Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucwasbeer
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-02-2020
Hey tweakers,

Ik heb pas besloten om een PC te gaan kopen en een vriend van me heeft een goede samenstelling gemaakt.
Nou heb ik nog een vraag, want interne harde schijven zijn tegenwoordig best duur.
Ik heb dus ongeveer een budget van €1100 euro en ik vraag me af of ik een HDD of een SSD moet pakken.
SSD's zijn duurder en hebben vrij weinig ruimte, maar ik weet niet of de snelheid zodanig snel is dat ik die er per se bij moet hebben, ook misschien niet door mijn prijsklasse. Ik zal vooral gaan gamen op mijn pc en dan is veel GB misschien een stuk handiger. SSD's snelheid klinkt goed maar ik hou graag nog wat geld over voor spellen als het niet een 'must have' is. Ook heb btw ik nog een externe harde schijf nodig dus....

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucwasbeer
whoops verkeerde sectie sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
HDDs en SSDs zijn totaal verschillende producten. Het een sluit het ander niet uit, dus waarom niet een SSD met een HDD ernaast?
En wat wil je ermee gaan doen, wat heb je dan nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 21:56
Hoi Lucwasbeer :w, welkom op Tweakers.

Zelf vind ik een SSD wel een must have tegenwoordig. Of zal ik het zo zeggen, een systeem zonder SSD vind ik tergend langzaam en dan werk ik gewoon liever op mijn telefoon. Daarnaast heb je al SSD's vanaf ongeveer 100 euro welke redelijk goed presteren.

Let wel dat harde schijven momenteel ontzettend duur zijn. Deze gaan in de komende maanden weer dalen. Voor een externe schijf zou ik even in de Pricewatch kijken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucwasbeer
Ik wil graag veel opslagcapaciteit, maar ik heb niet te veel geld, dus ik dacht dat ik misschien eerst de SSD kan kopen en dan over een tijdje de HDD (als de SSD vol is) erin kan plaatsen die meer capaciteit heeft. Ik weet dus alleen nog niet zeker of die SSD het geld wel waard is en of ik niet beter gewoon meteen een HDD kan kopen voor veel capaciteit. Dan zou ik erna een SSD kunnen kopen als ik weer geld heb. Alleen de HDD zijn momenteel inderdaad heel duur... Misschien toch gewoon beide? maar dat is wel duur.

@Alex,
thx, maar is het zelfs in een pc van 1000 euro een must have?

[ Voor 6% gewijzigd door Lucwasbeer op 13-12-2011 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Geld zegt weinig over een PC, specs zeggen veel meer.

Maar hoe dan ook, je storage is het traagste onderdeel van je systeem, dat wil je dus gewoon zo snel mogelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:07
Lucwasbeer schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 23:54:
Ik zou zeggen van wel. Hoewel je bij performance increase niet direct zou denken aan een harde schijf, is het verschil in performance wel enorm. Opstarten van je pc en games laden gaat veel sneller en daarbij voelt je pc veel meer responsive. Je zult veel meer plezier ondervinden van de vele malen sneller boot tijd en dergelijken dan dat je zal hebben van die 5fps meer in games of die 10 secs snellere rendering van een video.

Daarbij moet ik wel zeggen, net als de mensen boven mij, een SSD sluit een HDD niet uit, het is een aanvulling erop. Gebruik de SSD voor Windows, je webbrowser en veel gebruikte games/programma's en zet de rest op een normale HDD. De prijzen van de HDD's zullen hopelijk in januari weer dalen, als de productie in Azië weer op gang komt. Ik weet niet in welk tijdsbestek jij die pc wilt aanschaffen, maar misschien is het de moeite waard om te wachten tot na de feestdagen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Lucwasbeer schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 23:54:
[...]

@Alex,
In een computer van 300 euro vind ik het nog een must have. Zo heb ik ook ooit voor iemand een Atom/ION systeempje gebouwd, wat maar rond de 300 euro was. Echter leek het systeem door de 150 euro kostende SSD wel vergelijkbaar met een Core i3/i5, alhoewel het systeem zeker niet zo snel was.

Zo ging de boottijd van 40 seconden naar ongeveer 15 seconden, startte programma's meteen op en voelde Windows gewoonweg sneller aan. Als je dan echter hard ging testen met bijvoorbeeld WinRAR benchmark of een PI programma, dan zag je dat de computer echt een heel stuk trager was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je budget €1000,- is dan zou ik gaan voor een 120GB SSD als boot/programma schijf en een 1-3TB HDD voor data.

Dit geeft je nog genoeg ruimte om een goede PC te kopen.

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2011

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2011 05:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Als je een budget hebt van rond de 1100 euro kan zo'n SSD er wel bij. Ik heb zelf een systeem staan van €750 (excl. scherm) en heb besloten om er een SSD in te plaatsen. Ik heb er tot nu toe geen moment spijt van gehad en ik betrap mezelf er soms nog steeds op dat ik onnodig zit te wachten met het opstarten van programma's als mijn SSD een benchmark draait ofzo. Dit is zeker de grootste snelheidsverbetering die je gaat aanbrengen in je PC.

Pas overigens wel even op met wat je haalt. 64 gig is zat als je alleen je Windows er op mikt. Spellen hebben veel minder profijt van je random read op je SSD en je bent gelijk weer 10-15 gig lichter. Vermijdt ook Vertex 2's (ik zou even moeten nazoeken of Vertex 3's dit probleem ook hebben), want deze zijn onbetrouwbaar.

Wat je als extra oplossing nog zou kunnen doen is tijdelijk even een HDD uit een oude PC halen en nu gewoon lekker een SSD kopen en dan later, als de prijzen weer wat gedaald zijn, haal je er een HDD bij.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucwasbeer
Heel erg bedankt jongens!
Ik zal dan toch voor een SSD én een HDD gaan.
Dan kan ik als de prijzen van harde schijven weer dalen een externe harde schijf erbij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Lucwasbeer schreef op woensdag 14 december 2011 @ 08:56:
Heel erg bedankt jongens!
Ik zal dan toch voor een SSD én een HDD gaan.
Dan kan ik als de prijzen van harde schijven weer dalen een externe harde schijf erbij halen.
Let wel dat externe schijven momenteel goedkoper kunnen zijn dan interne schijven. Misschien is het dus handig het andersom te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucwasbeer
alex3305 schreef op woensdag 14 december 2011 @ 13:28:
[...]

Let wel dat externe schijven momenteel goedkoper kunnen zijn dan interne schijven. Misschien is het dus handig het andersom te doen?
Wordt dat dan niet moeilijk met in de computer zetten als ik eerst alles erin doe, en dan na een paar maanden er nog een harde schijf bij wil doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 13:31
Nee, natuurlijk niet.

Kast open, disk erinschroeven/klikken, SATA kabel + powerkabel prikken, Kast dicht. Klaar!
(eventueel daarna even formatteren als het een nieuwe schijf is)

(Hierbij ga ik ervanuit dat je gewoon een dataschijf later bijprikt. Als je namelijk je enige schijf die er nu inzit gaat vervangen, zul je ook Windows + alle programma's weer opnieuw moeten installeren natuurlijk...)

[ Voor 40% gewijzigd door GeeEs op 14-12-2011 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huyanglee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-06-2023
Zoals hierboven gemeld:

Steek er gewoon een kleine SSD in (ik heb er eentje van amper 40 GB insteken, juist genoeg voor windows en proggies), rest WD Black 1 GB (enkele maanden terug 70 €, nu 160-180 €...).

Als er één ding gemakkelijk is is het wel schijven bijsteken. Pluk gewoon al de satakabels in op het moederbord en leg ze proper in je kast weg. Als je dan gaat bijsteken, is het gewoon inschuiven, satakabelje erin + power en go. Neem gewoon voorlopig al je oude kleine schijfjes en ga binnen 6 maanden los wanneer de prijzen terug op een menselijk niveau zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucwasbeer
Duss, dan koop ik nu een computer mét SSD, dan kan ik altijd nog wat spellen op de SSD schijf zetten waar ik nog wel een paar maanden mee vooruit kan. Vervolgens koop ik als de prijzen weer omlaag gaan een harde schijf en stop die erbij. Klinkt best goed, en bespaard ook flink.
Weet iemand hoe het werkt met verwijderen van programma's op je SSD schijf, ik heb gehoord dat dat niet zo makkelijk zou zijn, of is dat alleen bij oudere modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Het verwijderen van programma's gaat op een SSD net zoals bij een normale HDD hoor. Alleen als je een SSD gebruikt zonder TRIMsupport, dan kan het na verloop van tijd wat langzamer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05:39
Als je 1x wat spellen installeert en 1x die spellen weer weghaalt heeft dat weinig tot geen invloed op je ssd :)
Pagina: 1