Bij uitschakelen van laptop blijft hdd led branden.

Pagina: 1
Acties:

• xehbit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-12-2025
Beste Tweakers,

Naar mijn vermoeden is het de schuld van de HDD waardoor mijn pc niet kan worden uitgeschakeld. Wanneer ik windows ervoor kies om mijn systeem uit te schakelen sluit windows netjes af. Maar nadat het scherm zwart word blijft het HDD lampje branden zonder dat ik de HDD eigenlijk hoor werken. Ik weet al wel dat dit niet aan mijn windows licht want als ik linux (debian) afsluit gebeurd er precies het zelfde. Ook wanneer windows naar slaapstand gaat kan hij niet in slaapstand komen omdat dan de HDD lampje blijft branden. Dit heeft vaak als gevolg dat ik mijn data kwijt ben. Dan is er wel een oplossing om mijn slaapstand modus uit te zetten. Maar de slaapstand modus gebruik ik regelmatig als ik op school mijn laptop moet verplaatsen naar een ander lokaal.

Ik was zelf tot conclusie gekomen om een nieuwe HDD aan te schaffen, maar misschien zit de fout wel ergens anders?

Verder heb ik ook een S.M.A.R.T. tool gedraaid en die geeft een waarschuwing bij de CRC. Verder werkt de schijf nog wel zoals het hoort te werken.

Heeft iemand een idee of het ook nog iets anders zou kunnen zijn dan mijn HDD. Of dat ik echt een nieuwe HDD moet gaan kopen ?

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Misschien een beetje open deur, maar is niet gewoon alleen het lampje stuk? Of de aansturing daarvan?

In dat geval kan je het bedrag van een nieuwe HDD in je portomonnee houden.

[ Voor 7% gewijzigd door DrEvil1986 op 11-12-2011 13:28 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:19
@hierboven, dan zou het lampje altijd aan zijn. Dus ook wanneer het systeem is ingeschakeld.

• xehbit
Nee wanneer het systeem volledig is ingeschakeld en draait in windowss/linux werkt het ledje wel goed. Dan knippert het wel. Alleen wanneer het systeem hoort uit te gaan (shutdown / sleepmode / hibernate) of andere dingen waarmee de HDD moet worden uitgeschakeld gebeurd dat en zit het hele systeem ook vast. Wat als gevolg heeft dat ik mijn systeem met de knop (5 seconden inhouden) moet uitschakelen.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 15:11
Heb je de meest recente BIOS?

• xehbit
Jazeker, maar dit probleem deed zich uit het niets voor in een aantal vorige windows en linux installaties. Waardoor ik eerst dacht dat er iets niet goed op mn HDD stond 8)7.

Verder zou ik inderdaad nog kunnen proberen mijn bios te resetten naar factory default.

EDIT
Zelfs wanneer ik in de bios aangeef 'Save changes and restart' blijft het systeem ineens hangen. HDD lampje blijft branden en het bios scherm loop helemaal vast. Alweer met de knop moeten uitschakelen.

[ Voor 20% gewijzigd door xehbit op 11-12-2011 13:48 ]

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Lijkt me echt een probleempje in de bios... Je zult er mee moeten leven denk ik. Probeer eens om dezelfde versie van je bios gewoon nog eens eroverheen te flashen, misschien is bij de laatste flash een bitje fout gegaan.

• xehbit
Ik heb de bios weer geflashed. Maar het probleem blijft zich nog steeds voordoen.

Maar aan de bios had het ook niet kunnen liggen denk ik. Deze bios versie draait al bijna een jaar op mn pc (nieuwe firmware) maa rik heb er pas sinds 2 weken last van. Ik had net iemand gebeld die er ook wel wat van af weet en hij zegt dat het mijn hdd is die het begeven heeft of het gaat begeven. Nu bezig met system image te maken voor het geval dat.
Pagina: 1