Toon posts:

Domotica uitdaging: Harmony -> KAKU -> Harrison gordijnrail

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ik in het bezit ben van mijn eigen huis heb ik de domotica kriebel aardig te pakken,
inmiddels in het bezit van een Logitech Harmony 1100 met RF extender, PS3 converter,
Lichtmanager Pro, diverse KlikaanKlikuit en een elektrisch gordijnrail van Harrison.

Daar zit nu net het probleem, op dit moment kan ik al mijn audio/video apparatuur en verlichting
aansturen met de Harmony, maar de elektrische gordijnrail werkt met zijn eigen sleutelhanger afstandsbediening.
Hier wil ik graag verandering in brengen door deze ook met de Harmony te kunnen bedienen,
maar dat valt nog niet mee.

De handzender van de gordijnrail werkt met een RF systeem. De enige ''softwarematige'' oplossing
die ik tot nu toe heb kunnen vinden is deze:

Harmony -> RFXCOM converter (€240) -> server met Homeseer (€400) -> Lightmanager (€150) ->gordijnrail.
Kortom, een duur grapje, dat moet goedkoper kunnen!

Via de lichtmanager kan ik met de Harmony een een potentiaal vrij contact aansturen (kaku ASUN-650)
Zou er een manier zijn om deze in de volgende afstandbediening te kunnen solderen?

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-4QVVSF7C.jpg

De schakelaar die het meest dicht bij de LED zit is voor ''sluiten'' de knop daaronder ''stop'' dan ''openen''
het knopje helemaal onderin weet ik niet wat de werking is...

Zover ik kan meten lijkt het of de schakelaar verbreken, vandaar dat het volgens mij ook lastig is om hier een potentiaal vrij maak contact van te maken waar de ASUN-650 over beschikt:

Schema ASUN:

Afbeeldingslocatie: http://www.vego.nl/klikaanklikuit/11/asun_650_3.jpg

Waarschijnlijk is het ook nog een probleem dat de ASUN een puls geeft van 2 minuten ipv iets van een seconde, maar dit zou ik nog wel op kunnen lossen door een tijdrelais.

Ik weet het, een hoop gedoe om een afstandsbediening maar ik ben er op gebrand om dit voor elkaar te krijgen! Iemand die mij hier mee kan helpen? Alle tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Je kunt doormiddel van een tijdrelais 2 vliegen in 1 klap slaan/vangen/pletten...
-1 je tijd van 2 min verkorten naar 1 sec
-het pulsje komt er aan de ene kant in, aan de andere kant zit ook weer een (door elektronica) geschakeld relais waar je je NC contact vanaf kunt halen.

Dus als je het printje openprutst en dat knopje via het relais in je tijdrelais kunt laten gaan, ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jelle,

Dit kan werken:
Harmony -> RFXCOM transceiver (€240) -> server met Homeseer (€168,12) -> gordijnrail.

of
Harmony -> RFXCOM transceiver (€240) -> server met HouseBot (€52,73) -> gordijnrail.

of
Harmony -> RFXCOM transceiver (€240) -> server met DomotiGa(€0,00) -> gordijnrail.

of
Harmony -> RFXCOM transceiver (€240) -> server met EventGhost(€0,00) -> gordijnrail.

Je kunt dan alle KlikAanKlikUit, Harrison en HomeEasy EU aansturen.
En tevens KAKU wandschakelaars en Oregon temperatuur etc sensors ontvangen in je huisautomatiseringsprogramma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-10 18:00
Je zou ook voor de superlompe oplossing kunnen gaan door je sleutelhanger aan te laten sturen via LTP (Je weet we die dikke lompe printerkabels) Ik weet dat daar zoveel software voor te vinden is, moet je alleen wel een IR oogje in je pc/server oplossing gooien.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 17:22:
Jelle,

Dit kan werken:
Harmony -> RFXCOM transceiver (€240) -> server met Homeseer (€168,12) -> gordijnrail.

of
Harmony -> RFXCOM transceiver (€240) -> server met HouseBot (€52,73) -> gordijnrail.

of
Harmony -> RFXCOM transceiver (€240) -> server met DomotiGa(€0,00) -> gordijnrail.

of
Harmony -> RFXCOM transceiver (€240) -> server met EventGhost(€0,00) -> gordijnrail.

Je kunt dan alle KlikAanKlikUit, Harrison en HomeEasy EU aansturen.
En tevens KAKU wandschakelaars en Oregon temperatuur etc sensors ontvangen in je huisautomatiseringsprogramma.
Helaas komen hier ook de kosten bij van het servertje zelf! Zo'n klein silent pc'tje kost ook al snel €400....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bartjezz schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 17:13:
Je kunt doormiddel van een tijdrelais 2 vliegen in 1 klap slaan/vangen/pletten...
-1 je tijd van 2 min verkorten naar 1 sec
-het pulsje komt er aan de ene kant in, aan de andere kant zit ook weer een (door elektronica) geschakeld relais waar je je NC contact vanaf kunt halen.

Dus als je het printje openprutst en dat knopje via het relais in je tijdrelais kunt laten gaan, ben je klaar.
Goeie tip, ik zal dan we de schakelaartjes uit de afstandbediening moeten solderen ipv de draadjes er parallel
op te solderen aangezien het een verbreekcontactje word.

Verder heb ik enige moeite om de werking van deze schakelaartje te meten, er zitten namelijk 4 contactjes aan,
ik meet dan ook een beetje vreemde dingen. toevallig iemand een schema van deze drukkertjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 17:51:
[...]

Helaas komen hier ook de kosten bij van het servertje zelf! Zo'n klein silent pc'tje kost ook al snel €400....
Kan ook wel minder dan 1/4 van dat bedrag wat je noemt denk ik. Een 2de hands netbook is natuurlijk ook een optie, dan ben je voor minder dan 100 euro wel klaar. Desnoods mod je dat ding wat, maar completer en goedkoper kan je het bijna niet krijgen. Scherm, touchpad, keyboard all-in-one.

Of het toereikend genoeg is, geen idee. Maar is misschien het overwegen waard.

[ Voor 24% gewijzigd door RaZ op 13-12-2011 18:17 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 17:53:
[...]

Goeie tip, ik zal dan we de schakelaartjes uit de afstandbediening moeten solderen ipv de draadjes er parallel
op te solderen aangezien het een verbreekcontactje word.

Verder heb ik enige moeite om de werking van deze schakelaartje te meten, er zitten namelijk 4 contactjes aan,
ik meet dan ook een beetje vreemde dingen. toevallig iemand een schema van deze drukkertjes?
De printbaantjes volgen als je de schakelaartjes eraf hebt kan ook. Die gaan dan naar de bewuste pootjes. Soldeer hier een paar dunne draadjes in en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardaso67
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-04-2024
Misschien is dit iets:

http://www.samenkopen.net/action/38663

Ik heb in de vorige actie een Nodo setje gekocht en dat werkt prima.
Ik gebruik op dit moment de kaku ab en de ingebouwde tijdklok, maar als ik het goed heb kan je de Nodo IR en RF codes leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-10 14:48
is het misschien heel erg stom gedacht om te kijken of je de sleutelhanger er niet tussenuit kan laten
kijken hoe de motor aangestuurd wordt, en dan de kaku module met die motor verbinden

Verwijderd

Topicstarter
Mardaso67 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 19:16:
Misschien is dit iets:

http://www.samenkopen.net/action/38663

Ik heb in de vorige actie een Nodo setje gekocht en dat werkt prima.
Ik gebruik op dit moment de kaku ab en de ingebouwde tijdklok, maar als ik het goed heb kan je de Nodo IR en RF codes leren.
Mooi apparaatje, maar zover ik kan vinden kan dit apparaat geen RF signalen leren, hij kan alleen het RF signaal van de Harmony en KAKU ontvangen en zenden.

Nu gebruikt de Harrisson wel de zelfde frequentie als KAKU (443.92 Mhz) maar waarschijnlijk een ander protocol....

Verwijderd

Topicstarter
creon schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 19:35:
is het misschien heel erg stom gedacht om te kijken of je de sleutelhanger er niet tussenuit kan laten
kijken hoe de motor aangestuurd wordt, en dan de kaku module met die motor verbinden
Helaas is dit niet mogelijk aangezien de motor gegoten is, ook zit er elektronica in voor de afslag bij openen
en sluiten, hier wil ik dus niet teveel aan prutsen.

Iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog een geniale ingeving?

Arduino met een leerfunctie van RF signalen? Of bestaan die die niet?
Of kan iemand mij vertellen wat voor schema de drukknopjes op de printplaat hebben?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 07-10 15:53
Wat staat er op de chip en wat zegt google van deze chip? Ik kan het niet lezen op je foto.

[ Voor 22% gewijzigd door pacificocean op 18-12-2011 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pacificocean schreef op zondag 18 december 2011 @ 13:14:
Wat staat er op de chip en wat zegt google van deze chip? Ik kan het niet lezen op je foto.
Op de chip staat PT2262-S18, op google staat er ook wel een datasheet, maar ik ben een elektromonteur
sterkstroom dus heb wat moeite met elektroncia!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 07-10 15:53
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2011 @ 13:56:
[...]

Op de chip staat PT2262-S18, op google staat er ook wel een datasheet, maar ik ben een elektromonteur
sterkstroom dus heb wat moeite met elektroncia!
Kijk hier eens naar
433MHz-communicatie met microcontrollers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-10 12:23
Zou je dit niet kunnen doen met een Arduino en twee relais of afhankelijk van de stroomvoorziening zelfs transistors? Zo heb ik een goedkoop ELRO setje (afstandsbediening + 4 tussenstekkers) weten te koppelen aan mijn computer voor 20 euro, in tegenstelling tot de 150+ die je neertelt voor een native systeem.

Ik vind overigens dat het sowieso ideaal is om een Arduino op te nemen in een Domotica opstelling. Meer vrijheid ga je niet krijgen. Maar zelfs dan zul je nog een signaal van de Harmony naar de Arduino moeten kunnen krijgen. Met een Arduino is wel een IR receiver te bouwen, dit is niet zo moeilijk. Een RF receiver kan ook maar is al een heel stuk lastiger. Heb je thuis geen server die altijd aan staat? Ik heb de logics van mijn domotica server op mijn HTPC draaien. Die staat toch altijd aan. En vanaf daar kun je in principe overal naartoe.

Overigens, de gordijnrails die jij hebt, laten die wel de mogelijkheid open om zelf de gordijnen open of dicht te trekken? Ik ben ook op zoek naar gordijnaansturing, maar ik wil wel zelf ook nog iets kunnen doen zonder de handel kapot te trekken. Ik zal dus iets van een clutch moeten hebben, maar ik vrees dat ik dat zelf moet gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardaso67
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-04-2024
@jellevdlin

Kijk hier eens:

http://www.nodo-domotica....vanniet-Nodosignalen.html

De Nodo heeft standaard de mogelijkheid om signalen te kunnen verzenden en ontvangen volgens de KAKU codering. De meest voorkomende niet-KAKU signalen die via IR of RF worden ontvangen kunnen ook worden gebruikt om handige zaken mee te regelen:

Ontvangen onbekende signalen: Willekeurige zenders (Zoals afstandsbediening van uw TV, gashaard, rolluik, airco, etc) kunnen worden herkend en verwerkt als event;
Kopieerfunktie (SendSignal): onbekende signalen kunnen worden doorgestuurd en eventueel omgezet van IR naar RF en omgekeerd. Van veel RF ontvangers zijn er in de Harmony database of voor uw Pronto IR codes beschikbaar voor aansturen van niet KAKU apparaten.

RAW-codes verzenden (RawsignalGet, RawsignalPut): onbekende signalen kunnen worden ontvangen en uitgelezen als een reeks pulstijden die, wanneer opgeslagen in b.v. EventGhost, later weer gebruikt kunnen worden. Zo kunt u met behulp van uw Nodo en een PC vrijwel alle apparaten schakelen (TV, stereo, gahard, airco, en schakelmateriaal van andere leveranciers dan KAKU.

Dat is toch wat je nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor jullie reacties!

Inmiddels even contact gehad met de ''uitvinder'' van de Nodo en deze zou inderdaad de RF code van de Harrison gordijnrail moet kunnen ontvangen en koppelen aan de Harmony.

Nodo bouwpakketje is inmiddels besteld en komt eind januari binnen... helaas even afwachten dus maar het doel komt dichterbij ;)

@martijnGP, met deze gordijrail kun je inderdaad alleen de gordijnen dichtdoen dmv de afstandbediening.
Bij het uitzoeken van de rail ben ik ookm een type tegen gekomen waar je een rukje aan het gordijn kan geven waarna ze automatisch dicht gaan, ik weet alleen zo even het merk niet meer.
Mocht je er geinteresseerd in zijn kan ik het uiteraard even voor je opzoeken....

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2011 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-10 07:16
Als je een beetje programmeren kunt is Arduino ideaal, en met IR-signalen heeft zo'n bordje geen probleem. Hoe het met RF-signalen zit zou ik zo niet weten, maar als je bereid bent een afstandsbediening van je gordijnen er voor op te offeren, zou je natuurlijk een Arduino-bordje aan de contactjes/schakelaartjes kunnen solderen.

En mocht je twijfelen over hoe de contactjes/schakelaartjes werken; met een Arduino bordje kun je ook pinnen uitlezen, dan ben je er snel genoeg achter.

Specificaties | AndriesLouw.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AndriesLouw schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 22:33:
Als je een beetje programmeren kunt is Arduino ideaal, en met IR-signalen heeft zo'n bordje geen probleem. Hoe het met RF-signalen zit zou ik zo niet weten, maar als je bereid bent een afstandsbediening van je gordijnen er voor op te offeren, zou je natuurlijk een Arduino-bordje aan de contactjes/schakelaartjes kunnen solderen.

En mocht je twijfelen over hoe de contactjes/schakelaartjes werken; met een Arduino bordje kun je ook pinnen uitlezen, dan ben je er snel genoeg achter.
De afstandsbediening aan de Arduino solderen is idd ook nog een optie, ik heb inmiddels een 2e afstandsbediening voor de gordijnen binnen die ik kan opofferen...

Met het programmeren heb ik nog weinig ervaring, maar met een beetje hulp kom ik er vast wel ;)

Nu maar op de Nodo shield wachten...
Pagina: 1