Swapfile met een 8GB-systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-10 16:02

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Ik heb een nieuwe machine samengesteld met voldoende geheugen en een ssd. Om het allemaal betaalbaar te houden heb ik een 60Gb genomen, want ik heb een harde schijf voor data. Er zit 8GB ram in de machine en Windows 7 heeft een 8GB swapfile aangemaakt. Met alle software zo'n beetje wel geïnstalleerd heb ik nog 20GB vrije ruimte op de ssd en dat is prima, maar dat gaat in de loop van de tijd natuurlijk snel minder worden.

Als dat gebeurd dan moet er opgeruimd worden en als eerste kijk je dan naar wat de meeste ruimte in beslag neemt en dan kom ik op die swapfile uit. Nu vraag ik me af hoe zinvol zo'n grote swapfile nog is als je zoveel fysiek geheugen hebt. Ik zie dan ook twee opties:
  1. Verkleinen

Voordeel: neemt minder ruimte in op de ssd

Nadeel: geen idee wat de consequenties zijn
  2. Verplaatsen naar de (relatief trage) harde schijf

Voordeel: veel meer vrije ruimte op de ssd

Nadeel: als de swapfile toch aangesproken wordt, dat gebeurd dat veel trager dan wanneer deze op de ssd staat en de ssd zit er tenslotte voor de snelheidswinst in.
Ik heb met Google gezocht en er lijken veel meer mensen met deze vraag te zitten, maar er zijn evenveel voor- als tegenstanders voor elk van de twee opties. Is er wellicht hier op GoT iemand die er wat zinnigs over zeggen kan?

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-10 22:05
Aanbevolen is meestal 1,25 x RAM.
Echter stamt het idee van de swap / page file het uit tijdperk van de "trage" HDD's.
Je geeft zelf aan dat je werkt met een SSD. Deze heeft al snellere en hogere doorvoer snelheden dan een 7.2k RPM. Daarnaast is 8 GB ram iets dat je niet snel zal opmaken, maar ik kan vanuit mijn glazen bol even niet zien wat het dagelijks (verwachtte) verbruik zal zijn. Geef even aan welke programma's je dagelijks (wil gaan) gebruikt (gebruiken).

In geval van huis en tuin en keuken gevallen heeft het verkleinen van je swap / page file geen gevolgen en zal je dit ook niet merken in snelheid. Windows gebruikt eerst de cache van verschillende hardware onderdelen, daarna het RAM en als laatst zn swap / page file.
Wat ik nog wel als tip wil meegeven: Windows houdt standaard zn swap / page file flexibel. Stel deze in op 1 vaste grote.

Succes !

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik zou de pagefile gewoon op de SSD laten.
Zie bijvoorbeeld dit forum.
Als je echt ruimtegebrek krijgt op de SSD zou ik eerder applicaties naar de HDD verplaatsen.
Eventueel, als de je echt in ruimtegebrek komt, kun je de pagefile verkleinen naar 4GB en ook op de HDD een aanmaken van 4GB (Windows 7 ondersteunt swapfiles op meerdere drives)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
D_Jeff schreef op zondag 11 december 2011 @ 21:54:
Aanbevolen is meestal 1,25 x RAM.
Volgens mij stamt dat verhaal uit hele oude tijden. Is ook een beetje vreemd dat je met 8GB kennelijk een grotere swapfile nodig hebt dan met 2GB ram, terwijl het systeem met 2GB ram de swapfile wel even wat sneller nodig zal hebben ;)

Anyway, ik zou het gewoon proberen zonder swapfile als je 8GB ram hebt. Je kunt het verbruik makkelijk in de gaten houden met de windows taskmanager. Heb in mn eigen pc 4GB en kom bijna nooit aan die 4GB (bij standaardgebruik hoogstens 2GB). In mn werklaptop zit 8GB en zelfs bij zwaar gebruik (meerdere virtual machines open en nog wat applicaties) kom ik niet aan die 8GB. Misschien in specifieke situaties (bijv. werken met grote afbeeldingen) kom je over de 8GB heen, maar als dat vaak voorkomt kun je alsnog besluiten om een swapfile in te stellen.