Toon posts:

CPU koeling of toch chassis fans?

Pagina: 1
Acties:

• maxvij
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-07 16:13
Hallo allemaal,

Aangezien ik me steeds meer begon te ergeren aan mijn huidige systeem, heb ik besloten een nieuw systeem te samenstellen. Ik zal eerst wat achtergrondinformatie vertellen en dan mijn vragen stellen. Bij deze meld ik gelijk even dat u hierbij mijn officiëel eerste topic op tweakers.net leest.

Het systeem zal worden gebruikt voor gaming, video-editing en voornamelijk het standaard internetgesurf en de standaard tekstverwerking. Ik heb de videokaart en koeling al besteld, aangezien ik deze gelijk (tijdelijk) kon gebruiken in mijn oude systeem. Deze bevinden zich nu ook in mijn systeem en het bevalt zeer goed. Het gaat hier om de Sapphire HD6950 DiRT 3 Edition 2GB en de OCZ MOD X STREAM PRO 600W.

Na veel onderzoek op internet heb ik de volgende componenten uitgekozen, een totaal budget van 400 euro:

Kast: Cooler Master Elite 311 - de enige kast, voor een geschikte prijs, waar de lange videokaart HD6950 in past. De kast heeft goede (althans 'goed genoeg') koelprestaties en een naar mijn mening mooi design. De link linkt naar de zwart-rode versie echter ga ik voor de zwart-zilvere versie, welke zich niet in de Pricewatch bevindt.

Moederbord: Asrock Z68 Pro3 - Mijn oude systeem draait nu ook op een oud Asrock moederbord en de prestaties, compatibiliteit en featureset zijn prima. Het moederbord bevat de Z68 chipset, waardoor de processor goed over te klokken is, evenals de grafische chip van de processor. Dat laatste zal ik waarschijnlijk geen gebruik van maken, hiervoor zou ik ook voor de P67 versie kunnen gaan, maar de Z68 heeft overall toch betere prestaties.

Processor: Intel Core i5 2500K - Eerder had ik de i7 2600K in mijn hoofd, echter heeft de i5 2500K een veel betere prijs/prestatie verhouding, en zal ik hoogstwaarschijnlijk geen gebruik maken van hyperthreading. De game-prestaties zijn vrijwel gelijk met de i7.

Geheugen: Corsair Vengeance 2x4GB 1600Mhz - Snel en goedkoop. Mijn eerste DDR3-geheugen wat ik zal gaan gebruiken dus ik ben benieuwd naar het prestatieverschil met DDR2.

Harde schijf: Western Digital 160GB 7200RMP S-ATA en de SeaGate 1TB 7200RPM S-ATA, gesloopt uit mijn externe LaCie harde schijf. Van beide heb ik geen specificatie-link aangezien ik deze beide uit mijn oude systeem komen en ik ze ga hergebruiken.

DVD-brander: Sony Optiarc AD-5280S - Een simpele, goedkope DVD-brander van Sony. Ik zal voorlopig geen Blu-Ray DVD's lezen of branden dus kies ik voor een standaard DVD-brander.

Over de keuze van deze onderdelen ben ik vrijwel zeker, maar nu:

Het 'probleem' waar ik mee zit. Ik wil mijn systeem graag op goede temperatuur houden, zodat ik de mogelijkheid tot overclocking heb en er geen problemen ontstaan tijdens het spelen van zware spellen. Echter heb ik nu de keuze, om de standaard stock-koeler van Intel te gebruiken en extra chassis-fans te installeren, óf een goede processorkoeler met een goede prijs/kwaliteit combinatie te bestellen, zonder enige chassis-fans te installeren.

Hierbij heb ik de volgende fans & fan-controller uitgekozen:

Arctic Cooling F12 Pro, Arctic Cooling F12, Arctic Cooling F9 - Drie fans, het moederbord ondersteund volgens de online handleiding maximaal zes fans. De kast ondersteund echter maximaal 4 fans, één 120/140mm voorin, één 80/90mm fan aan de achterkant, een bijgeleverde 120 mm fan aan de achterkant, en als laatste, een 120mm fan aan de zijkant. Het totale aantal van 4 fans past ook precies bij de fan-controller hieronder. Ik heb gekozen voor Arctic Cooling fans omdat deze goedkoop zijn, en volgens enkele reviews goede prestaties hebben voor een goede prijs.

Scythe Kaze Q 3.5" KQ01-BK-3.5 - Een simpele, zwarte, 4-fan-ondersteunende fan-controller. Heb nog nooit eerder een fan-controller gebruikt, maar het lijkt me wel interessant om uit te proberen. Is het de moeite waard?

Nu is mijn vraag, kan ik bovenste onderdelen bestellen voor leuke koeling & prestaties. Of kan ik beter 25 euro spenderen aan een cpu-koeler, zonder enige fans of fan-controller erbij te bestellen?

Bij voorbaat dank. :)

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-08 21:57

Mavamaarten

Omdat het kan!

Een aftermarket koeler heeft toch wel een best goed effect op je temps. Krijg je een push-pull setup, dan is het zelfs nog best goed voor je airflow ook. De kast komt zelf al met een fan, ik zou zeggen koop een goeie koeler en 1 extra fan. Een fancontroller is leuk (ik heb er ook een) maar ik gebruik hem eigenlijk nooit. Hij draait constant op 100% omdat ik best vaak game, en mijn muziek draait toch constant dus het verschil hoor ik amper. (Het verschil hoor je wel hard zonder muziek aan.)

Android developer & dürüm-liefhebber

• maxvij
Mavamaarten schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 15:38:
Een aftermarket koeler heeft toch wel een best goed effect op je temps. Krijg je een push-pull setup, dan is het zelfs nog best goed voor je airflow ook. De kast komt zelf al met een fan, ik zou zeggen koop een goeie koeler en 1 extra fan.
Dank voor uw reactie. Heeft u misschien enkele voorbeelden van koelers met goede prijs/prestaties?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Raaaawwwrrrr!

Arctic Cooling maakt prima koelers, ik heb een Freezer 14 Pro, lekker stil en houdt mijn AMD 1100T lekker koel, ook doordat mijn Antec Big Boy erboven hangt.

Ook de Scythe Mugen 2 en een Zalman, CNXPS ofzo, zijn prima dingen.

EventueIle spelingsfautem zijn 100% ironisch bedoeldt.

• maxvij
Ik kom uit op de Cooler Master Hyper TX3 EVO. Iemand ervaring hiermee?

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:23
Mc-Maxx schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 17:02:
Ik kom uit op de Cooler Master Hyper TX3 EVO. Iemand ervaring hiermee?
Ik gebruik de TX3 evo om mijn 2500k koel te houden. Idle is hij onhoorbaar met temps van iets boven de 30 graden. Stressed komen de temps tot net onder de 60 graden, dan is hij wel behoorlijk hoorbaar.

Ik moet er wel bij vermelden dat ik naast de meegeleverde fan maar 1 andere gebruik, die heel erg langzaam draait, ik heb mijn koelingsconfiguratie nog niet optimaal.

• maxvij
BlueMotion schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 20:39:
[...]
Ik gebruik de TX3 evo om mijn 2500k koel te houden. Idle is hij onhoorbaar met temps van iets boven de 30 graden. Stressed komen de temps tot net onder de 60 graden, dan is hij wel behoorlijk hoorbaar.
Dank voor uw reactie. Dit is voor mij de doorslag om hem te bestellen :) Over het algemeen heb ik geen last van het geluid van de pc, ik draai meestal muziek.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Mc-Maxx schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 22:35:
[...]

Dank voor uw reactie. Dit is voor mij de doorslag om hem te bestellen :) Over het algemeen heb ik geen last van het geluid van de pc, ik draai meestal muziek.
Zijn grotere broer is maar iets duurder, maar heeft een 120mm fan, wat beter en of stiller is (afhankelijk hoe je m instelt). Met mijn 95Watt AMD x4 is 45° de hoogste temperatuur die ik heb gezien, tijdens syntethic benchmarks. Idle / normale load praktisch onhoorbaar :)
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Plus

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee