL9 (er is geen CL7 op 1333mhz)

Greetzz ronald

p.s. @ soup-nazi: thnx
Pagina: 1