Batterijlease van electrische auto! Waarom?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HD-readonly
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-12-2019
Ik las op internet dat je batterijen moet leasen als je een Renault Kangoo Z.E. koopt.
Nu is electrische rijden een nieuw fenomeen, maar dit had ik ook weer niet verwacht.

Heeft iemand enig idee wat daar de reden van is en geld dit voor iedere electrische auto of alleen dit merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-09 11:27
Dat is afhankelijk van het merk.. En ik vermoed dat het te maken heeft met recyclen en de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:00

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Die accu's gaan niet zo lang mee geloof ik. 3 Tot 5 jaar als ik mij niet vergis. Dan is het wel weer een logische regeling.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 15:04

DinX

Motormuis

Op het vorige autosalon in Brussel werd er meer uitgelegd door Renault.

Ze willen de komende jaren een systeem van oplaadpunten uitrollen. Je zou hierbij je auto niet aan de lader moeten hangen, maar ze zouden gewoon de batterijen wisselen. Je betaalt dan 70 of 80 euro per maand om de batterijen te leasen en dat is dan meteen je enige kost. Zou ik van Limburg naar de zee rijden kan ik dus onderweg gewoon even stoppen bij zo'n herlaadpunt, de batterij binnen enkele minuten wisselen en weer verder rijden, zonder verdere kost.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HD-readonly
tis ook altijd wat met die batterijen. Altijd zijn ze slap en raken snel uitgeput door herhaaldelijk gebruik.

Grrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 07:58
nou leuk, heb je een nieuwe accu, wordt deze omgeruild met een oudere of rot accu van imand anders
leuk bedacht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:18
Ze zullen hem vast wel checken op 'gezondheid', en anders vraag je toch gewoon om weer een andere? Niet al te letterlijk nemen :P En besides, dat maakt toch niet uit als het het systeem van verwisselpunten zou zijn zoals DinX beschrijft. Dan maakt het helemaal niet uit want je krijgt toch als ze leeg zijn een andere.

[ Voor 42% gewijzigd door maarud op 12-12-2011 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

soheilmd schreef op maandag 12 december 2011 @ 12:53:
nou leuk, heb je een nieuwe accu, wordt deze omgeruild met een oudere of rot accu van imand anders
leuk bedacht..
Dat is net het handige van het systeem. De batterijen worden gelijk gecontroleerd. Wanneer ze niet meer voldoen worden ze uit roulatie gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

leuk bedacht..
Dat maakt niet uit lijkt me. Als je hem leased is dat niet jouw eigendom (en dus ook niet jouw probleem), maar dat van de lease-maatschappij. Dan mogen zij het dus uit gaan zoeken.

En daarom zullen ze dat heus wel controleren. Is immers ook in hun eigen belang, want minder onkosten, minder moeite en dus tevredener gebruikers.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 11:47
leuk bedacht..
Met deze oplossing 'heb' je natuurlijk helemaal niets, maar 'gebruik' je alleen een ter beschikking gestelde accu. En het is best een goede regeling: je hoeft als consument niet het volledige risico van het kopen van een accu-pack te dragen. En ze zullen de levensvatbaarheid van de accu's bij de oplaadpunten best wel controleren hoor. Zeker als deze oplaadpunten (of inwisselpunten) merkgebonden zijn, zoals van Renault.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 11:47
Goh, wat is iedereen het heerlijk met elkaar eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Vanaf 1:30 :)

Met dat systeem van Renault kan je dus kiezen. Voor het dagdagelijks gebruik (woon-werk enzo) kan je gewoon opladen via de stekker thuis of op het werk (tot 80% laden gaat enorm snel). Moet je een keer wat verder dan kan je gewoon batterijen wisselen onderweg :)

[ Voor 78% gewijzigd door DinX op 12-12-2011 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HD-readonly
goldcard schreef op maandag 12 december 2011 @ 12:56:
[...]

Met deze oplossing 'heb' je natuurlijk helemaal niets, maar 'gebruik' je alleen een ter beschikking gestelde accu. En het is best een goede regeling: je hoeft als consument niet het volledige risico van het kopen van een accu-pack te dragen. En ze zullen de levensvatbaarheid van de accu's bij de oplaadpunten best wel controleren hoor. Zeker als deze oplaadpunten (of inwisselpunten) merkgebonden zijn, zoals van Renault.
Zijn de batterijen overigens universeel compatible, dwz dat elke batterij direct in ieder merk auto past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:23

BM

Moderator Spielerij
HD-readonly schreef op maandag 12 december 2011 @ 13:01:
[...]

Zijn de batterijen overigens universeel compatible, dwz dat elke batterij direct in ieder merk auto past?
Zou leuk zijn als dat het geval gaat zijn, maar lijkt me schier onmogelijk. Batterypacks zijn 'nogal fors', en je kunt autofabrikanten niet afdwingen 1 bepaalde maat in hun auto te gaan gebruiken. Dat beperkt de rest van het design nogal lijkt me zo :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Maar dat is toch eigenlijk heel logisch? In plaats van een tankstation waar je benzine in je auto gooit, word voor een bepaald berag gewoon een nieuwe accu in je auto gedaan. Dan hoef je niet 8 uur te wachten tot ie opgeladen is, ik vind het wel een slim idee eigenlijk.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 14:51
BM schreef op maandag 12 december 2011 @ 13:26:
[...]

Zou leuk zijn als dat het geval gaat zijn, maar lijkt me schier onmogelijk. Batterypacks zijn 'nogal fors', en je kunt autofabrikanten niet afdwingen 1 bepaalde maat in hun auto te gaan gebruiken. Dat beperkt de rest van het design nogal lijkt me zo :)
En dat is dan ook precies waarop dit hele idee al vanaf het begin totaal de mist in kan gaan. Er zal een standaard moeten komen want anders moet je straks zoeken naar een "tankstation" voor jouw specifieke auto. Dan maar een standaard met 3 verschillende formaten accu's ofzo. Maarja, bedrijven en standaard...we weten hoe dat gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:05
Afbeeldingslocatie: http://imgs.xkcd.com/comics/standards.png

:+

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackminister
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 16:37
Het wisselen van batterijen is vooral nodig als je lange ritten plant. In ons bedrijf konden we vorige week even met een electrische auto rijden. Heel tof, het is heel vreemd om rond te rijden in iets dat nagenoeg geen lawaai produceert!

Doch 1 groot probleem dook op en dat is de afstand die je kan afleggen. De autonomie van een wagen is +- 100km (er was een Peugeot en Mercedes Smart). Die 100km kan je halen indien je geen extra stroom nodig hebt. Iemand heeft die wagen gebruikt om naar huis te rijden, 70km afstand. Die persoon heeft enorm veel kou gehad in de auto, want de verwarming mocht niet aanliggen!!

Ik heb dan zelf ook de test gedaan. De teller gaf nog een autonomie van 85km aan. Ik stak de verwarming op en autonomie zakte direct naar 65km!!

Dus een trip naar de zee en terug kan je dus direct vergeten! Dan is het dus nodig dat je batterijen kan wisselen. Die 80euro per maand is eigenlijk het huren van de batterij. Je moet ze zelf elke dag opladen, je gaat niet elke dag die batterij in-en uitladen! Een batterij gaat maar enkele jaren mee. Dus die maandelijkse bijdrage is een soort van afbetalingsbedrag op de batterij. Het is dus niet zo dat het 80euro per maand kost en voor de rest niets. Je zal nog steeds moeten betalen voor het opladen van je auto!

Hoe meer je weet, des te meer je beseft dat je eigenlijk niets weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-09 12:50
Bovendien moet het dan ook zo zijn dat er voldoende accu's beschikbaar zijn waar je ook heengaat.

Lijkt me stug dat je van tevoren precies al weet waar je gaat wissen.

Voorbeeld,
Ik plan mijn trip naar oma's verjaardag in Roermond, gezellig met tante truus en ome koos in de auto.
Nu wil ik deze 2 ophalen in amersfoort en dat is meteen de eerste wissel, daarna arnhem en roermond.

Ik rij heen op vrijdagavond (ik werk overdag) en ojee, swalmen tunnels weer eens dicht wegens onderhoud... oeps... omrijden via a67, a2... uhmmm nau agent, dat red ik niet... via Eindhoven. Daar heb ik niet gereserveerd.. Kom ik aan in eindhoven, accu's op... verdikkeme moet ik oma bellen dat ik niet kom...

Stel dat ik er kom, en het is gezellig erg, gezellig en ik wil naar huis wat later dan verwacht, is dat accu punt open tot 3 uur 's nachts....???

Leuk idee, maar teveel haken en ogen.
Als je moet reserveren van tevoren wordt jhe verplicht je route zeer nauwkeurig te gaan bepalen. als de kinderen willen stoppen bij de mac,, nou jongens, papa moet zijn accu nog wisselen en die drive is weer 200 meter extra, dat redden we net niet.

Of de reserveert niet, hoeft niet te plannen, maar kom uit bij een accu punt midden in de nacht waar geen accu meer is omdat ze toevallig "opperdepop" zijn.

Nog erger, de plaatselijke jeugd heeft ze op de bagagedrager genomen en op marktplaats gezet 8)

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:23

BM

Moderator Spielerij
Accus die op zijn hoeft niet voor te komen. Voor elke accu die je meeneemt laat je er namelijk ook 1 achter. Die kan terplekke worden opgeladen, en later weer door iemand anders gebruikt worden. Opladen zal dan ook niet met een 230v/16A stekkertje gaan, en daardoor beduidend sneller gaan dan thuis :)
Grootste probleem blijft imho het verschil in accuformaat, dat zal volgens mij niet heel snel opgelost worden.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-09 12:50
Daar had ik geen rekening mee gehouden :)

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-09 14:33
Blackminister schreef op maandag 12 december 2011 @ 13:49:
Het wisselen van batterijen is vooral nodig als je lange ritten plant. In ons bedrijf konden we vorige week even met een electrische auto rijden. Heel tof, het is heel vreemd om rond te rijden in iets dat nagenoeg geen lawaai produceert!

Doch 1 groot probleem dook op en dat is de afstand die je kan afleggen. De autonomie van een wagen is +- 100km (er was een Peugeot en Mercedes Smart). Die 100km kan je halen indien je geen extra stroom nodig hebt. Iemand heeft die wagen gebruikt om naar huis te rijden, 70km afstand. Die persoon heeft enorm veel kou gehad in de auto, want de verwarming mocht niet aanliggen!!

Ik heb dan zelf ook de test gedaan. De teller gaf nog een autonomie van 85km aan. Ik stak de verwarming op en autonomie zakte direct naar 65km!!

Dus een trip naar de zee en terug kan je dus direct vergeten! Dan is het dus nodig dat je batterijen kan wisselen. Die 80euro per maand is eigenlijk het huren van de batterij. Je moet ze zelf elke dag opladen, je gaat niet elke dag die batterij in-en uitladen! Een batterij gaat maar enkele jaren mee. Dus die maandelijkse bijdrage is een soort van afbetalingsbedrag op de batterij. Het is dus niet zo dat het 80euro per maand kost en voor de rest niets. Je zal nog steeds moeten betalen voor het opladen van je auto!
Hou ook even in je achterhoofd dat je door het wisselen constant een goed accupack hebt. Hierdoor zit je zelf niet met kosten mocht je accupack ermee ophouden je een nieuwe moet kopen voor 2-3-10 duizend euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

BM schreef op maandag 12 december 2011 @ 15:18:
Grootste probleem blijft imho het verschil in accuformaat, dat zal volgens mij niet heel snel opgelost worden.
En het verwijderen ;) De accu van de Fluence weegt 250 kilo (Bron: Renault Website), die til je er niet even uit. Verder zit hij ook nog onder de achterbank, dus je kinderzitjes moeten er elke keer uit (eventueel met kinderen), en als je de banken plat hebt om iets te vervoeren, moet dat er ook uit.

Erg onhandig allemaal, maar dat hoort bij voorop lopen. Uiteindelijk zullen dit soort dingen wel goed weggewerkt worden :)

[ Voor 7% gewijzigd door PWM op 12-12-2011 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
PWM schreef op maandag 12 december 2011 @ 18:57:
[...]

En het verwijderen ;) De accu van de Fluence weegt 250 kilo (Bron: Renault Website), die til je er niet even uit. Verder zit hij ook nog onder de achterbank, dus je kinderzitjes moeten er elke keer uit (eventueel met kinderen), en als je de banken plat hebt om iets te vervoeren, moet dat er ook uit.

Erg onhandig allemaal, maar dat hoort bij voorop lopen. Uiteindelijk zullen dit soort dingen wel goed weggewerkt worden :)
Zou het niet zo kunnen zijn dat je die auto parkeert bij zo'n tankstation, en dat de accu via een of ander systeem aan de onderkant word losgekoppeld, en er weer een nieuwe word ingeklikt via de onderkant? Dat zou ik iig heel logisch vinden voor zo'n systeem. Hoe wil je anders een accu van 250kg wisselen op een gebruiksvriendelijke manier.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:04
Idee van de dag: niet de accu wisselen maar de auto. Formule-1 stijl, stuurtje overzetten en klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Widow schreef op maandag 12 december 2011 @ 19:55:
[...]

Zou het niet zo kunnen zijn dat je die auto parkeert bij zo'n tankstation, en dat de accu via een of ander systeem aan de onderkant word losgekoppeld, en er weer een nieuwe word ingeklikt via de onderkant? Dat zou ik iig heel logisch vinden voor zo'n systeem. Hoe wil je anders een accu van 250kg wisselen op een gebruiksvriendelijke manier.
[...]

Ik heb hierboven een filmpje gepost waar je kan zien hoe het werk, irl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Gezien de beperkte range is de doelgroep (denk ik) voornamelijk de privé bezitter, en dan is 80 euro per maand vrij fors.

Met de huidige dieselprijs kan ik daar bij 1 op 20 ruim 14.000 km mee rijden.
Op benzine bij 1 op 20 ruim 12.000 km.

Ongeveer wat een privé bezitter gemiddeld met zijn auto rijdt dus. En dan ben je gewoon wél flexibel als je een keer je tante in Groningen wilt bezoeken of wanneer je op vakantie naar Zuid-Frankrijk gaat.

Nee, dit is gewoon een gadget. Elektrisch rijden is toch helemaal niet handig? Wisselaccu's met verschillende maten... Een stopcontact aansluiten in Amsterdam-West op straat zonder vernieling? Of als je op een flat woont?

Ipv geld steken in dit soort 'vernieuwing' kan Renault beter eens zijn kwaliteit omhoog gooien, op de lange termijn moeten ze wel om te overleven, niet dit soort new age crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:35
ebia schreef op maandag 12 december 2011 @ 23:01:
Gezien de beperkte range is de doelgroep (denk ik) voornamelijk de privé bezitter, en dan is 80 euro per maand vrij fors.

Ongeveer wat een privé bezitter gemiddeld met zijn auto rijdt dus. En dan ben je gewoon wél flexibel als je een keer je tante in Groningen wilt bezoeken of wanneer je op vakantie naar Zuid-Frankrijk gaat.

Nee, dit is gewoon een gadget. Elektrisch rijden is toch helemaal niet handig? Wisselaccu's met verschillende maten... Een stopcontact aansluiten in Amsterdam-West op straat zonder vernieling? Of als je op een flat woont?

Ipv geld steken in dit soort 'vernieuwing' kan Renault beter eens zijn kwaliteit omhoog gooien, op de lange termijn moeten ze wel om te overleven, niet dit soort new age crap.
Juist niet de prive-bezitter, de aanschafprijs ligt te hoog voor privebezit. Alles boven de 20.000 euro aanschafprijs kan 80 % van de bevolking niet veroorloven voor voertuig met vier wielen zonder leaseconstructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:00
Volgens mij gaat dat wisselen van die accu niet zo 123, die dingen zijn loodzwaar, moet je overal wisselpunten hebben, accu's moeten vervoerd worden naar die wisselplaatsen, etc.
Vaak is het ook nog zo dat je die batterijen er niet eens zomaar uit kunt halen. Doordat ze zo zwaar zijn moeten ze laag gemonteerd worden, dus zitten ze vaak helemaal onderin de auto gelijk verdeeld.

Volgens mij moet je gewoon aan de electra-auto als je binnen een straal van pak em beet 75km werkt (afhankelijk van de actieradius). Voor woonwerkverkeer is het gewoon perfect en met die actieradius pak je 90% van het woonwerkverkeer.
Ben je een consultant oid, dan werkt dat gewoon (nog) niet.
Wil je op vakantie, moet je ver reizen. Dan huur je een plofmotor-auto ofzo.

Maar goed, dat werkt voor mijn situatie. Als ik een leuke (volledig) eletrische auto kon leasen, zou ik dat meteen doen. Helaas bestaan ze nog niet in het (voor mij) betaalbare segment.

Toch denk ik (imho) dat de electrische motor de brandstofmotor gaat vervangen op termijn, alleen als je al kijkt naar het rendement...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Welk rendement want die stroom moet eerst opgewerkt worden. Rendement van een verbrandingsmotor zal hoger blijven als je alles meerekent. En zolang we voor onze elektriciteit nog fossiele brandstoffen verbranden is een elektrische voor de co2 uitstoot niet beter. Voor de luchtkwaliteit is het wel beter, omdat er op de elektriciteitscentrale een betere filter zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:21
Diablow schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 01:07:
Welk rendement want die stroom moet eerst opgewerkt worden. Rendement van een verbrandingsmotor zal hoger blijven als je alles meerekent. En zolang we voor onze elektriciteit nog fossiele brandstoffen verbranden is een elektrische voor de co2 uitstoot niet beter. Voor de luchtkwaliteit is het wel beter, omdat er op de elektriciteitscentrale een betere filter zit..
Ik denk dat dat nog redelijk mee zal vallen, om Tesla erbij te halen (welke tevens als bron voor het Wikipedia-artikel over dit soort zaken wordt aangehaald, ongeacht hun eventuele bias):
Afbeeldingslocatie: http://www.teslamotors.com/sites/default/files/images/efficiencycomparsion2.jpg

Als je hier de efficiëntie vergelijkt van energiebron tot omzetting in het voertuig dan kom je op een significante efficiëntie-boost uit, met de additionele voordelen die je zelf al noemde; centrale opwekking zal beter gefilterd kunnen worden en buiten de leefomgeving plaats kunnen vinden. Bovendien kun je natuurlijk al na gelang je eigen smaak een zeker percentage groene stroom bijmengen en het geheel nog wat zonniger krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

rinkel schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 00:49:
Volgens mij gaat dat wisselen van die accu niet zo 123, die dingen zijn loodzwaar, moet je overal wisselpunten hebben, accu's moeten vervoerd worden naar die wisselplaatsen, etc.
Vaak is het ook nog zo dat je die batterijen er niet eens zomaar uit kunt halen. Doordat ze zo zwaar zijn moeten ze laag gemonteerd worden, dus zitten ze vaak helemaal onderin de auto gelijk verdeeld.
Bekijk het filmpje boven ... lezen mensen tegenwoordig alleen nog maar de startpost ofzo ?

Waar je nu benzinestations krijgt krijg je automatische installaties die je batterij binnen enkele minuten verwisselen. Die batterijen worden dan opgeladen bij die wisselpunten. Er moeten dus helemaal geen batterijen vervoert worden.

Is je batterij bijna leeg rij je naar zo'n wisselpunt (net zoals je nu zou gaan tanken). Daar wordt de batterij eruit gehaald en gewisseld door een nieuwe. De lege batterij wordt opgeladen (binnen het uur is die al tot 80% geladen, het is alleen die laatste 20% die lang duurt). De batterij die je net achtergelaten hebt gaat als die vol is naar de volgende die komt aanrijden daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:08

PauseBreak

derp!

DinX schreef op maandag 12 december 2011 @ 12:51:
Op het vorige autosalon in Brussel werd er meer uitgelegd door Renault.

Ze willen de komende jaren een systeem van oplaadpunten uitrollen. Je zou hierbij je auto niet aan de lader moeten hangen, maar ze zouden gewoon de batterijen wisselen. Je betaalt dan 70 of 80 euro per maand om de batterijen te leasen en dat is dan meteen je enige kost. Zou ik van Limburg naar de zee rijden kan ik dus onderweg gewoon even stoppen bij zo'n herlaadpunt, de batterij binnen enkele minuten wisselen en weer verder rijden, zonder verdere kost.
Dit is inderdaad een van de hoofdredenen. De andere is dat er simpelweg nog onvoldoende bekend is over hoe de batterijpakketten zich zullen gaan houden in het alledaagse verkeer, dat vaak toch anders is dan de proefcycli die op de computers worden gedaan en die in een later stadium worden afgelegd door de testrijders.
[...]

Daar is wel degelijk over nagedacht. Die batterijpakketten (in alle Renault-Nissan elektrische (of Z.E.) modellen) zijn op zo'n accuwisselstation makkelijk te verwijderen door een apparaat. Dat hoef je logischerwijs niet zelf te gaan klussen ;)

Overigens hebben ook alle Z.E.-modellen een ingebouwde navigatie met een systeem dat je kan leiden naar het dichtstbijzijnde oplaad- of wisselstation. Dat is er al. Nu nog meer van die wisselstations, want om nu naar Denemarken of Israël te gaan ...

[ Voor 6% gewijzigd door PauseBreak op 13-12-2011 10:46 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ebia schreef op maandag 12 december 2011 @ 23:01:

We staan nog maar in de kinderschoenen wat betreft electrisch rijden.
Ik vermoed dat als je 5-10 jaar verder bent je een actieradius hebt van 800-900 km.
Dan wordt het namelijk intressant, langere ritten kun je dan makkelijker maken en wil je bv met je sleurhut naar de middellandse zee dan zal je 1 a 2x een lange stop moeten maken om bij te laden.
Tegen die tijd zijn de oplaadpunten ook wel geavanceerder en kun je misschien met enkele korte stops al voldoen. bv om de 2-3 uur een half uurtje laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

even zonder verder achtergrond info te lezen (over t wisselen van accu's, etc..), het leasen van een accu is sowiso interessant, omdat je nu een electrische auto koopt die +/- 2x zo duur is als een vergelijkbare benzineauto, de helft dr van is de prijs van de accu. als je de auto koopt, en de accu erbij leased, dan betaal je een maandelijks bedrag voor de accu (wat je nu betaalt aan benzine) ipv alles in 1x vooraf. zo moet je het namelijk zien, een electrische auto kost misschien maar 3 cent de km om op te laden, maar de accu schrijft 20-30 cent de km af, en betaal je in 1x, ipv zoals benzine (ook 15-20 cent de km) per gereden km.

daarom is een accu leasen logischer, dat maakt de kostenspreiding meer gelijk aan een benzineauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HD-readonly
Die accu's kun je natuurlijk niet gelijk opladen met een paar dynamo's tijdens het rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:21
HD-readonly schreef op maandag 26 december 2011 @ 15:00:
Die accu's kun je natuurlijk niet gelijk opladen met een paar dynamo's tijdens het rijden?
Tenzij je een perpetuum mobile of aggegraat in je kofferbak hebt liggen zul je dat niet kunnen doen nee, op het terugwinnen van wat energie bij het remmen na.

[ Voor 7% gewijzigd door Leftblank op 26-12-2011 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
t_captain schreef op maandag 12 december 2011 @ 20:16:
Idee van de dag: niet de accu wisselen maar de auto. Formule-1 stijl, stuurtje overzetten en klaar ;)
Ik zeg al enkele jaren: "Bovenleiding"! Kortgeleden kwamen ze bij Topgear met hetzelfde idee (daar gelinkt aan botsautootjes, het moet niet al te serieus worden natuurlijk).
't Is heel simpel: in de stad is je accu ruim voldoende. Alleen op langere afstanden (lees: snelweg) schiet het tekort. En dat is nou net relatief weinig kilometer asfalt, bovenleiding zou alles oplossen. Of iets netter: inductie-laden via de bodem.
Pagina: 1