Toon posts:

Waarom zo weinig metingen van schermen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De redactie is goed bezig met reviews van laptops de laatste tijd. Los van de nutteloze scorekaart, maar daar ga ik het hier niet over hebben.. mis ik nog een groot punt: bij laptops wordt alleen de schermhelderheid gemeten.

Laten we het laatste slachtoffer bekijken, de Chronos, er wordt een helderheid van maar liefst 268cd/m gemeten. De onoplettende tweaker zou daaruit kunnen concluderen dat het scherm prima is. Geen woord over de slechte kijkhoeken, niets over het matige contrast, de dunne bezels worden dan wel weer goed beoordeeld.

Bij tablets wordt de kijkhoek bekeken. Bij TV's wordt die info aangevuld met het contrast en, voor het geoefende oog, de color gamut. Waarom ontbreekt deze informatie bij laptops?

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 20:11
Bij laptops maken we ook foto's van de kijkhoeken. Waarom dat nu niet gebeurt is weet ik niet.

En we meten ook de zwartwaarden, maar dat heb ik pas onlangs ingevoerd, dus dat kan er nog bij ingeschoten zijn.

De color gamut/grijswaardenmeting laten we achterwege bij laptops.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Het lijkt erop dat het contrast van laptopschermpjes in de loop der jaren steeds slechter wordt.

Dit is iets waar ik bij mijn volgende laptop zeker op ga letten. De laptop die ik nu heb heeft een extreem slecht contrast en is veel te fel zelfs op donkerste instelling. Hierdoor is genieten van mooie games, films of foto's onmogelijk.

Ik zou een uitgebreidere beoordeling van het scherm ook graag terugzien in de laptopreviews.

Verwijderd

Topicstarter
Bij de
reviews: Hands-on: Acers eerste Ultrabook: de Aspire 3951,
reviews: Asus UX31: kloon of koning?
zie ik inderdaad kijkhoeken. Maar Bij
reviews: Dell XPS 14z: waarin een kleine laptop groot kan zijn,
reviews: HP Pavilion dv6 met AMD Llano-apu,
reviews: Dell Precision M4600: werkpaard met een prijs
en de samsung chronos review (in chronologische volgorde) ontbreken deze.

Als ik overigens doorklik naar een van de reviews met kijkhoeken wordt het mij niet meteen duidelijk of de kijkhoeken goed of slecht zijn.. Misschien is het beter als er een foto wordt genomen met een wat meer real-life voorbeeld. Zoals in http://www.anandtech.com/Gallery/Album/1475#1. Maar misschien stel ik dan simpelweg teveel eisen... desondanks lijkt het me wel te doen om in het vervolg zwartwaarden (of beter, contrast. Zwartwaarden zeggen an sich niet heel veel) erbij te zetten.

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Dank voor je compliment Darkstone. Laptops testen is een tijdrovende bezigheid maar we proberen het zo gestroomlijnd mogelijk te maken zodat we steeds uitgebreider resultaten kunnen brengen. Het meten van de kijkhoeken en zwartwaarden wordt inderdaad standaard opgenomen in het protocol. Wat kijkhoeken betreft is het misschien een idee om standaard de kijkhoeken van een slecht scherm en die van een heel goed scherm naast die van het betreffende model te publiceren, zodat een indicatie van de kwaliteit gekregen kan worden.

Verwijderd

Topicstarter
Daar dacht ik ook aan. Maar dan moet er nog even goed gekeken worden naar de uitvoering. Je kan de 3 laptops naast elkaar zetten, of afzonderlijk fotograferen. Dat laatste doet notebookcheck maar de cijfers zijn totaal nutteloos, de hoek van het scherm is verschrikkelijk inconsistent.. een kleine selectie:

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/9056d29b76.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/89c8627660.jpg

Daar heb je dus helemaal niets aan.

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 20:11
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2011 @ 09:46:
Bij de
reviews: Hands-on: Acers eerste Ultrabook: de Aspire 3951,
reviews: Asus UX31: kloon of koning?
zie ik inderdaad kijkhoeken. Maar Bij
reviews: Dell XPS 14z: waarin een kleine laptop groot kan zijn,
reviews: HP Pavilion dv6 met AMD Llano-apu,
reviews: Dell Precision M4600: werkpaard met een prijs
en de samsung chronos review (in chronologische volgorde) ontbreken deze.

Als ik overigens doorklik naar een van de reviews met kijkhoeken wordt het mij niet meteen duidelijk of de kijkhoeken goed of slecht zijn.. Misschien is het beter als er een foto wordt genomen met een wat meer real-life voorbeeld. Zoals in http://www.anandtech.com/Gallery/Album/1475#1. Maar misschien stel ik dan simpelweg teveel eisen... desondanks lijkt het me wel te doen om in het vervolg zwartwaarden (of beter, contrast. Zwartwaarden zeggen an sich niet heel veel) erbij te zetten.
Laat ik het erop houden dat het meten van de kijkhoeken vanaf nu altijd gebeurt. En we zijn overgestapt op een nieuwe foto. Hopelijk is die wat beter :) Wel houden we het bij de foto's die al maakten.
Pagina: 1