Instrumenten op je pc

Pagina: 1
Acties:

• Astie
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-01 10:45
Ik ben voor een vriend een nieuwe PC aan het samenstellen, dat is tot nu toe geen probleem alleen heeft hij een specifieke wens:

Hij wil zijn accordeon en zijn keyboard op zijn pc aan kunnen sluiten om muziek op te nemen.
Hier heb ik dus geen kaas van gegeten en heb totaal geen idee wat voor geluidskaart je hiervoor nodig hebt. Heb gezocht op google en tweakers maar het juiste topic ben ik niet tegengekomen.

Iemand die mij hiermee op weg kan helpen?

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Wat voor aansluiting heeft het keyboard? Dit zal naar mijn weten MIDI moeten zijn... Dit kan je opzoeken als je het typenummer van het keyboard weet.
Dan zijn er eventuele MIDI --> USB converters waarbij je volgens mij nog wel wat software nodig hebt.

Verder weet ik dat ik ooit de "game port" heb gebruikt met een kabel van midi naar gameport op de geluidskaart.

[ Voor 18% gewijzigd door scenix_ op 12-12-2011 10:49 ]

• Astie
kijk daar kom ik alweer wat verder mee. Zal eens navragen wat voor uitgangen op het keyboard zitten. en ook op de accordeon.

Verwijderd

Nu kan het best zijn dat hij ook MIDI poorten wilt hebben als hij met instrumenten aan de slag wilt, maar geluid gaat niet over MIDI. Dit zijn alleen signalen zoals welke noot er gespeeld word.

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2011 @ 10:55:
Nu kan het best zijn dat hij ook MIDI poorten wilt hebben als hij met instrumenten aan de slag wilt, maar geluid gaat niet over MIDI. Dit zijn alleen signalen zoals welke noot er gespeeld word.
Kijk, dat wist ik weer niet. Is het niet zo dat je daarmee dus gewoon je muziek kan opnemen en dan software nodig hebt om een playback te doen (tevens ook voor het opnemen)?

@TS - vraag gewoon even naar het type keyboard/accordion. Dan kan je waarschijnlijk op de website van de leverancier kijken wat de mogelijkheden zijn. Anders helpen wij je graag.

• Astie
ik wacht eerst even zijn reactie af en dan horen jullie weer van mij. Bedankt tot zover

Verwijderd

Je kan in principe de MIDI signalen in een DAW zoals ableton routen en dan je computer de muziek laten maken met een software synth. Maar dan gebruik je je instrument als MIDI-controller en ik denk niet dat dat de bedoeling is met de accordeon.

edit. Wat je in ieder geval wel wilt is een geluids-kaart met zo min mogelijk latency. Dit kan er storend zijn als je muziek op de maat probeert op te nemen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2011 11:06 ]

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
ik denk dat het belangrijk is om eerst te achterhalen waarom die vriend muziek wil opnemen. waar dienen de opnames toe?

als de kwaliteit niet zo belangrijk is (voor naslagwerk, ideetjes, etc) kun je het simpelweg met een microfoon oplossen.

als kwaliteit wel belangrijk is, dan nog:

wil je muziekproductie doen (en dus veel bewerken op de computer, instrumenten toevoegen, etc) dan is midi de beste keus, mits je ook een grote/goede database met instrumenten hebt of koopt)

wil je klassieke opnames maken, dan is midi minder geschikt en wil je misschien liever audio opnemen. Bij digitale instrumenten kun je dan line-out gebruiken, en anders met een goede microfoon.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:29
Microfoon zal voor een accordeon waarschijnlijk wel nodig zijn... of hebben die dingen tegenwoordig ook allerlei externe audio aansluitingen?

oa Presonus heeft diverse externe geluidskaarten die je aan een pc kan hangen en goed geluid opleveren
Nadeel is dat die wel allemaal een firewire aansluiting hebben en dat die firewire aansluitingen nog weleens willen conflicteren met de goedkope chipsets die op moederbordjes gebruikt worden, als je er al een vind met firewire.
Dus dan heb je iig nog een firewire kaartje nodig met TI chipset.

Als de accordeon met microfoons opgenomen moet worden kan hij het beste ook even uitzoeken hoe dit het beste kan en met welke microfoons... en of deze binnen zijn budget passen.

Verwijderd

Mischien kun je hier inspiratie opdoen...

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 21:13
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2011 @ 13:13:
Mischien kun je hier inspiratie opdoen...
De externe geluidkaart die daar bij zit (M-Audio) heb ik ook, alleen dan een uitvoering met iets meer ingangen. Werkt perfect voor opnames met losse microfoons, maar ook met midi en is ook op USB dus geen geklooi met firewire wat niet op elke pc zit.

Andere optie is om een microfoon met usb-aansluiting te nemen. Zo is er van de AKG perception 120 ook een uitvoering met USB en dan heb je gewoon een goede condensatormicrofoon waar je alles wel mee kan opnemen. Als je een losse geluidkaart zou kopen, zal je alsnog een microfoon moeten hebben, dus dit is al snel voordeliger. Voor midi zou je dan nog een usb naar midi kabel kunnen nemen van een paar tientjes. Wil je later zelf meersporige opnames gaan maken, kan je beter wel meteen een losse geluidskaart nemen.
Pagina: 1