[win7] Kan een exe niet verwijderen nadat ie gesloten is

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Dit probleem lijkt voor te komen op alle "moderne" windowsen, en niet alleen die van mij. Ik zie het op iedere pc die ik tegenkomen. Je merkt het als je een programma opstart, merk dat er een update is, en em gaat updaten, maar ook bij een uninstall van iets.

Heel vaak gebeurt het dus dat een executable net afgesloten is en daarna direct verwijderd moet worden - dat gaat dan gewoon niet. Explorer blijft dan zeuiren dat ik toegang moet krijgen van een Administrator - en dat ben ik dus zelf (letterlijk ingelogd als "Administrator" zelfs). Pas na een paar minuten lijkt het alsof de exe wordt "vrijgegeven" en dan mag ie opeens verwijderd worden.

Er is werkelijk niets bijzonders aan een dergelijk systeem, het gebeurt al bij een kale installatie. Dit lijkt standaardgedrag te zijn.

Om de bleeding obvious uit de weg te ruimen:
- Ja, ik ben dus Administrator
- Ja, ik heb full control op de betreffende exe
- Ja, ik ben owner van de betreffende exe
- Ja, ik heb UAC al uitstaan
- Nee, hij is niet hidden/readonly/encrypted
- Nee, hij is niet in gebruik door iets

Ik ga nu geen applicaties noemen waarbij dit voorkomt, want dan gaan jullie zeggen dat het aan die applicaties ligt ;) Maar het komt in ieder geval voor bij applicaties die zichzelf (de)installeren met iets anders dan MSI - want MSI draait als de user TrustedInstaller, en heeft andere (meer?) rechten.

Wat ik zoek, is op z'n minst een verklaring voor dit vreemde gedrag. Het is - nogmaals - standaardgedrag. Iedere installatie van Windows 7 en Server 2008 heeft tot nu toe dit "probleem" (MS zal het een feature noemen), dat sommige niet-MSI installers die een nieuwe versie van iets over oudere versie heen installeren wil, zegt dat de executable niet verwijderd/overschreven kan worden - omdat ie net 10sec geleden gesloten is. Uninstallers zijn ook executables, dus die blijven ook "hangen" in de map waar ze ooit geplaatst zijn.

En nee, het gebeurt niet alleen maar met rare of slecht geschreven software. Gewone alledaagse software heeft hier last van.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Ehm, je wil niet zeggen waar je problemen mee hebt maar je vraagt wel om een oplossing?
Virusscanner al eens uitgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Dat was ik nog vergeten te zeggen: ik heb geen on-access virusscanner. Op mijn server draait helemaal geen virusscanner en daar bestaat het probleem ook. Het probleem bestaat op een **KALE** installatie van Windows... dusseh, dan heb je geen virtusscanner heh :)

Ik wil wel zeggen waar ik problemen mee heb, maar ten eerste heeft iedereen dat probleem daarmee, en ten tweede wil ik voorkomen dat je gaat zeggen dat het probleem dan in die applicaties zit. Zoals ik ook aangeef in mijn TS. Het zijn, weer om mezelf te herhalen, applicaties die zich niet via MSI installeren, maar ook gewone executables.

Deze kunnen dit probleem geven: CCleaner, Recuva, Auslogics Defrag, GIMP, SumatraPDF, PDFCreator, XnView
Maar deze niet: Opera, Firefox, Paint.NET, VirtualBox, Winamp, LibreOffice, Total Commander

Je kunt het ook zelf veroorzaken: exe opstarten -> exe afsluiten -> exe verwijderen -> access denied / need permission / silent fail.

Een installer doet dat ook: exe is nét afgesloten -> overwrite (delete -> write) -> write error / I/O error / access denied / etc.

[ Voor 20% gewijzigd door _Thanatos_ op 13-12-2011 15:44 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:09

Mavamaarten

Omdat het kan!

Heel simpel: Unlocker.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
De exe is niet gelocked. Het is door geen enkel proces in gebruik. Daar heb ik allang naar zitten kijken met Process Explorer. Niets maar dan ook niets zou het verwijderen in de weg moeten staan, en toch zeurt Windows om rechten. Unlocker zal dus niet helpen, want dat fixt alleen wat hier het probleem niet is.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:56

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kijk eens of je het bestand kan verwijderen na het draaien van de Windows User Profile Hive Cleanup Service

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-10 17:32
Mbt. CCleaner & Recuva waarbij dit voorkomt?! zou ik graag willen weten of je de portable versie(s) gebruikt danwel de installer versie(s) want ik moet je zeggen dat ik Win7 (64bit) draai en dit probleem dus nooit ben tegengekomen met deze 2 applicaties.

PDFCreator kan ik me voorstellen in geval dat de print spooler service draait (en deze beëindigd/herstart moet worden met installatie/deïnstallatie) maar zou dit probleem niet moeten geven.

Standaard gedrag is dit zeker niet, dit is standaardgedrag bij JOUW *moderne* Windows installaties...
Bij mij komt dit gedrag zelfs niet voor met applicaties die niet voor Windows 7 ontwikkeld zijn (bijvoorbeeld webcam installaties waar de laatste versie Windows XP 64-bit is, LoK Bloodomen e.d.).

[ Voor 21% gewijzigd door Starke op 13-12-2011 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Gek, want het komt voor op m'n thuisbak, m'n laptop, m'n werk-pc, m'n pa's laptop, m'n pa's gewone pc, m'n server, m'n andere server. Niet echt een isolated incident. (die pc's zijn allen win7 x64 SP1, en die servers zijn beide 2008R2 x64).

Maar echt, CCleaner heeft dit euvel op al die pc's. Ik start em op, hij zegt onmiddelijk dat er een update is, dus die download ik, CCleaner sluit ik braaf af, installeer de nieuwe versie en (niet altijd heh!) de installer zegt "kan ccleaner.exe niet schrijven" en dat klopt, want hij is niet te verwijderen. Nogmaals, hij draait niet meer, getuige de task manager, en getuige process explorer heeft niets het bestand meer in gebruik. De melding die windows dan ook geeft is een permissions-gerelateerde melding, en de command prompt zegt ook "access denied", óók als administrator. Total Commander zegt "please remove the write protection".

Als ik een minuut of 2 à 3 helemaal NIETS doe, dan kan ik op retry klikken en dan werkt het opeens. Dan heeft Windows de exe als het ware "losgelaten" of iets dergelijks.

Die UPH cleanup werkt trouwens niet. Maar die is ook alleen voor XP en ouder gemaakt...

[ Voor 3% gewijzigd door _Thanatos_ op 14-12-2011 11:44 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk eens naar http://www.retrocopy.com/...ta--windows-7-solved.aspx

het probleem doet zich bij mij voor bij firefox (ook kale windows-installatie). ik gebruik de nightly 64bit en kan de interne update nooit uitvoeren, en ook het verwijderen van de map loopt regelmatig fout met de in TS beschreven symptomen tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^nav van bovenstaand kan ik bevestigen dat ik het firefox nightly update probleem heb opgelost door de application experience service (aeLookupSvc) te starten.

zie ook Description of the Application Experience Lookup Service in Windows Server 2003 SP1 en The Application Experience Lookup Service does not process files paths that contain more than 130 characters on a computer that is running Windows Server 2003

/rant wat mij verbaast : windows vista is een kluwen van interafhankelijke services & processen, en iedereen ergert er zich terecht bont & blauw aan. windows 7 is exact hetzelfde, maar daar is het opeens ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinr1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-10 15:27

kevinr1

Dude?

Je zegt bij een kale installatie, heb je Windows geïnstalleerd met dezelfde DVD?
Misschien is deze corrupt, download een andere pc.

Wat je ook nog kan proberen is:
CTRL+ALT+DEL, 2de tab en naar processen ... misschien draait ie daar ( dat zei je boven al maar dit zag ik niet staan? )

Wat je ook nog kan proberen is:
Start - > services.msc
Nu zoeken naar het programma wat jij wilt vinden?

( Toch denk ik dat het een slechte installatie is van Windows, probeer een andere dvd, anders hardware.
Dit had ik ook een keer met een laptop, bleek toch hardware matig te zijn! )

Life is meant to be experienced

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Nee, het is echt geen slechte installatie. Ze komen allemaal van verschillende media-installaties en geven verder totaal geen problemen. Het zou wel toevallig zijn als m'n server2008-dvd, win7-dvd, en win7-usbstick allen kapot zijn. M'n werk-pc is ingericht door de sysadmins, en alle laptops bij ons zijn klonen van elkaar - geen problemen. Ook die installaties zijn gewoon goed en hebben dit probleem. Als je het mij vraag is het standaardgedrag nog steeds.

Ik heb ook al gezegd dat het geen proces is dat nog draait, ook geen service. Sorry hoor, maar daar had ik zelf ook wel aan gedacht. Dat zou te makkelijk zijn.

日本!🎌

Pagina: 1