2.4GHZ channel 1,6,11 of 1,5,9

Pagina: 1
Acties:

• Michael van S
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-02 10:32
Omdat we in mijn studentenhuis routers gaan ophangen om draadloos internet te krijgen vroeg ik me af op welke kanalen ik die het beste kan zetten.
Zoals het er nu uitziet, komen er 3 routers die draadloos internet gaan verspreiden onder hetzelfde ssid.

Moet ik nu kanaal 1,6,11 gebruiken of 1,5,9?

Ik dacht eerst 1,6,11 maar toen las ik dit artikel op wikipedia:
Wikipedia: List of WLAN channels

en nu twijfel ik.

De routers gaan 20Mhz gebruiken, wat is het beste? :/

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Daar valt eigenlijk vrij weinig over te zeggen. Want als al je buren op kanaal 1 zitten, moet je die juist ontwijken, en zit je beter op kanaal 11.

Maar zit iedereen in de buurt al op 11, moet je die niet nemen.

Voor kanaal-instellingen check ik altijd eerst even met een tool als NetStumbler om te kijken hoe druk het is op welk kanaal, en pak de gene waar het minst op zit.

Ey!! Macarena \o/

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:56

F.West98

Alweer 17 jaar hier

en waarom 3 kanalen? je kan er toch maar 1 hebben (of zeg ik hier iets doms :X )
En ja, altijd de minst drukke nemen

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Zolang je geen 802.11b gaat supporten kun je gewoon voor 1,5,9,13 gaan. Channel 13 is dan voor een eventuele 4de accesspoint. 802.11b schrijft het gebruik van een 22MHz channel voor, terwijl 802.11g en 802.11n 20MHz voorschrijven.

Uiteraard is het belangrijk om te kijken of er geen AP's in de buurt zitten welke op hetzelfde channel zitten (AP's met signal -85dBm en lager kun je negeren)

Daarnaast is het te overwegen om voor dual-radio AP's te gaan zodat je 2.4GHz en 5GHz tegelijk kan supporten (maar is prijzig)

@ F.West98: TS heeft het over 3 AP's...

[ Voor 14% gewijzigd door AK47 op 13-12-2011 20:44 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

TS wil WDS draaien, en dan heb je 1) het zelfde kanaal nodig, en 2) het zelfde SSID.

Aparte kanalen gebruiken gaat hem dan dus niet worden..

Ey!! Macarena \o/

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

RaZ schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 20:44:
TS wil WDS draaien, en dan heb je 1) het zelfde kanaal nodig, en 2) het zelfde SSID.

Aparte kanalen gebruiken gaat hem dan dus niet worden..
De TS wil helemaal geen WDS gaan draaien, zie zijn andere netwerk-gerelateerde topic.

En ik was altijd in de veronderstelling dat het kanaal 1, 6 en 11 waren. Zoals ook blijkt uit http://www.geekzone.co.nz/inquisitor/2996 . En zoals het mij ook duidelijk is geworden bij CCNA.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Michael van S
Ik wil het zo hebben dat ik kan roamen tussen de routers, dus als ik naar boven loop wil ik van router 1 naar router 2 en naar router 3 gaan, daarvoor moeten ze wel op een ander kanaal zitten.
De eerste router/modem combi heeft de optie G-Only B-G-Mixed of Mixed, ik veronderstel dat Mixed betekend G+N omdat mijn smartphone en andere G only apparaten er op zitten, en ik weet dat deze Cisco N ondersteund.

Ik wil geen WDS draaien.

Dual Band gaat het niet worden, de huisbaas betaald namelijk ;) en dat scheelt behoorlijk in de prijs.

Ik denk dat ik dan zal gaan voor 1, 6 en 11 op advies van webfreakz en ak47.
802.11b gebruikt toch bijna niemand meer :)

Ik heb ook de optie op 40MHZ te gebruiken.
Maar ik heb gelezen dat dat storing bied op de 2.4GHZ band, ivm met andere 2.4GHZ netwerken die normaal 20mhz gebruiken, is dit zo?

Bedankt voor de hulp weer :)

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02:48
Ik heb vorig weekend in een fabriekshal (leeg) een oplossing geinstalleerd met 2 linksys wrt54g's (dd-wrt) en een zyxel 2601 (802.11b/g/n) van telfort. Allen gekoppeld via kabel. Deze op de kanalen 1,6 en 11 gezet en de zyxel op b/g only en dat werkt erg goed. Met N aan op kanaal 7 kreeg ik geen verbinding met laptop (b/g) iig, met iPhone4 (b/g)weer wel. De telfort modem is gateway en dhcp server.

Weinig andere netwerken in de buurt dus daar ook geen last van gehad.

Dus jouw oplossing voor roaming zou moeten werken, mits allen zelfde SSID en security settings uiteraard.

[ Voor 10% gewijzigd door Meauses op 13-12-2011 23:03 . Reden: Toevoeging laatste zin ]

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

• Michael van S
Leesvoer dank u ;)

Mooi dat het werkt, maar je hebt de router op N gezet, en kreeg toen geen verbinding met een BG laptop, dat is toch wel logisch toch?

• Meauses
Michael van S schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 23:13:
Leesvoer dank u ;)

Mooi dat het werkt, maar je hebt de router op N gezet, en kreeg toen geen verbinding met een BG laptop, dat is toch wel logisch toch?
Nee, de router (2601) stond op b/g/n en hij zond ook uit op b/g/n, maar mijn laptop kon geen verbinding maken waarschijnlijk omdat de N uitzond op kanaal 7 en die stoorde met de G kanalen (1,6,11). Mijn laptop had namelijk gewoon verbinding moeten maken op de g kanalen. Heb er verder geen onderzoek naar gedaan want toen ik de N uitschakelde op de zyxel 2601 werkte het wel.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

• Michael van S
Meauses schreef op woensdag 14 december 2011 @ 07:41:
[...]

Nee, de router (2601) stond op b/g/n en hij zond ook uit op b/g/n, maar mijn laptop kon geen verbinding maken waarschijnlijk omdat de N uitzond op kanaal 7 en die stoorde met de G kanalen (1,6,11). Mijn laptop had namelijk gewoon verbinding moeten maken op de g kanalen. Heb er verder geen onderzoek naar gedaan want toen ik de N uitschakelde op de zyxel 2601 werkte het wel.
Alright! En je hebt de Linksys en de Zyxel op elkaar aangesloten right?

Zyxel(LAN out) -> (LAN in)Linksys(LAN out) -> (LAN in)Linksys

Dus niks in de WAN porten :) ?

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Nee niet in de WAN poort behalve de "hoofd-" router want je maakt gewoon dus van de andere routers wireless Access Points (APs). Tenzij je voor één router gaat en twee APs. Zie hoe je een wireless router instelt als wireless AP hier, hier of hier.
Start eerst daarna met ieder een ander SSID en beveiliging om te testen of het per wireless toegangspunt werkt, stel ze daarna in op dezelfde SSID en geheel identieke beveiliging.

• Michael van S
Ja dat dacht ik ook al :) wilde even weten of die persoon dat ook zo had gedaan als ervarings deskundige :)

• Michael van S
Ik snap het nog niet helemaal van de 40MHZ optie.

Als je dus 40Mhz aanzet op al je routers, dan gebruik je dus meer bandbreedte, maar kom je dan ook verder met je signaal?
Omdat ik lees dat het aso is om 40Mhz te gebruiken, omdat andere mensen daar last van hebben met hun normale 801.11n op 20mhz.
Je propt de 2.4ghz band dus vol met je eigen signaal?

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Hoe ver de routers zullen reiken zal meer te maken hebben met hun gebruikte frequentie, in jouw geval dus de 2,4GHz (verschillen/kwaliteit etc. van andere typen/merken routers even weggelaten). Daar het uitgezonden 2,4GHz signaal ongeacht welk wireless protocol hetzelfde zal afzwakken door de omgeving (wederom uitgaande van gelijke kwaliteit routers). Je "propt" inderdaad de 2,4GHz dan vol(ler) en in contrast met de 5GHz is de bandbreedte veel minder (~70MHz tegen ~500MHz), de 5GHz daarentegen reikt weer minder ver (vergelijkbaar hoge toon / lage toon).
Met de 40MHz optie gebruik je 2 kanalen tegelijk, wat resulteert (als de wireless client het ook als trucje heeft) bij goede tot zeer goede (lees kortbij) signaalsterkte in een hogere doorvoersnelheid. Bij lage of slechte (lees ver weg) signaalsterkte kan het echter ook averechts werken.
Op SmallNetBuilder zou je eens de Wireless Basics artikelen moeten bekijken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Michael van S schreef op woensdag 14 december 2011 @ 15:50:
Ik snap het nog niet helemaal van de 40MHZ optie.

Als je dus 40Mhz aanzet op al je routers, dan gebruik je dus meer bandbreedte, maar kom je dan ook verder met je signaal?
Omdat ik lees dat het aso is om 40Mhz te gebruiken, omdat andere mensen daar last van hebben met hun normale 801.11n op 20mhz.
Je propt de 2.4ghz band dus vol met je eigen signaal?
Alsof die band niet al vol is...

Ik lees nergens in je verhaal dat je eerst gekeken hebt naar wat er verder allemaal in de buurt draait. InSSIDer - gratis te downloaden op www.metageek.net - is een erg nuttige tool wat dat betreft. Je kunt daarmee kijken welke netwerken er allemaal te detecteren zijn en hoe sterk ze zijn.

Wat je vindt is het niet volledige verhaal - je ziet alleen WiFi-netwerken en niet andere dingen die de 2.4GHz-band gebruiken (bluetooth, zigbee, analoge AV-transmitters, microgolfovens etc), maar het is een goede indicatie.

In een dunbevolkte buurt met gebouwen met zware betonnen muren (=kooien van Faraday) ga je misschien een paar netwerken detecteren die zwak zijn, maar in een dichtbevolkte buurt met oude huizen met dunne muren en vloeren kan het enorm de pan uit stijgen - bij mij in de woonkamer kan ik 47 (!) netwerken vinden.

Als het bij jullie rustig is kun je goed je buren ontzien, maar met zo'n warboel als bij mij maakt het betrekkelijk weinig uit, dan is het gewoon een kwestie van ervoor zorgen dat jij de anderen overstemt in jouw huis. Of om 5GHz te gebruiken ipv 2.4GHz, want daar is het altijd rustiger (minder netwerken en minder penetratie door muren), maar dan moet je apparatuur dat wel aankunnen...

Oslik blyat! Oslik!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Dus als je slim bent, stel je je router in op Japan, want daar heb je extra channels?? (ik zeg maar wat stoms :S)

• Meauses
Michael van S schreef op woensdag 14 december 2011 @ 10:07:
[...]

Alright! En je hebt de Linksys en de Zyxel op elkaar aangesloten right?

Zyxel(LAN out) -> (LAN in)Linksys(LAN out) -> (LAN in)Linksys

Dus niks in de WAN porten :) ?
Idd, de zyxel is gateway & AP, de linksys' puur AP.

Pagina: 1