[Tinkerforge] De nieuwe Arduino?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-10 11:05
Afbeeldingslocatie: http://i1115.photobucket.com/albums/k556/zynexniels/Tinkerforge/Topicheader.png
Index

Wat is Tinkerforge?

Hoe werkt het?

Welke uitbreidingen zijn er?

Voorbeelden

Laatste update: 10-dec-2011
Wat is Tinkerforge?

Wat is Tinkerforge? Tinkerforge is een nieuwe open source microcontroller die is ontworpen om zo simpel mogelijk complexe projecten te maken. Door middel van C/C++/C#/java/python zou het voor iedereen mogelijk moeten zijn om de controller aan te sturen. Tinkerforge wordt daarom ook wel omschreven als de nieuwe Arduino.

De makers van Tinkerfoge beschrijven het als makkelijk, uitbreidbaar, modulair, draadloos en bovendien goedkoop.

De onderstaande video geeft je een idee over de mogelijkheden van Tinkerforge.

Hoe werkt het?

Bij Tinkerforge draait het allemaal om een 'master brick'. De master brick is een 4cmx4cm module die wordt aangestuurd door een 32-bit ARM microcontroller. De master brick beschikt verder over een usb poort, twee status leds, connectors om andere bricks te stapelen en vier aansluitingen voor bricklets. De Master brick kan los (zonder pc) gebruikt worden aangezien de code gewoon op de bricks wordt opgeslagen. Wat bricks en bricklets precies zijn gaan we nu op in.

Bricks
Bricks zijn modules van 4x4cm die kunnen stapelen op de master brick. Met bricks breid je in feite de mogelijkheden van de standaard microcontroller (master brick) uit. Je begint dus eigenlijk met een kale microcontroller die je zoveel kan uitbreiden als je wilt.

Enkele voorbeelden van bricks zijn:
  • 3a dc motor driver
  • accelorometer
  • servo controller
  • stepper motor driver
  • Debug module
Bricklets
Bricklets zijn modules die je kunt aansluiten op alle bricks om je 'Tinkerforge' microcontroller nog verder uit te breiden. In tegenstelling tot bricks hebben bricklets geen vast formaat. Ze zijn zo klein mogelijk ontworpen. Elke brick heeft de mogelijkheid om 4 bricklets op aan te sluiten. Enkele voorbeelden van bricklets zijn:
  • ambient light bricklet
  • infrarood bricklet
  • Current meter tot 25A
  • vochtigheidsmeter
  • Breakout bricklet
  • Joystick bricklet
  • Piezo bricklet
  • En meer. Hierover meer in het 'module' gedeelte.
Master extension
Master extensions zijn ontworpen om Tinkerforge ook aantrekkelijk te maken voor de gevorderde gebruiker. Via master extensions kan de gebruiker de controller aan sturen via de pc. Dit kan via usb, maar ook via een rj45 adapter en draadloos.

De master extensions worden aangesloten op de master brick, maar zijn ook in staat om de bricks/bricklets aan te sturen. De bricklet plugins worden namelijk opgeslagen in de EEPROM van de bricklet en worden vervolgens gekopieerd naar het flash geheugen van de Brick, maar aangezien de Bricks via de master brick allemaal direct op elkaar zitten aangesloten ziet de pc het als één geheel. Hierdoor is het mogelijk om erg complexe dingen te maken. Laat je fantasie maar op hol slaan. ;)

De hardware kan worden gevoed via usb, maar ook via batterypacks en een power supply module.

Software
Tinkerforge kan worden aangestuurd via meerde programmeer talen. Onder andere C/C++/C#/Java en Python. Tinkerforge maakt hiervoor gebruik van API Bindings.

Het programma Brick daemon (brickd) zorgt voor een connectie tussen de usb connector en de TCP sockets.
Als je API bindings gebruikt ontstaat er een TCP connectie naar Daemon. Hierdoor is het mogelijk om bindings te maken voor bijna elke programmeer taal.

Hierdoor ontstaat bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om Tinkerforge aan te sturen via je smart phone. Tinkerforge gebruikt API bindings om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken. Hierdoor zou er een community ontstaan die samen een grote database van projecten opbouwt.

Verder werkt Tinkerforge met het programma 'Brick viewer'. Dit programma is in staat de Bricks en de Bricklet te testen zonder dat hier enige programmeer kennis voor nodig is.

De download pagina
Op dit moment worden Windows en Linux ondersteunt, maar binnenkort komt er ook Mac OSX support.
De uitbreidingen

Hier komen alle uitbreidingen te staan met een korte beschrijving en de prijzen. Eventueel ook third party bricks.
Bricks
Afbeeldingslocatie: https://shop.tinkerforge.com/media/catalog/product/cache/3/image/200x200/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/r/brick_master_tilted_front_600.jpgMaster brick
De standaard controller. Je sluit het met een USB kabel aan op je PC en je kan aan de slag. Prijs: €29,99
Afbeeldingslocatie: https://shop.tinkerforge.com/media/catalog/product/cache/3/image/200x200/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/r/brick_dc_tilted_front_600.jpgDC brick
De DC brick is uitgerust met een 32bit ARM microcontroller (net als alle andere bricks) en is in staat één DC bi-directional motor aan te sturen. (max 5A en 28V) Prijs: €44,99
Afbeeldingslocatie: https://shop.tinkerforge.com/media/catalog/product/cache/3/image/200x200/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/r/brick_servo_tilted_front_600.jpgServo Brick
De Servo brick is in staat tot het aansturen van 7 RC servos met een maximum current van 3A. Elke servo kan volledig individueel worden aangestuurd. Prijs: €44,99
Afbeeldingslocatie: https://shop.tinkerforge.com/media/catalog/product/cache/3/image/200x200/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/r/brick_stepper_tilted_front_600.jpgStepper Brick
De Stepper brick kan één bipolaire stappenmotor aansturen met een max van 38V en 2.5A. In de promo video worden er drie van deze bricks gestapeld om een CNC machine te maken. Prijs: €44,99
Afbeeldingslocatie: https://shop.tinkerforge.com/media/catalog/product/cache/3/image/200x200/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/r/brick_debug_tilted_front_600_1.jpgDebug Brick
De Debug brick kan worden gebruikt om JTAG en Serial console debug mogelijkheden toe te voegen aan je stack van bricks en bricklets. Prijs: €44,99
Bricklets
Afbeeldingslocatie: https://shop.tinkerforge.com/media/catalog/product/cache/3/image/200x200/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/r/bricklet_ambient_light_tilted_600_1.jpgAmbient Light Bricklet
Meet het omgevingslicht in Lux. Hiermee kan je applicaties laten reageren op licht. Prijs: 4,99
Afbeeldingslocatie: https://shop.tinkerforge.com/media/catalog/product/cache/3/image/200x200/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/r/bricklet_distance_ir_front_600.jpgDistance IR Bricklet
Meet afstanden tot 150CM. Prijs: 5,99
Afbeeldingslocatie: https://shop.tinkerforge.com/media/catalog/product/cache/3/image/200x200/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/r/bricklet_humidity_tilted_600.jpgHumidity Bricklet
Meet de vochtigheidsgraad in RH met een tolerantie van 0.1% Prijs: 16,99
Afbeeldingslocatie: https://shop.tinkerforge.com/media/catalog/product/cache/3/image/200x200/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/r/bricklet_joystick_tilted_600.jpgJoystick Bricklet
2 Axis joystick met push button. Prijs: 5,99
Afbeeldingslocatie: https://shop.tinkerforge.com/media/catalog/product/cache/3/image/200x200/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/r/bricklet_lcd_20x4_tilted_600.jpgLCD Bricklet
LCD display met 3 push buttons. Verkrijgbaar in 16x2 en 20x4 Prijs: 14,99/19,99
Afbeeldingslocatie: https://shop.tinkerforge.com/media/catalog/product/cache/3/image/200x200/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/r/bricklet_linear_poti_tilted_600.jpgLinear Poti Bricklet
De welbekende Lineaire potentiometer slider. Prijs: 4,99
Afbeeldingslocatie: https://shop.tinkerforge.com/media/catalog/product/cache/3/image/200x200/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/r/bricklet_piezo_buzzer_tilted_600.jpgPiezo Buzzer Bricklet
Configureerbare Piezo met een 1kHz frequentie. Prijs: 4,99
Afbeeldingslocatie: https://shop.tinkerforge.com/media/catalog/product/cache/3/image/200x200/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/r/bricklet_temperature_ir_tilted_600.jpgTemperature (IR) Bricklet
Een temperatuur bricklet. Er is een versie met en zonder infrarood thermometer. De infrarood thermometer is natuurlijk duurder vanwege het hogere bereik. Prijs: 5,99/19,99
Afbeeldingslocatie: https://shop.tinkerforge.com/media/catalog/product/cache/3/image/200x200/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/r/bricklet_rotary_poti_tilted_600.jpgRotary Poti Bricklet
In feite in 360 graden rotary potentiometer. Prijs: 3,99
Master Extensions
Afbeeldingslocatie: http://www.tinkerforge.com/doc/_images/Extensions/extension_chibi_tilted_350.jpgChibi Extension
Een 900mhz transceiver met een maximum bereik van 2km. Hiermee is het mogelijk twee master bricklets draadloos met elkaar te laten communiceren. Prijs: onbekend
Afbeeldingslocatie: http://www.tinkerforge.com/doc/_images/Extensions/extension_rs485_tilted_350.jpgRS485 Extension
Doet extension doet hetzelfde als de Chibi Extension, maar dan via een RS485 netwerk. Maximum bereik: 1200m. Prijs: onbekend

Voorbeelden

Het idee is om hier voorbeelden neer te zetten van projecten die gemaakt zijn door de Tweakers community. Op dit moment is er nog niet veel beschikbaar, maar de onderstaande promovideo geeft een idee van alle mogelijkheden.

Commentaar

Laten we hier een gezellige discussie hebben over dit nieuwe product. Op en aanmerkingen over deze start post zijn altijd welkom. Let wel even op dat de start post nog in ontwikkeling is. Als je graag bij wilt dragen aan dit topic kan je ook mede-auteur worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Software
Tinkerforge kan worden aangestuurd via meerde programmeer talen. Onder andere C/C++/Java en Python. Tinkerforge maakt hiervoor gebruik van de programmeer taal API Bindings.
Lijkt met niet helemaal goed :).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Wow, ziet er heel interessant uit.

Nu nog iets wat tussen de RS232-uitgang van deze weegschaal en de motoraansturing kan, en ik heb precies wat ik altijd al wilde hebben voor een demoprojectje :)

[ Voor 59% gewijzigd door Resistor op 10-12-2011 22:00 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
Boudewijn schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 21:24:
[...]

Lijkt met niet helemaal goed :).
Ik pas het software gedeelte zo snel mogelijk aan. Dit klopt niet helemaal, maar de enige source is de Tinkerforge website die gemaakt is door Duitsers. Veel stukken kloppen dus gewoon niet door verprutst Engels. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessant! bij deze gebookmarked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ziet er leuk uit, zeker omdat het ook C# ondersteund (wat je wel weglaat :P). Al is een Arduino toch wel iets anders, die is sowieso open source en dit lijkt mij meer een soort technisch lego voor gevorderde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En waarom dan precies zou dit de nieuwe Arduino zijn? Dat het bedrijf dat hiermee rijk wil worden dat roept, goed, zou ik ook doen. Maar waarom wordt een tweaker hier warm van? Dat mis ik nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
Megamind schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 23:16:
Ziet er leuk uit, zeker omdat het ook C# ondersteund (wat je wel weglaat :P). Al is een Arduino toch wel iets anders, die is sowieso open source en dit lijkt mij meer een soort technisch lego voor gevorderde.
Ik heb het toegevoegd, maar zoals al aangegeven kan deze controller met praktisch elke programmeertaal worden aangestuurd en is alles open source.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 23:22:
En waarom dan precies zou dit de nieuwe Arduino zijn? Dat het bedrijf dat hiermee rijk wil worden dat roept, goed, zou ik ook doen. Maar waarom wordt een tweaker hier warm van? Dat mis ik nog even.
Deze opmerking begrijp ik niet helemaal. Het bedrijf zegt niet dat ze de nieuwe Arduino zijn. Als je diverse fora leest zie je dat het wel degelijk een goed alternatief kan zijn. En waarom een Tweaker hier warm van wordt? Dat lijkt me nogal logisch als je hier in het elektronica gedeelte van tweakers.net. Tinkerforge bied gewoon heel veel mogelijkheden. Alleen al het feit dat je met 3 simpele modules een CNC router kan maken. Dat gaat met een Arduino toch heel wat moeilijker.

Het is ook niet voor niks een discussie topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:07

D4NG3R

kiwi

:)

Het enige wat ik mij nog afvraag is of je ook code direct op een van de 'bricks' kan opslaan? Als je PC er constant voor aan moet staan is het denk ik een stuk minder interessant.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
D4NG3R schreef op zondag 11 december 2011 @ 00:21:
Het enige wat ik mij nog afvraag is of je ook code direct op een van de 'bricks' kan opslaan? Als je PC er constant voor aan moet staan is het denk ik een stuk minder interessant.
Dat kan gewoon. Usb wordt alleen voornamelijk gebruikt voor het programmeren of als voeding. In de video/tutorials gebruiken ze Tinkerforge ook losstaand door middel van een batterypack of de DC voedingsmodule.
Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.tinkerforge.com/doc/_images/brick_dc_motor_setup_600.jpg

En hier wordt een masterbrick met motor via twee wireless blocks en een 360 potentiometer block zonder bijzijn van een computer draadloos gestuurd.
Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2011/12/stacksbrickletwireless.jpg

Ik heb het even toegevoegd voor de duidelijkheid.

[ Voor 28% gewijzigd door zynex op 11-12-2011 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ziet er leuk uit, wil ik graag eens mee spelen. Wat minder breadboard/shield gedoe, meer modulair en direct aan te sluiten op de sensor of hetgeen je aan wilt sturen.
Bij de arduino vond ik het onhandig dat als je wat leuks hebt gemaakt wat je langere tijd wilt gebruiken je een beetje voor het blok komt te staan: Ga je het zo houden, houtje touwtje op je breadboard, of ga je het op een printje solderen, en zoja, hoe ga je hem dan eventueel programmeren in de toekomst?
Zal zo de site eens doorlezen, zit wel meteen te denken aan de behuizing, dat zullen wel hogere /lange behuizingen worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ziet er heel leuk uit, zolang er een brick bestaat die precies doet wat je wil.
Maar door de connector tussen een basis en een brick ben je snel beperkt.
Je moet voor een custom brick (shield) zo goed als zeker een printplaat laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2011 @ 15:11:
Het ziet er heel leuk uit, zolang er een brick bestaat die precies doet wat je wil.
Maar door de connector tussen een basis en een brick ben je snel beperkt.
Je moet voor een custom brick (shield) zo goed als zeker een printplaat laten maken.
Ja dat klopt, maar er komen vast kabels/connectors zodat je niet per se hoeft te stapelen. Dit brengt dan meteen weer mogelijkheden met zich mee voor third party modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zynex schreef op zondag 11 december 2011 @ 00:26:
[...]

Dat kan gewoon. Usb wordt alleen voornamelijk gebruikt voor het programmeren of als voeding. In de video/tutorials gebruiken ze Tinkerforge ook losstaand door middel van een batterypack of de DC voedingsmodule.
Bijvoorbeeld:
[afbeelding]

En hier wordt een masterbrick met motor via twee wireless blocks en een 360 potentiometer block zonder bijzijn van een computer draadloos gestuurd.
[afbeelding]

Ik heb het even toegevoegd voor de duidelijkheid.
Ik was hier ook erg benieuwd naar maar je kan de code niet opslaan op de brick en je hebt altijd een PC nodig..
We have been overrun!
written by admin, on Dec 10, 2011 2:43:00 AM.

After the German news site golem wrote an article about us, we experienced an unexpected rush of visitors. We got more questions and orders than expected for the first months.

All the positive feedback was overwhelming.

On the downside, we are currently not able to handle all of the questions and orders as fast as we would want to. If you ordered something, please be a little bit patient. It will probably take us up to monday or tuesday to send out your order.

To clear up one misunderstanding that we have seen repeatedly: It is _not_ possible to upload C#, Java or Python code directly onto Bricks. With the Software that is currently available, it is only possible to control Bricks and Bricklets from a PC. An API on the Bricks (called “On Device Programming Interface” in the documentation) is scheduled for the distant future.
http://en.blog.tinkerforg...2/10/we-have-been-overrun

Ik wacht zelf nog even op die wireless bricks die dit hopelijk oplost, wellicht dat dit ook de reden is dat ze nog niet uit zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2011 @ 09:25:
[...]

Ik wacht zelf nog even op die wireless bricks die dit hopelijk oplost, wellicht dat dit ook de reden is dat ze nog niet uit zijn..
Maar wat als de wireless wegvalt? Ik heb toch liever de code op het apparaat zelf staan, zeker als je robots etc wilt maken. Ziet er allemaal leuk uit, met een lagere drempel dan Arduino door de kant-en-klare modules. En toch denk ik dat de enthousiaste knutselaar snel tegen de beperkingen aanloopt. Voor de helft van de prijs die losse modules, knutsel je die zelf in elkaar op een arduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 17:38
Klinkt hardstikke leuk!

zeker met demotica word het zo veel leuker. maar ik vraag me af: moet je er altijd een laptop bij hebben? (gezien promo filmpje), en met 1 verzender, kan je daar ook meerdere ontvangers aansturen?

Je moet dus altijd een pc aan hebben staan voor aan te sturen. maar ik zie wel eens pc's die 4 watt verstoken, dus ik denk dat dat niet echt uitmaakt bij je huis-autmomatischeren.

[ Voor 30% gewijzigd door Luukje01 op 12-12-2011 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:56
Roamor schreef op maandag 12 december 2011 @ 11:08:
[...]

Maar wat als de wireless wegvalt? Ik heb toch liever de code op het apparaat zelf staan, zeker als je robots etc wilt maken. Ziet er allemaal leuk uit, met een lagere drempel dan Arduino door de kant-en-klare modules. En toch denk ik dat de enthousiaste knutselaar snel tegen de beperkingen aanloopt. Voor de helft van de prijs die losse modules, knutsel je die zelf in elkaar op een arduino.
Ik sluit me hierbij aan. Het enige grote voordeel is m.i. de makkelijkere programmeerbaarheid en dat valt hiermee weg. Ik heb wel eens naar Arduino gekeken, maar dat leek wel heel erg bewerkelijk qua software. Ik heb wel eens met SunSpots gewerkt en dat is echt heerlijk qua programmering met Java, etc. (De prijs echter is een groot nadeel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Inderdaad als je altijd een computer aan moet hebben staan wordt het toch wel bijzonder beperkt wat voor een dingen je ermee wilt doen. Eigenlijk enkel wat grotere projecten zou dat een optie zijn, maar of je dan een compleet nieuw platform wilt gaan gebruiken, of sterker nog als beginner direct een groot project wilt doen gezien het toch ook op beginners is gericht, is nogal de vraag.

En voor snelle feedback (wat bij veel mechanische dingen toch wel handig is), wil je lijkt mij ook niet dat eerst de ARM het moet processen, dan naar de computer moet sturen (helemaal leuk: via wifi doen), die moet berekenen, en dan hele handel weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Misschien de ideale tussenvorm: http://netduino.com/

Compatible met arduino hardware en programmeerbaar in C#

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

furby-killer schreef op maandag 12 december 2011 @ 11:57:
Inderdaad als je altijd een computer aan moet hebben staan wordt het toch wel bijzonder beperkt wat voor een dingen je ermee wilt doen. Eigenlijk enkel wat grotere projecten zou dat een optie zijn, maar of je dan een compleet nieuw platform wilt gaan gebruiken, of sterker nog als beginner direct een groot project wilt doen gezien het toch ook op beginners is gericht, is nogal de vraag.

En voor snelle feedback (wat bij veel mechanische dingen toch wel handig is), wil je lijkt mij ook niet dat eerst de ARM het moet processen, dan naar de computer moet sturen (helemaal leuk: via wifi doen), die moet berekenen, en dan hele handel weer terug.
Inderdaad, ik ging er ook vanuit dat je gewoon het programme er op kon laden. Niet dus.. Tjah, dan is het eigenlijk voor heel veel leuke projectjes gewoon niet meer bruikbaar. Leuke LED verlichting, robotjes, stand alone domotica etc. etc. Waar het wel weer veel makkelijker brijkbaar is is bijv. een "robot" besturen met een joystick vanaf de PC, of via de PC motortjes, LED's of andere dingen bedienen waarbij je nu een eenvoudige interface hebt. Terwijl dat bij de Arduino niet aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
_ferry_ schreef op maandag 12 december 2011 @ 17:45:
[...]

Inderdaad, ik ging er ook vanuit dat je gewoon het programme er op kon laden. Niet dus.. Tjah, dan is het eigenlijk voor heel veel leuke projectjes gewoon niet meer bruikbaar. Leuke LED verlichting, robotjes, stand alone domotica etc. etc. Waar het wel weer veel makkelijker brijkbaar is is bijv. een "robot" besturen met een joystick vanaf de PC, of via de PC motortjes, LED's of andere dingen bedienen waarbij je nu een eenvoudige interface hebt. Terwijl dat bij de Arduino niet aanwezig is.
Ik denk dat dit eerder leuker is voor andere projecten zoals 3d printers, cnc machine's, robotarmen e.d. dus minder qua autonome robotica.

Wat is volgens mij zosnel niet zie is een ethernet module, dan zou je het met sockets nog een stuk flexibeler kunnen maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Megamind op 12-12-2011 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-10 14:48
volgens mij staat er ergens in een van de post een voorbeeld van een afstand bestuurbaar vliegtuigje
paar plaatjes hierboven een afstandsbediening met ontvangstmodule
denk niet dat dat ook op de pc aangesloten moet blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 17:38
creon schreef op maandag 12 december 2011 @ 18:06:
volgens mij staat er ergens in een van de post een voorbeeld van een afstand bestuurbaar vliegtuigje
paar plaatjes hierboven een afstandsbediening met ontvangstmodule
denk niet dat dat ook op de pc aangesloten moet blijven
Wireless wordt het dan verzonden naar de brix, dus vanaf de pc -> usb module -> cpu module -> wireless module || wirelessmodule -> cpu module ->> rest.

Als er een een (full-)duplex verbinding is, is het (naar mijn idee) snel zat om de boel rond te sturen. Maar je hebt ook een cpu dan in het vliegtuigje, dus daar kan dan de eerste berekeningen gedaan worden en ook gelijk een gedeelte van het script ingeladen worden, verwacht ik.
Pagina: 1