Intel HD Graphics 2000 op Red Hat 5.1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZodiacQ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 20:51
Hoi,

Ik heb hier een werkstation dat draait op een core i5-2400 cpu met geïntegreerde graphics. Nu hadden we graag een schermvullende 1920x1080 resolutie gehad. Aangezien we de oude Red Hat 5.1 draaien, is dit blijkbaar niet evident.

Allereerst zou ik graag wat achtergrond informatie geven: Op dit werkstation draait propriëty software die destijds gevalideerd is geweest op red hat 5.1. Het is dus niet evident om even alles te upgraden naar een nieuwere red hat versie. Alsook werken we hier in een operationele omgeving, dus updaten met yum is niet aan de orde aangezien we geen internet verbinding hebben (alsook geen interne repository).

Het huidige probleem is dat er standaard de VESA drivers gebruikt worden. en de hoogst haalbare resolutie met deze drivers is 1600x1200 (xrandr -q).

Wat meer info over drivers e.a.:

xorg-x11-drv-vesa-1.3.0-8.1.el5
xorg-x11-drv-vga-4.1.0-2.1
xorg-x11-drivers-7.1-4.1.el5
xorg-x11-server-1.1.1-48.26.el5
X windows System version 7.11 is nu actief

Ik heb gezien dat voor de i5-2400, de Intel HD Graphics 2000 worden gebruikt.

Nu wat zijn mijn opties?
- Proberen om ergens deze graphics drivers te vinden en te installeren, is dit mogelijk voor rhel 5.1? (heb al vanalles gezien op intellinuxgraphics.org, maar weet niet welke te selecteren).
- Proberen om de xorg-x11-drivers package te updaten en hopen dat er niet al te veel dependancies zijn...

Hebben jullie soms ideëen, die mij kunnen voorthelpen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:54

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat je mist is de xorg-x11-drv-intel. Die moet je hebben, want die stuurt je GPU op een degelijke manier aan. Het is jammer dat je geen repo hebt op wat voor manier dan ook, anders zou je een paar development packages kunnen installeren en de driver zelf builden. Maar dat kan natuurlijk ook altijd vanaf een ander systeem met 5.1.

Kijk daar dus eens naar.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 21:18
Voor zover ik weet hoort software die op RHEL x.y werkt ook op versie x.(y+z) te werken (zolang de x maar hetzelfde is).

Dus bijwerken van RHEL 5.1 naar 5.7 is toch de minste stap die je zou kunnen doen, en inderdaad zoals Hero of Time zegt de intel drivers installeren en hopen dat die ook gebackporte ondersteuning bevatten voor de HD 2000 (die toch ruim 3-4 jaar nieuwer is dan RHEL5).

Vesa geeft je hoe dan ook geen full HD resoluties afaik, bijwerken van de driver (als je buiten RHEL 5 gaat) betekent bijwerken Xorg, zeer waarschijnlijk ook kernel en uiteraard ook programma's die leunen op de verschillende Xorg relateerde libs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-10 09:38
Als je niets kunt upgraden en er zijn geen backports dan kun je misschien overwegen zelf een nieuwe X met bijbehorende drivers te bouwen, zou je eventueel naast de bestaande X kunnen draaien.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."