Toon posts:

Passive infrared

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Onze oprit ligt uit het zicht van onze woonkamer, en het leek me handig een belletje binnen te maken dat rinkelt als iemand oploopt/oprijdt. Eerst zat ik aan een lichtsluis te denken, maar gisteren kwam ik bij de Action een LED-lamp met PIR-sensor op batterijen tegen, voor ~ E2,50.

Nu m'n probleem: binnen dat ie het vrij goed, maar buiten springt ie soms willekeurig aan. Via de datasheet van het controller-IC dat erin zit kan ik aan het versterkte signaal van de sensor zelf meten: binnenshuis is dat stabiel als er ook niets beweegt, buiten schommelt het, ook als de belichting stabiel lijkt (voor mijn althans).
Is dat te verklaren? En te verminderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 20:14
zonlicht kan ook IR licht zijn, wat dus stoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Jeps, en bijv. warme wind is ook van invloed, bleek bij mij ook geen succes, uiteindelijk een lichtsluis gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik voelde vandaag vooral heel koude wind :) (maar ik wil dat hij het in de zomer ook doet, dus een goed punt). Het handige van dit ding leek me dat ie op batterijen werkt, met een lichtsluis ga ik dat niet lang volhouden vrees ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Een lichtsluis is het beste, je hebt van die apparaatjes waar een laserstraal (onzichtbaar) uitkomt en opvangt, dus dan moet je een reflector/spiegel aan de andere kant maken, maar dit is gewoon foolproof.
Als je dan ook nog een timer gebruikt die pas een alarm laat gaan als je minstens 1/10 of 2/10 seconde de straal onderbreekt, heb je helemaal een goeie oplossing. (regen, vogels, voorbijwaaiende zooi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-10 13:30

apt

Ik zit met dezelfde situatie: oprit waar ik een bewaking met een bel en een paar lampen op wil hebben. Ik heb ook naar PIR sensoren zitten kijken voor z-wave, fs-20 en KAKU. Echter, ik wil uiteindelijk voor het z-wave systeem kiezen maar daar is eigenlijk geen goede waterdichte PIR melder voor te koop. Het water komt hier soms horizontaal voorbij en in watervallen van de muren en dan is IP44 niet voldoende.

Ik vond de optex boundarygard een interessant alternatief (info pdf/manual). Deze lijkt me door de dubbele straal weinig valse meldingen te geven, wat voor mij belangrijk is.

Ik zou deze wellicht willen aansluiten op een z-wave systeem door de alarmuitgang te verbinden met z-wave schakelaar die dan een signaal stuurt naar een vera. Ik ga er evenvanuit dat de optex een aantal seconden het contact van de z-wave schakelaar sluit. Dan schakel ik daarmee via de vera een bel en de buitenverlichting als het donker is. Zou dat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hee, dank, APT: voor mijn toepassing ziet die KAKU PIR sensor er wel interessant uit: goedkoper dan de lichtsluizen die ik tot nu toe kon vinden, werkend op batterijen en ik wilde 't sowieso via 433MHz doen (heb al een server met ontvanger 24/7 aanstaan) - nu is alles kant en klaar en redelijk waterdicht. En mocht ook deze PIR sensor moeite hebben met overdag buiten werken kan ie altijd terug.
Pagina: 1