Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woeter87
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-04 18:24
Hallo allemaal,

Mijn vader wil al een tijdje oude videocamera beelden (lees: jaren 80/90) digitaliseren maar heeft zelf geen idee hoe hij dit het beste kan doen. We hebben zelf een oude Blaupunkt CC 835 camera in huis ( video 8 ) waarmee de bandjes gemaakt zijn.

Nu de kerstdagen eraan komen leek het me wel een leuk idee om iets voor hem te kopen waarmee hij dit zou kunnen doen maar het probleem is dat ik er zelf ook vrijwel geen verstand van heb en dus totaal niet weet waar ik moet letten...

Ik ben op internet wel vele bedrijven tegen gekomen die deze dingen om kunnen zetten maar het zou mooi zijn als we dit gewoon zelf kunnen doen.

Hebben jullie misschien informatie, tips of ideeën waarmee en hoe dit mogelijk is? En natuurlijk waar ik zoiets dergelijks zou kunnen kopen?

Alvast bedankt!

PS: Ik hoop dat dit het goede forum is om dit te vragen, zo niet mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag 1 (ik ben te lui om zelf het type door google te halen): welk type bandjes worden gebruikt? (VHS-C,Hi8, Digital8, miniDV, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woeter87
Ah, blijkbaar maakte dit forum van mijn beschrijving een smiley, maar het gaat dus om video 8. :)

Dit dus: Wikipedia: Video 8 (grappig genoeg ook nog hetzelfde merk bandjes als in de foto bij het artikel).

[ Voor 47% gewijzigd door Woeter87 op 11-12-2011 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Uh.. Nee.. het is de combinatie 8 en ), welk een smiley is.

Maar dat zegt natuurlijk verders ook niet veel, het type camera is ook overbodig om te melden. Wat juist van belang is, zijn de aansluitmogelijkheden. Kan dat ding direct op een TV worden aangesloten, dmv tulp-pluggen? Dan kan je een voor weinig een USB video-in adapter halen.

Dus vertel ons even welke aansluitmogelijkheden dat ding heeft. Maar waarschijnlijk kan je het wel doen dmw een dingen als een Pinnacle Dazzle, al zijn er ook goedkopere alternatieven.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speelt die camcorder nog steeds goed af? In dat geval is een losse DVD/HDD recorder (zo'n ding om op te nemen vanaf tv) met de juiste ingangen de makkelijkste manier. Even kijken of de camera S-video ondersteunt of anders composiet. Geen gedoe met synch problemen en geen gedoe met software. Gewoon van camcorder naar DVD. Makkie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:23
oeps.. video 8, niet 8mm

[ Voor 84% gewijzigd door TimDJ op 11-12-2011 17:52 ]

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^^groot verschil inderdaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woeter87
RaZ schreef op zondag 11 december 2011 @ 17:36:
Uh.. Nee.. het is de combinatie 8 en ), welk een smiley is.

Maar dat zegt natuurlijk verders ook niet veel, het type camera is ook overbodig om te melden. Wat juist van belang is, zijn de aansluitmogelijkheden. Kan dat ding direct op een TV worden aangesloten, dmv tulp-pluggen? Dan kan je een voor weinig een USB video-in adapter halen.

Dus vertel ons even welke aansluitmogelijkheden dat ding heeft. Maar waarschijnlijk kan je het wel doen dmw een dingen als een Pinnacle Dazzle, al zijn er ook goedkopere alternatieven.
De camcorder kan inderdaad direct op een TV worden aangesloten. Dit door middel van tulpstekkers.
Zoals ik al zei ben ik een behoorlijke leek op dit gebied; als ik naar het apparaat kijk zie ik:

- 2 ingangen voor tulpstekkers (kleuren zwart en geel: video en audio)
- Voor zover ik weet konden hier een rode en witte (?) tulpstekker op worden aangesloten die vervolgens naar de rood/geel/witte ingangen in de TV gingen. (bij oude TV's zat dit meestal voorop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je het via de PC wil doen, heb je zoiets nodig.

Wil je het makkelijk kunnen doen, maar duurder, kom je uit op wat al is aangegeven. Koop een DVD-recorder. Let daarbij wel op dat je dan een ingang hebt voor een extere analoge bron voor wat je camera als uitgang heeft (Audio & Composiet). Dan druk je op record, en de camera op play.

Waarschijnlijk is de laatste optie wel de meest voor de hand liggende, want de eerste optie zit je inderdaad met timings die niet goed kunnen zijn, waarbij je zelf meer moet sleutelen om het goed te krijgen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Vanuit persoonlijke mening zou ik het via de computer doen. Je heb het dan digitaal op harddisk wat een medium is dat langer mee gaat dan DVD.

Daarnaast kan je het ook later monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
joke_name schreef op zondag 11 december 2011 @ 23:01:
Vanuit persoonlijke mening zou ik het via de computer doen. Je heb het dan digitaal op harddisk wat een medium is dat langer mee gaat dan DVD.

Daarnaast kan je het ook later monteren.
Je zou met een DVD recorder, achteraf de DVD weer kunnen rippen :+

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:45

Reptile209

- gers -

Heb je tijd & geld om dit zelf uit te gaan zoeken? Bij bijvoorbeeld de HEMA, maar ook wel bij de meeste foto-zaken enz., wordt het digitaliseren van dit soort dingen gewoon als dienst aangeboden. Je betaalt dan bijvoorbeeld per band of per minuut. Zeker als je niet van plan bent om dit op regelmatige basis zelf te gaan doen, kan dat een makkelijkere en goedkopere optie zijn. :)

Oh, en goede vraag hierbij is natuurlijk: hoeveel banden/minuten aan beeld heb je? Dat bepaalt mede of het zin heeft om zelf te investeren, of om het uit te besteden.

[ Voor 18% gewijzigd door Reptile209 op 12-12-2011 11:20 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woeter87
RaZ schreef op zondag 11 december 2011 @ 18:48:
Als je het via de PC wil doen, heb je zoiets nodig.

Wil je het makkelijk kunnen doen, maar duurder, kom je uit op wat al is aangegeven. Koop een DVD-recorder. Let daarbij wel op dat je dan een ingang hebt voor een extere analoge bron voor wat je camera als uitgang heeft (Audio & Composiet). Dan druk je op record, en de camera op play.

Waarschijnlijk is de laatste optie wel de meest voor de hand liggende, want de eerste optie zit je inderdaad met timings die niet goed kunnen zijn, waarbij je zelf meer moet sleutelen om het goed te krijgen.
Dank je! ik denk dat ik dit eens ga proberen. Gezien de tulp ingang naar USB lijkt me dat dit wel zou moeten werken. Ook de prijzen zijn best redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik raad je van harte aan om alle synch problemen enzo te voorkomen door hem gewoon op een PVR aan te sluiten en direct op DVD te knallen. Als je wilt gaan bewerken, dan gewoon je DVD rippen. Video 8 heeft niet zo gek veel beeldlijnen, dus ik zou me over een eventueel verlies niet zo veel zorgen maken :P
Pagina: 1