• mouzetc
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-01 23:44
Laatste dagen ben ik op zoek gegaan naar zwarte 120mm nieuwe fans ter vervanging van mijn Fractal Design Silent Series. Bedoeling dat alle fans zwart worden. Daarbij moeten ze wat dunner zijn dan normale fans(25mm). Veelal kom ik op Amerikaanse forums, waar fans worden genoemd die niet in Nederland leverbaar zijn. Of als ik ze hier via de pricewatch wil vinden, kom ik vervolgens op andere kleuren uit.

Momenteel kom ik bij de volgende fans:
-Scythe Slip Stream 120 mm Slim Series - deze zijn 12mm dik en hebben 15 blades.
-Nexus 120mm Thin Quiet Case Fan - precies wat ik zoek, nergens te vinden.

Ik vind zelf de Slip Stream oerlelijk door de 15 blades en hoop daarom een ander fan te kunnen vinden. Nu zal 20mm ook voldoen, maar 15mm zou het mooist zijn. Gezien er 6 van in de kast komen, is het aantal CFM niet erg belangrijk, maar de geluidsproductie wel.

Is er iemand die meer dunne fans kent behalve de bovengenoemde?

Signature

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:35

D4NG3R

kiwi

:)

Mag ik vragen waarom je zo specifiek kijkt naar het uiterlijk van de fans? Ik neem aan dat je deze toch niet kan zien..

Anders zou ik zeggen: Spuit je huidige fans zwart :+ .

Edit: Misschien even vermelden welke behuizing je dus hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 12-12-2011 15:58 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Yate Loon D12SM-12C en D12SL-12C zijn nog een optie (zijn 20mm dik). (en dat met simpel [google=120mm fan thin])

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• mouzetc
D4NG3R schreef op maandag 12 december 2011 @ 15:57:
Mag ik vragen waarom je zo specifiek kijkt naar het uiterlijk van de fans? Ik neem aan dat je deze toch niet kan zien..

Anders zou ik zeggen: Spuit je huidige fans zwart :+ .

Edit: Misschien even vermelden welke behuizing je dus hebt.
Ik vraag er natuurlijk niet zomaar om ;) Het gaat om een Fractal Design Define R3 waarvan de side-panel binnenkort wordt voorzien van een grote window. Mijn Fractal fans zijn 25mm, kan ze wel zwart spuiten, maar daar los ik nog steeds niet veel mee op.
Wiethoofd schreef op maandag 12 december 2011 @ 16:02:
Yate Loon D12SM-12C en D12SL-12C zijn nog een optie (zijn 20mm dik). (en dat met simpel [google=120mm fan thin])
Dit bedoelde ik ook mijn mijn start-post. Als ik deze in de PW zoek, krijg allemaal andere fans (ander type + kleur). Zie ook: pricewatch unsorted: Yate Loon 120mm Case Fan D12SL-12 - Ventilatoreenheid - 120 mm
De D12SL-12C word helemaal niet gevonden.

Je doet het nu af dat ik geen onderzoek heb gedaan, but I did..

Signature

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:35

D4NG3R

kiwi

:)

Vanwaar moeten er op het sidepanel zonodig (dunne) fans? Deze voegen meestal weinig tot niks toe :') . Zeker als je er een tower cooler in wilt zetten heb je er weinig aan om de luchtstroom naar beneden te drukken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• mouzetc
D4NG3R schreef op maandag 12 december 2011 @ 16:28:
Vanwaar moeten er op het sidepanel zonodig (dunne) fans? Deze voegen meestal weinig tot niks toe :') . Zeker als je er een tower cooler in wilt zetten heb je er weinig aan om de luchtstroom naar beneden te drukken.
Nee, dat ik zeg ik niet ;) Er komt een window in, dus je kunt naar binnen kijken. Binnen word het all-black. Fans moeten dus ook helemaal zwart zijn. Daarnaast nemen 3 fans nu voor een halve centimeter zicht weg van wat ik belangrijk vind.
Deze voegen meestal weinig tot niks toe :')
Lees TS.

[ Voor 6% gewijzigd door mouzetc op 12-12-2011 16:30 ]

Signature

• mouzetc
http://www.highflow.nl/fa...sl-12c-black-1350rpm.html
Toch kunnen vinden :}

Als iemand nog info heeft over 15mm fans, zeer welkom.

Signature

• L702
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-01 12:02

L702

Eric #99

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

ik zie niet waarom je het oerlelijk vind dat de scythe 15 vleugels heeft.
als het rondraait zie je toch alleen maar een zwarte waas.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-01 20:28
http://www.highflow.nl/fa...-1600rpm-sy1212sl12m.html

12mm dik !

EDIT: Ho sorry, deze vond je niet zo mooi

[ Voor 16% gewijzigd door iamzero456 op 12-12-2011 18:53 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Volgens mij hebben die Scythes met het extra aantal fanblades juist een betere luchtverplaatsting op die 12mm dikte dan een andere fan op dezelfde snelheid van 20mm dik met 9 bladen. Of juist dezelfde luchtverplaatsing op lager aantal toeren en daarmee automatisch stiller.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Fordox

Fordox

00101010

Wiethoofd schreef op maandag 12 december 2011 @ 19:00:
Volgens mij hebben die Scythes met het extra aantal fanblades juist een betere luchtverplaatsting op die 12mm dikte dan een andere fan op dezelfde snelheid van 20mm dik met 9 bladen. Of juist dezelfde luchtverplaatsing op lager aantal toeren en daarmee automatisch stiller.
dat eerste heb je inderdaad goed ;)
hoe dunner je fan, hoe minder lucht hij schept. een dunne fan word ook automatisch stiller om die reden.
door lekker veel blades erin te gooien, schept hij meer lucht, maar is hij ook luider. prestaties zijn bijna gelijk aan een 'normale' 12cm fan.
de normale dikte 12cm fans hebben ook meer bladen op lagere rpm. als je ze op normale rpm zou zetten, maken ze meer lawaai maar blazen ze ideaal ;)

• mouzetc
Thanks! Een mooie optie. Nog even kijken of ik ergens de juiste schroefjes kan vinden.
Fordox schreef op maandag 12 december 2011 @ 18:43:
ik zie niet waarom je het oerlelijk vind dat de scythe 15 vleugels heeft.
als het rondraait zie je toch alleen maar een zwarte waas.
Ha, een kwestie van smaak he ;) Net als met auto-velgen. Ook als ze stilstaan moeten ze er goed uit zien.

Signature

• Fordox

Fordox

00101010

juist ik zie mijn fanbladen niet in mijn zijpaneel ookal staan ze stil :P (ookal zijn ze doorzichtig met witte leds)

• mouzetc
Fordox schreef op maandag 12 december 2011 @ 20:21:
juist ik zie mijn fanbladen niet in mijn zijpaneel ookal staan ze stil :P (ookal zijn ze doorzichtig met witte leds)
Bij mij zie je zeer 1 aan de achterkant van de kast, de bovenkant 2 en 1 aan de onderkant ;)

Signature

• Fordox

Fordox

00101010

ik heb er allemaal zwarte fangrills voor dus dat het opvalt is het ook niet.
persoonlijk gezien vind ik die scythes wel mooier dan een standaard 7 vleugel fan

• L702
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-01 12:02

L702

Eric #99

Smaak, hè?

Over het algemeen:
Hoe groter het volume van de fan hoe meer lucht deze verplaatst per omwenteling.
Hoe hoger de toeren, hoe meer geluid deze gaat maken vanwege het snijden van de lucht.

Men zou kunnen kijken naar de specificaties:
Yate Loon D12SL-12C: 41 cfm @ 23 db(A) (1350 rpm)
Scythe Slip Stream Slim: 38 cfm @ 29 db(A) (1600 rpm)

Nu weten we dat deze gegevens met een korrel zout genomen moeten worden want hoe zijn deze gemeten, met wat voor apparatuur, met welke afstand, wat is de fout etc. etc. De enige manier om het zeker te weten is door het zelf te testen en te ervaren. Maar het klopt wel over het algemeen wel. Scythe fan heeft wel meer blades, maar veel minder oppervlak per blade. Waarbij er dus relatief gezien meer in de lucht wordt gesneden dan dat er lucht wordt verplaatst.

Als dunne fans stiller zijn bij de zelfde prestaties, waarom gebruiken we dan niet altijd zo dun mogelijke fans? :P (We hebben natuurlijk ook nog de statische druk die er toe doet.)

Correct me if I'm wrong.

• Fordox

Fordox

00101010

Dunne fans zijn denk ik duurder en moeilijker te produceren. En de gegevens kunnen kloppen, maar de db's kunnen vaak inderdaad wel verschillen

Pagina: 1