Toon posts:

10 fans voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers.

Ik zit hier met een probleem, ik wil 10 fans "aanzetten" total buiten elk nut van een pc om.
Het gaat hier namelijk om een rede uit de hand gelopen reptielenhobby(van familie van mij) alleen die willen in bepaalde hokken een briesje hebben omdat anders die dieren het loodje leggen. Ik heb mijn oog gelegd op een setje van 10 fans, deze worden niet allemaal direct gebruikt maar het moet wel mogelijk zijn vanwege uitbreiden. Maar hier het echte "probleem"; hoe ga ik stroom vanuit 1 stekker in deze fans krijgen? Het liefst dus geen pc voeding, er moet waarschijnlijk een custom fancontroller worden gemaakt. Maar ik weet niet of er oplossingen zijn die het kunnen trekken om 10 fans te draaien.

Alle hulp, ideeên en tips worden gewaarder

Gr srikengames

voor de reptielenthousiasten geef ik de site. Ze doen verjaardagen enz. www.pretmetrep.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-10 13:08

faust2016

You yes have my shirt

Als je meerdere fans per kanaal kan draaien zou ik een Lamptron of Sunbeam fan controller aanraden. Die kunnen relatief veel vermogen per kanaal leveren en kunnen dus makkelijk 10 fans aansturen.

Die dingen worden over het algemeen van stroom voorzien door een Molex kabel. Dan moet je dus ergens een klein adaptertje met een Molex eraan vandaan halen. zoiets als dit http://www.amazon.com/Coo...wer-Adapter/dp/B000MGG6SC hebben ze vast ook wel in NL als je ff zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-09 14:26
hoe ga ik stroom vanuit 1 stekker in deze fans krijgen? Het liefst dus geen pc voeding, er moet waarschijnlijk een custom fancontroller worden gemaakt.
Wat bedoel je precies met 1 stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pruimenvlaai schreef op zondag 11 december 2011 @ 20:53:
[...]

Wat bedoel je precies met 1 stekker?
Ikdenk een stopcontact-stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wat voor fans heb je het nu over? Formaatje 1 watt per stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uuhmm, sorry. Even nazoeken.

Sorry, ik kan dit niet vinden, ik heb ze namelijk nog niet binnen, en het is uit de v&a. Maar er staat gewoon 120 fan.
En omdat het niet heel erg boeide wat betreft geluid ofwa maakte het merkje en alles niet uit.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2011 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Vinden die beesten dat leuk?

Anyway de vraag is nog steeds niet helemaal duidelijk, maar als het er gewoon om gaat hoe je aan 12V komt, koop gewoon een net adapter. Als ik kijk naar deze: http://www.xbitlabs.com/a...0mm-fan-roundup-1_20.html kan je er bij een gemiddelde fan wel vanuit gaan dat hij niet meer dan 2W verstookt (al zijn er uitschieters, dus dat is wel handig om echt na te zoeken). Je hebt er 10, dus koop een adapter die 20W/efficientie fan controller kan leveren. Met wat googlen kan je er een hele hoop vinden, afhankelijk van wat je precies wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat er niet om dat ze het leuk vinden, maar omdat ze doodgaan zonder. Het is een bepaald type reptiel, en als die geen halfopen hok heeft, wat niet mogelijk was, moet er luchtcirculatie zijn. Daarom hoeft er nu maar 1 fan, maar met de snelheid dat alles uitbreid daar, wil ik voorbereid zijn. En daarom is het ook maar een klein briesje nodig, vandaar de fancontroller, want die beesten hoeven niet uit zn huid geblazen te worden. Maar bedankt voor de tips, ik ga morgen wel weer research doen.

En de exacte vraag is:

Hoe kom ik aan 12 volt uit 1 stopcontact, sterk genoeg om 10 fans te laten draaien. Met de mogelijkheid de snelheid aan te passen.

Snappie?

Al bedankt

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2011 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:24
gewoon een simpele adapter van 12 volt met genoeg vermogen. je hebt er vast nog wel een liggen van een of ander apparaat wat je niet meer gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dan is het dus inderdaad gewoon even googlen op een 12V adapter, of een random elektronicastore inlopen. Ligt uiteraard wel wat aan de efficientie van je fan controller, maar dat weten wij ook niet.

En mijn punt was niet zozeer dat je een fan erin stopt, maar of die beesten de herrie van de goedkoopste fans leuk vinden (en dan dus vooral de trillingen ervan, waarvan ik aanneem dat ze die kunnen voelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Misschien heb je nog een laptopadapter OID? al hebben die meestal een hogere spanning. Maar zoiets kun je bijv. gebruiken: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=514699

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:48

Rmg

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2011 @ 21:50:
Het gaat er niet om dat ze het leuk vinden, maar omdat ze doodgaan zonder. Het is een bepaald type reptiel, en als die geen halfopen hok heeft, wat niet mogelijk was, moet er luchtcirculatie zijn. Daarom hoeft er nu maar 1 fan, maar met de snelheid dat alles uitbreid daar, wil ik voorbereid zijn. En daarom is het ook maar een klein briesje nodig, vandaar de fancontroller, want die beesten hoeven niet uit zn huid geblazen te worden. Maar bedankt voor de tips, ik ga morgen wel weer research doen.

En de exacte vraag is:

Hoe kom ik aan 12 volt uit 1 stopcontact, sterk genoeg om 10 fans te laten draaien. Met de mogelijkheid de snelheid aan te passen.

Snappie?

Al bedankt
gewoon bij conrad kijken voor een 12v dc adapter, 2 ampere is 24watt, met 2 watt per fan kun je daar in principe 12 fans mee voeden.

of je pakt een laptop voeding van 16v en 3 ampere oid en je gooit er een regel circuitje tussen. met een stel lm317s aan elke fan oid met een potmeter en dan kan je individueel de fans regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 19:33
Of een instelbare adapter, kun je spanning regelen en dus ook de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
furby-killer schreef op zondag 11 december 2011 @ 22:07:
Dan is het dus inderdaad gewoon even googlen op een 12V adapter, of een random elektronicastore inlopen. Ligt uiteraard wel wat aan de efficientie van je fan controller, maar dat weten wij ook niet.

En mijn punt was niet zozeer dat je een fan erin stopt, maar of die beesten de herrie van de goedkoopste fans leuk vinden (en dan dus vooral de trillingen ervan, waarvan ik aanneem dat ze die kunnen voelen).
Daarom ook een fancontroller, en er komt nog een tijdschakeling in, dusvandaar. En misschien kan ik later ook aan noctuas komen, maar als je dan bv kijkt, dan heb je voor 200 euries 10 van die krengen, dus waarschijnlijk is dit wel goed, dit zat met een geluidsproductie van 24 dAB

Bedankt allemaal, ik ga zo snel mogelijk alles nazoek, voor nu ga ik maar naar school-_-

Oh, en random elektronicazaak? Dat is zeker heel random, want ik ben ze nog nooit tegengekomen.
Heeft iemand een leuk adresje omgeving hellevoetsluis of rotterdam?

Bedankt

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2011 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Waarom geen scythe? Die zijn een tientje.
Ik heb zelf de 800rpm versie van die dingen in mijn servertje zitten. Ze draaien nu iets van een jaar bijna aan een stuk door, nog steeds geruisloos.

En een universele adapter is bij zo'n beetje elke expert, mediamarkt etc wel te krijgen. Alleen weet je het benodigde vermogen nog niet. Sommige fans verbruiken echt veel stroom. Ik zou zelf even wachten tot het vermogen bekend is

[ Voor 37% gewijzigd door timberleek op 12-12-2011 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Kun je niet ergens van die losse zalman fancontrollers kopen die over zijn?? Misschien heeft een lokale pc boer wel een paar van deze dingen liggen... Dan kun je iedere fan verstellen.

En idd: een 12V voeding kun je eventueel ook uit de halfords halen, jeweetwel, zo'n 12V omvormer voor een auto-aansteker, meestal zijn deze 5A of meer voor een paar tientjes...
Pagina: 1