Toon posts:

[overclocken lukt niet ???] P I 133 @ 150 Niet ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waarom kan ik mijn Pentium l 133 niet
overclocken naar 150. Zodra ik het probeer
en de comp aan zet geeft hij maar 120 aan.
Ik weet zeker dat alle jumperjes goed zitten.
En mijn moederbord kan het ook aan. En er
zit een goede koeler op. Hoe komt het dat
hij maar 120 aangeeft (inplaats van 150)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangt er vanaf hoe je 150 wil bereiken.

133 is 2x66

150 kan 3x50, 2.5x60 of 2x75 zijn.

Ik denk dat je 2.5x60 probeert, maar je CPU heeft blijkbaar een multiplier lock (Intel voerde die idd in voor --sommige-- P133 CPUs). Dus blijft het nu op 2x60 ipv 2.5x60 steken, wat dus 120 is.

Als je deze CPU wilt OCen, dan zal dat met de FSB moeten. 133 is al 66MHz, dus moet je mobo 68, 75 of zelfs 83 ondersteuen.

Als daar info over te vinden is, heb je geluk. Zo niet kun je je kansen redelijk bepalen aan de hand van hoeveel jumpers er zijn voor de FSB. Zijn dat er 2, dan heb je pech, want dan heb je alleen 50, 55, 60 en 66.

Zijn het er 3, dan is er goede kans op 75. Probeer alle instellingen van de FSB jumpers (ook die niet>:) in de manual staan). Kans is groot dat je dan vroeg of laat met 150 (2x75) of als je een erg leuke mobo hebt zelfs 166 (2x83).

Maar ik ben bang dat je maar 2 jumpers hebt, en dan heb je pech...

Oslik blyat! Oslik!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:25
Stel hem in als 100mhz (1.5x66) als hij dan 133 geeft heb je een gelocked :( exemplaar

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• arpie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
als ik dit dus allemaal goed begrijp moet ik dus om het hoogste resultaat te krijgen het voltage op me cpu zo hoog mogelijk maken en de fsb ook zo snel mogelijk laten lopen.

• NitroX infinity
  • Laatst online: 11:58
Op woensdag 20 maart 2002 09:16 schreef arpie het volgende:
als ik dit dus allemaal goed begrijp moet ik dus om het hoogste resultaat te krijgen het voltage op me cpu zo hoog mogelijk maken en de fsb ook zo snel mogelijk laten lopen.
Je moet ff onthouden dat je waarschijnlijk het hoogste resultaat niet kut halen, bij een overclock van 20 procent moet je eigenlijk al blij zijn.
De VCore verhoog je alleen als je systeem instabiel wordt bij een hogere FSB. Blijft ie dan instabiel dan moet je terugclocken.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• arpie
dat klinkt vaag zou iemand me nou is precies uitkunnenleggen hoe je het best kunt overclocken want ik lees overal wat maar ik weet nog steeds nie hoe het nou precies moet

• NitroX infinity
Op woensdag 20 maart 2002 09:29 schreef arpie het volgende:
dat klinkt vaag zou iemand me nou is precies uitkunnenleggen hoe je het best kunt overclocken want ik lees overal wat maar ik weet nog steeds nie hoe het nou precies moet
Je multiplier is waarschijnlijk gelockt, die kun je dus niet veranderen.
Als je wil overclocken doe je dit door je FSB in stapjes te verhogen. Net zo lang tot je computer instabiel wordt (windows start niet/moeizaam op, je kunt niets installeren, etc).
Als je computer instabiel wordt kun je proberen dit te verhelpen door je VCore te verhogen (natuurlijk in kleine stapjes).
Zorg voor goede koeling als je gaat overclocken anders kan je processor in de fik vliegen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• arpie
wat is dan precies je multiplier.

dus langzaam alles sneller maken en kijken of het systeem nog stabiel is ok dat klinkt logische

• NitroX infinity
Op woensdag 20 maart 2002 09:42 schreef arpie het volgende:
wat is dan precies je multiplier.

dus langzaam alles sneller maken en kijken of het systeem nog stabiel is ok dat klinkt logische
De multiplier bepaalt samen met je FSB de snelheid van je cpu (multiplier * FSB). Wat het nou precies is zou ik echt niet weten

• arpie
aha dus ze hebben daarzo staat (2x75) dan is dus de multiplier 2 en de fsb 75

maar je verhoogdt dus pas het voltage op je vcore als je pc instabiel is.

ik heb namelijk thuis (kzit nu op stage) een boekie liggen van me mobo dus daar zou ik de jumper settings in kunnen zien.

dan spreekt het voorzich denk ik

• NitroX infinity
Op woensdag 20 maart 2002 09:51 schreef arpie het volgende:
ik heb namelijk thuis (kzit nu op stage) een boekie liggen van me mobo dus daar zou ik de jumper settings in kunnen zien.

dan spreekt het voorzich denk ik
Wat voor een pc heb je dan? Want bij nieuwere processoren zitten geen jumpers om de FSB in te stellen. Mijn Celeron 300aMHz moet ik al in de bios overclocken. Dus processoren die sneller zijn hebben waarschijnlijk ook geen jumpers meer.

• arpie
kheb een eigen pctje een 133 Mhz. die moet ik nog OCen met jumpers da is dus het probleem en ik weet dus ook niet zeker of de multiplier gelockt is

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-02 09:21
Move > [forum=22]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Knot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2025
Ik heb nog een oude Olivette Echo's p150 notebook, ff toetsenbordje eruit gehaald, jumpertjes om, en hij loopt nu fijn op 166mhz... :)

Kan dus wel degelijk met die oude p1's... een mooi mobo voor een desktop is de asus p5a-b (amd en socket7)

• arpie
Op woensdag 20 maart 2002 10:50 schreef Knot het volgende:
Ik heb nog een oude Olivette Echo's p150 notebook, ff toetsenbordje eruit gehaald, jumpertjes om, en hij loopt nu fijn op 166mhz... :)

Kan dus wel degelijk met die oude p1's... een mooi mobo voor een desktop is de asus p5a-b (amd en socket7)
er staat ook niet dat het niet kan. er staat alleen dat sommige p133 zijn gelockt. en ik ben bang dat ik er ook zo een heb. gelukkig heb ik nog een AMD liggen van 166 MHz die past ook op die socket 7
Pagina: 1