• wesseln
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-01 21:47
Medetweakertsch,

Afgelopen week heb ik een 2e hands Mugen 2 gekocht. Deze mugen is met AS5 op een i7-920 geplaatst. De standaard fan heb ik vervangen door deze: pricewatch: Noiseblocker NB-Multiframe S-Series MF12-P, 120mm . Deze moet stiller zijn én meer kracht kunnen leveren.

Na het installeren gelijk Prime gedraaid en nu krijg ik temperaturen van rond de 72 graden. Dit lijkt me best veel ofniet? Nog is gekeken maar alles lijkt prima bevestigd te zijn. Toegegeven: de kast is niet optimaal en met het side-panel open koelt hij tot 63 graden.

Maar toch wordt ik jaloers als ik bij reviews van de mugen temperaturen rond de 50 graden (stressed) zie.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:57
[verwijderd]

[ Voor 91% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:58 ]

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:44

BioHazard

*\o/*

wesseln schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 11:18:
Medetweakertsch,

Afgelopen week heb ik een 2e hands Mugen 2 gekocht. Deze mugen is met AS5 op een i7-920 geplaatst. De standaard fan heb ik vervangen door deze: pricewatch: Noiseblocker NB-Multiframe S-Series MF12-P, 120mm . Deze moet stiller zijn én meer kracht kunnen leveren.

Na het installeren gelijk Prime gedraaid en nu krijg ik temperaturen van rond de 72 graden. Dit lijkt me best veel ofniet? Nog is gekeken maar alles lijkt prima bevestigd te zijn. Toegegeven: de kast is niet optimaal en met het side-panel open koelt hij tot 63 graden.

Maar toch wordt ik jaloers als ik bij reviews van de mugen temperaturen rond de 50 graden (stressed) zie.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
De vraag is, zit de koeler er helemaal juist op, of is er misschien teveel of te weinig koelpasta gebruikt. Airflow is natuurlijk ook van belang, maar of dat zo erg mee speelt...

• wesseln
Afbeeldingslocatie: http://www.imghost.nl/download/IMG_20111212_193940.jpg

Hier een plaatje hoe het er gisteravond uitzag. Niet echt vanaf een goede positie denk ik. Zal een betere foto maken als ik thuis ben.

[ Voor 48% gewijzigd door wesseln op 13-12-2011 11:24 ]

• wesseln
Wat wordt er trouwens gemeten bij die benchmarks? Want ik zie dat CPU op 38 graden staat en core 2 op 45 bijvoorbeeld. Dat is nogal een verschil

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01 20:43
38 graden is toch een prima temperatuur? Zelfs 45 is nog binnen de perken.

[ Voor 84% gewijzigd door endness op 13-12-2011 11:42 ]

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:09

Dark

who tweaked the light?

wesseln schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 11:34:
Wat wordt er trouwens gemeten bij die benchmarks? Want ik zie dat CPU op 38 graden staat en core 2 op 45 bijvoorbeeld. Dat is nogal een verschil
Precies, hier raak je een punt.
Ten eerste moet je weten wat er gemeten is en ten tweede moet je weten hoe er gemeten is, voor je kunt vergelijken met anderen. Was het core-temp, cpu zoals gerapporteerd door het board, een losse sensor, laserprobe noem maar op wat voor verschillende methodes er te gebruiken zijn. En dan nog de vraag bij welke omgevingstemperatuur het gemeten is, want het maakt al snel 15-30c uit als het 's winters in een onverwarmd schuurtje doet of zomers op een hete zolderkamer, en dan heb ik het nog niet eens over eventueel gebruikte software...

Aangezien er te veel variabelen zijn die je niet weet, kan je dus eigenlijk alleen goed vergelijken met jezelf.

Over iets in de 70c coretemp zou ik me nog geen zorgen gaan maken, omdat je nog ruim onder de grens blijft die is vastgelegd in de tjmax voor die cpu (ik dacht 105c voor deze). Tjmax is de maximale temperatuur die de core mag bereiken voor hij zichzelf gaat afremmen. Tjmax is dus interne max temp, en niet te verwarren met Tcase, dat is nl. de temperatuur buitenop de cpu in het midden van de heatspreader.

Afijn wat je dus kunt doen is eens opnieuw de koeler monteren en dan weer meten, om jezelf ervan te overtuigen dat je hem goed gemonteerd had. Kijk ook bij het verwijderen hoe de pasta zich gedragen heeft, dit geeft vaak een indicatie hoe goed het gezeten heeft.

Als je dan tevreden bent met de mount, dan is er verder weinig meer aan te doen, behalve harder blazen of koelere lucht gebruiken. Het zou gewoon kunnen dat jouw cpu warmer loopt dan die van een ander, want dat verschilt vaak per cpu.

• Singular1ty
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Dark schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 12:05:
[...]

Precies, hier raak je een punt.
Ten eerste moet je weten wat er gemeten is en ten tweede moet je weten hoe er gemeten is, voor je kunt vergelijken met anderen. Was het core-temp, cpu zoals gerapporteerd door het board, een losse sensor, laserprobe noem maar op wat voor verschillende methodes er te gebruiken zijn. En dan nog de vraag bij welke omgevingstemperatuur het gemeten is, want het maakt al snel 15-30c uit als het 's winters in een onverwarmd schuurtje doet of zomers op een hete zolderkamer, en dan heb ik het nog niet eens over eventueel gebruikte software...

Aangezien er te veel variabelen zijn die je niet weet, kan je dus eigenlijk alleen goed vergelijken met jezelf.

Over iets in de 70c coretemp zou ik me nog geen zorgen gaan maken, omdat je nog ruim onder de grens blijft die is vastgelegd in de tjmax voor die cpu (ik dacht 105c voor deze). Tjmax is de maximale temperatuur die de core mag bereiken voor hij zichzelf gaat afremmen. Tjmax is dus interne max temp, en niet te verwarren met Tcase, dat is nl. de temperatuur buitenop de cpu in het midden van de heatspreader.

Afijn wat je dus kunt doen is eens opnieuw de koeler monteren en dan weer meten, om jezelf ervan te overtuigen dat je hem goed gemonteerd had. Kijk ook bij het verwijderen hoe de pasta zich gedragen heeft, dit geeft vaak een indicatie hoe goed het gezeten heeft.

Als je dan tevreden bent met de mount, dan is er verder weinig meer aan te doen, behalve harder blazen of koelere lucht gebruiken. Het zou gewoon kunnen dat jouw cpu warmer loopt dan die van een ander, want dat verschilt vaak per cpu.
Ja goed verhaal, op het 70 graden gedeelte na. Als jij voor je 920 de Tjmax van 105 als maximum temperatuur aanhoudt kun je alvast een nieuwe gaan bestellen :9 70-75 graden zou ik bij een normale kamertemperatuur en onder load met Prime95 echt als max aanhouden, en ik vind dit wel erg veel voor een CPU die stock loopt.

Sommige CPUs en omstandigheden zorgen voor een hogere max temp, maar gebaseerd op ervaring zou jij sowieso wel een graad of 10 lager moeten uitkomen. Kijk zeker de mount nog eens na, en zorg dat je koelpasta netjes is aangebracht. De beste methode is simpelweg een rijstkorreltje prut in het midden van de CPU, en vervolgens de druk tussen IHS en koeler het werk laten doen. Hier zijn op Youtube goeie tutorials van te vinden als je logische verstand je bij het lezen van dit stukje in de steek laat ;)

Verder vroeg ik me af, zit die fan op de CPU aansluiting van je moederbord of ergens anders, en draait 'ie temperatuurgestuurd of op een vast toerental? Als je 'm vast hebt gezet op 1000rpm kan ik me in combinatie met slechte airflow nog iets voorstellen bij jouw temperaturen, maar op vol vermogen moet dit écht beter kunnen.

Dit alles gezegd hebbende, hoewel je temps aan de hoge kant zijn, zitten ze niet gevaarlijk hoog. Bij dagelijks gebruik ga je nooit de belasting halen die Prime95 op je CPU uitoefent. Als je niet gaat overklokken zou je ook lui kunnen zijn en het er gewoon bij laten zitten ;)

• wesseln
Ik heb nu een paar ringetjes bij de bracket gedaan (zodat de heatsink wat strakker tegen de cpu aan zit). Dit zonder de heatsink te verwijderen. ik krijg nu een temperatuur van ongeveer 67 graden (heetste core). Dat schelen er toch al weer 5 niet?:)

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Ja da's inderdaad mooi, maar ik vermoed dat als je nu al 5 graden winst boekt, je teveel of te weinig prut hebt gebruikt. Kan je dat niet nog eens nakijken? Enne, met welk programma lees je nou je temps uit?

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:09

Dark

who tweaked the light?

Singular1ty schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 13:20:
[...]

Ja goed verhaal, op het 70 graden gedeelte na. Als jij voor je 920 de Tjmax van 105 als maximum temperatuur aanhoudt kun je alvast een nieuwe gaan bestellen :9 70-75 graden zou ik bij een normale kamertemperatuur en onder load met Prime95 echt als max aanhouden, en ik vind dit wel erg veel voor een CPU die stock loopt.

...
tjmax voor die cpu is, hoewel niet terug te vinden in de specs ongeveer 100c voor die cpu, net even nagezocht... dat is het punt waarop #prochot getriggerd word... tcase is wel terug te vinden in de specs, en ligt een stukje lager, maar die kan je niet meten.

• wesseln
Ik heb geen AS5 meer over:( ik had een aardige dot int midden gedaan en 4 kleine puntjes in de hoeken van de processor. Ik gebruik trouwens speedfan om de temps uit te lezen. Deze geeft dezelfde resultaten weer als CoreTemp.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De 1366 i7 CPU's zijn ook wel echt heethoofden. Zelfs met mijn high-end waterkoeling wordt mijn CPU nog heet en loop ik tegen de temps aan met overklokken. Dan is het nog niet eens dat het water te heet wordt maar puur dat de hitte niet in het water te krijgen is. De overdracht van warmte tussen CPU en koeler is het probleem, dat zal bij jou niet veel anders zijn. Als de koeler echt goed zit en de pasta is ook in orde is er verder niets aan te doen.

Het is ook wel zo dat tijdens LinX of Prime de CPU veel heter wordt dan tijdens gamen of andere zware dingen.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Dark schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 15:06:
[...]

tjmax voor die cpu is, hoewel niet terug te vinden in de specs ongeveer 100c voor die cpu, net even nagezocht... dat is het punt waarop #prochot getriggerd word... tcase is wel terug te vinden in de specs, en ligt een stukje lager, maar die kan je niet meten.
Ja, dat wil inderdaad zeggen dat op dat moment de processor begint te throttlen omdat het écht te gek word. Maar ik hoop niet dat je probeert te zeggen dat het wel lekker voor je CPU is om regelmatig op 80+ graden te zitten. Dan heb je met een week degradatie en binnen afzienbare tijd een onbruikbare chip. 70 graden is een veilig maximum om de boel heel te houden.

Natuurlijk staat het je vrij om blind te varen op enkel wat Intel erover te zeggen heeft, be my guest...
PilatuS schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 19:54:
De 1366 i7 CPU's zijn ook wel echt heethoofden. Zelfs met mijn high-end waterkoeling wordt mijn CPU nog heet en loop ik tegen de temps aan met overklokken. Dan is het nog niet eens dat het water te heet wordt maar puur dat de hitte niet in het water te krijgen is. De overdracht van warmte tussen CPU en koeler is het probleem, dat zal bij jou niet veel anders zijn. Als de koeler echt goed zit en de pasta is ook in orde is er verder niets aan te doen.

Het is ook wel zo dat tijdens LinX of Prime de CPU veel heter wordt dan tijdens gamen of andere zware dingen.
Je kan een warme chip hebben en slechte airflow, maar 70 graden in Prime95 met een stock 920 is abnormaal warm.
wesseln schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 19:29:
Ik heb geen AS5 meer over:( ik had een aardige dot int midden gedaan en 4 kleine puntjes in de hoeken van de processor. Ik gebruik trouwens speedfan om de temps uit te lezen. Deze geeft dezelfde resultaten weer als CoreTemp.
Ik denk dat je luchtbellen hebt door de prut die je in de hoekjes hebt gesmeerd. Nergens voor nodig, zeker als je al een aardige dot in het midden hebt gespoten. Onthoudt dat de thermische pasta enkel de microscopische oneffenheden tussen de oppervlakken van je ihs en koelblok moet opvullen, als je probeert een dikke laag meuk tussen die twee te smeren ontstaat er juist een grotere thermische weerstand, met hoge temperaturen tot gevolg. Jammer dat je niks meer over hebt, mocht je nog eens in de gelegenheid zijn, laat het dan bij een klein rijstkorreltje middenop de processor...

[ Voor 49% gewijzigd door Singular1ty op 13-12-2011 20:18 ]

• wesseln
YouTube: How Thermal Compound Spreads

daar kanje goed zien hoe het uitvloeit. Die laatste ziet er wel goed uit ofniet?

• wesseln
Volgens mij lees ik net in een PDF van Arctic zelf dat je de heatsink én de CPU moet insmeren:S

• PilatuS
  • Niet online
Singular1ty schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 20:13:
[...]

Je kan een warme chip hebben en slechte airflow, maar 70 graden in Prime95 met een stock 920 is abnormaal warm.

[...]
Daarom zeg ik er ook bij dat het kan komen doordat de koeler slecht zit of dat de koelpasta niet goed in orde is. Zonder zijpaneel is het 63 wat aardig scheelt en denk ik geen slechte temp is. 70 graden onder Prime is inderdaad erg heet, dat sowieso.

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-01 13:26
Waar zien mensen hier die 38C? Weet je trouwens zeker dat je niet je IOH meet? Die dingen gaan zonder problemen naar de 80C op een X38.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-01 11:23

fynrd1

Fooled by Randomness

de hamvraag van de week, wat zijn je voltages?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

• wesseln
voltage van cpu schommelt tussen 1.048 en 1.128

[ Voor 3% gewijzigd door wesseln op 13-12-2011 22:07 ]

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-01 20:18
Ik heb een Thermalright Ultra-120 eXtreme-1366 RT + core i7 960 @stock 3.2ghz en die wordt maar 52c stressed.(met een HAF 932 als kast, gemeten met Asus pc probe 2 en het is geen core temp)

Het kan zijn dat je koeler niet goed contact maakt met de cpu.
Ik weet niet hoe je de mugen bevestigd.
Ik heb een backplate en 4 schroeven+veren, daarmee krijg je hem altijd wel goed erop.

Verder verwijder ik de oude koelpasta met acetone+vezelloos papier en doe ik de nieuwe erop met een oude schoongemaakte creditcard zodat je een miniscule laag over de cpu verdeelt. Ik heb artic silver 5 gebruikt.
In het youtube filmpje zie je dat niet de hele koeler contact maakt met de cpu omdat de koelpasta zich als een rondje verspreid.
Op mijn manier zit het ook op de hoeken, is het al goed verdeeld en weet je zeker dat je niet teveel heb gebruikt.

Edit: ik heb al 4 cpu's en 2 gpu's zo gedaan en had perfecte temperaturen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bazvv op 13-12-2011 22:13 ]

• wesseln
Jou manier deed ik vroeger ook, maar in het filmpje zie je duidelijk dat je dan luchtbellen krijgt.

• PilatuS
  • Niet online
.(met een HAF 932 als kast, gemeten met Asus pc probe 2 en het is geen core temp)
PC Probe zou ik niet vanuit gaan. Mijn CPU is met PC Probe 17 graden idle, wat onmogelijk is. RealTemp en/of Coretemp zijn een stuk betrouwbaarder.

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-01 21:29

BTU_Natas

Superior dutchie

Ac5 moet eerst inwerken.. Dat kan tot 300 uur(load) duren, en zal uiteindelijk tussen de 3 en 8 graden schelen.

Als methode om koelpasta aan te brengen, is een drup koelpasta ter grote van een ert op het midden van de ihs voldoende.

• wesseln
Heb de pasta inmiddels opnieuw aangebracht met de lijnmethode. Ook heb ik het voltage van de cpu op 1volt gezet en de geheugenbus op de standaard 1066 (stond op 1600mhz).

Nu word hij 50 graden stressed met de FAN op 1400rpm. Acceptabel?

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Nieuw tubetje AS5 gekocht? Op zich is 50 graden hartstikke mooi, en als de AS5 moet inwerken gaat er nog wat van af :) Zou alleen heel even voltage op stock zetten of om te kijken hoeveel de remount nou werkelijk scheelt, en hoeveel het verschilt met een undervoltje.
Pagina: 1