Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewrecker
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-02 09:22
Ik heb momenteel een Synology DS411 met 4 x 1TB.
Dankzij de SMART test ben ik erachter gekomen dat er momenteel een schijf fouten bevat en er word aangeraden om die te vervangen.
Nu vroeg ik mij af of ik zonder problemen die foute schijf kan verwisselen met een 2TB schijf dat tevens een ander model is.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292340

Het kan op zich wel, maarrrrrrrrrrrrrrr.... je zal maar de helft gebruiken van de 2TB schijf. Of het nog iets uitmaakt of de schijven verschillende RPM's gebruiken, weet ik niet, dat zal je uit dienen te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Post anders even de SMART gegevens hier, zodat we mee kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evolution536
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06-2024

evolution536

besh besh

In principe kun je de schijf gewoon vervangen en zal het array zichzelf rebuilden. Het is alleen naar mijn idee een beetje zonde om daar een 2 TB schijf in te zetten. Hij gaat dan toch maar de helft gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewrecker
Ah, wist ik niet dat hij dan maar 1TB ging gebruiken. De enige reden dat ik een 2TB zou gebruiken is omdat ik dan dacht dat ik meer space zou krijgen. Dan steek ik er inderdaad best een van 1TB in.

De SMART test van Synology geeft gewoon weer dat een schijf niet naar behoren functioneert, dus dan ga ik maar best een nieuwe halen want ik heb gelezen dat als er twee schijven falen in RAID 5 je alles kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292340

Bij Raid5 is het de kleinste schijf maal het aantal schijven voor de uiteindelijke grootte van de Raidset. 3 x 1TB en 1 x 1,5TB resulteert dus in een Raid5 set van 4 x 1TB (minus 1TB) en blijft er 500GB van de 1,5 schijf over. Bij een Raidset is het het beste om schijven van identieke grootte te gebruiken om verlies van ruimte te voorkomen. Er zijn controllers die echter dan ook de 500GB in bv een JBOD kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewrecker
Ik heb uiteindelijk toch maar een 2TB besteld gezien ik op termijn alles wil uitbreiden naar 2TB.
Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1