Tethering in Spanje --> bepaalde poorten geblokkeerd

Pagina: 1
Acties:

• Dr. Prozac
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-12-2024
In Spanje kan ik met mijn laptop het internet op d.m.v. tethering vanaf mijn Android-telefoon.

Afgelopen zomer werkte het de eerste dagen goed. Maar daarna werden browsen en e-mailen (en waarschijnlijk ook andere activiteiten) geblokkeerd, d.w.z. vlak na het online gaan van de telefoon kan ik browsen en e-mailen voor ongeveer 10 seconden, daarna is het geblokkeerd.

Wanneer het geblokkeerd is, kan ik vanaf mijn telefoon natuurlijk ook niet browsen via de HTTP-poort, maar met Opera-Mini, die een andere poort gebruikt, kan ik gewoon blijven browsen.

Als leek heb ik het vermoeden dat de poorten werden geblokkeerd omdat de provider weet dat ik via een computer het internet gebruik. Vaak gebruikte poorten werden dan geblokkeerd. Had ik nooit mijn laptop gebruikt en dus alleen maar met mijn telefoon geinternet, dan werd waarschijnlijk niets geblokkeerd, ook niet de HTTP, POP3 en SMTP poorten.

Hoe weet de provider dat ik een laptop gebruik en kan ik mijn laptop laten lijken op een telefoon?

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-02 21:25

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Ik betwijfel een beetje of deze blokkade echt naar aanleiding van het tetheren is. De techniek waarmee tethering opgespoord kan worden - DPI - is recent in het nieuws geweest en vrij omstreden. Ik verwacht persoonlijk niet dat dit nu dus nog toegepast wordt. Als je echter bij Vodafone zit verandert dat de zaak: zij bleken actief o.a. tetheraars te blokkeren.

Kan het niet zijn dat je internet om een andere reden is geblokkeerd, bijvoorbeeld omdat je de Europese roaminglimiet van € 50 bereikt hebt?

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• Dr. Prozac
jhogervorst schreef op maandag 12 december 2011 @ 17:59:
Kan het niet zijn dat je internet om een andere reden is geblokkeerd, bijvoorbeeld omdat je de Europese roaminglimiet van € 50 bereikt hebt?
Daar dacht ik eerst ook aan.
Maar het klopt niet, want ik had meer dan een week gewoon kunnen browsen met Opera-Mini. Opera-Mini gaat het internet op via een bepaalde server (waarschijnlijk niet op poort 80). Opera-Mobile en de standaard browser van Android konden het internet niet op.

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Dr. Prozac schreef op maandag 12 december 2011 @ 20:23:
[...]

Daar dacht ik eerst ook aan.
Maar het klopt niet, want ik had meer dan een week gewoon kunnen browsen met Opera-Mini. Opera-Mini gaat het internet op via een bepaalde server (waarschijnlijk niet op poort 80). Opera-Mobile en de standaard browser van Android konden het internet niet op.
Oké, vreemd.

Met Firebind kan je scannen welke uitgaande poorten geopend zijn. Er is ook een Android-app, misschien is dat wat voor jou. Probeer daarmee eens te kijken of alles dichtgegooid is, of dat enkel bepaalde poorten gesloten zijn? (Ken het programma verder niet, maar de wijze Google stuurde mij er naartoe.)

Als er nog poorten open zijn zou je een VPN-verbinding op kunnen zetten om zo alsnog je internetverbinding te kunnen gebruiken.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• Dr. Prozac
jhogervorst schreef op maandag 12 december 2011 @ 20:45:
Als er nog poorten open zijn zou je een VPN-verbinding op kunnen zetten om zo alsnog je internetverbinding te kunnen gebruiken.
Ik ga me wat inlezen over VPN-verbindingen. Maar zonder kennis over VPN-verbindingen, lijkt het er op dat ik mijn computer thuis aan moet laten staan zodat ik vanaf Spanje een VPN-verbinding kan opbouwen naar mijn computer thuis en van daar het internet op kan. Dit lijkt me voor mijn behoeftes een beetje te veel werk.

Waar ik aan zit te denken is:
- Internetten via een openbare proxy-server die gebruik maakt van een afwijkende poortnummer (standaard poortnummers zijn misschien geblokkeerd);
- Veranderen van de User-Agent van de browser (zodat de provider denkt dat de activiteiten komen vanaf een telefoon).

Ik weet niet of dit voldoende is, want ik weet nog steeds niet hoe de provider weet dat ik zit te internetten vanaf een laptop. Kijken ze bijv. naar de User-Agent van de browser en e-mail client? Internetten met een telefoon mag gewoon, maar met een laptop via de telefoon (tethering) wordt geblokkeerd.

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Een proxy en een VPN lijken qua werking wel op elkaar, met als verschil dat een proxy vooral bedoeld is voor wegverkeer en een VPN voor alle soorten verkeer. Voordeel is dus dat al je activiteiten op je computer kunt voortzetten en dat alle gegenereerde verkeer versleuteld over de VPN-verbinding gaat. Je provider ziet dus enkel dát je iets doet, maar niet wát. Het is niet nodig om je eigen pc hiervoor aan te laten staan, je kunt ook gebruikmaken van de diensten van een (betaalde) VPN-provider zoals VPNywhere.

Hoe jouw provider je activiteiten gedetecteerd heeft durf ik niet zeker te zeggen. Het zou inderdaad door je User-Agent kunnen komen. Verder kunnen ze natuurlijk ook kijken naar andere dingen, zoals de soorten verbindingen. Denk aan iets als Windows Update of een virusscanner die verbinding maken: dit zal natuurlijk nooit van jouw Android-telefoon zijn.

Natuurlijk kan de provider ook doorhebben dat jij een VPN-verbinding gebruikt. Ik weet niet hoe ze hiermee omgaan, maar dit wordt ook zeker 'legaal' op smartphones gebruikt, bijvoorbeeld om medewerkers van een bedrijf te laten inloggen op een bedrijfsnetwerk. Maar ja, mocht je weer blokkades krijgen na het gebruik van een VPN, dan is het duidelijk dat ze dat ook niet op prijs stellen ;)

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Waar halen ze eigenlijk het recht vandaan om tethering te blokkeren? Ik heb toch gewoon betaald voor mijn data-abbonnement? Als ik het een beetje binnen de perken hou met mijn bandbreedtegebruik zou ik niet weten wat het probleem precies is.

Vicariously I live while the whole world dies

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Vicarious schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 16:41:
Waar halen ze eigenlijk het recht vandaan om tethering te blokkeren? Ik heb toch gewoon betaald voor mijn data-abbonnement? Als ik het een beetje binnen de perken hou met mijn bandbreedtegebruik zou ik niet weten wat het probleem precies is.
Daar is kortgeleden inderdaad heel veel ophef over geweest. Zie het artikel dat ik eerder noemde voor iets meer informatie of zoek op DPI als je nog meer wilt weten.

• Dr. Prozac
Voor de duidelijkheid, ik heb het hier dus over tethering in Spanje met een NL-abonnement.
Volgens T-Mobile, waar ik een abo heb, is het aan de roaming provider in Spanje (ik geloof dat dat Movistar was) hoe ze omgaan met mijn internet/tethering activiteiten.
Pagina: 1