Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gisteren ontving ik een brief van de Sociale Verzekeringbank (SVB), uitvoerder van volksverzekeringen waaronder de AOW. De brief introduceert het pensioenoverzicht. Ik kan een formulier invullen (of aanloggen) om dat overzicht aan te vragen.

Wat ik me alleen afvraag waarom ze dat overzicht niet gewoon standaard opsturen. Nu krijg ik een brief, folder, formulier en antwoordenveloppe (met antwoordnummer). Als ik dat invul dan krijg ik het overzicht thuis gestuurd. Dat is alles bij elkaar toch verkwisting van geld en tijd? Ik neem aan dat het overzicht niet duurder zal zijn (productie en porto) dan wat de SVB nu heeft gestuurd. En dan kunnen ze dus later alsnog het overzicht sturen naar degenen die dit willen. Ik neem morgen contact met ze op, maar ik vroeg me af of meer mensen dit hebben ontvangen en hoe jullie dit zien?

Ik heb het vermoeden dat het de SVB echter gaat om de controle van de gegevens. Ze vragen namelijk te controleren of de gegevens juist zijn (niet onlogisch) en om allerlei bewijzen mee te sturen. Maar wil dat zeggen dat de administratie van de SVB niet op orde is? Waarom anders deze procedure? En waarom dit niet helder communiceren in plaats schrijven dat het is om mij een dienst te verlenen? Nu moet ik wel zeggen dat het in dit geval gaat om twee jaar werken in het buitenland, dus misschien is dat de reden. Maar dat lijkt me ook uit te leggen.

Iemand die hier andere ideeën over heeft? Of ben ik gewoon achterdochtig?

Verwijderd

Roenie schreef op zondag 11 december 2011 @ 11:50:
Gisteren ontving ik een brief van de Sociale Verzekeringbank (SVB), uitvoerder van volksverzekeringen waaronder de AOW. De brief introduceert het pensioenoverzicht. Ik kan een formulier invullen (of aanloggen) om dat overzicht aan te vragen.

Wat ik me alleen afvraag waarom ze dat overzicht niet gewoon standaard opsturen. Nu krijg ik een brief, folder, formulier en antwoordenveloppe (met antwoordnummer). Als ik dat invul dan krijg ik het overzicht thuis gestuurd. Dat is alles bij elkaar toch verkwisting van geld en tijd? Ik neem aan dat het overzicht niet duurder zal zijn (productie en porto) dan wat de SVB nu heeft gestuurd. En dan kunnen ze dus later alsnog het overzicht sturen naar degenen die dit willen. Ik neem morgen contact met ze op, maar ik vroeg me af of meer mensen dit hebben ontvangen en hoe jullie dit zien?

Ik heb het vermoeden dat het de SVB echter gaat om de controle van de gegevens. Ze vragen namelijk te controleren of de gegevens juist zijn (niet onlogisch) en om allerlei bewijzen mee te sturen. Maar wil dat zeggen dat de administratie van de SVB niet op orde is? Waarom anders deze procedure? En waarom dit niet helder communiceren in plaats schrijven dat het is om mij een dienst te verlenen? Nu moet ik wel zeggen dat het in dit geval gaat om twee jaar werken in het buitenland, dus misschien is dat de reden. Maar dat lijkt me ook uit te leggen.

Dit zal hoogstwaarschijnlijk de reden zijn, zoals waarschijnlijk bekend: SVB is de uitkerende instantie van de AOW en op deze wordt je gekort (2 procentpunt) per jaar dat je niet in Nederland woont. Er is volgens mij een mogelijkheid om alsnog de AOW-premie te betalen en zo de maximale AOW te behouden, maar die regeling kan ik me helaas niet 1,2,3 meer voor de geest halen.

Waarschijnlijk wil de SVB met deze brief inderdaad controleren of de bij hun bekende gegevens correct zijn. En misschien ook nog wel additioneel controleren of je nu daadwerkelijk in Nederland woont. |:(

Verder kan je (mits DIGID) overigens via Mijnpensioenoverzicht.nl ook de AOW inzien dacht ik.

• Roenie
  • Niet online
Dit vond ik nog: http://www.pensioenopbouw...tratie-over-aow-pensioen/

Het lijkt erop dat deze exercitie hier mee te maken heeft. Maar waarom dat niet even melden, dat snap ik dan niet.

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-11 16:34
Roenie schreef op zondag 11 december 2011 @ 11:50:
...
Zelf een soortgelijke brief ontvangen, aantal weken terug alweer.
Het was echter hun reactie op mijn verzoek om een pensioenoverzicht.
Was jouw brief volledig op SVB-initiatief?

In mijn geval ging het simpelweg om wat maanden verblijf in buitenland (uitgeschreven in NL dus).
Gezien het formulier dat ik heb ingevuld zijn er wat mitsen en maaren, waardoor dit niet automatisch een AOW-gat is.

• Roenie
  • Niet online
MyrddinLXXIIX schreef op zondag 11 december 2011 @ 20:51:
...Was jouw brief volledig op SVB-initiatief?...
Ja, hij kwam out of the blue binnen. Op zich vind ik het ook niet waar in verband met het werken in het buitenland, maar zet dat er dan in denk ik.

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-11 16:34
Roenie schreef op maandag 12 december 2011 @ 19:13:
[...]
Ja, hij kwam out of the blue binnen. Op zich vind ik het ook niet waar in verband met het werken in het buitenland, maar zet dat er dan in denk ik.
Ik had zelf een persioenoverzicht aangevraagd, daardoor kreeg ik de vragenbrief denk ik.
An sich niets mis mee, gegevens zijn nu correct.
Beter dan een soortgelijke brief wanneer je bijna 65 bent denk ik.
En de gevraagde info 10-20-30 of zelfs 40 jaar in het verleden is...
Pagina: 1