Macbook pro harddisk niet herkent

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapio88
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-10 17:01
Gisteren de stap toch maar eens gemaakt. Een ssd gekocht voor mijn macbook pro early 2008. Misschien wel wat overkill maar och, het zou moeten kunnen. De keuze is gevallen op een OCZ Agility 3. Voor alle zekerheid toch maar even op internet gezocht of dat een macbook van deze generatie wel zou werken met SATA III. Na wat geruststellende berichten de schijf opgehaald bij de winkel en in mijn macbook gezet.

Eerste keer opstarten was wat teleurstellend. Geen disk gevonden door diskutil. Maar tot mijn verbazing zag ook system profile de disk niet. Verder zoek, geprobeerd pram te resetten, scm gereset. Beide geen resultaat.
Misschien dan een software probleem? Ubuntu live cd er in. geen enkele disk gevonden.

Iets wat teleurgesteld over het resultaat de oude originele disk er weer terug in gezet. Maar nu doet ook die niets meer. De disk lijkt nog wel te draaien maar word niet meer gevonden door het systeem.

Het enige waar ik zelf op kan komen nu is dat de kabel stuk is gegaan bij het lostrekken. Hij zat namelijk vast geplakt op de harddisk dus ik heb er voor mijn gevoel nog al aan lopen trekken. Aan de andere kant als de disk nog wel spint zou hij dan wel echt stuk zijn?

Heeft iemand een suggestie wat ik nog kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-10 20:36

Aight!

'A toy robot...'

Ik heb een 2009 model, mijn moederbord kon geen SSD's aansturen. Of jah, niet op volledige snelheid.
Even googlen, zijn een paar problemen van.

Toen ik eenmaal een andere HDD plaatste, bleek deze ook niet te mounten. Dus toch maar naar de Apple store, na 2 dachten dat mijn HDD kapot was, had de 3e eindelijk een goed antwoord. De sata kabel was kapot, helaas kan je die niet zo maar los kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorussio
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Is de schijf wel geformatteerd? Ik had dat namelijk ook met diezelfde SSD.

[ Voor 10% gewijzigd door Jorussio op 11-12-2011 20:10 ]

 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapio88
Dat wordt dus opzoek naar een sata kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:35

Pixeltje

Woo-woohoo!

jaapio88 schreef op zondag 11 december 2011 @ 20:32:
Dat wordt dus opzoek naar een sata kabel.
Check eerst eens of je harde schijf nog echt wel werkt door 'm aan een andere PC te knopen... Als je die mogelijheid niet hebt kun je altijd even binnen stappen bij een reseller, die herkennen het probleem misschien wel. Dat bij een ander de SATA kabel stuk is wil niet zeggen dat het bij jou ook zo is ;)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-10 20:36

Aight!

'A toy robot...'

Ik had hem getest om via een sata to usb connector aan te sluiten. HDD's deden het wel met opstarten via USB, Lion zag ze zelfs. Maar niet als ze er eenmaal in waren.

Ik had toen een externe HDD gesloopt om zo de SATA to USB connector te verkrijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapio88
Vandaag nog maar eens goed gekeken naar de kabel en jawel hoor. Hij is gescheurd.
Kan ik een kabel als deze nog repareren of moet ik echt hopen dat apple deze dingen nog verkoopt?

Nog even een fotoje erbij voor de mensen die willen weten hoe de kabel er uit ziet.
Afbeeldingslocatie: http://opendir.ijaap.nl/IMG_20111212_193609.jpg

Het is een soort folie daar draden doorheen lopen. Punt is dat apple alle kabels vast plakt zie de lijm resten links. Dus losmaken ging al lastig. En dus nu mis. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:26
jaapio88 schreef op maandag 12 december 2011 @ 19:53:
Vandaag nog maar eens goed gekeken naar de kabel en jawel hoor. Hij is gescheurd.
Kan ik een kabel als deze nog repareren of moet ik echt hopen dat apple deze dingen nog verkoopt?

Nog even een fotoje erbij voor de mensen die willen weten hoe de kabel er uit ziet.
[afbeelding]

Het is een soort folie daar draden doorheen lopen. Punt is dat apple alle kabels vast plakt zie de lijm resten links. Dus losmaken ging al lastig. En dus nu mis. :'(
Goedkope oplossing: optibay inbouwen en daar je harddisk in zetten. Kun je in ieder geval normaal werken zonder dat je steeds van een USB schijf moet werken. (je mac kan namelijk probleemloos draaien vanaf een USB schijf, maar het is zo lastig met zo'n kastje en een USB kabel).

Wellicht kun je een kapotte MacBook uit jouw serie op de kop tikken, of het kabeltje los bestellen op ifixit.com?
Pagina: 1