Toon posts:

[App Store] nut van het plaatsen van reviews

Pagina: 1
Acties:

• AlbertTCB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-05 19:28
Voor zowel de Mac App Store als de iOS App Store bestaat de mogelijkheid om ratings en een review te plaatsen. Veel apps (vooral op iOS) vragen veelvuldig om dit vooral ook te doen.

Als je nu de Nederlandse App Store bezoekt, dan zie je zowel de rating (huidige versie/alle versies) en reviews.

De reviews zijn veelal in het Nederlands, maar ook vaak in het Engels geschreven. Ik neem aan dat de Engelstalige (in de Nederlandse App Store) wel gewoon geschreven zijn door Nederlanders?

Heeft het dus zin om een review te schrijven in het Engels? Met andere woorden: als je in het Nederlands schrijft dat deze alleen in de Nederlandse App Store leesbaar is, maar als je in het Engels schrijft, dat deze ook in de Engelstalige App Stores geplaatst worden?

En de ratings? Zijn deze ook alleen gebaseerd op wat de Nederlandse gebruikers hebben ingevoerd, of is dit wel het totaal van internationale waarderingen?

Als buitenlandse developer kies je zelf in welke App Stores je gevonden wilt worden? Op welke wijze krijgt de buitenlandse developer dan door welke reviews/problemen gepost zijn in de diverse buitenlandse App Stores? Sommige developers vragen namelijk om problemen vooral te plaatsen in de reviews zodat zij deze dan door krijgen. Er op reageren kan dan vervolgens niet.

I'm just taking care of business

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-06 22:55
Goed dat je dit aankaart. Ik vind het ook jammer dat je vaak kan zien dat er best veel reacties zijn (aantal) maar dat je die niet werkelijk kan lezen.
Ook worden er geregeld weer reacties weggehaald, waardoor de daaropvolgende reviews (die een reactie op de voorgaande review bevatten) niet meer helemaal begrijpelijk is als je die vorige gemist hebt.

• TUX2K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 10:22
Laat ik zeggen dat , het als ontwikkelaar, erg prettig is om feedback te krijgen op de app. Soms is de ontwikkelaar Engelstalig dus is een reactie in het engels handig.

Maar omdat je als ontwikkelaar niet kan reageren op de reviews lijkt het er op dat de reviews inderdaad meer bedoeld zijn voor gebruikers.

Ik zou in de Nederlandse store gewoon nederlandse reviews plaatsen, omdat de meeste gebuikers ook nederlanders zijn.

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-06 21:29

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Als ontwikkelaar van iOS-applicaties zal ik je vragen zoveel mogelijk proberen te beantwoorden.

Ontwikkelaars kunnen kiezen in welke landen/Stores een applicatie wordt aangeboden. In principe wil je natuurlijk een zo groot mogelijke afzetmarkt, dus kies je voor alle landen. Als dat niet mogelijk/nuttig is i.v.m. rechten/content, dan maak je natuurlijk een specifiekere keuze.

Waarderingen en reviews zijn per land gescheiden. Alle sterretjes en reviews die jij ziet, zijn dus door Nederlanders ingediend.

Apple biedt geen mogelijkheden aan ontwikkelaars om reviews te bekijken of erop te reageren. Er zijn echter applicaties van derde partijen beschikbaar waarmee ontwikkelaars eenvoudig alle reviews uit alle landen kunnen opzoeken. Het kan dus best zo zijn dat je review door de ontwikkelaar gelezen wordt. Als je in je review dus iets beschrijft wat door de ontwikkelaar verbeterd zou moeten worden, kan het slim zijn om de review (ook) in het Engels te schrijven. Mocht je echter een dringend/specifiek probleem hebben, dan is een rechtstreeks mailtje aan de ontwikkelaar handiger. Zo kan hij bijvoorbeeld ook reageren en om meer informatie vragen.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• AlbertTCB
Bijzonder bedankt voor de uitleg van iOS developers. Dus wanneer een review in het engels wordt geplaatst in de Nederlandse (Mac of iOS) App Store, dan wordt deze níet automatisch herkend als engels en dus ook doorgeplaatst naar de Engelstalige App Stores?

Dat zou bijzonder jammer zijn. De platform van je review is dus (als Nederlander) erg klein en het is dus bijna nutteloos om het in het Engels te doen. Echt het enige nut zou zijn dat de ontwikkelaar de review begrijpt. Maar om dit te kunnen doen, moet hij/zij dus wel extra moeite doen om deze reviews (uit andere dan de App Store uit zijn eigen land) te lezen met behulp van 3rd party apps?

Apple zou hier wel wat duidelijk over mogen zijn. Ik denk dat weinig mensen die momenteel in het Engels reviewen zich bewust zijn dat alleen klanten in de Nederlandse App Store de reviews kunnen lezen.

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

mr. TCB schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 14:16:
Dus wanneer een review in het engels wordt geplaatst in de Nederlandse (Mac of iOS) App Store, dan wordt deze níet automatisch herkend als engels en dus ook doorgeplaatst naar de Engelstalige App Stores?
Klopt helemaal.
De platform van je review is dus (als Nederlander) erg klein en het is dus bijna nutteloos om het in het Engels te doen. Echt het enige nut zou zijn dat de ontwikkelaar de review begrijpt. Maar om dit te kunnen doen, moet hij/zij dus wel extra moeite doen om deze reviews (uit andere dan de App Store uit zijn eigen land) te lezen met behulp van 3rd party apps?
Ook helemaal correct. Je kunt er vanuit gaan dat het grootste deel van de reviews dus nooit gelezen zal worden door de ontwikkelaar.

Nogmaals: neem bij serieuze problemen/opmerkingen dus altijd direct contact op met de ontwikkelaar. In de App Store is vaak een knop naar de (ondersteuningen)website van de ontwikkelaar.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• Anoniem: 146100
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ratings voor games slaan helemaal nergens meer op. Bij veel games heb je tegenwoordig een 'money-systeem' en krijg je bv 100 punten als je een 5 sterren review geeft. Te triest voor woorden, afschaffen dit soort apps.

• Hoteldebotel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 13:00
Heb dit mij al altijd afgevraagd, interessant leesvoer.

Ik snap trouwens ook niet hoe de 'top 25' is opgebouwd.
Er staan vaak genoeg apps in met een zeer lage score.

Anoniem: 308200

Hoteldebotel schreef op donderdag 15 december 2011 @ 16:26:
Heb dit mij al altijd afgevraagd, interessant leesvoer.

Ik snap trouwens ook niet hoe de 'top 25' is opgebouwd.
Er staan vaak genoeg apps in met een zeer lage score.
Zover ik weet heeft de Top 25 alleen te maken met het aantal downloads per tijdsduur, en niet met de waardering van andere gebruikers.

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 22:37
Het is voor de ontwikkelaar zelf prettig om response terug te krijgen op z'n App zodat hij hem kan verbeteren.
En tevens is het ook handig voor mensen die deze App ook willen.
Als ik bijvoorbeeld een App koop van een paar euro kijk ik eerst naar de ratings en de reviews. Zodat ik niet zomaar een beetje geld ga lopen rondstrooien.

Ik denk dat dit het nut is ;)

Top25 heeft inderdaad te maken met aantal downloads en niet met de ratings.

[Voor 9% gewijzigd door Servertje op 16-12-2011 08:36]

• AlbertTCB
Als je dus (bijv) de ratings en reviews wilt zien uit de amerikaanse App Store, dan kan je dat alleen online doen op Apple's iTunes site (zoals bijv. http://itunes.apple.com/u...r-ipad/id380335244?mt=8). Dit geeft alleen een beperkt aantal reviews.

Ik begrijp dat Apple onduidelijk is over het precieze aantal downloads, de wijze waarop 'populair', 'aanbevolen' en de zoekresultaten in de AppStore werken, maar een stukje meer informatie over de ratings/reviews zou niet onwelkom zijn. Een klein balkje met 'de reviews en ratings zijn gebaseerd op de Nederlandse AppStore' zou volstaan.

• Hican
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2022

Hican

hican.net

Servertje schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 08:35:
Het is voor de ontwikkelaar zelf prettig om response terug te krijgen op z'n App zodat hij hem kan verbeteren.
En tevens is het ook handig voor mensen die deze App ook willen.
Als ik bijvoorbeeld een App koop van een paar euro kijk ik eerst naar de ratings en de reviews. Zodat ik niet zomaar een beetje geld ga lopen rondstrooien.

Ik denk dat dit het nut is ;)

Top25 heeft inderdaad te maken met aantal downloads en niet met de ratings.
Kan je overigens ook ergens het aantal downloads van een app zien? Of zijn dat soort 'statistieken' alleen voor de developer toegankelijk? Af en toe ben ik namelijk erg benieuwd hoe vaak een app is gedownload.

(of heb ik gewoon zitten slapen en niet goed gekeken? :z )

Hican.net | IT Blog about all that is interesting.

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Hican schreef op maandag 19 december 2011 @ 14:32:
[...]

Kan je overigens ook ergens het aantal downloads van een app zien? Of zijn dat soort 'statistieken' alleen voor de developer toegankelijk? Af en toe ben ik namelijk erg benieuwd hoe vaak een app is gedownload.

(of heb ik gewoon zitten slapen en niet goed gekeken? :z )
Nope, enkel voor ontwikkelaars in te zien.

• fguchelaar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-05 10:57
jhogervorst schreef op maandag 12 december 2011 @ 17:22:
Apple biedt geen mogelijkheden aan ontwikkelaars om reviews te bekijken of erop te reageren.
Niet helemaal correct. Via iTunes Connect kun je wel per land/App Store de reviews opvragen van (ik dacht alleen) de huidige versie van je eigen Apps. Alleen bekijken dus. Dit werkt echter zo quirky dat je inderdaad bijna kan zeggen dat Apple die mogelijkheid niet biedt.

Zelf gebruik ik overigens AppAnnie voor deze informatie.

.Box | Zet de Klok

• Hican
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2022

Hican

hican.net

jhogervorst schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:24:
[...]

Nope, enkel voor ontwikkelaars in te zien.
Ok. Mag je, als ontwikkelaar, deze info dan wel verspreiden? Als jij bijvoorbeeld 100.000 downloads heb, mag je daar dan trots over praten op bijvoorbeeld je website? Of is dat verboden / moet dat in overleg met Apple (aangezien deze gegevens normaal gesproken verborgen zijn)?

Hican.net | IT Blog about all that is interesting.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee