Zakelijk glasvezel, nieuwe router

Pagina: 1
Acties:

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Bedrijf met ~20 medewerkers draait nu op een ISDN verbinding en wilt overstappen naar KPN glasvezel. Abonnement is al afgenomen (20/20) en nu moet de hele meuk overgezet worden. Er moet een nieuwe router komen (draait nu een consumenten TP-Link) die ook de mogelijkheid ondersteund de oude ISDN verbinding te gebruiken voor VOIP en als backup lijn. Dat betekent dus twee WAN aansluitingen en VLAN ondersteuning.
Als ik het goed begrepen heb is er nu door KPN een switch geleverd die glasvezel omzet naar ethernet. In onze situatie is dit de LightningEdge 310. Hier kan dan in principe elke willekeurige router aan gehangen worden?

Nu leek mij de pricewatch: DrayTek Vigor 2920 hiervoor wel geschikt. Echter volgens de KPN documentatie moet ik toch kijken naar Cisco 28xx of 38xx serie als ik snelheden boven de 60Mbit wilde halen. Is dit werkelijk nodig? Aangezien die dingen toch al duizend euro kosten.
Opzich is die 1000 euro geen probleem, als het nodig is wordt dat gewoon uitgegeven. Echter is het onzin om 1000 euro uit te geven als een router van 200 euro ook zal voldoen, dat geld kan dan beter geïnvesteerd worden.

Vandaar dat ik hier om wat advies vraag, wat is nu in de praktijk noodzakelijk voor deze situatie?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:14
Mij lijkt die Draytek ook geschikt. Die KPN documentatie moet je in dat opzicht maar negeren want een dergelijke Cisco router is nogal overkill voor zo'n verbinding en 20 gebruikers. Zeker gezien het feit dat er voorheen blijkbaar met een ISDN verbinding gewerkt kon worden.

Deze review laat bijvoorbeeld al keurige WAN <-->LAN throughput snelheden zien.

EDIT: Ik kan zo snel niks vinden over failover via ISDN dus daar moet je je even in verdiepen en anders even kijken naar de 2930. Wat is trouwens de gedachte achter het gebruiken van ISDN voor VOIP?

[ Voor 17% gewijzigd door The Realone op 12-12-2011 15:25 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
De gedachte er achter is dat er met regelmaat grote bestanden geupload en gedownload worden via het internet, door ISDN voor VOIP te gebruiken zal de kwaliteit van VOIP niet achteruit gaan bij intensief verkeer.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:14
Daar hebben ze dan ook QoS voor uitgevonden waar die Draytek gewoon ondersteuning voor heeft.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-02 15:21
Zijn routers van Astaro misschien niet iets: http://www.astaro.com/ ?

Kun je krijgen als software en hardware appliance.

[ Voor 28% gewijzigd door Keiichi op 12-12-2011 15:57 ]

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De lightningedge is je cpe, daar heb je verder niet zoveel mee te maken. Je krijgt er alleen een ethernetverbinding uit.

Je hebt voor een 20mbps verbinding geen router van 1000 euro nodig. Wel moet het ding PPPoE ondersteunen. Je kunt er een kopen van KPN met goede config, of volgens mij ook leasen.

Ik heb op kantoor zo'n verbinding maar dan 50mbps met een Cisco 1811.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 12-12-2011 17:42 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Dus een PPPoE router zoals de Draytek of de Cisco 1811. QoS kan ingezet worden om VoIP van goede kwaliteit te houden, dat is mooi. Echter als de ISDN er alsnog als backup lijn ligt is het dan niet handiger om die ISDN als VoIP lijn te gebruiken? Hij ligt er toch 99% van de tijd niks te doen.

Je kan idd van KPN eentje nemen maar de baas heeft dit niet gedaan omdat hij er niet van houd door een leverancier uitgekozen hardware aan te moeten schaffen. In dit geval juist wel handig maar vooruit :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mwah, KPN zegt in deze gewoon: 'dit is een configuratie die wij ondersteunen'. Dat kan erg nuttig zijn want als er dan iets is, kunnen ze je beter helpen.

Je moet wel even opletten dat je geen vergelijking maakt tussen KPN de consumentenleverancier met z'n experiaboxen en KPN Zakelijk Glas. Die Cisco 1811 is voorzien van een standaard KPN-config (zodat 'ie plug-and-play werkt) en een standaard Cisco IOS zonder speciale toevoegingen ofzo.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ja daar ben ik het mee eens, ik zou gewoon de Cisco die aangeraden werd erbij genomen hebben. Echter het is al besteld dus ach. Dan achteraf zo'n router kopen :)

Ik zie dat je voor de Cisco 1811 al redelijk wat kwijt bent (500 euro) en voor de Cisco 1921 is het vergelijkbaar. Zijn deze aan te raden boven de Draytek waarvoor je 200 euro kwijt bent?

[ Voor 37% gewijzigd door Tsurany op 12-12-2011 17:52 ]

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-02 21:56
Je moet nog rekening houden of de Draytek ICIP ondersteunt, zodat je publieke IP adres van KPN krijgt. Ik heb die configuratie scripts van Cisco 1811 gekeken bij een klant. Daar krijgt je x aantal publieke IP adres uit een DHCP pool. Maar helaas heeft de Cisco 1811 geen ISDN interface, de Cisco 1812 heeft dat wel.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

IPCP dan wel. Is op zich redelijk standaard in PPP-ondersteunende routers, maar op zich goed om erop te letten ja.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Maar in principe is ISDN interface niet nodig aangezien we daar nog het modem voor hebben toch? Dan is het een kwestie van dat modem aansluiten op de tweede WAN interface?
De Cisco 1800 serie lijkt niet meer verkrijgbaar en de Cisco 1900 serie heeft een levertijd van ruim twee weken.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Wij gebruiken ook de Lightningedge (Daarvoor de OM1400). Bij ons hangen er Cisco 1841's achter. Deze zijn ook door KPN geleverd en zijn gewoon onderdeel van het Abonnement. Wij hebben overigens 2 Lightningedge kasten en meerdere Cisco's, maar dat maakt niet uit.

Ik zou eens bij KPN navragen wat de mogelijkheden zijn.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik vraag me af of KPN voor vrijdag kan leren, plan is van het weekend over te stappen mits dat haalbaar is. In ieder geval alles aansluiten en testen.

Wellicht de Cisco 891 als alternatief? Hoewel die Draytek mij ook prima lijkt werken, via de webinterface zie ik duidelijk de instellingen voor PPPoE en IPCP waarbij je handmatig een IP adres kan opgeven.

[ Voor 63% gewijzigd door Tsurany op 14-12-2011 14:10 ]

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-02 21:56
Als ik het handleiding van Draytek 2920 mag geloven ondersteunen ze IPCP. Dus het is een mogelijk om die Draytek te kiezen.

Elke genoemde Cisco router is geschikt voor KPN zakelijk. Alleen moet je wel de juiste configuratie hebben van de router. Kpn kan je hierbij wel helpen of anders heb ik nog een voorbeeld configuratie.

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:33
Ikzelf heb meerdere drayteks in gebruik bij klanten met jouw config.
Werkt prima, snelheden zijn ook goed, dus mag geen enkel probleem opleveren.
Pagina: 1