Toon posts:

Nieuwe hardware start niet op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om het volgende probleem:

Recent heb ik nieuwe hardware aangeschaft zie hieronder de specs

Moederbord:
Asus M5A97 (AMD 970) GAEA11

Videokaart:
XFX HD6870 Dual Fan (HD-687A-ZDFC) (AMD Radeon HD6870)

Processor :
AMD FX-8120 (8x 3100 MHz) HA8A03

Geheugenkit
Corsair 12 GB DDR3-1600 Tri-Kit

Voeding
XFX PRO650W Core Edition (650 Watt) TN6VX2

Alles keurig netjes aangesloten, vervolgens power on.
Resultaat alleen het moederbordledje gaat branden. Pc gaat vervolgens niet aan.

Deze lijst vervolgens gechecked (Hangen en Opstartproblemen troubleshooter)

---------------------------
Reeds ondernomen acties:

1. Power-on knop doorgemeten
2. Voeding verwisseld met een Coolermaster 550w
3. Geheugen verwijderd
4. 1 geheugenbankje geplaatst
5. Videokaart verwijderen.

Na het ondernemen van deze punten, geen resultaat.

6. Het moederbord geretourneerd naar de leverancier

Het moederbord is door de leverancier getest en werkt naar behoren.

Moederbord komt 14-12-2011 (morgen) weer thuis.

Mijn ideeën zijn op..

Ik hoop dat iemand advies kan geven wat ik nog zou kunnen proberen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Staat het geheugen op de QVL van je bord?
Mijn ervaringen met Asusborden is dat ze in de regel nogal kieskeurig zijn, en soms gewoon niet willen booten met bepaalde type geheugen.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:52
Afstandsbusjes goed geplaatst?
Ook de tweede voedingsstekker voor het mobo geplaatst?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Topicstarter
Tens schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 14:38:
Afstandsbusjes goed geplaatst?
Ook de tweede voedingsstekker voor het mobo geplaatst?
Alles is correct aangesloten (3x gechecked)
TERW_DAN schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 14:38:
Mijn ervaringen met Asusborden is dat ze in de regel nogal kieskeurig zijn, en soms gewoon niet willen booten met bepaalde type geheugen.
Er staan verschillende 1600 kits in de lijst. Van het merk Corsair staan ook verschillende varianten op de lijst. Het type wat ik probeer te gebruiken staat niet in de lijst. Ik zal het eens proberen met een ander (trager) stripje geheugen. Ik kom hier zo snel mogelijk op terug.

Meer ervaringen, reacties zijn overigens welkom

• RyuuPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-02 18:45

RyuuPro

That Damn Fly

BIOS updaten?
(Ik moest met mijn Gigabyte GA-990XA-UD3 ook eerst het bios updaten voordat hij mijn FX-6100 en mijn huisgenoot's 8150 -hebben zelfde mobo- wou pakken.)

Kaze Ni Nare

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
TERW_DAN schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 14:38:
Dan zou naar mijn weten de hardware wel "aan" moeten gaan en het moederbord eventueel piepjes geven.Nu lijkt het alsof er helemaal niks gebeurt?

Heb je de 12V aansluiting wel aangesloten? (vierkant zwart/geel)

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 14:45:
[...]

Alles is correct aangesloten (3x gechecked)
Ik neem aan dat je dit gechecked hebt t.o.v. de handleiding.

Probeer anders alleen het moederbord met processor (en koeler) en geheugen en (als je geen onboard video out hebt) de videokaart op de doos van het moederbord. Sluit de voeding aan (vergeet niet de CPU 12V en alle voedingsaansluitingen op de videokaart) en kijk of het systeem aan wil gaan.

Verwijderd

RyuuPro schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 14:58:
BIOS updaten?
(Ik moest met mijn Gigabyte GA-990XA-UD3 ook eerst het bios updaten voordat hij mijn FX-6100 en mijn huisgenoot's 8150 -hebben zelfde mobo- wou pakken.)
Ik vermoed ook dat hier het probleem ligt, jammer dat het moederbord alweer onderweg is anders had je kunnen vragen of zij even die bios kunnen updaten. Ik denk dat je even op zoek moet naar een processor die wel vanaf de eerste biosversie wordt ondersteund.
Desnoods even rondvragen of iemand er een te leen heeft, daarna even de bios checken en zo nodig updaten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat jullie het bij het verkeerde eind hebben betreft de bios updaten. Het moederbord ondersteunt namelijk enkel een am3+ chip.. Hier kan ik binnen mijn vriendenkring niet aankomen. (geen IT-ers)

Toch zou ik dit vreemd vinden. In de huidige specificatielijst staat namelijk nadrukkelijk aangegeven dat een fx**** serie ondersteund wordt.

Als Asus zet je toch geen processor type in de moederbordbeschrijving dat niet ondersteund wordt??

Verwijderd

Het moederbord ondersteunt AM3 en AM3+ cpu's. (zie ook de CPU support list op de Asus site)
Dit is een vervelende situatie, jouw processor wordt ondersteund vanaf bios versie 0705.
Je kunt een aantal dingen proberen:
Kontakt opnemen met de leverancier en het probleem uitleggen.
Een AMD Sempron kopen (socket AM3) voor rond de 30 euro. (minst aantrekkelijke optie)
De lokale pc boer bezoeken en kijken of hij je wil helpen, eventueel tegen een kleine vergoeding.
Een advertentie op Tweakers.net vraag & aanbod zetten onder het kopje 'diensten' bij computerhulp, en vragen of iemand van de tweakers in de buurt woont en jou uit de brand kan helpen met een AM3 cpu'tje.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2011 21:58 ]

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 21:42:

De lokale pc boer bezoeken en kijken of hij je wil helpen, eventueel tegen een kleine vergoeding.
*O* Ik denk dat je dan het snelst klaarbent.

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-02 16:13

RUFFNECK

Poentje

Echt dubbelchecken of alle voedingstekkers ingeplugd zijn. Je zegt dat je dit wel 3x gedaan hebt en dat geloof ik ook, maar ik spreek uit ervaring dat ik dezefde symptomen had en ook 10x gechecked had voordat ik doorhad dat ik dat kleine stekkertje ook nog erin moest doen :P
8)7

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:17

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Heb je de stekkers van de aan-uit-knop al een keer omgedraaid. Desnoods even kortsluiten met een schroevendraaier om te kijken of het wel opstart.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-02 13:05

E-Vix

Nu met sneeuw!

Als er alleen een lampje op het moederbord gaat branden en er gebeurd verder helemaal niets, dan is het in ieder geval niet een incompatibiliteit tussen moederbord en CPU of geheugen. Als dat zo zou zijn, dan zou de computer wel 'aan' gaan maar gewoon niet posten. De computer moet namelijk eerst stroom op het moederbord hebben voordat hij een compatibiliteitscheck uit kan voeren, en daarvoor moet de voeding wel gaan draaien. Nu heeft hij alleen een paar volt standby dat net genoeg is om een standby ledje te laten branden, maar niet genoeg om een CPU of geheugen van stroom te kunnen voorzien voor de checks.
Wat het wel zou kunnen zijn?
- Defecte voeding (maar je hebt al een andere geprobeerd)
- Verkeerd aangesloten voeding (alle twee de stekkers juist aangesloten op het mobo?)
- Defecte powerknop (maar heb je al doorgemeten)
- Verkeerd aangesloten powerknop (check even of hij op de juiste pinnen zit en verbind deze pinnen anders door met een schroevendraaier)
- CMOS reset jumper 'gesloten'. Check deze eens. Dan start een mobo ook niet op omdat hij constant de CMOS staat te wissen. Ik had alleen wel van de verkoper verwacht dat hij bij de controle je hier op zou wijzen als dit zo zou zijn geweest.
- kortsluiting: Moederbord kortsluiting met de kast (afstandsbussen), of wellicht een koelblok (CPU of videdokaart) die voor sluiting zorgt.
- CPU verkeerd geplaatst (= kortsluiting). Het is misschien ver gezocht, maar wie weet.
- Reset knop kortsluiting? (Maar dan zou ik alsnog verwachten dat de voeding aan zou gaan.)

Hoop dat je er wat aan hebt. Kom je er nog steeds niet uit, dan zou ik de computer helemaal monteren en bij de verkoper langs gaan. Kost je misschien wel tijd en geld, maar wellicht dat dat wel het probleem oplost.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
Een afstandsbus bleek niet helemaal goed op z'n plaats te zitten.... Hierdoor was er geen gesloten systeem waarschijnlijk. Na het aandraaien en het opnieuw assembleren van het systeem. Start het systeem normaal.

Bedankt allen voor de inzet!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2011 @ 19:10:
Een afstandsbus bleek niet helemaal goed op z'n plaats te zitten.... Hierdoor was er geen gesloten systeem waarschijnlijk. Na het aandraaien en het opnieuw assembleren van het systeem. Start het systeem normaal.

Bedankt allen voor de inzet!
als ik dat zo lees heb je eigenlijk best wel mazzel dat je moederbord niet naar de eeuwige rekenvelden is.
Pagina: 1