Ik heb in mijn NAS een oude fancontroller gezet met RPM-uitlezing, omdat op mijn moederbordje (Asus E35M-1M Pro) maar 2 headers zitten en ik ook nog 4in3 modules met fan heb. Maarja als de computer ergens uit het zicht staat heb je niets aan zo'n controller dus ik vroeg me af of er een goedkope manier is om extra fans aan de pc te koppelen en deze ook softwarematig (Linux) uit te kunnen lezen. De enige oplossing die ik kon vinden was Aquaero wat ik toch een beetje overkill vindt.
Met een splitterkabeltje en 2 (of meer) dezelfde fans. Of solderen. Dan kun je van 1 van de identieke fans de snelheid uitlezen, die ongeveer gelijk is aan de andere fan(s). Als je gaat solderen; van de identieke fans alle rode draden bij elkaar, alle zwarte draden bij elkaar en van 1 fan de gele draad. Dit geld overigens niet voor de PWM fans (4-pin op je mobo).
Addicted to silent computing
Bedankt voor de tip, alleen schiet wil ik graag alle fans kunnen monitoren, de snelheid regelen gebeurd al door de fancontroller adhv de temperaturen.
Schopje.
Is het allicht mogelijk om een sensorchip, zoals die op moederborden zit, te verbinden via USB?
Is het allicht mogelijk om een sensorchip, zoals die op moederborden zit, te verbinden via USB?
If water polo was easy, it would be called football