Ik heb een nieuwe machine samengesteld met voldoende geheugen en een ssd. Om het allemaal betaalbaar te houden heb ik een 60Gb genomen, want ik heb een harde schijf voor data. Er zit 8GB ram in de machine en Windows 7 heeft een 8GB swapfile aangemaakt. Met alle software zo'n beetje wel geïnstalleerd heb ik nog 20GB vrije ruimte op de ssd en dat is prima, maar dat gaat in de loop van de tijd natuurlijk snel minder worden.
Als dat gebeurd dan moet er opgeruimd worden en als eerste kijk je dan naar wat de meeste ruimte in beslag neemt en dan kom ik op die swapfile uit. Nu vraag ik me af hoe zinvol zo'n grote swapfile nog is als je zoveel fysiek geheugen hebt. Ik zie dan ook twee opties:
Als dat gebeurd dan moet er opgeruimd worden en als eerste kijk je dan naar wat de meeste ruimte in beslag neemt en dan kom ik op die swapfile uit. Nu vraag ik me af hoe zinvol zo'n grote swapfile nog is als je zoveel fysiek geheugen hebt. Ik zie dan ook twee opties:
- Verkleinen
Voordeel: neemt minder ruimte in op de ssd
Nadeel: geen idee wat de consequenties zijn - Verplaatsen naar de (relatief trage) harde schijf
Voordeel: veel meer vrije ruimte op de ssd
Nadeel: als de swapfile toch aangesproken wordt, dat gebeurd dat veel trager dan wanneer deze op de ssd staat en de ssd zit er tenslotte voor de snelheidswinst in.
There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).