Toon posts:

Geen boot na IDE en SATA HDD switch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vaders pc heeft momenteel een IDE DVD (slave) speler en een IDE HDD (master) van 40 GB. Aangevuld met een 250 GB SATA HDD. Deze laatste is er later bij gestoken voor extra opslag. Deze schijf werkte de hele tijd naar behoren.

Nu is de OS HDD te klein geworden voor OS gebruik en wil ik de SATA HDD als main drive gaan gebruiken. Maar welke combinatie ik ook gebruik, niks boot om de Windows installatie te starten. Niet van de DVD speler met een Windows installatie dvd en niet vanaf de HDD. Op welke ik Windows geinstalleerd heb toen deze nog als extra schijf er in zat.
In de BIOS staat de SATA operation mode op "IDE". De HDD herkent ie ook als SATA in de BIOS. Ik krijg na de bios een piep te horen en zie dan een klein wit knipperend streepje in de linker boven hoek.

De volgende setups heb ik allemaal geprobeerd:

1st boot: SATA HDD (SATA 1)
2nd boot: DVD IDE ('cable select' jumper, master stekker op de IDE kabel) + Windows DVD
bios SATA mode: IDE

1st boot DVD IDE ('master' jumper, master stekker op de IDE kabel) + Windows DVD
2nd boot: SATA HDD (SATA1)

1st boot DVD SATA (SATA 2) + Windows DVD
2nd boot: SATA HDD (SATA1)

En van de bovenstaande combi's nog verschillende varianten. Maar de enige overeenkomst is dat het altijd eindigd in een piepje en een knipperend wit streepje. :?

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen.

Specs. systeem:
moederbord: Asrock K10N78-1394
Poc: AMD64 3000+ dual core
Mem: 4GB DDR2

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Misschien handig om te weten dat SATA ook gewoon IDE is (en wat jij IDE noemt is PATA).
Wat ik zou doen is in elk geval geen dingen als cableselect jumperen, dat werkt toch nooit echt lekker is mijn ervaring. Heb je verder een WD PATAschijf? Die dingen gebruiken een andere jumpering voor master als voor singledrive. Daar een foutje maken en je loopt ook tegen dit soort vage dingen aan.

Ik zou voor je SATAdrive overigens AHCI aanzetten, is toch net wat sneller, en als je toch gaat herinstalleren kun je het net zo goed gelijk goed doen :)