Verschil CAT5 en CAT5e wandcontactdoos?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:10
Zoals de titel zegt. Wat is het verschil tussen CAT5 WCD en CAT5e WCD ? Ik kom er niet uit...reclame praat?

Je hebt toch ook geen CAT5 RJ45 stekkers en CAT5E RJ45stekkers? (uitgezonderd dan schielded en cat7 stekkers, etc).

Wie kan mij helpen?

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

cat5 is een oude standaard die superceded is door cat5e. De eerdere standaard bestaat niet meer.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
Ja...maar waarom is het gross aan WCD's dan "cat5" en niet "cat5e" ?

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Luiheid, net zoals 8P8C modulaire connectoren steeds foutief RJ45 genoemd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
Dus wat hier staat is reclame praat?

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2myn85e.jpg

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130989

cat 5e haalt een snelheid tot 1000mbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
Dat begrijp ik, maar waarom zetten webwinkels dan bij een CAT5 WCD dat deze niet geschikt is voor CAT5e (bovenstaande afbeelding is één webshop, kan er zo nog 3 noemen). Dat is toch reclame praat en grootste onzin van jewelste? Mis ik iets?

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Toch voorzichtig zijn, cat5(e) 100mbit gebruikt maar 2 aderparen, 1gbit gebruikt alle aderparen. Als het echt een heel goedkoop gevalletje is, zijn waarschijnlijk maar 2 aderparen per connector aangesloten en kom je never boven de 100mbit uit.

Als ik de Let Op lees onderaan denk ik dat dit het geval is! Dus dan zul je in totaal 8 aderconnectors hebben en 2 uitgangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Kan je beter 1 van deze nemen, is goedkoper en biedt meer:

Cat6 shielded:

Wandcontactdoos CAT6 2x utp afgeschermd LSA inbouw

Of Cat5e shielded:

Wandcontactdoos CAT5e 2x utp afgeschermd LSA inbouw

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

roelieboelie schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 17:14:
Dat begrijp ik, maar waarom zetten webwinkels dan bij een CAT5 WCD dat deze niet geschikt is voor CAT5e (bovenstaande afbeelding is één webshop, kan er zo nog 3 noemen). Dat is toch reclame praat en grootste onzin van jewelste? Mis ik iets?
Houd gewoon aan dat CAT5 geschikt is tot 100Mbit en CAT5e en CAT6 voor 1000Mbit. 1000Mbit kan werken over CAT5, maar daar moet je niet van uit gaan. Ook voor de toekomstgerichtheid van je huisinstallatie kun je beter voor CAT5e of 6 kiezen dan voor CAT5.

Een CAT5 kabel kan prima in een CAT5e/6 WCD. Ook kan een CAT5e kabel prima in een CAT5 WCD. Maar als je overal CAT5e kabel neerlegt, dan zou ik ook voor CAT5e WCD's kiezen.

Wat die webwinkels dus bedoelen is dat die WCD volgens specificaties voldoet aan de CAT5 standaard en niet aan de CAT5e standaard. Dus niet nemen als je met CAT5e kabels gaat werken. Maar de kabels passen wel.

[ Voor 13% gewijzigd door WoC op 13-12-2011 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
Ik denk dat Bartjezz het aan het juiste eind heeft en inderdaad te maken heeft met het aantal aderparen dat in de connector is verbonden! :) . Bedankt voor de antwoorden!

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
roelieboelie schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 17:49:
Ik denk dat Bartjezz het aan het juiste eind heeft en inderdaad te maken heeft met het aantal aderparen dat in de connector is verbonden! :) . Bedankt voor de antwoorden!
Kheb ff "research" gedaan en het is echt zo. Er zitten op de achterkant 8 klemmetjes, dat wil dus zeggen dat 4 aders naar links gaan en 4 naar rechts... 100mbit dus.

Ik zou een van die dingetjes in bitshape's post aanschaffen.

Edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

roelieboelie schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 17:49:
Ah, dat is waar 't om ging. Als het er op die manier bijstaat kun je er inderdaad van uitgaan dat het om wcd's met slechts 2 aderparen per aansluiting gaat. Dat heeft geen donder met cat5(e) te maken, maar zie mijn eerdere opmerking over rj45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Een Cat5 kabel werkt prima op een Cat5E of Cat6 wcd, en andersom. Enige probleem is dat als je en/of een Cat5 kabel/wcd hebt je maar 100Mbit/s haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-06 09:20
Beatboxx schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 19:46:
Een Cat5 kabel werkt prima op een Cat5E of Cat6 wcd, en andersom. Enige probleem is dat als je en/of een Cat5 kabel/wcd hebt je maar 100Mbit/s haalt.
Dat hoeft niet per sé.
Je kan wel 1000Mbit/s halen met een Cat 5 kabel en Cat 5 wcd dat is het probleem niet.
Waar het probleem in zit is het aantal aders dat aangesloten kan worden.
Voor 1000Mbit heb je alle 8 je aders nodig. 100 Mbit draait met 4 aders.

Dus als er op apparaten staat maximaal 100 Mbit dan kan je er vanuit gaan dat er met 2 aderparen worden gebruikt.
Een Cat5 wcd heeft per definitie niet maar 2 aderparen aangesloten. Ik kan ken zat apparatuur uit de Cat3 tijd die ook al 8 aderig werden afgemonteerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Remco op 14-12-2011 14:32 ]

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

Misschien dwalen we wat af, maar ik ben gewoon even benieuwd. Ik geloof dat Cat5e kabel wel kan uitmaken ivm met het aantal windingen ofzo. Echter heb ik ook wel eens over Cat5 kabel (4 aderparen aangesloten) zo'n beetje 1000Mbit gehaald.

Ik ben meer benieuwd hoe dat met die wandcontactdozen zit, en bijvoorbeeld patchpanelen. Ervan uitgaande dat je daar gewoon 4 aderparen op kan aansluiten. Hebben de 'metalen pennetjes' dan ook nog invloed op de snelheid? Dus is een CAT5 doos met 4 aderparen exact hetzelfde als een CAT5e doos met 4 aderparen? Of zit daar toch nog verschil in?

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-06 09:20
Je moet er vanuit gaan dat elke connectie overgang of dit nu een patchkabel, RJ-connector, las of wat dan ook is; verlies geeft en gevoelig is voor storingen en interferentie.
Je wil dus zo min mogelijk overgangen hebben van begin tot eindpunt.
Ook wil je zo lang mogelijk je twisten blijven behouden in de aderparen. Dit is bedoelt om interferentie tegen te gaan. Je moet je twist dan ook tot aan je connectie in je paneel door laten lopen.

Wat betreft de CAT5e specificatie (volgens mij is het geen officiële standaard ??).
Category 5e (CAT5e) cable, also known as Enhanced Category 5, is designed to support full-duplex Fast Ethernet operation and Gigabit Ethernet. The main differences between CAT5 and CAT5e can be found in the specifications. The performance requirements have been raised slightly in the new standard.

CAT5e has stricter specifications for Power Sum Equal-Level Far-End Crosstalk (PS-ELFEXT), Near-End Crosstalk (NEXT), Attenuation, and Return Loss (RL) than those for CAT5. Like CAT5, CAT5e is a 100-MHz standard, but it has the capacity to handle bandwidth superior to that of CAT5.
M.a.w. Cat5e support 'officieel' 1 Gbit verbindingen. Verder is de kabel van Cat5e van betere specificatie dan die van Cat5.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Pagina: 1