Bij deze ook mijn TV-meubel (excuus voor de brakke smartphone pics). Allereerst hieronder een illustratie van de huidige situatie. Ik ben van plan e.e.a. te veranderen.. daarover later meer

.
Een compleet beeld van de huidige opzet:
Met apparatuur in een gesloten middenvak (bediend met een IR verlenger van Marmitek en een Harmony One).
En aan weerszijden twee lades voor de DVD's en CD's met daarboven een extra verborgen lade voor afstandbedieningen, dozen en handleidingen etc

).
Op basis van welke criteria heb jij jouw meubel uitgezocht? (bijv. diepte of afwerking)
Apparatuur moest er allemaal inpassen (diepte receiver), alsmede de DVD's en afstandbedieningen etc.
Waar heb je jouw meubel gekocht of laten maken?
Op maat laten maken bij
PUUR design in Eindhoven. Het is een eigen ontwerp en heb de tekeningen zelf gemaakt in AutoCAD

.
Wat heeft jouw meubel gekost?
€ 1.500,-
Wat zijn de specs van je meubel? (bxdxh, hoogte van lades of openingen)
BxDxH = 210x60x40 cm op een plint van 6 cm (dus 46 cm hoog totaal), in hoogglans wit gespoten. Alles is "push-to-open". De ladesegmenten zijn 60 cm breed, het middensegment is 90 cm. Dit middensegment is ook 5 cm minder diep (55 dus), omdat het ik zo over de stopcontacten in de muur kon laten vallen en dus zo strak mogelijk tegen de plint

(zie hier onder).
Hoe voorkom je oververhitting van verschillende componenten?
Uhm.. niet

Achterin de kast zitten een paar (eigenlijk te krappe) kabeldoorvoeren en meer niet.
Het kan soms dus wel warm worden (receiver), maar niet dramatisch.
Met alle kabels is het eigenlijk best wel een zooitje in de kast en dat wil ik gaan veranderen.
Ik had in eerste instantie een setopbox van UPC erin staan en dat was geen probleem. Later ben ik geswitched naar de glasvezel provider en kreeg een Amino t.b.v. de IPTV. Dit ding werd echter zo warm in de gesloten kast dat ie iedere keer vast liep

. Nu staat ie dus bovenop het meubel (zie eerste foto), maar dat wil ik dus eigenlijk niet.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Maar goed. Nu de nieuwe situatie.. waar ik nog niet helemaal uit ben..
In de kast staan nu een receiver, DVD-speler en een Mediaspeler. Op de kast dus de Amino.
Nu ben ik toe aan nieuw speelgoed

. Ik wil een nieuwe receiver met meer opties en de Mediaspeler, de DVD speler en de Amino vervangen en integreren in 1 apparaat.. een HTPC. Opslag staat op de NAS in een andere ruimte. De "melkpakjes" gaan er ook uit.. komen fatsoenlijke speakers voor in de plaats, maar dat is voor nu even niet van belang.
Gezien de ruimte die ik heb, sta ik voor een paar keuzes. Het middensegment heeft een binnenmaat van 85 cm breed en 34 cm hoog. De plank in het midden is 2 cm dik en verdeelt nu de kast in een ruimte van 13 cm hoog (boven) en 19 cm hoog (beneden). De plank kan versteld worden (4 cm naar beneden, voor vakken van resp. 17 en 15 cm hoog en 4 cm naar boven, voor vakken van resp. 9 en 23 cm hoog).
Mijn huidige receiver is 14,5 cm hoog; nieuwe modellen zitten al snel rond de 17 cm hoog. Ik kan dus:
A: De plank zo houden en een laag/breed model htpc boven zetten, maar dan heeft de receiver weinig ademruimte (zie hier onder).

B: De plank omhoog zetten en een "kubus" htpc ernaast zetten (zie hier onder).

C: De plank eruit halen en op elkaar stapelen. Ik zou dan in principe er zelfs nog mijn NAS bij kunnen zetten (zie hier onder).
(Het rode blokje illustreert een stekkerblok btw

)
In situatie A en B was ik sowieso van plan om de kabelgaten in de achterwand groter te maken om meer warmte af te kunnen voeren (maar hoe dan ook twijfel of dit voldoende is voor een receiver en een HTPC). Als mijn NAS er nog bij moet (C), dan vrees ik dat ik ook met fans zal moeten gaan werken.
Hebben jullie nog tips? En als ik iets met fans wil, is het dan voldoende om met 2x 120 mm de afvoer te regelen (aanvoer langs kieren of eventueel extra boorgaatjes in bodem). Ik ga er dan al wel van uit dat de extra ruimte achter het middensegment voldoende is om de warmte stroom op te kunnen vangen.
Ook zou ik er nog voor kunnen kiezen om de plank omhoog te zetten en een hele mooie platte HTPC behuizing te pakken voor bovenin, maar dan zit je al snel aan een dure Silverstone of Streacom. Nogal zonde om een mooie, dure case in een gesloten kast te zetten natuurlijk

. Bediening doe ik uiteindelijk toch met mijn IR extender.
Graag jullie ideeën hierover..