Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

MKV (mpeg-2) naar AVI (xvid) met rescale

Pagina: 1
Acties:

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:58
Hey,

Ik ben nu al 2 dagen op zoek naar een tool waarmee ik mkv's kan omzetten naar avi's voor gebruik in een draagbare dvd-speler voor de auto.
Die mkv's zijn afkomstig van dvd's die ik geript had naar iso en dan met MakeMKV naar mkv heb omgezet.
Vroeger heb ik om die avi's te krijgen zonder problemen Virtualdubmod gebruikt, maar toen waren de iso's nog niet omgezet naar mkv...

Ik heb al x aantal tools gevonden die het wel kunnen, maar zonder dat ik de resolutie kan verminderen.
De mkv's zijn allemaal 720x576 (meeste anamorphic), maar het schermpje van de dvd-speler is maar 480x234, daarom wil ik dus rescalen, om ruimte op de sd-kaart te besparen.

Super werkt bij mij niet om één of andere reden, maar zou ook niet voldoen omdat je daar zelf een resolutie moet specifiëren. Bij Virtualdubmod kon ik gewoon zeggen dat de avi ~350MB moest worden, en de rest regelde hij zelf.

Virtualdubmod doet het blijkbaar niet met MKV's.

Any Video Converter houdt een 4:3-verhouding en plakt zwarte balken. Ook kan ik de subtitles niet disablen en zit ik dus met NL-audio en ingebakken NL-subs.

AVI-Mux GUI kan ik als output alleen een mkv kiezen :?

Ik heb er nog een paar getest, maar welke weet ik niet meer. :P

Iemand anders nog suggesties???
Ik hoop dat ik geen info vergeten ben, anders laat je't maar weten :)

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-11 11:55

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

megui (development server voor updates).

[ Voor 77% gewijzigd door Blisterin_Bull op 12-12-2011 22:40 ]

Systeem specs

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kan kijken wat Handbrake kan doen.

• Fire69
Blisterin_Bull schreef op maandag 12 december 2011 @ 22:40:
megui (development server voor updates).
Ga ik eens bekijken, thanks. :)
CptChaos schreef op maandag 12 december 2011 @ 22:42:
Je kan kijken wat Handbrake kan doen.
Die doet als output enkel mp4 of mkv. Of ik moet ergens overheen kijken?

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:25
Als je ervaring hebt met VirtualdubMod dan kun je ook wel AviSynth proberen. Daarmee kan je alles reëncoden zolang je het kunt afspelen door DirectShowSource te gebruiken.

code:
1
DirectShowSource("c:\Path_And_Filename.mkv")

Opslaan als .avs en openen met VirtualDub(Mod)

[ Voor 7% gewijzigd door OnTracK op 12-12-2011 22:47 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• jhonniedj
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11 20:45
ik weet niet of het geld mag kosten,..
maar TMPGEnc -> http://tmpgenc.pegasys-inc.com/en/index.html
is te gek om van van alles naar van alles om te zetten
en deze videofiles kleiner of stabieler te encoderen met goeie kwaliteit
(neem aan dat door goeie instellingen het vast mogelijk is om dit zonder verlies te doen)

• Fire69
OnTracK schreef op maandag 12 december 2011 @ 22:45:
Als je ervaring hebt met VirtualdubMod dan kun je ook wel AviSynth proberen. Daarmee kan je alles reëncoden zolang je het kunt afspelen door DirectShowSource te gebruiken.

code:
1
DirectShowSource("c:\Path_And_Filename.mkv")

Opslaan als .avs en openen met VirtualDub(Mod)
Via Avisynth krijg ik de file nu wel open in VdM, maar dat is het ook wel. :P
Hoe kies ik de juiste audio-stream? :?
Als ik als compression xvid kies en de file wil saven, krijg ik een fout dat de statsfile niet gevonden is...
jhonniedj schreef op maandag 12 december 2011 @ 22:55:
ik weet niet of het geld mag kosten,..
maar TMPGEnc -> http://tmpgenc.pegasys-inc.com/en/index.html
is te gek om van van alles naar van alles om te zetten
en deze videofiles kleiner of stabieler te encoderen met goeie kwaliteit
(neem aan dat door goeie instellingen het vast mogelijk is om dit zonder verlies te doen)
Ik ga eerst nog even zoeken of het niet gratis kan :P

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Fire69 schreef op maandag 12 december 2011 @ 22:45:
[...]

Die doet als output enkel mp4 of mkv. Of ik moet ergens overheen kijken?
Hardly relevant.

Als je de video naar de juiste resolutie en met de juiste bitrate en met de Xvid-codec (MPEG-4 Part 2 ASP video-type) encode en de audio naar MP3 m.b.v. lame, dan maakt 't in feite geen moer uit welke container er gebruikt wordt.

Immers, containers kun je prima transmuxen van de ene naar de andere. Dus als Handbrake een goeie tool is om het encoden voor z'n rekening te nemen, waarom niet :)

Verder zou je AviDemux kunnen gebruiken om alles direct te encoden naar AVI, maar dit ken ik alleen van Linux. Er zijn Windows-builds, maar dat moet je dan verder zelf uitzoeken :P

[ Voor 13% gewijzigd door Osiris op 12-12-2011 23:43 ]

• Fire69
Als ik het goed begrijp, bedoel je dus dat ik met Handbrake eerst naar een mp4-container encode.
Daarna die mp4 dan transmuxen naar een avi?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Volgens mij kan handbrake alleen niet naar xvid encoden.

ffmpeg kan wat je wilt. Kijk 's of daar een gui voor je platform voor is. (OSX -> ffmpegX).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Osiris
  • Niet online
Fire69 schreef op maandag 12 december 2011 @ 23:46:
Als ik het goed begrijp, bedoel je dus dat ik met Handbrake eerst naar een mp4-container encode.
Daarna die mp4 dan transmuxen naar een avi?
Of naar een MKV-container en daarna naar een AVI :P Wat jij wil. :)

Uiteindelijk is de data ín de container het belangrijkste. Zolang dat compatible is met je device kun je er in feite mee doen (van container wisselen) wat je wil.
CyBeR schreef op maandag 12 december 2011 @ 23:48:
Volgens mij kan handbrake alleen niet naar xvid encoden.

ffmpeg kan wat je wilt. Kijk 's of daar een gui voor je platform voor is. (OSX -> ffmpegX).
"Naar Xvid encoden" bestaat niet.

Xvid is een codec. Een stukje software. Software wat video codeert a.v.d. MPEG-4 Part 2 ASP.

HandBrake maakt gebruik van ffmpeg om dat te doen. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Osiris op 12-12-2011 23:51 ]

• Fire69
Welk tool raad je dan aan om van die mp4 of mkv naar avi te transmuxen?

• Osiris
  • Niet online
Tja, daar zou Google je natuurlijk bij kunnen helpen hè. Zoals ik al zei heb ik geen ervaring op Windows-gebied, maar alleen op Linux-gebied waar die tooltjes nogal veel voorradig zijn.

Maar wellicht dat AVIMux GUI afdoende werkt, I dunno.

Of je probeert AviDemux (linkje met Windows-binary; homepage). Die kan encoden naar AVI.

[ Voor 22% gewijzigd door Osiris op 13-12-2011 00:12 ]

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-11 21:54
Voor windows kan ik zeker http://www.freemake.com/free_video_converter/ aanraden! Ik heb in het verleden ook veel conversieproblemen gehad en er waren altijd wel tooltjes beschikbaar die vaak erg gelimiteerd waren tenzij je het programma kocht voor tientallen dollars en dan was het nog maar afwachten.

Freemake kan voor mij perfect mkv naar mpg of avi converteren, maar kan nog veel meer. Ik ben in ieder geval blij dat ik deze ben tegengekomen _/-\o_

Voor het converteren kan je per bestand aangeven welke video/audio/subtitle stream je wilt gebruiken
Het ondersteunt een heleboel presets en het is ook mogelijk nieuwe presets aan te maken. Voor de avi container ondersteunt het mpeg4, xvid en h.264. Je kunt ook een target file size op geven, maar ook een bitrate invoeren. Tevens merk ik vaak dat de geschatte filesize hoger ligt dan het uiteindelijk echt is.

Testbestand:
  • 1280x720
  • 23 minuten anime episode @23,98fps met 192kbps audio
  • originele bestandsgrootte: 277mb
  • geschatte grootte: 213mb
Converteren naar 480x234 met XVID codec duurde 00:04:13 en de uiteindelijke bestandsgrootte is 143mb

Wat betreft het schalen heb je ook de keuzes:
  • zwarte balken toe te voegen
  • inzoomen & wegknippen
  • uitstrekken
Veel succes!

Converteren is gebeurd op een i5 2500k met 20-35% cpuverbruik

• Fire69
Dat klinkt goed! Ik ga het direkt downloaden, maar testen zal voor morgenvroeg zijn. :P

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-11 21:54
En is het gelukt ? :)

• Fire69
Converting as we speak :P

Hij is nu bezig met 5 MKV, PAL-reso naar 320x180, 500Kbps en mp3-audio.

Net een half uur bezig, hij zit op 20% van de eerste mkv. Zal dus wel nog even duren. Ik laat morgen weten wat ik er van vind :)

• Fire69
Even een update, sorry dat het wat langer duurde.

Hij heeft over die 5 MKV's wel heel lang gedaan, volgende keer maar niet over het netwerk doen denk ik :P

Ben er wel tevreden over, er zitten wel nog enkele beperkingen in, maar het is het enige programma dat echt kon wat ik wou (in 1 programma dus, met meerdere tools zal je er ook wel komen, maar had ik geen zin in :) )

Kwaliteit kan ik moeilijk inschatten, aangezien de uiteindelijke files een resolutie van 320x180 hadden. :)
Maar dat was dus ook het doel, gezien de display waar het op gaat gespeeld worden.
Pagina: 1