Wij hebben een Canon 300D gekregen met alle toebehoren. Nou ben ik dergelijke camera's niet gewend, want ik heb altijd van die kleine camera'tjes gehad die geschikt waren voor een feestje of een dagje weg en verder niet. Die camera heb ik nog steeds. Dat is een Samsung L100. Daar zit wel 5 jaar verschil tussen qua productie. Ik zou graag willen weten welke het beste foto's maakt. Laatste heeft meer pixels en zulks, maar is nooit gericht geweest op de groep waarop de eerste op gericht was.
Met allebei eens een foto trekken en vergelijken? It is in the eye of the beholder.Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 13:12:
Wij hebben een Canon 300D gekregen met alle toebehoren. Nou ben ik dergelijke camera's niet gewend, want ik heb altijd van die kleine camera'tjes gehad die geschikt waren voor een feestje of een dagje weg en verder niet. Die camera heb ik nog steeds. Dat is een Samsung L100. Daar zit wel 5 jaar verschil tussen qua productie. Ik zou graag willen weten welke het beste foto's maakt. Laatste heeft meer pixels en zulks, maar is nooit gericht geweest op de groep waarop de eerste op gericht was.
Ps: Ik denk de Canon 300D.
Computers make very fast, very accurate mistakes.
Ja, dat kan altijd, maar dan heb je altijd dat je geen verschil ziet, maar net tijdens dat feestje in de schemering dan blijkt de helft onduidelijk of niet scherp.tc982 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 13:13:
[...]
Met allebei eens een foto trekken en vergelijken? It is in the eye of the beholder.
Ps: Ik denk de Canon 300D.
Ik heb geen idee, hoe snel die spullen verouderen.
Mijn ervaring met compact cameras is dat ze tegenwoordig hele sterke antiruis algoritmes gebruiken waardoor ook elk detail in de foto verdwijnt. En je 300D dus betere foto's kan maken.
This footer is intentionally left blank
Spul verouderd best snel. Maar de kwaliteit van de DSLR is vele malen beter dan een compact camera.
Ikzelf fotografeer nog steeds met een nikon D70 inmiddels ook antiek.
En slechts 6MP. Maar door de veel betere sensor minder ruis gevoelig en kan ik veel beter mee croppen.
Dus voor de mooiere foto's op feestjes en vakanties pak ik nog steeds de oude DSLR.
En voor de quick point en shoots en een dagje weg de compact camera.
ligt er ook aan wat je wil doen. gewoon fotos schieten voor de fun, facebook en vakanties...kan best met een compact camera.
Iets serieuzer werk...Kijken naar een DSLR
Ikzelf fotografeer nog steeds met een nikon D70 inmiddels ook antiek.
En slechts 6MP. Maar door de veel betere sensor minder ruis gevoelig en kan ik veel beter mee croppen.
Dus voor de mooiere foto's op feestjes en vakanties pak ik nog steeds de oude DSLR.
En voor de quick point en shoots en een dagje weg de compact camera.
ligt er ook aan wat je wil doen. gewoon fotos schieten voor de fun, facebook en vakanties...kan best met een compact camera.
Iets serieuzer werk...Kijken naar een DSLR
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Daarnaast kun je je ook nog afvragen wanneer iets een betere foto is.
Wil je een foto maken met een kleine scherptediepte? Dan heb je meer aan de 300D (en een geschikte lens).
Foto's maken met een sluitertijd van 30 seconden? 300D
Ultra groothoek? 300D
Veel tele? 300D
Klein en makkelijk? L100
Betere ruisprestaties? (waarschijnlijk) 300D.
Wil je een foto maken met een kleine scherptediepte? Dan heb je meer aan de 300D (en een geschikte lens).
Foto's maken met een sluitertijd van 30 seconden? 300D
Ultra groothoek? 300D
Veel tele? 300D
Klein en makkelijk? L100
Betere ruisprestaties? (waarschijnlijk) 300D.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Nou eigenlijk gewoon de standaard foto's, niets speciaals eigenlijk. De 300D is dus de betere als het gaat om alles behalve de makkelijk foto's. Dat scheelt in ieder geval om te weten. De accu die erbij zat is heel snel leeg dus die moet vervangen worden. Er moeten ook CF kaartjes in i.p.v. SD die ik wel heb. Zijn er nog grote verschillen in de CF kaartjes van nu en toen? Er zat er eentje bij van 1 gb.
Ze zijn tegenwoordig sneller, goedkoper en hebben een grotere capaciteit. 8GB is volgens mij het grootste dat hij kan zien.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
enne... het beste toestel is het toestel dat je bij hebt. Als je bereid bent te sjouwen met een camara tas maakt dit argument dus niks uit. 
/edit: hieronder
Ook vlekken en strepen zijn met de 300d mogelijk, alles is in te stellen.
maar serieus, een high end foon komt verder dan je vga cam...
http://arstechnica.com/ap...l-camera-for-many-yes.ars
/edit: hieronder
Ook vlekken en strepen zijn met de 300d mogelijk, alles is in te stellen.
maar serieus, een high end foon komt verder dan je vga cam...
http://arstechnica.com/ap...l-camera-for-many-yes.ars
[ Voor 52% gewijzigd door leuk_he op 13-12-2011 13:37 ]
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.
Dan zou mijn toestel op mijn gsm dus de beste moeten zijn. Die maakt maar twee soorten foto's; vlekken of strepen
wel opletten naar low light performance; wij hebben ook een D70, en op dat vlak zijn de oude camera's echt wel slechter dan moderne camera's;
aan de andere kant heb je betere lenzen, betere flash ed; dus als er genoeg licht is, is de 300D beter
aan de andere kant heb je betere lenzen, betere flash ed; dus als er genoeg licht is, is de 300D beter
[dooddoener] In principe maakt de fotograaf de foto [/dooddoener]
Nu weet ik niet welke lenzen er bij zitten, maar grote kans dat de 300D gewoon in staat is om hogere beeldkwaliteit te halen.
Alleen doordat je meer instellingsmogelijkheden hebt met de 300D kan het zijn dat door onbekendheid met de instellingsmogelijkheden van een dSLR of user errors je in eerste instantie de mogelijkheiden niet optimaal benut.
Dus als je niet te veel in 1 keer wil en de 300D op auto zet zal je minimaal dezelfde, maar waarschijnlijk betere beeldkwaliteit gaan halen als met je compactje. Zeker omdat die L100 zeker geen topper is in de compact range.
Qua CF kaartje. Aangezien er 8MP(?) op de 300D zitten kan je toch voorlopig even voort met die 1GB? passen denk ik wel een fototje of 200 op. En als het bevalt kan je altijd nog een nieuwe halen.
Op mijn D50 met 6 MP heb ik ook een tijdlang met een 1 GB geschoten.
Nu weet ik niet welke lenzen er bij zitten, maar grote kans dat de 300D gewoon in staat is om hogere beeldkwaliteit te halen.
Alleen doordat je meer instellingsmogelijkheden hebt met de 300D kan het zijn dat door onbekendheid met de instellingsmogelijkheden van een dSLR of user errors je in eerste instantie de mogelijkheiden niet optimaal benut.
Dus als je niet te veel in 1 keer wil en de 300D op auto zet zal je minimaal dezelfde, maar waarschijnlijk betere beeldkwaliteit gaan halen als met je compactje. Zeker omdat die L100 zeker geen topper is in de compact range.
Qua CF kaartje. Aangezien er 8MP(?) op de 300D zitten kan je toch voorlopig even voort met die 1GB? passen denk ik wel een fototje of 200 op. En als het bevalt kan je altijd nog een nieuwe halen.
Nieuwere DSLR's zijn zeker beter. Maar is een nieuwere, maar eenvoudige compact ook beter qua ruis? Ik denk het niet eerlijk gezegd.manzonderdas schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 13:33:
wel opletten naar low light performance; wij hebben ook een D70, en op dat vlak zijn de oude camera's echt wel slechter dan moderne camera's;
Verder gewoon proberen en kijken wat je zelf prettig vindt. Ik zou zelf zeker de 300d gaan gebruiken in ieder geval.
De 300D heeft 6MP. Volgens DPReview doet een JPEG Fine zo'n 2,2MB per stuk. Dan kan je op een 1GB kaart dus 400 foto's kwijt. Moet je even mee voort kunnenlittlejoannes schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 13:39:
[dooddoener] In principe maakt de fotograaf de foto [/dooddoener]
Ja dat is meer dan voldoende. Ik maak nooit zoveel foto's in één keer. Nou vraag ik mij altijd af hoe dat zit met die MP, want hoger is niet altijd beter?
Verwijderd
Meer is beter, als de kwaliteit maar minimaal hetzelfde blijft. In dit geval heb je minder pixels, maar is de kwaliteit waarschijnlijk beter. Resolutie (pixels dus) heb je alleen maar nodig voor vergrotingen en uitsnedes. Het hangt er dus vanaf waar je de foto voor wilt gebruiken of de resolutie voldoende is.
[/retro post]
[/retro post]
Hoe meer MP er op een sensor van dezelfde grootte zit, hoe kleiner de individuele pixels zijn. Een kleinere pixel vangt minder licht dan een grotere. Doordat er op elke pixel minder licht valt, moet het signaal sterker versterkt worden, waardoor je meer ruis in het beeld krijgt, iets wat zeker bij hogere ISO waarden op kan vallen.Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 14:08:
Ja dat is meer dan voldoende. Ik maak nooit zoveel foto's in één keer. Nou vraag ik mij altijd af hoe dat zit met die MP, want hoger is niet altijd beter?
De 300D heeft minder pixels dan de L100 op een véél grotere oppervlakte. Daardoor krijg je waarschijnlijk foto's met veel minder ruis, zeker bij ISO waarden boven de 200.
edit: om het nog maar even te vergelijken (ben nu toch bezig...):
Canon 300D
Sensorformaat: APS-C (22.7 x 15.1 mm)
Oppervlakte: 343mm2
Megapixels: 6
= 57mm2 per megapixel
Samsung L100
Sensorformaat: 1/2.5" (5.744 x 4.308 mm)
Oppervlakte: 25mm2
Megapixels: 8
= 3mm2 per megapixel
Elke (mega)pixel vangt dus 19 maal zoveel licht. Bij gelijkblijvende sensortechniek zou dat een verschil van meer dan 4 stops moeten zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door Metten op 13-12-2011 14:25 ]
De meeste reacties hier focussen enorm op de maximale beeldkwaliteit onder moeilijke omstandigheden. Dit zijn wellicht helemaal niet de omstandigheden waar jij mee te maken hebt. Als je een fototoestel meeneemt om tijdens het skiën leuke foto's te maken, heb je aan die compactcamera veel meer. Die steek je gewoon in je binnenzak, terwijl die DSLR gegarandeerd op de hotelkamer blijft liggen. Als je vervolgens met je 6,3 megapixel DSLR een foto maakt die je tot posterformaat wilt laten uitvergroten, kom je erachter dat je die foto veel liever had gemaakt met je el cheapo 16 megapixel compactcamera. En als ten slotte blijkt dat alle foto's van die dag mislukt zijn omdat je schoonmoeder per ongeluk aan het knopje van de belichtingsinstellingen had gedraaid en niemand dat had opgemerkt, heb je helemaal de pest in. Te meer daar je vriendin zich er enorm aan ergert dat het zoombereik van haar compactcamera veel groter is dan dat van die peperdure lens bij die Canon camera.
De kern van mijn betoog is dat het veel te kort door de bocht is om te stellen dat die Canon 300D zonder meer beter is. De foto's zullen kwalitatief ongetwijfeld beter zijn, maar als dat voor de foto's die je er mee maakt weinig uitmaakt of als een handzaam formaat belangrijk is, zou de balans heel gemakkelijk kunnen omslaan in het voordeel van de compactcamera. En er is niets mis mee als die jouw voorkeur krijgt
De kern van mijn betoog is dat het veel te kort door de bocht is om te stellen dat die Canon 300D zonder meer beter is. De foto's zullen kwalitatief ongetwijfeld beter zijn, maar als dat voor de foto's die je er mee maakt weinig uitmaakt of als een handzaam formaat belangrijk is, zou de balans heel gemakkelijk kunnen omslaan in het voordeel van de compactcamera. En er is niets mis mee als die jouw voorkeur krijgt
Een goede grap mag vrienden kosten.
Misschien nog goed om even te vermelden dat er bij compact (zeker de oudere) er een zekere vertraging is tussen het moment dat jij op de afdruk knop drukt, en de foto daadwerkelijk genomen wordt. Hoeveel vertraging er is en hoeveel last je ervan hebt hangt sterk af van welke compact je hebt, en wat voor soort foto je wilt maken (actie-moment vs portet)
Bij de DSLR is deze vertraging afwezig.
Verder is het gebruiksgemak van een compact vele malen beter. Dat is ook belangrijk.
Bij de DSLR is deze vertraging afwezig.
Verder is het gebruiksgemak van een compact vele malen beter. Dat is ook belangrijk.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Aha, het wordt er wel helderder door!
Het is inderdaad nogal wat meer meeslepen dan een compacte camera, maar het is dan wel weer de moeite waard om die mee te nemen als je toch weet dat je ergens foto's gaat maken. Ik ga er voorlopig maar vanuit dat een eens dure camera toch wel betere foto's maakt dan een modernere camera van een paar tientjes. Ik ga het gewoon proberen. Dat kost niets.
Het enige wat mij wel leuk lijkt is foto's te maken van hele kleine objecten zoals bloemen, insecten et cetera. Wat voor lens heb je dan nodig en zijn die tweedehands goed te verkrijgen?
Het is inderdaad nogal wat meer meeslepen dan een compacte camera, maar het is dan wel weer de moeite waard om die mee te nemen als je toch weet dat je ergens foto's gaat maken. Ik ga er voorlopig maar vanuit dat een eens dure camera toch wel betere foto's maakt dan een modernere camera van een paar tientjes. Ik ga het gewoon proberen. Dat kost niets.
Het enige wat mij wel leuk lijkt is foto's te maken van hele kleine objecten zoals bloemen, insecten et cetera. Wat voor lens heb je dan nodig en zijn die tweedehands goed te verkrijgen?
Als je nog een alternatief voor je accu zoekt zonder teveel gedoeVerwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 13:25:
De accu die erbij zat is heel snel leeg dus die moet vervangen worden.
http://aq4u.biedmeer.nl/W...36666/BP511-1600-mAh.html
Mwa iets groter is de ervaring hier, gemiddeld zo'n 2,5MB per foto toch welMetten schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 13:52:
[...]
De 300D heeft 6MP. Volgens DPReview doet een JPEG Fine zo'n 2,2MB per stuk. Dan kan je op een 1GB kaart dus 400 foto's kwijt. Moet je even mee voort kunnen
[ Voor 74% gewijzigd door sapphire op 13-12-2011 17:41 ]
Verwijderd
Daar heb je een macrolens voor nodig en die zijn 2e hands prima te verkrijgen.Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 17:32:
...
Als het echt goedkoop moet dan kun je ook tussenringen gebruiken voor lenzen die je al hebt, maar je levert wel kwaliteit in.
De accu van een tientje is al onderweg!sapphire schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 17:39:
[...]
Als je nog een alternatief voor je accu zoekt zonder teveel gedoe
http://aq4u.biedmeer.nl/W...36666/BP511-1600-mAh.html
[...]
Mwa iets groter is de ervaring hier, gemiddeld zo'n 2,5MB per foto toch wel
Nou, het moet niet te duur zijn, maar ook niet al te veel gedoe eigenlijk. Ik wil het gewoon eens proberen.Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 17:41:
[...]
Daar heb je een macrolens voor nodig en die zijn 2e hands prima te verkrijgen.
Als het echt goedkoop moet dan kun je ook tussenringen gebruiken voor lenzen die je al hebt, maar je levert wel kwaliteit in.
Waar moet je dan opletten bij zo'n lens? Ik heb op google gekeken maar daar krijg je er allemaal cijfers bij die mij niets zeggen.
Verwijderd
Oei, dat laat ik graag aan de Canon-collega's over verder, bovendien heb ik zelf helemaal niets met macroVerwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 17:45:
[...]
...
Waar moet je dan opletten bij zo'n lens? Ik heb op google gekeken maar daar krijg je er allemaal cijfers bij die mij niets zeggen.
Zelfs met een leeftijdsverschil van 5 jaar komt zo'n compactje niet eens in de buurt van een DSLR wat betreft beeldkwaliteit.
MAAR
Met een DSLR moet je leren werken en begrijpen wat je doet, als het ding op volautomatisch laat staan kun je beter het compactje nemen.
MAAR
Met een DSLR moet je leren werken en begrijpen wat je doet, als het ding op volautomatisch laat staan kun je beter het compactje nemen.
Pagina: 1