Apple Backup (iTunes)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik zit met een uitdaging. Ik ben sinds kort overgestapt naar Apple en ben dik tevreden, maar zit met een uitdaging. Ik wil de "beste" oplossing voor een back-up. Het zit namelijk zo:

Ik heb een 256GB SSD Mac Air 11" en na het downloaden van Big Bang Season 1,2 en 3 zit me Air vol. Nu wil ik deze series back-uppen en dan bijvoorbeeld 1 season op mijn Air laten.
Nu heb ik begrepen dat de Time Capsule hier niet werkt. Je kan namelijk alleen de gehele database terug zetten en niet 1 seizoen. Klopt dit? Ik wil eigenlijk 1TB aan itunes muziek, TV series etc. op de Time Capsule hebben en dat ik kan kiezen welke ik op mijn Air wil kopiëren.

Is dit mogelijk met Time Capsule? Zo nee, wat is aan te raden? Is een Mac Server met 1,5TB opslag een oplossing? Wil toch ooit de Mac Server aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Time machine (en dus ook time capsule) is een soort van "klik en vergeet"-backup. Eén keer instellen, vervolgens heb je altijd een recente, incrementele back-up van je gegevens.

Voor jouw beschreven toepassing werkt echter niet. Je hebt weliswaar een back-up van je gegevens, maar je wilt de gegevens op een extern apparaat hebben staan. Dat is niet waar Time Machine voor is bedoeld.

Wat je naar mijn idee wilt is opslag dat is verbonden met jouw netwerk (NAS). Zoek eens op NAS binnen dit Apple-forum en je krijgt een heel scala aan mogelijkheden. Waarschijnlijk voldoende om een keuze te maken.

Of de Server voor jouw toepassing handig is, kan ik niet beoordelen. Ik ben blij met mijn nas en daaraan verbonden Macs en media-streamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Is het misschien mogelijk om de time capsule op te splitsen in partities? Dat ik de ene gebruik als initiële back-up en de ander voor data?

Dus het blijft voor mij een handmatige actie? Met een NAS of Server Storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-10 05:37

Kettrick

Rantmeister!

Squ1zZy schreef op maandag 12 december 2011 @ 06:39:
Is het misschien mogelijk om de time capsule op te splitsen in partities? Dat ik de ene gebruik als initiële back-up en de ander voor data?

Dus het blijft voor mij een handmatige actie? Met een NAS of Server Storage.
Je kan heel eenvoudig een externe disk aan je timecapsule hangen, je hebt dan twee shares, één voor je backups en één voor je overige data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-10 15:26

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Kettrick schreef op maandag 12 december 2011 @ 07:15:
[...]

Je kan heel eenvoudig een externe disk aan je timecapsule hangen, je hebt dan twee shares, één voor je backups en één voor je overige data.
Dit lijkt me een goede oplossing voor jouw situatie. De interne schijf van de Time Capsule gebruik je om back-ups op te maken met Time Machine en een aangesloten USB-schijf deel je in het netwerk om data neer te zetten.

Als je het niet nodig vindt om back-ups te maken (dat is het wel), dan kan je ook kiezen voor een AirPort Extreme met een USB-schijf. Dit is plat gezegd een Time Capsule zonder back-upschijf. Anders is een NAS een optie (als je het leuk vindt om misschien wat meer mogelijkheden te hebben) of een normale USB-schijf die je zelf aan je Mac verbindt.

Een Mac mini met Lion Server erop is natuurlijk ook erg leuk. Je kunt ontzettend veel dingen erop doen. Zo ben ik recent bezig geweest met het installeren van SABnzbd i.c.m. CouchPotato en Sick Beard. Alle films en series die ik leuk vind worden nu automatisch gedownload en in mapjes gezet. Tegenover deze mogelijkheden staat natuurlijk de hogere aanschafprijs.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Is het met een mac mini server ook mogelijk?
Misschien toch kijken voor de server dan.

Jammer dat je de time capsule niet kan gebruiken als storage inplaats van inc backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Squ1zZy schreef op maandag 12 december 2011 @ 20:00:
Is het met een mac mini server ook mogelijk?
Misschien toch kijken voor de server dan.

Jammer dat je de time capsule niet kan gebruiken als storage inplaats van inc backups.
Kijk eens op Apple's site bij Lion Server (en e.v.t. Mac mini Server). Hier staat begrijpelijk uitgelegd wat je allemaal kunt (met de ingebouwde functionaliteit).

Zoals ik al noemde haal je hiermee ontzettend veel mogelijkheden in huis. Als je het leuk vindt om hiermee te knutselen, kan ik je de aankoop zeker aanraden.

Verder is het niet direct nodig om voor € 999 een Mac mini Server aan te schaffen. Je kunt Lion Server namelijk ook installeren op 'gewone' Macs (kost € 39,99). Dan zou je dus ook een goedkopere Mac mini kunnen aanschaffen (vanaf € 599) en zelf de Server erop installeren.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Het probleem is dat ik niet weet of ik alleen season 1 kan syncen met mij ipad bijvoorbeeld en niet de gehele itunes database. Ik snap dat de mac server als fileserver kan fungeren, maar ik wil weten pf je dan ook gedeeltes kan syncen met itunes op een mac air bijvoorbeeld. Als alleen de gehele DB terug kan zetten dan heb ik er niet veel aan gezien de SSD van mijn air maar 128GB is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Squ1zZy schreef op maandag 12 december 2011 @ 21:31:
Het probleem is dat ik niet weet of ik alleen season 1 kan syncen met mij ipad bijvoorbeeld en niet de gehele itunes database. Ik snap dat de mac server als fileserver kan fungeren, maar ik wil weten pf je dan ook gedeeltes kan syncen met itunes op een mac air bijvoorbeeld. Als alleen de gehele DB terug kan zetten dan heb ik er niet veel aan gezien de SSD van mijn air maar 128GB is.
Ah, nu begrijp ik wat je bedoelt.

iTunes gebruikt een bepaalde map als bibliotheek. In deze bibliotheek wordt informatie opgeslagen over alle content die jij in iTunes hebt geïmporteerd. Verder valt in te stellen of alle geïmporteerde content ook automatisch in de map van de bibliotheek geplaatst moet worden.

Het is mogelijk om je gehele bibliotheek inclusief content op een netwerklocatie (gedeelde map op je server) te zetten. Zodra je iTunes opent wordt alles dus vanaf je server gelezen. Dit neemt dus geen ruimte in op je Mac zelf, maar je zult wel altijd een verbinding met je server moeten hebben.

Een andere optie is om de iTunes-bibliotheek op je Mac te laten staan en ervoor kiest om content niet automatisch naar de bibliotheekmap te verplaatsen. Zo kan je dus na het 'verkrijgen' van content (bijvoorbeeld een seizoen van een tv-serie) zelf een goede plek hiervoor kiezen op je schijf en deze dan importeren. iTunes onthoudt waar je content staat en zal hier dus onzichtbaar naar linken. Door je content op een netwerklocatie te bewaren en dit te importeren, staat dus die specifieke content op je server. Zolang je verbonden bent met je server kan je de content bekijken - verlies je de verbinding, dan heb je enkel toegang tot de content die op je Mac zelf staat.

Ik weet niet waar jij vooral je tv-series bekijkt, maar het kan ook leuk zijn om eens te kijken naar een oplossing als Plex. Plex installeer je als mediaserver op je server. Je kan dan je tv-series streamen naar Plex-clients die verbonden zijn met je Plex-server. Er zijn Plex-clients voor Mac, Windows, iOS en Android. Zo kan je in huis een tv-serie kijken vanaf je server op je laptop/smartphone/tablet. Als je een goede uploadsnelheid hebt en wat poorten in je router opent kan dit zelfs vanuit buitenshuis, zolang je maar een internetverbinding hebt. En dit hele gebeuren valt ook nog te combineren met mijn idee in de vorige alinea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Wat jij hierboven beschrijft is precies wat ik moet hebben :)
Ik zal eens kijken naar plex, maar de mac server klinkt erg goed. Gezien ik toch een webserver wil hebben is de mac server een perfecte uitkomst.

Dat ik handmatig moet syncen is geen probleem. Als ik wil season 1 van big bang bijvoorbeeld op mijn mac hebben en de rest op de server. Als ik season 1 heb gezien dan wil ik season 2 erop hebben. Ideaal als ik alles ook nog eens via het netwerk kan streamen. Zo kan ik de rest op de server laten.

Ik ben geholpen. Bedankt jhogervorst en de rest!
Pagina: 1