[Windows XP] XP start niet meer op na linux-verwijdering op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-09 22:22
Al een eindje was ik aan het werken op een dual-boot (Linux Mint / Windows XP).
Voor de zoveelste keer wou ik linux verwijderen en een andere distro gebruiken.
Hiervoor heb ik aldus Mint verwijderd door de 'juiste' partitie waarop deze stond te verwijderen (en de data erop aldus te wissen).

Ondanks ik deze stap al eens gedaan had met succes (dus kon ik nadien nog steeds terug XP opstarten), is het systeem nu aldus helemaal niet meer opstartbaar. Ik moet wel vermelden nadien al even bezig geweest te zijn om debian te installeren, maar heb hierbij de installatie voortijdig afgebroken (er is hierbij nog niets van partities naar de schijf geschreven). Komt het door dit laatste of door de verwijdering van linux, ik weet het niet.

Mijn pogingen tot herstel van XP waren:
- chkdsk /R ("het volume lijkt een of meer onherstelbare problemen te hebben")
- fixboot
- fixmbr
- ...

Als ik de herstel-cd van xp niet laat opstarten, komt soms volgende melding : "NTLDR is missing, press any key to restart".
Waarneer ik via herstel-cd doorga op XP te willen installeren, zie ik 2 partities. Op de 2e partitie staat er 'Windows XP-fouttolerant'. Partitie 1 is iets onleesbaar qua tekens en FAT.

iemand een aanzet tot een mogelijke oplossing (als die er is, hopelijk).

Systeem - I'm learning, I learn it from a book :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:36

Fiber

Beaches are for storming.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is de eerste partitie je Windows partitie, of een andere? Windows vereist namelijk een compatible file system te hebben, dus FAT(32) of NTFS als eerste partitie op de schijf. Hier kan het dan z'n bootloader op zetten. Als je partities gaat verwijderen waarbij Linux voor je Windows stond, dan is de volgorde van de partities ook nog eens onjuist en is zowel de verwijzing van je MBR (nadat je die hebt gefixt met fixmbr en fixboot), als de verwijzing van je boot.ini incorrect. Dat moet je dan dus aanpassen.

Om deze reden is het ook beter om in een VM te gaan werken als je aan het Distro Shoppen bent.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Die partitie waar linux op heeft gestaan moet je verwijderen... Dit doe je in de herstelomgeving van bijvoorbeeld een windows 7 cd. Je moet dan naar de command prompt gaan en het volgende intoetsen: diskpart. Met dit progje kun je via commando's (geen moeilijke, vandaag nog gedaan) je partitie verwijderen.

List disk = lijst van je disks
list partitions = lijst van partities

select disk x = disk selecteren
select partition = partitie selecteren

als je echt zeker weet dat je de goeie te pakken hebt: delete partition

Kijk als je niet weet wat je moet doen bij de help van diskpart (gewoon help typen...)

Als je dit allemaal gedaan hebt kun je doormiddel van fixmbr of bootsect.exe je bootsector repareren.
(ik gebruik meestal: bootsect /nt60 sys)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zou persoonlijk een Linux CD pakken met gparted en dan via een GUI gaan werken. Niets mis met de command line, maar diskpart is niet erg overzichtelijk IMO.

Daarbij vraag ik mij af of de eerste partitie überhaupt wel een Linux formaat is, omdat Windows anders weigert te installeren. De volgorde is dan ook eerst Windows, dan Linux (voor de bootloader en MBR, je kan geen Linux meer booten totdat je dat fixt).
Ik zou dus eerst even kijken naar je partitie volgorde en de boot.ini definities. Verkeerde verwijzing geeft namelijk ook NTLDR missing.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-10 15:03
http://sites.google.com/s...jderen-terug-naar-uitslui

Bekijk ook de gehele site, staat veel info in.
Grub herstellen, codecs voor ubuntu installeren, problemen oplossen in ubuntu, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
@hero of time: ik weet eigenlijk niet welke partitie nu weer m'n windows bevat. Maar ik heb via 'system rescue cd' gparted gedraaid. Resultaat: ik krijg een lijst van 4 items. Een eerste is unallocated, de tweede /dev/sda1 is een fat16 bestandssysteem met totale grootte van 243 MB, de derde /dev/sda2 (extended) met grootte 931,27 GB die nog een onderverdeling /dev/sda5 heeft (onbekend bestandssysteem met waarschuwings-teken bij vermeld).

Nog een andere bemerking: als ik de windows-cd insteek en kies voor herstellen, vraagt de commandline ook geen installatie-nr. meer. Vroeger kon ik altijd zien dat ik '1' moest ingeven om XP te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maak eens een plaatje van je partitie indeling zoals Gparted deze weergeeft. Zoals je het nu uitlegt, heb je geen geldige partities meer, behalve een boot partitie van 243 MB, die blijkbaar niet vooraan de schijf staat. Oftewel, you're screwed, simpel gezegd. Er zijn natuurlijk wel methodes om het een en ander proberen te fixen, maar vereist veel moeite en kennis (en geduld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:36

Fiber

Beaches are for storming.

De vraag is natuurlijk, staat er belangrijke, onvervangbare informatie op die schijf? Anders kun je net zo goed gelijk de hele schijf formatteren en netjes overnieuw beginnen. Als er nog wel belangrijke, onvervangbare informatie op die schijf staat dan zou ik me eerst maar eens gaan richten op het redden van die informatie.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
https://picasaweb.google....iR-feGgQE&feat=directlink
Ik zou toch graag nog iets van data willen recupereren van m'n XP.
Iemand nog verdere hulp voor wat ik kan doen?

[ Voor 33% gewijzigd door RainerSGF op 18-12-2011 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, dat is nogal messed up. Omdat je aangeeft dat je meer dan 1 partitie had waar je een OS op had, en er nu nog maar 1 zichtbaar is die er mogelijk een zou kunnen bevatten, is het herstellen een zware klus. Die 1 MB vooraan is iets wat ik vaker heb gezien. Bij Windows XP was het gebruikelijk dat er een partitie van 8 MB aan het eind was, dit is vergelijkbaar.
Dan heb je vervolgens je /boot partitie van 243 MB. Die is netjes primair, zoals het hoort, anders kan je niet opstarten (schijnt, nooit zelf getest).
De extended partitie met de onbekende partitie is waar je data zou moeten staan. Zoals ik al zei, ik had er 2 verwacht, minstens, gebruikelijker is 3. Heb je de Linux partities toevallig bij je Windows samengevoegd? Dat is dan niet goed gegaan.

Ik hoop echt voor je dat je geen data op die partitie had staan die je heel dringend nodig hebt, zoals een afstudeer document of werk-gerelateerde documenten die nergens anders staan, want dit herstel je niet zo 1-2-3. En als het lukt, is het nog maar de vraag in hoeverre het te lezen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
Stel je hierbij dan voor om volledig te formateren en opnieuw OS te herinstalleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 16:14
als ik je plaatje zo zie, heb je je schijf in 4 delen verdeeld:
1. ongepartitioneerde ruimte
2. een vfat partitie
3. een extended partitie
4. een unknown partitie

Het lijkt mij vrij sterk dat er daar nog ergens een bruikbare windows tussen staat. Dus als ik jou was zou ik gewoon herpartitioneren, formateren en een backup terugzetten van je Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
dus wellicht ga ik geen data meer kunnen recupereren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RainerSGF schreef op zondag 18 december 2011 @ 20:26:
dus wellicht ga ik geen data meer kunnen recupereren?
anders even schrijf eruit en aan andere pc hangen? Zou dat nog wel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
is er enig verschil met wat je kunt terugvinden op je schijf met te kijken via een bootable linux-cd (in plaats van de schijf eruit nemen en aan andere PC te hangen)?
Afbeeldingen hieronder krijg ik te zien via ubuntu live-cd:

https://picasaweb.google....s0roMANKE?feat=directlink

https://picasaweb.google....s0roMANKE?feat=directlink

[ Voor 87% gewijzigd door RainerSGF op 18-12-2011 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
OK, herinstallatie dan maar hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jep. Tenzij je zin hebt om met partitie tabel herstel software te gaan werken, of andere data recovery software die geen geldige partitie tabel nodig heeft.

Als je dan toch opnieuw gaat installeren, maak dan alvast de partities aan hoe je ze wilt hebben. Zelf heb ik een tik met partities, alles moet primair zijn voor zover dat kan. Dus als ik 3 partities zou maken, zijn ze alle 3 primair, niet de eerste primair en de rest in de extended. Dit maakt het herpartitioneren en schuiven met ruimte makkelijker, vind ik. Scheelt ook kloten als je een partitie in je extended wilt houden als enige partitie op een gegeven moment (bijvoorbeeld omdat je van een HDD naar SSD gaat met je OS). Je kan namelijk geen extended hebben zonder minimaal 1 primaire partitie.

Just my 2 cents.

Pagina: 1