Geluid gaat over SPDIF Out

Pagina: 1
Acties:

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:33
Beste Tweakers,

Naar aanleiding van een probleem wat ik nu al meerdere male heb mee gemaakt wil ik toch wat opheldering waarom dit probleem zich nu zo vaak blijft herhalen. Ik heb meerdere keren mijn systeem de afgelopen 2 jaar geherinstalleerd omdat ik het probleem maar niet kan achterhalen en het elke keer maar plotseling naar voren komt.

Het probleem is als volgt, ik ben in het bezit van een Creative SB X-Fi geluidskaart die na korte tijd besluit zijn SPDIF te activeren zodat alle applicaties over de zeik gaan en SPDIF gaan gebruiken met als resultaat dat:

Teamspeak geen input en output meer kan vinden.
Firefox geen geluid meer afspeelt.
Games wel geluid hebben maar er soms spontaan mee stoppen.
En WinAMP en Windows Media Players vermelden dat mijn geluidsbestanden niet af te spelen zijn.

Eerst dacht ik, dat de SPDIF Out uit schakelen het probleem wel zou verhelpen en de programma's weer over analoog zouden gaan omdat ze niks anders meer te kiezen hebben. Maar schijn bedriegt, applicaties blijven gewoon de digitale audio kanaal selecteren en spelen vrolijk hun geluiden daar mee af. Het probleem is, ik gebruik analoog en ben ook niet van plan dit anders te gaan doen.

Ik heb op internet gezocht wat het probleem nu kan wezen, maar het enige wat ik tegen kom is dat de Creative drivers /ruk/ zijn en dat de Customer Support niks voor stelt. Een duidelijk antwoord is uit eindelijk niet te vinden.

Ik heb geprobeerd de drivers opnieuw te installeren maar dit heeft uit eindelijk ook niks opgeleverd dan alleen maar meer troep te krijgen van die auto-updater. Ik hoop dat iemand mij misschien wat opheldering kan geven aangezien dit echt een rot probleem is en ik er zelf niet uit kom.

Overigens is de onboard soundcard uitgeschakeld (BIOS).
Mijn OS is overigens Windows 7 x64.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En als je nu aangeeft dat ze die analoge output moeten gebruiken? Dus bij de playback options analoge audio als default instellen?

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:33
TERW_DAN schreef op maandag 12 december 2011 @ 16:24:
En als je nu aangeeft dat ze die analoge output moeten gebruiken? Dus bij de playback options analoge audio als default instellen?
Dat staat ie op dit moment, maar ze blijken een soort eigen pad te bewandelen.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik ben zelf ook lange tijd Creative gebruiker geweest maar je hebt 2 plaatsen waar je je uitgangssignaal kan instellen namelijk binnen Windows zelf, luidsprekertje met rechtermuis en dan afspeelapparaten kiezen. Aangenomen dat je hier dan voor luidsprekers gekozen hebt als standaard afspeelapparaat en dan niet voor Spdif uit maar dat spreekt wel voor zich.

Daarbij heb je nog het eigen instellingsmenu van Creative waarbij ik je aan raad om hem standaard op Entertainment modus te laten staan. Je weet neem ik aan dat je 3 modussen hebt waaronder dan Entertainment modus, Game modus en Audiocreate modus. In deze menu's kan je ook nog eens rond spitten qua instellingen.

Verder misschien een tip voor als je t.z.t. nog eens een andere X-Fi kaart wilt aanschaffen met betere drivers namelijk de Auzentech Forte is best wel een aarader. Dit merk is gebaseerd op de X-Fi audiochip maar heeft er eigen hardware omheen gezet en ook de software aangepast en stabieler gemaakt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak, vragen die elders op GoT besproken worden horen daar thuis.

Deze vraag gaat over geluid bij een geluidskaart die zelfs HiFi-pretenties heeft, prima materie dus voor Audio & HiFi

Move OH -> AH

Oslik blyat! Oslik!