Senioren computer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:59
Omdat mijn ouders nogal ver weg wonen en sinds kort grootouders geworden zijn willen ze toch maar eens de boze wereld van het Web betreden zodat met ons foto's kunnen uitwisselen en Skypen (of vergelijkbare service). Computers zijn helemaal nieuw voor ze, dus het moet niet al te moeilijk zijn.
Ik heb een beetje gezocht, maar er lijkt niet heel veel te zijn, dus ik vraag me af of er mede-Tweakers zijn met goede ervaringen met computeroplossingen voor ouderen.

De eisen die ze volgens mij hebben zijn: makkelijk te bedienen, Nederlandse taal. Geen gekke dingen dus als heftige games of zelfs DVD's afspelen.
Het kan natuurlijk dat ik nog essentiele zaken mis voor ouderen, maar dat hoor ik dan ook graag.
Vanwege het "makkelijk te bedienen" denk ik aan een touchscreen. Voor ouderen heb ik er drie gevonden:

SimPC
S-computer
PC Basic

Het grote voordeel van deze is dat ze simpel en speciaal voor beginners zijn ingericht. Het nadeel is dat ze bijzonder duur zijn voor wat je krijgt en er soms zelfs een verplicht servicecontract bijzit a €12,50 per maand. Ik maak me dan ook zorgen over de mate van beheerbaarheid die je krijgt.

Een andere optie zou zijn om een touchscreen van bijv. HP te kopen en deze zelf in te richten. Grote voordeel is dat het een stuk goedkoper is en dat ik alle controle kan houden om ze (gratis) te kunnen ondersteunen. Nadeel is wel dat het PC's zijn en die zijn niet direct vriendelijk voor beginnende gebruikers (denk aan Windows-updates ed. Dat kan voor een beginner toch afschrikken).

Zowel de kant-en-klaar als de zelfbouw optie hebben vrij grote schermen en dat is toch ook wel prettig.

Als laatste optie heb ik een tablet in gedachten. Mijn ervaringen met tablets zijn alleen zo goed als nihil. Wat ik daar van weet kan ik alleen uit reviews ed. halen. De iPad lijkt dan vrij aardig. De prijs is erg goed te doen (zeker tov de senioren-PC's) en er is een dealer in het dorp van mijn ouders. Scherm is wel wat kleiner natuurlijk en de beheerbaarheid is minder (maar ja, is dat eigenlijk wel een nadeel?)
Een Android-tablet zou ook kunnen natuurlijk. Over de Archos lees ik wel wat aardige Duitse woorden, maar ik vraag me af hoe vriendelijk dit is voor de echt beginnende oudere.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die me kunnen helpen om mijn ouders te helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:05
Als ondersteuning op afstand zou ik er al Teamviewer erop zetten.
Stel die zo in dat ze minimale handelingen hoeven te doen om jouw een verbinding te geven met de pc zodat je ze op afstand kan helpen indien nodig.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
VieSix schreef op zondag 11 december 2011 @ 01:18:
Als ondersteuning op afstand zou ik er al Teamviewer erop zetten.
Stel die zo in dat ze minimale handelingen hoeven te doen om jouw een verbinding te geven met de pc zodat je ze op afstand kan helpen indien nodig.
Voor een zelf ingerichte machine wilde ik dat sowieso doen. Voor de andere opties weet ik niet in hoeverre dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-05 15:45
Consumentengids is je vriend.

Eerder dit jaar hebben ze seniorenpc's uitgebreid getest, dus check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
Ik weet niet hoe de ondersteuning van Skype in Ubuntu is, maar is dat niet een beter idee ipv Windows?
Ter vergelijking, mijn opa kon veel beter met Ubuntu omgaan dan met Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Ik zou een imac/mac mini aanraden, maar als je daar nog nooit mee hebt gewerkt is dat waarschijnlijk een hel om te beheren, idem voor ubuntu.. In dat geval zou ik het zeker bij windows houden, en misschien een ipad. Ik hoor van veel mensen hier op GoT dat ouderen daar snel mee om kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon een standaard PC met Win7 home Nl versie. Voldoet prima. standaard gebruikeraccount en UAC er op, antifirus en firewalletje en gaan met die banaan. Niks kan zomaar geinstalleerd worden, en alles is redelijk safe :)
Teamviewer er op voor remote control en je bent van een hoop ellende af.

Ik heb een min of meer vergelijkbare situatie. Mijn ouders zijn in de 60 en wonen 150km van me vandaan. En het zijn beiden digibeten. Ter indicatie: Mijn ma heeft me ooit gebeld dat ze een win95 pc niet uit kreeg (klinkt gek ma, maar je moet start -> afsluiten klikken). Mijn pa probeert nog steeds regelmatig om als ie iets uit Word aan een mailtje toe wil voegen, de snelkoppeling van de desktop toe te voegen. Moet voor hem ook regelmatig een document opzoeken wat ie ergens opgeslagen heeft, maar kwijt is.

Aangezien teamviewer ook zonder install gestart kan worden, kan ik hun pc zelfs vanaf mijn werkstation binnen een grote internationale financiele instelling overnemen. Geen centje pijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Inderdaad wat hierboven gezegd wordt, een standaard versie van Win7 erop met Gebruikers accountbeheer op een laag niveau, dat men niet iets kan installeren wat niet deugd, Eset heb ik persoonlijk geweldige ervaringen mee (Eset Smart Security, iets duurder, maar scant ook mails en spyware), Teamviewer installeren en een gratis account maken waardoor je geen codes meer hoeft te onthouden met verbinden.

Een paar korte handleidingkjes voor simpele dingen zijn ook niet verkeerd als je niet wil dat ze om de 5 min aan de telefoon hangen... (eigen ervaring ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb al van diverse mensen in m'n omgeving gehoord dat ouderen/digibeten een tablet sneller accepteren en als minder "eng"/indringend ervaren dan een pc (je hoeft er geen speciaal plekje voor te reserveren, bergt 'm zo op, kunt 'm op de bank gebruiken, hoeft niet met muis leren omgaan etc.).

En die hebben ook minder "beheer" nodig over het algemeen denk ik (zelf ben ik nog tablet-vrij dus hear-say :P).
Kan ik me wel iets bij voorstellen: ben doorgewinterende gebruiker, dus een hoop vind ik vanzelfsprekend.

Maar als je nu eens vanuit de ogen van complete n00b kijkt, die vinden meldingen over updates vaak al verwarrend (Windows, Adobe Flash/Reader, jaarlijkse upgrade virusscanner, Silverlight etc.).
Updates mislukken ook wel eens van tijd tot tijd >> nog meer vage meldingen.
Of men krijgt een melding over een gedetecteerd virus...

Grote kans dat die weggeklikt worden of dat de verkeerde actie gekozen wordt (laatst meegemaakt, ouder iemand die bij iedere virusmelding op "toestaan" had geklikt, en het toen raar vond dat z'n pc niet meer deed wat hij wilde :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 15:05
Lijkt me een erg goede tip van Iva_Bigone ! Een tablet lijkt mij ook idd laagdrempeliger dan een PC of een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Een Windows client is voor mij wel het makkelijkst om in te richten en te beheren. Maar ik ben bang dat dit toch nog iets te hoogdrempelig is (zelfs als ze met een touchscreen de boel kunnen bedienen). Heb je nog vaak contact over de computer The_Eagle?

Ik denk dat ik mijn ouders maar eens naar de lokale Apple-boer laat gaan. Dan kunnen ze kijken of een tablet een groot genoeg scherm voor ze heeft.

edit: @Hatsieflatsie. Ik dacht me ook zo iets te kunnen herinneren, maar ik kan het zo snel niet vinden. Ook niet op hun site. Weet je toevallig nog welk nummer het was?

[ Voor 17% gewijzigd door celshof op 12-12-2011 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-06 21:32
Ik zou ook aanraden ze eerst eens naar een tablet te laten kijken. Over het algemeen vinden senioren die inderdaad minder indringend en minder eng dan een gewone pc. Ook omdat je middels de home button altijd terug kunt naar het oude vertrouwde scherm. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zo af en toe krijg ik een telefoontje. gemiddeld 1x per maand, dus dat valt mee. Wat ik nietuit mijn hoofd weet kan ik meekijken als het nodig is. Da's alleen maar handig. Verder totaal geen problemen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-06 11:21
Als ik het goed begrijp hebben je ouders buiten het skypen en foto's uitwisselen verder geen digitale ambities? In dat geval voldoet een tablet natuurlijk wel, punt is wel dat je voor eventueel 'geavanceerde toepassingen' vrij beperkt bent.

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-06 09:59
Als ze helemaal nog geen PC/Windows ervaring hebben zou ik een Mac aanraden.
Mac OS is naar mijn mening net wat gebruikers vriendelijker en logischer (zeker voor beginnende gebruikers) dan Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
MrPepper schreef op maandag 12 december 2011 @ 11:54:
Als ik het goed begrijp hebben je ouders buiten het skypen en foto's uitwisselen verder geen digitale ambities? In dat geval voldoet een tablet natuurlijk wel, punt is wel dat je voor eventueel 'geavanceerde toepassingen' vrij beperkt bent.
Buiten wat internet en e-mailtjes, geen enkele ambities. Ze hebben ook 0,0 ervaring met computers. Mijn moeder kan net de TV instellen, dat is wel de grens van hun huidige technische kennis.
En dat ze beperkt zijn met geavanceerde toepassingen zie ik eigenlijk alleen als een voordeel ;)

Ik ga ze een tablet aanraden. Is een stuk goedkoper dan een touchscreen PC en heeft een minder hoge drempel. Mochten ze dan toch meer willen, kunnen ze die altijd nog aan mij geven.

Bedankt voor alle input. Het is erg prettig om je eigen gedachten eens te laten toetsen of om goede argumenten te horen om je mening aan te passen.
Pagina: 1