Toon posts:

Geen post-bios, geen beeps, ook niet met ram er uit...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal

Ik heb onlangs een HTPC overgekocht van een mede-tweaker.
Deze zojuist ontvangen, maar ik krijg geen enkel beeld. Volgens de verkoper is hij werkend verstuurt.
De pc krijgt voeding, lampje op het moederbord gaat branden. Wanneer de aan/uit knop ingedrukt wordt dan worden alle componenten gevoed. Dvd drive kan open, hardeschijf begint te draaien. Maar nog altijd geen beeld...

Heb de geplaatste videokaart verwijderd, alles op de onboard kaart aangesloten, geen resultaat.
Ram verwijderd, geen "system beep".
Alles ontkoppelt, moederbord er uitgepakt. Geen rare dingen gezien of gevonden, dus zie geen vormen van sluiting of aanraking van de kast of zo.

Heb overigens meerdere malen een bios reset gegeven, en ook cmos batterij er uit gehad voor een x aantal minuten.

De htpc lijkt dus wel tot leven gekomen, maar ik zie niets. Zelfs geen post-bios scherm. Heb de hdmi, dvi en vga poort geprobeerd, overal t zelfde.

Iemand enig idee wat het kan zijn?

Hardware:
Asus M4A785G HTPC
AMD Athlon II, X3
4GB Corsair XMS (geheugen)
Corsair VX450 (voeding)
SSD OCZ-Vertex EX2, 60GB
Wie o wie kan mij helpen, ik ben best wel teleurgesteld op t moment.

Groeten Patrick

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou eens beginnen met onderdelen uit te sluiten, volgens deze guide: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Het probleem kan bij ieder onderdeel liggen, door onderdelen te testen in een ander systeem, kun je in elk geval uitsluiten wat wel of niet werkt.

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-02 13:33
Trek even al je ram eruit, op 1 reepje na. Het kan zijn dat je bios batterij leeg is, en daardoor de voltages niet meer goed staan voor je ram.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb je de 12V aansluiting (indien aanwezig) wel aangesloten? Zonder die aangesloten doet ie niet heel veel.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Verwijderd

Topicstarter
Biersteker schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 20:52:
Trek even al je ram eruit, op 1 reepje na. Het kan zijn dat je bios batterij leeg is, en daardoor de voltages niet meer goed staan voor je ram.
Heb ik al gedaan, toch geen leven. Alles "lijkt" aan te slaan, maar enige output... ho maar
Blijft dus het zelfde effect als met twee reepjes, ook met geen reepje geeft hij t zelfde effect. Er komt ook geen beep... Iets wat ik zeer vreemd vind, en dat terwijl alles wel goed lijkt te werken...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2011 20:56 ]

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-02 13:33
Eventueel iets meer standaard ram erin prikken? ala kingston valueram of zo, als je dat heb liggen? (plus natuurlijk de stomme zooi checken als kabels, input van je monitor, etc)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Verwijderd

Zonder je ook maar de geringste hoop te kunnen bieden, op een oplossing voor je probleem - dat ik overigens zelf ook al maanden met een AMD - AM2/3 MoBo heb - wil ik wel even jouw impliciete suggestie adresseren, dat de verkoper wellicht te kwader trouw zou zijn geweest, door jou - en het kan in principe natuurlijk altijd - willens en wetens een defect MoBo te verkopen.

Uitgaande van het waarschijnlijke scenario, waarin het HTPC-kavel, de reis van verkoper naar koper per post en/of pakketdienst heeft overbrugd, moet altijd rekening worden gehouden met "invloeden van buitenaf" tijdens het soms zeer enerverende / beweeglijke posttraject.

Ten aanzien van jouw technische probleemstelling zal ik hetzelfde doen, als hetgeen mijn eerste reaguurder op Tweakers deed, toen ik onlangs mijn eigen opstartprobleem aan het forum voorlegde : Zoek eerst zelf ff onder het FAQ betreffend opstartproblemen : Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Mvg,
Ahrend

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb uit ellende alles al eens gedemonteerd, opnieuw gemonteerd... alle kabels zijn dus los geweest en opnieuw aangesloten. Ik ga er even een ander bankje in stoppen.

Ik blijf het vreemd vinden dat ik geen system beeps heb... Maar ik kan ook nergens een internal speaker ontdekken op het mobo, misschien verklaart dat het.

• X-Rey
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-01 20:43
doet de monitor/tv het op een andere pc wel? Met dezelfde kabel?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 20:59:
Zonder je ook maar de geringste hoop te kunnen bieden, op een oplossing voor je probleem - dat ik overigens zelf ook al maanden met een AMD - AM2/3 MoBo heb - wil ik wel even jouw impliciete suggestie adresseren, dat de verkoper wellicht te kwader trouw zou zijn geweest, door jou - en het kan in principe natuurlijk altijd - willens en wetens een defect MoBo te verkopen.
Kan uiteraard, maar ik ga uit van de goedheid van de verkoper...
Uitgaande van het waarschijnlijke scenario, waarin het HTPC-kavel, de reis van verkoper naar koper per post en/of pakketdienst heeft overbrugd, moet altijd rekening worden gehouden met "invloeden van buitenaf" tijdens het soms zeer enerverende / beweeglijke posttraject.
Dit lijkt mij stukken waarschijnlijker, maar wat is er kapot gegaan is dan de grote vraag ;)
Ten aanzien van jouw technische probleemstelling zal ik hetzelfde doen, als hetgeen mijn eerste reaguurder op Tweakers deed, toen ik onlangs mijn eigen opstartprobleem aan het forum voorlegde : Zoek eerst zelf ff onder het FAQ betreffend opstartproblemen : Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Dit topic heb ik al doorgenomen. Voeding zojuist ook nog even gemeten, t enige van de dingen die ik nog niet gechecked had. Maar ook die is goed...

Verwijderd

Topicstarter
X-Rey schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 21:02:
doet de monitor/tv het op een andere pc wel? Met dezelfde kabel?
Ja, heb het via een monitor en mijn tv geprobeerd. Bij beiden geen enkel beeld.

Verwijderd

Topicstarter
Overigens, als ik een dvd speler aansluit hoor ik deze wel 3x proberen te gaan lezen. Heeft dit iets te betekenen? Of komt dit omdat er spanning op de dvd speler komt te staan, en gebeurd dit altijd, aangeroepen of niet... ?

Edit:

Waarom ik geen enkele beep hoor is me al duidelijk, de handleiding van het moederbord zegt het volgende over een bepaalde aansluiting:

System warning speaker (4-pin speaker)
This 4-pin connector is for the chassis mounted system warning speaker, deze is niet aangesloten dus er zal ook nergens geluid uit gaan klinken. Wat kan ik hier op aansluiten? Kan ik een externe speaker ofzoiets hierop knutselen ? Of zou ik deze spanning ook kunnen meten met een multimeter?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2011 21:42 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 21:14:
Overigens, als ik een dvd speler aansluit hoor ik deze wel 3x proberen te gaan lezen. Heeft dit iets te betekenen? Of komt dit omdat er spanning op de dvd speler komt te staan, en gebeurd dit altijd, aangeroepen of niet... ?

Edit:

Waarom ik geen enkele beep hoor is me al duidelijk, de handleiding van het moederbord zegt het volgende over een bepaalde aansluiting:

System warning speaker (4-pin speaker)
This 4-pin connector is for the chassis mounted system warning speaker, deze is niet aangesloten dus er zal ook nergens geluid uit gaan klinken. Wat kan ik hier op aansluiten? Kan ik een externe speaker ofzoiets hierop knutselen ? Of zou ik deze spanning ook kunnen meten met een multimeter?
een KLEIN oud speakertje is voldoende. of een jackplug met versterker ertussen op grote boxen :P
hier zat ik ook al aan te denken.

[ Voor 3% gewijzigd door Fordox op 13-12-2011 21:51 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• uniquorn
  • Laatst online: 19:47

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

een klein speakertje idd, als je in de buurt woont (gouda) heb ik er volgensmij nog wel eenje lost liggen (zou even moeten zoeken morgen)
Verder is een van de eerste zaken die ik verdenk de voeding, is het mogelijk met een andere voeding te testen? Heb je iig weer een extra component uitgesloten.
Het lezen van de DVD heeft niet zoveel te betekenen over het algemeen. Als een andere voeding niets oplost inderdaad dus een speakertje zien op te snorren.

It's just a donkey

Verwijderd

Gewoon een los PC speakertje aansluiten op je MoBo is voldoende ; Het hielp mij echter niet verder (want de beeps bleven weg), evenmin als het diagnose kaartje dat ik had aangeschaft en in een PCI slot moet worden gestoken.

Verwijderd

Het opflitsen van de toetsenbord lampen plus het aanslaan van de HD en de koelvinnen en het "lezen van de DVD reader/speler betekent iig dat de opstartroutine wordt afgelopen.

Verwijderd

Topicstarter
De lampen van het toetsenbord slaan niet aan, maar die hebben een usb aansluiting dus enig sindsverklaarbaar.
Zojuist de voeding getest. Die bleek goed, een andere voeding gaf t zelfde resultaat.
Wel komt er spanning op de usb poort te staan.

Heb zojuist een oud speakertje uit de kast getrokken (2 watt compaq uit een pentium 3 systeem...)
Aangesloten op de speaker en ground poort, resultaat: 0.0 :(

Ben een beetje ten einde raad, ik heb zo'n beetje alles al geprobeerd...

• Fordox

Fordox

00101010

misschien een stomme vraag. misschien boot je hele systeem wel, maar werkt je beeldscherm ook goed?
en heb je hem wel op de goede poort aangesloten?

[ Voor 20% gewijzigd door Fordox op 13-12-2011 22:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fordox schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 22:35:
misschien een stomme vraag. misschien boot je hele systeem wel, maar werkt je beeldscherm ook goed?
2 schermen geprobeerd, via hdmi, vga en dvi. 1 van de schermen is een samsung met kabel detectie, die geeft zelfs aan dat de kabel aan beide zijden goed aangesloten is maar er geen signaal verzonden wordt. Dus nee dat is het helaas niet. Was het maar zo simpel ;)

• Fordox

Fordox

00101010

heb je ook onboard video?
en probeer hem eens een tijdje aan te laten staan. paar minuutjes?

edit:
kijk intern even na of alles goed is aangesloten. vooral kabeltjes van je psu. of misschien zit er een sata kabel scheef/losjes

[ Voor 42% gewijzigd door Fordox op 13-12-2011 22:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
We praten over onboard video, uit ellende had ik de videokaart er al uitgepakt om dat uit te sluiten.

Ik heb hem al eens een kwartier laten draaien, geen enkel effect :(

Verwijderd

Heb je de CPU al eens opnieuw bevestigd?

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg de koeler er niet af, er zit een Scythe Ninja op. Hoe verwijder ik zo'n ding in vredesnaam...

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 22:46:
Ik krijg de koeler er niet af, er zit een Scythe Ninja op. Hoe verwijder ik zo'n ding in vredesnaam...
Blijkbaar hebben meer mensen daar last van ;)

• Fordox

Fordox

00101010

losschroeven/losdrukken en draaien. schroevendraaiers zijn af te raden :)

Verwijderd

Topicstarter
ja ik googlede al, maar ik heb blijkbaar een type 1 of 2, zonder schroefverbindingen, maar wel met backplate. Maar eens t hele moederbord weer los halen en kijken of ik hem dan er af krijg. Wie weet is het een kwestie van de cpu eens opnieuw plaatsen en weer draaien. *ik blijf positief*

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 22:31:
De lampen van het toetsenbord slaan niet aan, maar die hebben een usb aansluiting dus enig sindsverklaarbaar.
Zojuist de voeding getest. Die bleek goed, een andere voeding gaf t zelfde resultaat.
Wel komt er spanning op de usb poort te staan.

Heb zojuist een oud speakertje uit de kast getrokken (2 watt compaq uit een pentium 3 systeem...)
Aangesloten op de speaker en ground poort, resultaat: 0.0 :(

Ben een beetje ten einde raad, ik heb zo'n beetje alles al geprobeerd...
Lampjes van een USB toetsenbordje lichten normaal gesproken toch ook op bij het booten? Heb je alle kabels nog eens goed aangedrukt op het moederbord? Kun je misschien een linkje geven naar het aanbod wat je hebt aangekocht?
De koeler zal mogelijk enkel te verwijderen zijn na het demonteren van het moederbord, vanaf de onderzijde dus.

Testing, one, two ...

• Lumics
  • Laatst online: 18:17
Heb je al een bios reset geprobeerd via de jumper op het MOBO? Als ik een onsuccesvolle overclock op mijn HTPC heb, wil het ding niet opstarten. Een bios reset via de jumper is dan mijn oplossing. Misschien werkt er in jou geval net iets niet lekker met de aangesloten randapparatuur.

Is te proberen..

Verwijderd

Er zijn overigens ook PC's die niet willen booten met bepaalde USB randapparatuur. Misschien kun je kijken of je zonder USB devices wel beeld krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik de oorzaak al heb, zojuist de cooler er af gekregen door de backplate los te maken onder het mobo, de hele cpu viel los toen het schroefje er af ging, dat moet naar mijn idee toch normaal gefixeerd zitten ? Die processor wordt toch zo vast geklemd dat deze geen kant meer op zou moeten kunnen?

Verwijderd

Ik kan dat zo niet inschatten voor jouw config, maar dat heb ik in elk geval nog nooit meegemaakt. Normaal heb je de 'hefboom' die de CPU vastzet op je mobo. Dat werkt bij jou dus niet blijkbaar? Zou zomaar kunnen dat de CPU de boosdoener is van je probleem, al vaker meegemaakt dus vandaar de tip :)

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost :D

Het bleek de cpu te zijn, hij lag compleet uit de socket!
Ik zie nu een bios scherm en neem aan dat het opgelost is...

HEEL ERG BEDANKT ALLEMAAL! _/-\o_
Ik waardeer het mee denken echt heel erg!

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2011 23:17 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 23:03:
Ik denk dat ik de oorzaak al heb, zojuist de cooler er af gekregen door de backplate los te maken onder het mobo, de hele cpu viel los toen het schroefje er af ging, dat moet naar mijn idee toch normaal gefixeerd zitten ? Die processor wordt toch zo vast geklemd dat deze geen kant meer op zou moeten kunnen?
Soms zit een CPU zo aan de koeler "vastgeplakt" dat deze inderdaad uit zijn socket getrokken kan worden ook al is deze geborgd. Bij het type moederbord wat jij hebt is dat mogelijk. Zijn alle pennen nog recht van de CPU?

Testing, one, two ...

Verwijderd

Veel plezier met je nieuwe PC! Het kan overigens best zijn dat dit tijdens het vervoeren gebeurd is.

Verwijderd

Topicstarter
hardware-lover schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 23:16:
[...]

Soms zit een CPU zo aan de koeler "vastgeplakt" dat deze inderdaad uit zijn socket getrokken kan worden ook al is deze geborgd. Bij het type moederbord wat jij hebt is dat mogelijk. Zijn alle pennen nog recht van de CPU?
Niets aan de hand, hij hoefde ook niet getrokken te worden, hij viel er gewoon af toen ik de klemmen loshaalde, ik had hem op de kop op mijn schoot, maakte de bodemplaat los en t geheel viel zo naar beneden, tot mijn verbazing inclusief de cpu...

Verwijderd

Ik beweeg vaak even nadrukkelijk het koel-element horizontaal naar links/rechts, omdat je anders het reele risico loopt op het lostrekken van de CPU door de "vergrendeling" heen.

Misschien kun je er ff een andere CPU inzetten of de huidige in een ander systeem plaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 23:17:
Veel plezier met je nieuwe PC! Het kan overigens best zijn dat dit tijdens het vervoeren gebeurd is.
Daar ga ik wel van uit ja, ik heb nu alleen verkeerde koelpasta gebruikt (geschikt voor elektronische apparatuur zoals componentjes die actief gekoeld moeten worden maar niet voor cpu's neem ik aan) dus morgen dat even oppikken bij de lokale computerboer)

Nu ga ik alles even verder monteren, en dan maar hopen dat het systeem in zijn geheel functioneert,

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 23:19:
Ik beweeg vaak even nadrukkelijk het koel-element horizontaal naar links/rechts, omdat je anders het reele risico loopt op het lostrekken van de CPU door de "vergrendeling" heen.

Misschien kun je er ff een andere CPU inzetten of de huidige in een ander systeem plaatsen.
Deze cpu was nog prima, opnieuw monteren, opgestart en er was een bios scherm.

• Fordox

Fordox

00101010

Ik dacht al zoiets maar de kans is gewoon zo enorm klein... Maargoed, veel plezier ermee :)

Verwijderd

Felicidados! >:)

Verwijderd

Topicstarter
Alles weer gemonteerd, opgestart, windows 7 opgestart gezien.
Ik ben blij, mijn dag/week/maand is weer goed :D

Allen echt hartelijk dank! Top service en hulp!
Pagina: 1