Kan Windows 7 netwerkshares aankondigen?

Pagina: 1
Acties:

• Al Capino
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Hoi Tweakers,

Ik draai thuis een Windows 7 Ultimate server die ik, om stroom te besparen, soms in slaapstand zet.
De server kan ik gewoon via een batch file (WOL) aan pingen en remote in slaapstand zetten.

Nu heb ik netwerkshares in een andere Windows 7 Ultimate client staan.
Het gebeurd vaak dat ik eerst mijn cliënt opstart en via daar mijn server aan ping met de batch file.
Tot zover geen probleem, werkt prima.
Maar nadat dat is gebeurd blijven mijn netwerkshares op een rood kruis staan.
Pas als ik op een share klik wordt deze geactiveerd.

Als de server eerst aan staat en daarna pas de cliënt gestart wordt worden de shares direct benaderbaar.
Helaas is mijn galaxy s maanden geleden gejat. Daarmee kon ik over wifi ook WOL gebruiken :'(
Dan was het opgelost geweest: Eerst de server aan via phone, dan client aan.

Nu heb ik o.a. mijn email via deze shares lopen maar om mail te bekijken moet ik dus elke keer eerst de betreffende share aanklikken en dan pas mail openen. Zelfde geldt voor download share, etc.
Het vreemde is dat Truecrypt wel bij mijn container file kan komen terwijl de share daarvan ook nog op een rood kruis staat.

Is het mogelijk dat de server zelf een signaal afgeeft over het netwerk na het opstarten dat zegt dat de shares klaar zijn, mijn client het signaal oppikt en de shares direct benaderbaar maakt?
Of iets in de trend dat de client zelf ziet dat de server online is?

Wat heb ik al geprobeerd:

- Got gezocht, GPEDIT.MSC geprobeerd en dit aangezet: Computer Configuration\Administrative Templates\System\Logon\
Always wait for the network at computer startup and logon (werkt helaas niet)
- Google search, niets gevonden.

Hebben jullie nog ideeën? :Y) Alvast bedankt voor het meedenken _/-\o_

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Werkt het niet als je in datzelfde batch script voor WOL, ook je netwerk driveletter aanroept?

Wel een sleep ertussen van een aantal seconden om je server de tijd te geven op te starten.

[ Voor 41% gewijzigd door sh4dow op 11-12-2011 18:27 ]

• Al Capino
Sh4dow, bedankt voor de quick reply.

Bedoel je met net use in de batch file?
Dan zou de netwerk drive letter aanroepen inderdaad wel vertraagd moeten.

Heb net het net use commando bekeken maar zie geen optie om vertraagd uit te voeren.

• sh4dow
  • Nu online
Met het programma sleep uit de 2003 resourcekit of met een ping commando kun je pauzeren in een batchscript: http://www.symantec.com/c...tch-script-number-seconds

[ Voor 5% gewijzigd door sh4dow op 11-12-2011 18:40 ]

Verwijderd

Of registreer een task in je task-scheduler?

• Al Capino
Had geen tijd om snel te reageren.

@r-vos, bedankt voor je input maar ik heb nu een batch lopen.

@sh4dow: Bedankt voor de duw in de juiste richting! Ik heb het wol bestand nu verlengt met net use commando en een timeout commando. Dit commando kent Windows 7 out-of-the-box ;)
Server doet 10-12 seconden over om volledig uit de slaapstand te kruipen.

Ik vind het wel slordig van Microsoft dat zij geen optie in Windows 7 hebben ingebouwd dat je ergens kan aanvinken of je netwerkshares wilt laten broadcasten aan alle PC's in je netwerk zodat die weten dat de shares online zijn. Nu moet je dus extra handelingen verrichten. Maar leerzaam is het wel :)

Batch file ziet er nu zo uit, natuurlijk is de net use list langer:

wolcmd <mac> <vast ip> <subnetmask> <port number>
timeout /t 12 /NOBREAK >nul
net use z: \\server\<share naam> /PERSISTENT:YES

Bedankt iedereen!

• sh4dow
  • Nu online
Mooi opgelost :).

Dat batchscript kun je nog wel automatisch laten starten bij aanmelden op de computer. Maak een scheduled task aan of zet het batch script in de startup map.

• Al Capino
Bedankt Sh4dow. De autostart opties zijn me bekend.

Ik wil het liever zelf enablen. FTP en mijn homepage o.a. hoeven niet always on te staan.
Als ik b.v. alleen wil gamen dan hoeft de server niet aan. Spaart weer een paar euro's op de jaarrekening :)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Al Capino schreef op zondag 11 december 2011 @ 18:21:
- Got gezocht, GPEDIT.MSC geprobeerd en dit aangezet: Computer Configuration\Administrative Templates\System\Logon\
Always wait for the network at computer startup and logon (werkt helaas niet)
Even voor de duidelijkheid: Bovenstaande optie heeft niks met je netwerkshares te maken maar alleen met het feit of je een logon prompt krijgt of niet. Die logon prompt zou in het geval van die optie pas mogen verschijnen op het moment dat je een ip adres hebt gekregen van het netwerk. Je shares krijg je pas bij het inloggen.

https://discord.com/invite/tweakers

• Al Capino
OK, thanks voor je verduidelijking. Heb de bron helaas niet meer. Waar ik dit had gevonden werd dit juist geopperd als een mogelijke oplossing namelijk.

Nog voordat ik inlog zijn mijn shares al beschikbaar op het netwerk.
Het gaat dan om een Windows 7 machine in een werkgroep netwerk.
Pagina: 1